Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 8 december 2017, 13:29 
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Kan 1361.16 m/s
BartleDoo schreef:
Ik rijd ook veel in de stad met mijn mbt, dan moet ik er niet aan denken om 80cm breed te zijn. Heerlijk vind ik het om met 60cm overal tussendoor te knijpen.

Wat niet weet, wat niet deert :tong
Maar je hebt toch 2 fietsen? Je zou het voor de gein eens kunnen proberen met wat 2e hands spul, dan weet je of wat is.

-Life begins at the end of your comfort zone-

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 8 december 2017, 16:08 
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: One Canadian and one British
Het is natuurlijk ook een combinatie van factoren. Moderne mtb's zijn veel meer dan vroeger gebouwd met korte stuurpennen en brede sturen in de setup. Fietsen zijn langer geworden, balhoofdhoeken flauwer...

Een smal stuur icm een korte pen geeft een zeer nerveus stuurgedrag, daar kom je op straat nog wel mee weg maar in serieus terrein gaat dat echt tegen je werken. Als jij het uiteinde van een 60cm stuurtje 1cm naar voren beweegt zal je wiel verder draaien dan wanneer je met een 75cm stuur het uiteinde 1cm naar voren beweegt. Een korte pen versterkt dat effect nog eens.
De boel zal dus extreem direct reageren, dat geeft in technisch terrein en/of op hoge snelheid veel minder controle.

Dat sturen op mtb's breder geworden zijn is geen mode, het biedt gewoon functionele voordelen en de smalle stuurtjes gaan echt niet meer terugkomen.

Profiel   WWW

BerichtGeplaatst: vr 8 december 2017, 21:24 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Eens met Kermit. Op m’n Camber zat een 72cm mini riser. Op m’n ander fiets zit een 78cm riser en de zit op die fiets beviel me beter. Ligt natuurlijk ook aan de geo etc etc etc. Maar bij het meten bleek dat ik op de Camber dieper zit en het stuur verder weg staat.

Ik heb de zit van de Honzo een soort van gekopieerd naar de Camber door een kortere stuurpen te monteren en een bredere riser. Ook 78cm. Ik vind de Camber nu beter sturen. Meer controle en door de meer recht op zit ook comfortabeler.

Echter, wat voor de een geldt, geldt niet perse voor een ander. En waarom ze bij Specialized niet direct een bredere riser monteren, geen idee :-D

Anyway, zelf proberen werkt het best.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 9 december 2017, 12:17 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Duidelijk verhaal kermit! Interessante analyse.

Profiel  

Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3