Fietsdrager

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Heeft iemand hier tips qua trekhaakdrager? Ik zal hem niet erg vaak gebruiken, maar wel voor lange stukken op vakantie. Normaliter is het bank plat > fiets er in, maar met nageslacht en bagage in de auto wordt dat hem niet :lol:

Ooit had ik een Twinny Load, maar m'n 29er paste daar niet lekker op. Sowieso voelde die crankschroef nooit echt lekker.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb een Hapro Atlas en die bevalt prima.
Tenminste...de luxe versie, want de goedkopere versie heeft snel last van speling op de kantelfunctie.
Ik had eerst de goedkopere versie (logisch...Nederlander :-)), maar na deze 2x teruggestuurd te hebben heb ik die omgeruild voor de luxere versie en die functioneert prima.
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Wij hebben de "oude" Übler X21 Nano van de schoonouders gekregen. Ding werkt prima voor 2x 29 inch CC hardtails. Heb er ook al een keer een Scott Genius en LV 301 op gehad, maar dat ging door de lange wheelbase echt maar net met de standaardgoten. Heeft iemand ervaring met deze vervangen of aanpassen? Ooit worden de hardtials toch een keer geupgrade :)

Wij laten de drager meestal zitten, vooral omdat ie vies is na een langere rit met de auto. Ik zou eerder bang zijn dat iemand dat ding niet ziet en tegen aan rijd, dan dat ie gejat wordt. Heb toch al wat close calls op parkings gezien :s
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Ook een Hapro Atlas hier, eenvoudig in gebruik en zit heerlijk stabiel op de trekhaak. Veel goed voor relatief weinig geld.

Voor wat betreft diefstal; nooit last van gehad en ik zet m toch wel overal gewoon neer. Wat Vibemaker zegt: het is geen laptop die het gemiddelde boefje even snel mee grist.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat voor de een prima voldoet, hoeft voor de ander nog niet te voldoen... Frame maat (~hoogte + wielbasis), frame ontwerp (zeker bij fullies), bandbreedte, ... spelen allemaal een rol.

Maar er zijn legio dragers te vinden die prima kunnen voldoen en die een fractie kosten van een nieuwe A-merk drager. Wat dat betreft zou ik eerder kijken naar wat voor functionaliteit je zoekt... Zaken als kantelbaar zodat je met fietsen erop in de kofferbak kunt, inklapbaar zodat het niet een gigantisch sta-in-de-weg wordt in de schuur, overal snelsluitingen of gewoon simpele riempjes.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mijn 'stelen lukte niet' verhaal gaat ook over de Hapro Atlas. Heel erg blij met die drager :)
Al 5 jaar meerdere malen per week gebruikt, incl. 160kmu naar Slovenië..
Waar woke is, is vuur
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Ik gebruik een Spinder Cross (niet meer gemaakt, maar de tour is de lichtere variant die nog wel verkrijgbaar is). Ik haal meestal de frame houder er af en gooi die in de kofferbak.. wordt de fietsendrager jatten minder aantrekkelijk. Zowieso niet handig om te jaten, ze moeten eerst het slot slopen om hem van de trekhaak te jatten en er weer een nieuwe slot monteren voordat je hem weer veilig kan monteren op een trekhaak.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Hier ook een Hapro Atlas voor 3 bikes, de luxe uitvoering.
Ik gebruik de slotjes op de "grepen" wanneer ik de drager achterlaat op de auto, zodat ze die niet eraf kunnen draaien.
Echter de beugel waar de grepen op zitten kan wel gedemonteerd worden, tot dusver gelukkig niet gebeurt.
Dat is het nadeel van die "gemakkelijke" draaiknopbouten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb een Thule Euroway G2 in gebruik, helemaal tevreden over op één minpuntje na: de fietsen staan wat dicht op elkaar. Je moet echt wat aandacht schenken aan de plaatsing, de voorvork van de ene en achtervork van de andere fiets raken elkaar snel. Beetje verschoven plaatsen en wat schuimpjes ertussen zijn afdoende.
Volgens wat ik zo bij anderen zie hebben veel dragers hier overigens last van. Een paar cm meer ruimte zou zulke onhandigheidjes zo oplossen...

Meestal laat ik de drager wel zitten (er zit een slotje op de trekhaakbevestiging) maar haal er de klemarmpjes vanaf en leg die in de auto. Tot nu toe geen problemen gehad.
Maar omdat er makkelijk een fiets in de auto past gebruik ik de drager maar zelden als ik alleen ergens heen rijd, dan gaat de fiets achterin.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Tipje wat ik kreeg als je een thule voor weinig zoekt: https://www.gecu.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie