Banden

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
sopper
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 27 september 2016, 21:20

Sinds begin van dit jaar ben ik besmet met het mtb virus :x Ik heb enkele maanden geleden een Specialized Crave 29 gekocht, fijne fiets.
Alleen kan maar niet wennen aan de banden welke af fabriek gemonteerd zijn. Dit zijn voorband: Specialized Ground Control en als achterband: Specialized Fast Trak Control.
Bij los zand is het een ramp, geen grip vooral in de bochten. Heb ze al tubeless laten maken en fiets met 1.5 bar.
Iemand tips of goede ervaringen met een bepaalde band?
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Zoveel bikers zoveel meningen.
Ik heb juist goede ervaringen met de door jou genoemde combi. Ik heb deze op mijn SS. Daarnaast op de Camber voor en achter een Groundcontrol. Voor een 2.3 en achter een 2.1 Allen tubeless.

Zou het iedereen zo aanbevelen. Je zult dus hier veel opties en meningen krijgen. Zelf proberen en ervaren dus. :-q
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =4&t=60917" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel leesplezier!
Jasperzz
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 23:33

band zoeken die jouw fijn lijkt en gewoon kopen, iedereen zijn smaak is anders
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik rijd met dezelfde combi op mijn crave (wel met binnenbanden) en heb eigenlijk weinig last.
Achter 1.8 bar, voor 1.6 bar en dat gaat prima (68kg)
Bike_MiKo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 10 februari 2017, 16:15
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

Ik rijd met de 26" en binnenband variant van deze combo. Ik ben er ook niet weg van. Ga ik met mn voorband lager dan 1,7, dan lijkt de fiets over de wangen van de band te bewegen. Dat voelt zenuwachtig en biedt weinig vertrouwen.
Maar anderen lijken hier geen last van te hebben en herkennen mijn verhaal totaal niet.
pierrekees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 17 september 2007, 21:18
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29

ik rijd met fast trak 2.0 achter en voor RR van schwalbe 1.9 achter en 1.5 voor tubless rij in de zomer met
een tunder burd maar wordt een beetje ziek van tubless omwisselen telkens
beide combi vindt ik fijn fietsen
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Misschien is los zand gewoon glibberig?

Verwacht geen wonderen van banden. Het setje dat je hebt is helemaal zo slecht nog niet. Op los zand werkt eigenlijk geen enkele band. En aan de andere kant zal een stukje techniek zeker helpen om beter bochten door te komen. Oefenen en/of een clinic volgen is een aanrader!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Lars TB schreef:Op los zand werkt eigenlijk geen enkele band. En aan de andere kant zal een stukje techniek zeker helpen om beter bochten door te komen. Oefenen en/of een clinic volgen is een aanrader!
Ditte! Probeer het niet gelijk in de banden te zoeken, het is een vak apart om door los zand te rijden ;). De enige soort band die daar evt. goed in is is een bijna gladde, hele dikke strandband. En daar wil je dan voor de rest ook niet mee rijden op parkoersen met vele bochten en wortels.
Arno@MTBArnhem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 21 november 2015, 15:02

Mmm, bijna alle merken al gereden. Het zijn allemaal compromisen. Mulzand: race of speedking, voorkeur race, want die kun je ook gewoon nog mee rijden. Als je tubeless wilt: raceking protection / racesport. De laatste is echter niet sterk genoeg voor Ardennen.
Wat mij vooral in betrouwbaarheid en grip / bochtengevoel opvalt: Schwalbe scheuren snel, ook de snakeskins. Rijden wel super snel (op de weg, maar ja???). Conti iets minder snel, maar nog steeds rap. Scheuren echter ook, tenzij je de protection doet. Die zijn super betrouwbaar. Onza is stabiel, niet snel, maar doet wat ie moet doen overal en altijd.
Maxxis ben ik toch meer verliefd op geworden. Dacht altijd dat de (duitse)testen de waarheid zeiden: schwalbe en conti!! Maar... toch te vaak met pech gestaan.. Maxxis rijd ik nu 2 jaar, en ze blijven heel, slijten niet snel, goede grip, en in het terrein wel echt snel. En ze zijn allemaal (alle types) tubeless te maken!
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Ik heb zeker niet zo'n niveau dat ik verschillen tussen banden altijd feilloos voel, maar Onza Canis bevalt me erg goed. Lekker soepel, goede grip op bijna alle onverharde ondergronden en niet al te veel rolweerstand op de verharde weg.
En het is natuurlijk een beetje een cultmerk en het oog wil ook wat :)
Pascallo86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 23:55
Mijn mountainbike: Look 986 epost en cannondale gemini 900

Ik heb ook een vraag over een banden combi rijd nu smart Sam op een look986 26" maar wil overstappen naar of rocket ron v en racing ralph a of is thunder birth v en rocket ron a een betere combo?
Blup blup en bagger..... i love it
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Pascallo86 schreef:Ik ben zelf fietsenmaker (al 14 jaar) en weet erg veel van het afstellen van een mtb wie vragen heeft kan ze aan mij kwijt ik help andere mtbers graag weer de weg op
Enigszins merkwaardige vraag, maar misschien ook niet wanneer je normaal MTB'ers graag de weg op helpt...

Zoals in zo'n beetje ieder bandentopic voorbijkomt is de "standaard" benadering "grip voor", want...
- voor vertragen ben je voornamelijk op het voorwiel aangewezen,
- rolweerstand weegt harder door achter door de hogere verticale belasting.

In NL heb je zelden meer nodig dan een semi-slick achter en daarbuiten eigenlijk nog in een erg beperkt aantal gevallen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
BM'09
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 17 juni 2009, 20:40
Mijn mountainbike: Kingdom Brigante 650b
Contacteer:

Pascallo86 schreef:Ik heb ook een vraag over een banden combi rijd nu smart Sam op een look986 26" maar wil overstappen naar of rocket ron v en racing ralph a of is thunder birth v en rocket ron a een betere combo?
Ik zou de burt achter leggen ;) verder zijn beide combinaties goed. RR is meer allround dus kan in de winter blijven zitten.
Mountainbiking? http://www.go-mtb.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Ik zou van schwalbe wegblijven en een ander merk zoeken.
Zat genoeg betere banden.
Plaats reactie