Die rolweerstand is natuurlijk een stuk compound van het rubber. Maar ook het niet willen bewegen/vervormen van het karkas zorgt voor extra rolweerstand, zeker op lage snelheden. Want bij grotere klappen - bij dus hogere snelheid - beweegt het stugge karkas wel degelijk. Maar je ziet dat heel veel pro-downhillers vaak niet met een SG-casing rijden, of alleen het voor- of juist achterwiel.baron062 schreef:Ik heb gisteren een stukje mogen rijden op een fiets met Schwalbe banden met Super Gravity casing (=heel stijf), en voor XC wil je dit niet. Ongelooflijke voelbare rolweerstand. Berg af speelt dat een stuk minder en heb je meer aan heel houden.
Stijfheid velg vs. stijfheid band
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ook interessant:
https://dirtmountainbike.com/videos/oli ... obsys.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan vooral de intro over de oude fiets die als systeem ontworpen werd.
Dan kom je ook in het bereik van bijvoorbeeld MotoGP. Waar ze niet weten of nu juist het hoofdframe of het achterframe stijf moet zijn, wat de verhouding daartussen moet zijn. Of motorcross, waar de vork wel iets zijdelings moet meegeven. Of toch juist niet?
https://dirtmountainbike.com/videos/oli ... obsys.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan vooral de intro over de oude fiets die als systeem ontworpen werd.
Dan kom je ook in het bereik van bijvoorbeeld MotoGP. Waar ze niet weten of nu juist het hoofdframe of het achterframe stijf moet zijn, wat de verhouding daartussen moet zijn. Of motorcross, waar de vork wel iets zijdelings moet meegeven. Of toch juist niet?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2395
- Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
- Mijn mountainbike: Epic Elite
Ik heb begrepen dat dat puur reglementair is. In de reglementen staat een bepaalde maximale velgdiameter voorgeschreven.Lars TB schreef:Ik denk dat dit een aardige vergelijking is. Om 1 of andere reden rijden F1 auto's (en meer single seater klasses) nog met banden met hele hoge wangen. Hoge wangen betekent dat de band flink kan vervormen.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Het is ook meer een klacht van mijn kant dat ze nog zo een ouderwetse regel hebben!JorisR6 schreef:Ik heb begrepen dat dat puur reglementair is. In de reglementen staat een bepaalde maximale velgdiameter voorgeschreven.Lars TB schreef:Ik denk dat dit een aardige vergelijking is. Om 1 of andere reden rijden F1 auto's (en meer single seater klasses) nog met banden met hele hoge wangen. Hoge wangen betekent dat de band flink kan vervormen.
Michelin stelde het als eis, dat als zij banden zouden gaan leveren voor onder de huidige reglementen, de velgdiameter naar 18" zou gaan. Waarschijnlijk waren alle teams tegen omdat zij dan helemaal opnieuw moesten beginnen met het ontwerpen van een auto en ze op onbekend terrein terecht kwamen.
Jammer, die verandering zou waarschijnlijk race-technisch gezien een enorme verbetering zijn geweest (je hoeft geen rekening te houden met de vervorming van de banden wat de luchtstroom betreft en je hoeft dus minder ingewikkelde en hooggevoelige voorspoilers en badgeboards te ontwikkelen. Waardoor auto's dichter op elkaar kunnen rijden. Etc.).
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
voor sommige wedstrijden zou dat kunnen werkenjapie carbon schreef:Dit voegt best wat gewicht toe, en heeft beperkt voordelen. Je kan zo niet meer met de bandenspanning spelen.PaganiProductions schreef:Waarom hebben ze geen mousse binnenbanden in de mountainbike sport
In de offroad motorsport 2 en 4 wielen word het wel gebruikt
En zal ook wel redelijk stijf zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=xkPc27mU17s" onclick="window.open(this.href);return false;
En zo vaak rij je niet lek, dan kan je dat risico niet nemen. Op de motor gebruiken ze dit veel in de rally en enduro omdat je niet in de woestijn wil staan met een lekke band.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2395
- Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
- Mijn mountainbike: Epic Elite
Welke wedstrijden denk je aan?PaganiProductions schreef:voor sommige wedstrijden zou dat kunnen werken
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Michelin had 'le system' ook in DH in het verleden en er worden allerhande insert toegepast in MTB banden voor wisselende doeleindes... Bijvoorbeeld:
* Flat Tire Defender
* Procore
* Cushcore
* Huck Norris
* Dean Easy
* Flat Tire Defender
* Procore
* Cushcore
* Huck Norris
* Dean Easy
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Daar zat ik gisteren ook aan te denken. Eigenlijk hebben we na de jaren '90 weinig meer gehoord van dat soort systemen, terwijl daarvoor iedereen er mee bezig was. Ze zijn nooit echt verdwenen, maar de noodzaak was er een hele poos niet meer. Wat ik kan bedenken is dat ze verdwenen vanwege de verbeterde banden en verbeterde vering. Rijders waren al blij dat de vering zoveel beter was, dat ze de extra grip van een zachte band nauwelijks misten. En natuurlijk dat iedereen met smalle velgen reed en dus met een vrij hoge druk reed, wat de kans op doorslaan behoorlijk verminderde. De opkomst van alle nieuwe systemen tegen doorslag volgt vlak na het weer breder worden van de velgen. En daarnaast natuurlijk de zoektocht naar het laatste beetje grip.cheeta schreef:Michelin had 'le system' ook in DH in het verleden ...
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
wedstrijden in steen/rots achtige omgevingJorisR6 schreef:Welke wedstrijden denk je aan?PaganiProductions schreef:voor sommige wedstrijden zou dat kunnen werken
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2395
- Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
- Mijn mountainbike: Epic Elite
Nee, dan kun je beter kiezen voor een steviger karkas (= zwaardere band) en latex.PaganiProductions schreef:wedstrijden in steen/rots achtige omgeving
Laatst gewijzigd door JorisR6 op do 23 november 2017, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Er zijn dus gewoon allerhande inserts en die worden ook in wedstrijden gebruikt wanneer de omstandigheden erom vragen; alleen ben je dan niet meer met een XC fiets onderweg en had je sowieso al iets met versterkte zijwangen, SuperGravity of zelfs dual-plies...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |