Nieuw stuur, is dit wat?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nu ik nog eens naar je foto kijk (naar aanleiding van Lars' post...): kan het zijn dat je stuurpen nu licht naar beneden wijst? Dan zou je die kunnen omdraaien, daar win je ook al een stukje hoogte mee.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Helene83 schreef:Op deze lieve fiets.. cube access wls gtc sl 2017


Stuur is nu te recht, mijn schouders en polsen doen het er niet lekker op..
Afbeelding
Snap niet waarom fabrikanten zulke bezemstelen monteren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Stuur en zadel zijn zeer persoonlijk, omdat het de plekken zijn waar je lichaam in contact is met je fiets.
Geen mens is gelijk, dus wat dat betreft kan een fabrikant het nooit goed doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Ja dat lijdt geen twijfel.
Maar vreemd genoeg zijn alle bezemstelen recht, ondanks dat we allemaal verschillend zijn.

:wink:
Helene83
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 8 december 2017, 12:40

Bedankt voor alle tips en adviezen.. genoeg om nog ff verder te kijken..
Heb nu inderdaad mijn stuurpen omhoog gezet.. is nog net niet wat ik nodig heb. Waarschijnlijk ook door die bezemsteel.. haha..
Ik ga nog ff verder neuzen.. ik hou jullie op de hoogte.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb even naar de specs van het stuur gekeken.
Het is een flatbar met 8 graden backsweep, dat is vrij normaal.

Het enige wat je misschien mist is een kleine upsweep van bijv. 6 graden bij een mini-riser.
Of eventueel een echte riserbar met 10mm ofzo.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je het stuur wat verdraait maak je van backsweep upsweep.
Leuk als je naar wat upsweep op zoek was, maar de backsweep ben je dan kwijt.
(of toch gedeeltelijk).
Anders toch maar eens een ander stuurtje proberen ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Columbo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 28 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Specialized

Kijk hier leer ik ook van.

Bedankt mannen, ik ga mijn bezemsteel ook vervangen!
Specialized fan
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Ik heb op m'n MTB 's een 3T LTD stuur met een backsweep van 9 gr.
Echt licht, nog redelijk betaalbaar en sterk.
Deze zijn ingekort tot 68cm, door de backsweep staan ook de polsen in een prettigere hoek.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Vraag blijft een beetje hoe het stuur van je vriends' fiets anders is en waardoor je daar minder last hebt van je polsen en schouders. Ik neem aan, dat je meer rechtop wilt zitten, en dat je nu dus te veel naar voren leunt op je huidige fiets en er dus te veel gewichtsdruk op je handen, polsen en schouders staat. Als het stuur hoger komt te staan, ga je inderdaad dan dus ook meer rechtop zitten wat de druk doet afnemen. Allemaal goed, maar inherent betekent dit ook dat je minder "ruimte" hebt om je armen te bewegen. Wat je wilt is dat je armen en polshoek recht op het stuur belanden, met bijna geen gewicht erop als je neutraal zit. Ik zou dus inderdaad ook eens kijken of je je zadelpunt niet een heel klein beetje hoger kan instellen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik stuur zeer geregeld mensen op een testrit met een fiets waar LUV handles op zitten ..... en 90% wil deze dan op zijn volgende fiets.
http://www.groovycycleworks.com/luv-handles" onclick="window.open(this.href);return false;
Goedkopere opties zijn er gelukkig ook, zoals de Salsa Bend bars https://salsacycles.com/components/cate ... bend_2_bar" onclick="window.open(this.href);return false;

De clue? een backsweep van een graad of 20 waardoor je polsen een veel natuurlijkere houding aannemen :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Ja. kijk da's natuurlijk ook weer geen verrassing.

Gelukkig zijn er ook bezemstelen met backsweep:

Afbeelding
Helene83
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 8 december 2017, 12:40

Jouke74 schreef:Vraag blijft een beetje hoe het stuur van je vriends' fiets anders is en waardoor je daar minder last hebt van je polsen en schouders. Ik neem aan, dat je meer rechtop wilt zitten, en dat je nu dus te veel naar voren leunt op je huidige fiets en er dus te veel gewichtsdruk op je handen, polsen en schouders staat. Als het stuur hoger komt te staan, ga je inderdaad dan dus ook meer rechtop zitten wat de druk doet afnemen. Allemaal goed, maar inherent betekent dit ook dat je minder "ruimte" hebt om je armen te bewegen. Wat je wilt is dat je armen en polshoek recht op het stuur belanden, met bijna geen gewicht erop als je neutraal zit. Ik zou dus inderdaad ook eens kijken of je je zadelpunt niet een heel klein beetje hoger kan instellen.
Zadelpunt had ik pas geleden juist wat omlaag gedaan, omdat ik echt enorm veel last van mijn kruis kreeg... :-{

Maar ik heb na wat knutselen eindelijk de juiste positie van mijn stuur weten te vinden!! Ik had eerst een ander stuur besteld, maar had geen vertrouwen in de kwaliteit, dus terug gestuurd.
Omdat ik door de bomen het bos echt niet meer zag heb ik het eerst maar weer eens geprobeerd met de dingen die ik had.

Stuurpen staat nu omhoog, stuur zit toch wel een lichte sweep in. Ik heb een beetje lopen proberen en vind dat hij nu dan toch in de goede positie staat. Nog iets meer omhoog, maar niet te, zodat mijn handen ook nog in een natuurlijke positie staan. Toch vond ik dat het stuur niet lekker in mijn handen lag, andere handvaten besteld.. en ja hoor.. ik ben nu echt helemaal tevreden. :-q :bier:

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de tips, ook voornamelijk om eens te kijken naar de aanpassingen die ik zou kunnen doen aan de huidige fiets, zonder maar gelijk nieuwe onderdelen te bestellen.. Nu hopen dat alles een soort van pijnvrij blijft. Ik heb toch niet een al te beste nek/schouders, dus blijft een gevoelig punt.. voor nu zeer tevreden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Veel fietsen, maar niet meteen marathons. Rustig je lichaam laten wennen aan de houding en de belasting.
Zadelpunt iets omlaag is prima. Zadel achterover is medisch gezien onverantwoord.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Helene83
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 8 december 2017, 12:40

Vorige week rondje Amerongen en week er voor 3luik dorst.. ging lekker.. voor een beginner zoals ik.
Geen pijn gehad.. enkel wat spierpijn.. maar daar ga ik niet over klagen. ;)
Marathon is nog veel te hoog gegrepen :D
Plaats reactie