Cyclocrosser of gravelbike naast mtb?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Drees schreef:
Ik ben vandaag gaan proefrijden en heb een Liv Rove, een Specialized Sirrus en een Specialized Crosstrail geprobeerd.
Dat zijn niet direct Fietsen die je verwacht als iemand op zoek is naar een gravelbike of cyclocrosser :) Wat ik me afvraag is wat voor jou maakt dat deze fietsen wel lekker over makkelijke paden / asfalt fietsen en je mtb niet? Met name op de geveerde modellen lijk je nog rechterop te zitten t.o.v. mijn mtb (kan voor jouw mtb uiteraard anders zijn). Ik vind juist de wat diepere houding prettig op asfalt e.d.

Wat ook een goed aandachtspunt voor een eventuele volgende proefrit is is de bandenspanning. Je hebt groot kans dat een fm de bandjes lekker hard op pompt. Dan stuiter je in het bos inderdaad alle kanten op. Ik fiets met 35mm banden prima over de bospaden als de bandenspanning enigszins normaal is. Natuurlijk is het wat minder comfortabel, maar als je echt wilt cruisen ligt een mtb meer voor de hand.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Drees schreef:Ik ben vandaag gaan proefrijden en heb een Liv Rove, een Specialized Sirrus en een Specialized Crosstrail geprobeerd.
Wat Klaast hierboven ook al zegt: je hebt nu een paar crossers geprobeerd. Dat zijn eigenlijk gewoon inferieure mountainbikes. Niet sneller op de weg en minder capabel in het terrein. Snel vergeten dus die ervaring!!!


Een gravelracer is een heel andere fiets: sneller vooral door de zithouding op die fiets. En wat je al constateert: geen vering. Daardoor een stuk lichter dan mountainbikes en daarom voelt een GR al snel wat sneller aan. Ga je vering monteren, dan krijg je toch weer een zwaardere fiets en zit de snelheidswinst eigenlijk alleen nog maar een beetje in de zithouding... .


Daarom noemde ik (en ook Sjuutje) de KONA Rove. Een echte gravelracer, maar dan met vrij brede banden voor enig comfort. Met zo een fiets ga je de eventuele voordelen van een GR ontdekken (sneller op gladder terrein). En die ga je dus niet ontdekken op de neppers die je nu gereden hebt!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik denk dat cx en gravelracers inderdaad niet moet verwarren, naast een mtb op echte offroad routes heb je vlgs mij het meest aan een "echte" gravelracer als je strakkere bospaden, grind en (slecht) asfalt met een beetje comfort wilt berijden. Ik vind dat persoonlijk stukken leuker als op een mtb met slicks en vlak stuur. Overigens rijdt een gravelracer op 28mm racebanden ook uistekend en kun je hem ook als "endurance" racer gebruiken op asfalt.
Ook de "grote" merken komen nu met gravelbikes op de markt dus een beetje trendvolgende fietsboer zou er een moeten hebben staan (?). Cube Nuroad, Trek komt met Checkpoint, Kona Rove is vlgs mij altijd goed. Voor een proefrit maakt het niet zo veel uit, voor aankoop kun je er altijd nog wat dieper induiken. Het een en ander is natuurlijk afhankelijk van je budget?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Drees schreef:
Rayb81 schreef:Op zich is een crosser ook niet gemaakt om over kiezels en boomwortels te rijden, daar pak je de MTB voor.
Kiezels, grind zou nog wel kunnen maar wortels zijn niet echt comfortabel.

Overigens de Specialized Diverge heeft vering onder de stuurpen, hoe en of het werkt geen idee.

Overigens rijd ik op mijn gravelracer met 33mm bandjes gewoon prima over parcoursen als Apeldoorn en gedeeltes van de Utrechtse Heuvelrug.
Beetje de betere paden uitzoeken.
Welke heb je?

Ik rijd een Specialized Diverge.
Eigenlijk oud model en goedkoopste model, dus was eigenlijk vroeger een Secteur, wat eigenlijk een soort relaxte racefiets was.
't hangt ook een beetje van je techniek af hoe (on)comfortabel het is.
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Dank voor alle tips! Ik had er een nachtje over geslapen en werd al niet echt enthousiast wakker vanochtend. Ik voelde me een beetje alsof ik bij de autodealer kwam voor een terreinwagen en ik een boodschappenwagentje kreeg aangeraden. Jullie berichten sluiten daar dus volledig bij aan. Deze week heb ik geen tijd meer, maar volgende week ga ik eens langs hij mijn vertrouwde mtb-zaakje. Daar snappen ze tenminste dat ik geen behoefte heb aan lage instap, babyblauwe kleurtjes, etc. Eens kijken waar zij mee komen. Die Kona, ja dat is dus precies wat ik vooraf in gedachten had! Dus ik ga zeker volgende week nog een paar fietsen proberen. En ondertussen ga ik alle links en dat andere topic maar eens naspeuren.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is misschien net wat verder weg, maar in Nijmegen heb je Laura Turpijn (LT Sports, DBC - Nijmegen) zitten, met een fietsenwinkel met onder andere Kona's. Misschien ook een aanrader!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Als je echt een veelzijdige gravelracer zoekt zou je ook eens kunnen kijken naar een Genesis Vagabond.

Zelf heb ik meerdere MTB's: Hardtails, Fully's, 27,5+, 29+, een gravelracer (Soma Wolverine) en een "monstercrosser", de Vagabond.

Soma: redelijk spartaans, maar wel snel en erg leuk. Er passen ook redelijk brede gravelbanden in (tot 44mm).
Vagabond: iets minder wendbaar, maar een alleskunner:
- met smalle bandjes lekker op de weg. Geen racefiets, maar wel comfortabel.
- met brede wegbanden (bv Schwalbe G-One) nog comfortabeler op asfalt, maar ook lekker in het bos (gravelpaden)
- Met gewone MTB banden (achter tot 2.4, voor zelfs 3.0 in 29") lekker snel MTB'en.

Ik heb er ook de Roparun mee gefietst. Zo'n 26 uur in het zadel gezeten zonder centje pijn. Doordat je veel van zitpositie kan wisselen geen last van pijn in schouders/ellebogen/polsen/nek/zitvlak. Kunnen ook spatboden op en evt. bagagedragers.

De Soma:
Afbeelding

De Genesis Vagabond in MTB uitvoering (2.2 banden):
Afbeelding

In Roparun setting: brede slicks, spatborden en stuurpen met rize:
Afbeelding

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Ik kon het toch niet laten om vanochtend even snel een Cube en een Kona uit te proberen. De Cube was een racefiets met vergelijkbaar frame als de Nuroad (die was nog niet binnen). De Koga was de Rove. Voor mij was het de eerste keer rijden met een racestuur en het viel mij niet tegen. De onderste zithouding was wat oncomfortabel, maar ik denk dat het vooral een kwestie is van wennen en een goede afstelling. De andere twee posities vond ik echt prettig fietsen. Je kunt met zo'n proefritje natuurlijk niet het bos in gaan, maar ik heb wel wat gravelpaadjes meegepakt. Het trilt aardig, zo zonder vering. Toch vond ik het belachelijk leuk. De Diverge wil ik ook nog proberen, maar daar had ik geen tijd meer voor.

Ik merk dat de verkopers terughoudend zijn in het adviseren over een gravelracer. Ze komen in eerste instantie eigenlijk allemaal met een halve mountainbike. Voor vrouwen zou het heel moeilijk zijn om in zand en modder te fietsen op zo'n gravelracer. Is dat zo? Ga je snel onderuit?
Laatst gewijzigd door Drees op za 14 april 2018, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Lars TB schreef:Het is misschien net wat verder weg, maar in Nijmegen heb je Laura Turpijn (LT Sports, DBC - Nijmegen) zitten, met een fietsenwinkel met onder andere Kona's. Misschien ook een aanrader!
Goede tip, houd ik in mijn achterhoofd. Heb vandaag ontdekt dat een fietsenwinkel hier vlakbij ook Kona verkoopt. Ook iemand met verstand van zaken, vond ik.
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Jan the Man schreef:Als je echt een veelzijdige gravelracer zoekt zou je ook eens kunnen kijken naar een Genesis Vagabond.

Zelf heb ik meerdere MTB's: Hardtails, Fully's, 27,5+, 29+, een gravelracer (Soma Wolverine) en een "monstercrosser", de Vagabond.

Soma: redelijk spartaans, maar wel snel en erg leuk. Er passen ook redelijk brede gravelbanden in (tot 44mm).
Vagabond: iets minder wendbaar, maar een alleskunner:
- met smalle bandjes lekker op de weg. Geen racefiets, maar wel comfortabel.
- met brede wegbanden (bv Schwalbe G-One) nog comfortabeler op asfalt, maar ook lekker in het bos (gravelpaden)
- Met gewone MTB banden (achter tot 2.4, voor zelfs 3.0 in 29") lekker snel MTB'en.

Ik heb er ook de Roparun mee gefietst. Zo'n 26 uur in het zadel gezeten zonder centje pijn. Doordat je veel van zitpositie kan wisselen geen last van pijn in schouders/ellebogen/polsen/nek/zitvlak. Kunnen ook spatboden op en evt. bagagedragers.

De Soma:
Afbeelding

De Genesis Vagabond in MTB uitvoering (2.2 banden):
Afbeelding

In Roparun setting: brede slicks, spatborden en stuurpen met rize:
Afbeelding

Ciao
Jan
Die Genesis vind ik geweldig! Ik zie dat ze in Arnhem verkocht worden.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

De mijne komt bij Erveha in Ede vandaan. Dat is de grootste Genesis dealer van NL. Ik heb daar al meerdere fietsen vandaan (ook de Soma).

Zeer veel kennis en erg behulpzaam.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Drees schreef:Die Genesis vind ik geweldig! Ik zie dat ze in Arnhem verkocht worden.
Zeker, bij cyclenation wordt je ook altijd goed te woord gestaan. Laatst een hele discussie gevoerd over de aanschaf voor een singlespeed mountainbike, Jasper kwam toen met een goed verhaal over de genesis longitude die niet bij mij op de radar was terwijl ik al veel had bekeken. Toch uitgekomen bij een kona maar dat heeft een andere reden :winkie:

Deze komt volgende week binnen! :-q 8) :-q

Cyclenation verkoopt ook kona's trouwens en volgens mij dit jaar heel wat rove's. Ik ben echter voor de croix de fer gegaan, ook een vette gravelracer. Vooral de 20, super goed voor de prijs en voor mijn gebruik wat meer passender dan de rove,
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Drees schreef:Ik merk dat de verkopers terughoudend zijn in het adviseren over een gravelracer. Ze komen in eerste instantie eigenlijk allemaal met een halve mountainbike. Voor vrouwen zou het heel moeilijk zijn om in zand en modder te fietsen op zo'n gravelracer. Is dat zo? Ga je snel onderuit?
Het lastige van fietsen door (diepe) modder en zand is dat je er kracht voor moet hebben. En dat hebben vrouwen over het algemeen wat minder dan mannen. Maar als dit een probleem is voor meer dan een klein deel van je rit dan rijdt je de verkeerde routes. Of op het verkeerde moment :wink: Met je MTB rijd je toch ook niet de hele rit door de modder of het mulle zand? Het mooie van een gravelbike / crosser is dat je kunt kiezen. Ik heb afgelopen winter, als het me in het bos te nat was, geregeld tochtjes gefietst over de betere halfverharde paden en de wat slechtere fietspaden. Kun je nog steeds erg leuke rondjes rijden.
Jan the Man schreef:Als je echt een veelzijdige gravelracer zoekt zou je ook eens kunnen kijken naar een Genesis Vagabond.
Ik houd op mijn crosser mijn vrienden op de racer gewoon bij. Nou ja, niet allemaal, maar dat heeft niks met de fiets te maken :lol: Voor veel gravelbikes zal dat ook gelden. Maar met zo'n Vagabond lijkt me dat lastiger, of niet?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vreemde verhalen van de verkopers.
Daarom pluis ik zelf altijd het hele internet af, die verkoopverhalen hoef ik niet te horen.
Met een beetje inzicht en kennis weet je vaak al meer dan de verkopers.

Gravelrides bestaan niet uit zand en modder zoals hierboven ook al gezegd.
Over bospaden met zachte ondergrond kun je heerlijk fietsen op zo'n fiets.
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Betekent dat dan dat je op een gravelracer beter niet het bos in kan gaan als het heel droog is of juist nat is? Ik houd nogal van crossen door de plassen en modder... Van mul zand ben ik geen fan.
Plaats reactie