Stuur breedte Cannondale Scalpel SI: Wennen of Zagen?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Jeronimo73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 3

Vandaag heb ik nog heel even op mijn oude fiets gereden, oude stuur voelde klein aan. Denk dat ik ergens er tussenin uit ga komen. Morgen zet ik even mijn handvatten naar binnen om te voelen hoe dat rijdt
Remmen kan altijd nog
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zelfde fiets, afgezaagd op 690.
Achteraf had een cm meer ook gemogen, maar de 780 vond ik ook teveel.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
PaganiProductions

persoonlijk vind jm onder 700mm te smal
en breder dan 720mm te breed ben vrij lang 1.78 meter en redelijk breed
Jeronimo73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 3

Inmiddels heb ik mijn stuur al iets ingekort, met een breedt van 78cm had ik al een paar keer een boompje geschampt. En dat gaat natuurlijk een keer echt mis...
Nu zit ik op 74cm, dat is al wel beter maar in secties met hele krappe bochtjes voelt het nog steeds breed. Eerst nog maar een paar ritjes rijden voordat ik de zaag er weer in zet.
Remmen kan altijd nog
Frankievenge
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: do 11 augustus 2016, 08:16
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI

Ik fiets met 66 cm breedte, zit redelijk diep.

Maar moet wel zeggen dat ik op een specialized Epic fsr rijd, dat stuurt van nature al beter dan een cannondale natuurlijk!!! :winkie:
Gas op de lollie

Cannondale Scalpel SI Sram Eagle
Cannondale Systemsix Dura ace.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat wil je jezelf uiteraard graag wijsmaken gezien de prijs van Specialized bikes. :lol:
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Bij mijn oude fiets was me stuur 70 cm bij me nieuwe 76 cm. Was wel even wennen maar zal niet terug willen naar smaller.
Frankievenge
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: do 11 augustus 2016, 08:16
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI

awinkel schreef:Dat wil je jezelf uiteraard graag wijsmaken gezien de prijs van Specialized bikes. :lol:

:lol:
Gas op de lollie

Cannondale Scalpel SI Sram Eagle
Cannondale Systemsix Dura ace.
Bernadictus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 18 maart 2014, 16:45
Mijn mountainbike: 2017 Giant Trance, 2014 Giant Defy

Ik ben van 680 naar 785 gegaan op mijn hardtail. Geen seconden spijt van gehad. Zoveel meer comfort (i.c.m. 60mm stuurpen ipv 110) en controle. Enig nadeel - ik pas niet overal meer makkelijk tussendoor :)
BartleDoo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 5 december 2017, 13:38

Ik zie op moderne mtb's steeds meer van die (absurd) brede sturen. Ten 1e vind ik het geen gezicht, maar praktisch lijkt het me ook niet bepaald. Wat zou ik met een breed stuur wel kunnen dat ik met een smal stuur niet kan? Ik rijd zelf met 610 icm 70mm stuurpen. Heerlijk die snelle actie. Maargoed misschien moet ik het eens ervaren om het te snappen.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

BartleDoo schreef:Ik zie op moderne mtb's steeds meer van die (absurd) brede sturen. Ten 1e vind ik het geen gezicht, maar praktisch lijkt het me ook niet bepaald. Wat zou ik met een breed stuur wel kunnen dat ik met een smal stuur niet kan? Ik rijd zelf met 610 icm 70mm stuurpen. Heerlijk die snelle actie. Maargoed misschien moet ik het eens ervaren om het te snappen.
Heb deze zomer in Spanje ook met zo'n gehuurd ding gereden, vond er niks aan, net een tractor..
Je blijft wel netjes droog onder de oksels! :lol:
(mijn stuur is 560mm breed)...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Betere controle, makkelijker de fiets op z`n kant leggen, meer stuur precisie en gewone fietsers gaan makkelijker aan de kant omdat je breder lijkt :winkie:
Patrick-NH
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)

@ TenZNL: Je lijkt niet alleen breder hoor :D Je gaat er ook breder van zitten. Een nadeel is wel dat je veel meer wind vangt op de stukken met wind tegen.

Ik ben van 69cm flatbar naar 80 cm met 38mm rise gegaan. Het was wennen, maar ga niet meer terug.

Het ziet er vreemd uit op de superfly maar stuurt veel lekkerder. Fiets is beter onder controle te houden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Patrick-NH schreef:@ TenZNL: Je lijkt niet alleen breder hoor :D Je gaat er ook breder van zitten. Een nadeel is wel dat je veel meer wind vangt op de stukken met wind tegen.
Vertel mij wat, hier in de polder :lol:
BartleDoo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 5 december 2017, 13:38

Ik rijd ook veel in de stad met mijn mbt, dan moet ik er niet aan denken om 80cm breed te zijn. Heerlijk vind ik het om met 60cm overal tussendoor te knijpen.
Plaats reactie