Stuur breedte Cannondale Scalpel SI: Wennen of Zagen?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

BartleDoo schreef:Ik rijd ook veel in de stad met mijn mbt, dan moet ik er niet aan denken om 80cm breed te zijn. Heerlijk vind ik het om met 60cm overal tussendoor te knijpen.
Wat niet weet, wat niet deert :tong
Maar je hebt toch 2 fietsen? Je zou het voor de gein eens kunnen proberen met wat 2e hands spul, dan weet je of wat is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is natuurlijk ook een combinatie van factoren. Moderne mtb's zijn veel meer dan vroeger gebouwd met korte stuurpennen en brede sturen in de setup. Fietsen zijn langer geworden, balhoofdhoeken flauwer...

Een smal stuur icm een korte pen geeft een zeer nerveus stuurgedrag, daar kom je op straat nog wel mee weg maar in serieus terrein gaat dat echt tegen je werken. Als jij het uiteinde van een 60cm stuurtje 1cm naar voren beweegt zal je wiel verder draaien dan wanneer je met een 75cm stuur het uiteinde 1cm naar voren beweegt. Een korte pen versterkt dat effect nog eens.
De boel zal dus extreem direct reageren, dat geeft in technisch terrein en/of op hoge snelheid veel minder controle.

Dat sturen op mtb's breder geworden zijn is geen mode, het biedt gewoon functionele voordelen en de smalle stuurtjes gaan echt niet meer terugkomen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Eens met Kermit. Op m’n Camber zat een 72cm mini riser. Op m’n ander fiets zit een 78cm riser en de zit op die fiets beviel me beter. Ligt natuurlijk ook aan de geo etc etc etc. Maar bij het meten bleek dat ik op de Camber dieper zit en het stuur verder weg staat.

Ik heb de zit van de Honzo een soort van gekopieerd naar de Camber door een kortere stuurpen te monteren en een bredere riser. Ook 78cm. Ik vind de Camber nu beter sturen. Meer controle en door de meer recht op zit ook comfortabeler.

Echter, wat voor de een geldt, geldt niet perse voor een ander. En waarom ze bij Specialized niet direct een bredere riser monteren, geen idee :-D

Anyway, zelf proberen werkt het best.
BartleDoo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 5 december 2017, 13:38

Duidelijk verhaal kermit! Interessante analyse.
Plaats reactie