Bospaden gaan kapot

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

jac-heinsen schreef:
Er zijn toch trails genoeg in het bos waar je wel kan rijden? Die zijn duidelijk aangegeven...
Klopt, daar ga ik ook graag fietsen, maar ik wandel ook graag op plekken waar fietsen verboden is. Juist op die plekken zijn de paden vaak verpest door fietsen.
Mountenbikers zouden alleen daar moeten fietsen waar het toegestaan is. Het lijkt er echter op dat de paden voor wandelaars het meest geliefd zijn. waarom?
Juist daarom is er in Nederland een groei en behoefte aan paden speciaal zijn aangelegd voor Mountainbikers.

+ mountainbikers zitten zo andere gebruikers niet meer in de weg (en andersom)
+ paden zijn zo aangelegd en onderhouden dat je ze minder snel kapot rijd.
+ omdat de paden leuker zijn dan de omliggende bospaden blijven mountainbikers alleen op hun eigen pad.
- gevoel van vrijheid en natuurbeleving is minder tijdens het fietsen
- Aanleg extra pad in een bos waar vaak al heel veel (wandel) paden liggen.

Maar de verhouding mtb pad tot wandel pad is ongeveer 1:10, als je dan weer ergens een klein stukje wandel pad opheft levert de natuur niks in.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

jac-heinsen schreef:
Mountenbikers zouden alleen daar moeten fietsen waar het toegestaan is. Het lijkt er echter op dat de paden voor wandelaars het meest geliefd zijn. waarom?
Ik zag eergisteren de Strava heatmap van mijn omgeving en daar kan je toch wel heel hard uit concluderen dat de meeste mountainbikers(op strava) duidelijk erg dol zijn op de aangelegde routes. Routes Rijssen, Holten en Nijverdal/Hellendoorn waren behoorlijk herkenbaar. Zelfs aan de kant van Hellendoorn waar het fietsen in het algemeen(buiten de mtb-route) niet verboden is.
Kortom, mijn ervaring en "Strava-bewijs" concluderen wat anders dan jij doet. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar die heb je ook onder paarden- en hondenuitlaters. Ik zou bijvoorbeeld voor mijn omgeving wel durven stellen dat van de hondenuitlaters een groter percentage zich niet aan de regels houd(lees loslopende honden) dan de mountainbikers.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

jac-heinsen schreef:De bospaden worden vernield door de fietsen, in de fietssporen gaat water staan wat leidt tot plassen.
Dit is een stelling. De stelling is te algemeen geformuleerd. Intensief gebruikte paden (wandelaars, ruiters, mountainbikers) waar regenwater niet weg kan, gaan last krijgen van watererosie, plassen, kuilen en displacment. Weinig gebruikte paden die goed kunnen afwateren, worden totaal niet modderig.
Van beide voorbeelden (erosiegevoelig/niet erosiegevoelig) kan ik een paar honderd foto's laten zien
jac-heinsen schreef:Voor wandelaars heel vervelend.
Dat is correct. Voor ruiters en mountainbikers niet minder, maar da's een ander verhaal.
jac-heinsen schreef:Is het ook niet verboden om door bossen te fietsen, dat staat tenminste op de borden bij de ingang, behalve op de fietspaden.
Het is vaak verboden om buiten de voorgeschreven paden te fietsen. Dat geldt vaak ook voor ruiters, of voor loslopende honden. Wandelaars mogen meestal overal komen.
jac-heinsen schreef:Vriendelijke groeten Jac. Heinsen
Vriendelijke groeten terug.

Noot:
Om de wederzijdse hinder te voorkomen, worden op steeds meer terreinen speciale vrijliggende mountainbikeparcoursen aangelegd. Deze liggen als ze goed zijn aangelegd allemaal schuin, zodat ze goed kunnen afwateren. Dat heeft weer tot gevolg dat mountainbikers op hun eigen route blijven en niet meer ergens anders opduiken.

In het gebied waar ik bekend ben, kun je precies zien hoe goed mountainbikers zich aan de voorgeschreven route houden.
https://www.strava.com/heatmap#13.54/5. ... /blue/ride
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik vind het nog knap dat jullie hier serieus op reageren. Ik zie alleen een zure wandelaar die een account aanmaakt puur en alleen om een beetje te gaan lopen zeiken.

Net zoiets als dat je als atheïst op zondagochtend de kerk binnenstormt en luid verkondigd dat God niet bestaat.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Die zou ik ook serieus nemen en proberen uit te leggen dat zowel atheîsten als gelovigen even vaak de stemming verpesten...........
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Meestal wordt er gemopperd en geklaagd in eigen kring over mensen die niet meelezen en niet kunnen luisteren. Als wandelaars in een wandelforum klagen over mountainbikers dan horen of zien wij daar niets van.

Wij kunnen het goede voorbeeld geven en de klachten van meneer serieus nemen en feiten en fictie uit elkaar houden.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Heb niet echt het idee gekregen dat deze wandelaar op zoek is naar feiten...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

TS geeft een aanzet tot een goed gesprek :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Heeft Tsjibiti een nieuw account?
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Mijn serieus antwoord: in mijn beleving rijden de meesten MTB-ers NIET als regent, en ook NIET als het natte ondergrond is (letop ik zeg meesten).
De meerderheid rijdt dus als het droog is met droge ondergrond.
Het klopt als je door een waterpoel rijdt dat deze dan dieper wordt, immers het zand spettert ook weg en daarna kan er meer water in blijven staan. Maar daar tegenover staat dat het niet vaak voorkomt. Bovendien is een bos met biljardlaken paadjes ook fake (geen natuur).
Dus blijft enkel droog weer slijtage over, het is immer VEEL vaker droog dan dat het regent (statistisch bewezen). Als ik zie wat voor een schade paarden aanrichten met droog weer, dat kunnen 25 mtb-ers niet aanrichten met nat weer of droog weer.

Ik zou dus NIET pleiten voor een verbod van wandelaars of MTB-ers, maar VERPLICHTE ruiterroutes. Ook deze mensen mogen van de natuur genieten, maar als je het over schade hebt, dan ligt het toch niet enkel bij MTB-ers. Ik zie voorbeelden te over, tijdens de zomer en tijdens de winter: de ergste schade is door paardenhoeven afgetekend. Die paden rij ik zelf ook duidelijk minder omdat het niet te doen is.

We zullen het samen moeten doen in de bossen.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op di 31 oktober 2023, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

vibemaker schreef:Heeft Tsjibiti een nieuw account?
Dan pakt hij het wel goed aan, trollen op 2 fora: Fiets

Is hier geen wet tegen, dit cross-posten? :tong
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op di 31 oktober 2023, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op di 31 oktober 2023, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik pleit al jaren voor een algeheel verbod voor wandelaars in bossen. Vooral "groepjes", exemplaren met honden en (de ergste) wandelaars met kinderen. Meestal blokkeren ze paden door allemaal naast elkaar te lopen en dan boos te schrikken als er iemand wil passeren . Vaak worden ze boos en voelen ze zich betrapt omdat hun honden niet zijn aangelijnd en niet lijken te luisteren.....om over loslopende kinderen en beschermende moeders nog maar te zwijgen. Wandelaars hebben niks in bossen te zoeken, daar heb trottoirs voor, braderieen en winkelcentra of georganiseerde 4-daagsen.
Plaats reactie