Velgbreedte

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Ronald Wijnen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 15:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2011

Hallo,

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe MTB wel ik vooral in zal zetten in NL, technische stukken hebben mijn voorkeur.
Aangezien ik al jaren rondrijd op mijn 2011 Cube reaction pro 26'' en niet echt op de hoogte ben gebleven van alle noviteiten in de MTB scene gaat er een wereld voor me open, vooral op het gebied van wielen/velgen/banden.

Ik ben een mooie fiets tegen het lijf gelopen waar DT swiss M1650 wielen op staan met een velg breedte van 40mm met 2.8'' banden, vrij fors allemaal tegenover wat ik nu heb dus ik vraag me af wat de gedachtes zijn achter deze brede wielen met flinke banden?
Is dit bedoeld voor een specifiek gebruik bijvoorbeeld en is dit überhaupt wel geschikt voor de rondjes rondom huis en 1 keer per jaar een weekje rondom de camping in Frankrijk/Duitsland etc?
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Wat voor een type rijder ben je? Xc, of meer gemoedelijker?
Sneeuwmonster
Ronald Wijnen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 15:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2011

Hallo,

Als ik de definities van wikipedia hanteer zie ik mezelf meer in de categorie all mountain.
Ik hoef niet de snelste te zijn, ik wil een fiets die zo goed mogelijk allround is en enigszins comfortabel.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Lars TB heeft een tijd terug hier op het forum een mooi stuk over geschreven, zie het topic Velgbreedte en invloed op banden. Die genoemde velgbreedte zal wel uitwendig zijn, maar waar je naar moet kijken is de interne breedte.
modder zuigt!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ronald Wijnen schreef:Hallo,

Als ik de definities van wikipedia hanteer zie ik mezelf meer in de categorie all mountain.
Ik hoef niet de snelste te zijn, ik wil een fiets die zo goed mogelijk allround is en enigszins comfortabel.
Dan lijkt mij een 650B+ bike prima voor jou geschikt (dus met 40mm velgen en 2.8 of 3.0 banden in 27,5") geeft wat meer comfort, grip, vertrouwen en maakt het rijden van technische trails wat makkelijker (oftewel je kunt je grenzen weer een beetje gaan verleggen ;) )
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je bent tegen de zogenaamde 'plus' categorie aangelopen. Na de kortstondige trend van fatbikes, met die extreem brede banden die op de sneeuw en zacht zand bleven drijven, ontstond een tussencategorie. Die heel dikke banden zijn zwaarder en bieden hun enorme voordelen alleen in heel specifiek terrein. Maar iets minder brede banden bieden nog steeds enigszins die voordelen, maar zijn meer allround. Eerst was 'plus' zo ongeveer 3"-3.25" brede banden, maar al snel kwam ook 2.8" en inmiddels ook 2.6" aan de onderkant er bij. Dan heb je dus iets bredere banden dan de 'standaard' banden van pakweg 2.2"-2.4". Op hardtails bieden de iets bredere banden iets meer comfort omdat je ze op lagere druk kunt rijden. Zo rond de 3.0" luistert die druk erg nauw: te hard en de fiets stuitert te veel, te zacht en je zwabbert alle kanten op. Bij 2.6"-2.8" luister dit minder nauw. Daarnaast passen die smalste 'plus' banden in veel standaard frames en vorken.

Om de voordelen uit de bredere banden te halen heb je wel bredere velgen nodig: alles in verhouding. Monteer je die brede banden op een smalle velg, dan wil die band in de bocht al snel weg knikken. Tenzij je de band zeer hard oppompt, maar dan ben je het comfort en de extra grip weer kwijt. Dus hoort bij die bredere band een bredere velg. Het werkt echter ook de andere kant op: op die brede velg kun je weer geen smalle band monteren. Een standaard 2.25 band op een 40 mm brede velg zorgt dat het profiel heel vierkant wordt en de kwetsbare zijkanten van de band meer uitsteken. Dus het is niet dat je zomaar terug kunt naar smallere banden. En ook is de fiets vaak gebouwd voor een specifieke band. Want een brede band is ook hoger. Monteer je andere wielen met smalle banden, dan loop je het risico dat je pedalen vaker de grond raken. Aan de andere kant komt de hoogte van 29" wiel met een 2.25 band aardig overeen met de hoogte van een 27,5" wiel met een 3.0" band. En er zijn dan ook fabrikanten die dat promoten.

De bredere banden rollen niet of zeer beperkt zwaarder. Maar ze voelen wel wat zwaarder aan bij aanzetten. En omdat je de banden op wat lagere druk rijdt, knikt de band bij een agressieve rijstijl ook wat meer door, wat een minder voorspelbaar rijgedrag geeft in vooral de bochten. Aan de andere kant heb je dus wel meer grip. In bochten, maar ook over bijvoorbeeld boomwortels omdat de band zich mooi over die wortel heen vormt. En dus ook comfort.

Maar in het algemeen kun je zeggen dat het een kortstondige trend was en dat de meeste rijders zich prima voelen bij de standaard breedte van banden. Er worden dus al weer minder modellen aangeboden met 'plus'. Maar een kleine groep liefhebbers zul je blijven houden, die weten de voordelen op waarde te schatten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

@Lars TB, bovenstaande heb je mooie verwoord, :-q boksie
Ronald Wijnen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 15:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2011

Waardevolle reacties, bedankt allemaal!
Het is me een stuk duidelijke geworden nu en op basis van deze info heb ik besloten me nog wat meer te informeren en dan pas een nieuwe fiets te kopen.
Nogmaals bedankt!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: En omdat je de banden op wat lagere druk rijdt, knikt de band bij een agressieve rijstijl ook wat meer door, wat een minder voorspelbaar rijgedrag geeft in vooral de bochten. Aan de andere kant heb je dus wel meer grip. In bochten, maar ook over bijvoorbeeld boomwortels omdat de band zich mooi over die wortel heen vormt. En dus ook comfort.

Maar in het algemeen kun je zeggen dat het een kortstondige trend was en dat de meeste rijders zich prima voelen bij de standaard breedte van banden. Er worden dus al weer minder modellen aangeboden met 'plus'. Maar een kleine groep liefhebbers zul je blijven houden, die weten de voordelen op waarde te schatten.
Grip level is wel significant hoger en zodra je de juiste druk hebt is de balans tussen grip, comfort en stabiliteit van de band super (zelfs bij mijn rijstijl :bier: ) ..... rolweerstand is wel water hoger dan jij hier doet vermoeden.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie