Flats pedals of klik pedalen op een Carbon XC Hardtail

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

PaganiProductions schreef: Wat ga ik merken op een Carbon hardail als ik toch flat pedals om laat zetten inplaats van de gebruikelijke klikpedalen want 99% er ongeveer op heeft zitten.
Niks wat je niet op je huidige fiets zou merken
PaganiProductions

Flow&Co schreef:
PaganiProductions schreef: Wat ga ik merken op een Carbon hardail als ik toch flat pedals om laat zetten inplaats van de gebruikelijke klikpedalen want 99% er ongeveer op heeft zitten.
Niks wat je niet op je huidige fiets zou merken
ok
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je rijdt nu ook met veel plezier op een hardtail met flats.
Dan zal dat op een andere hardtail ook wel weer bevallen, ongeacht het materiaal waar die van is gemaakt.
De overgrote meerderheid van XC-rijders zie je met SPD's, maar je moet gewoon rijden wat jou het beste bevalt. Wil je SPD's uitproberen? Ook prima. Een setje Shimano PDM 520's kost niet zoveel en is al prima. Dan merk je vanzelf wat je het prettigst vindt.

Zelf wil ik niet zonder SPD's, ik wil vastgeklikt zitten, bergop en -af. Allemaal XC/trail-gebied. Ik vind het lekker makkelijk ergens even overheen te kunnen 'hoppen' (dus foetelen, maar wel handig), bergaf voluit te gaan zeker wetende dat ik vast zit (beter gevoel van controle, voor mij... mijn maat rijdt even hard bergaf en zweert bij uitklikken, verder rijdt hij ingeklikt), te kunnen trekken aan de pedalen als ik steil bergop bijna stil kom te staan... helpt me net wat makkelijker over dat dode punt heen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
PaganiProductions

aurelius schreef:Je rijdt nu ook met veel plezier op een hardtail met flats.
Dan zal dat op een andere hardtail ook wel weer bevallen, ongeacht het materiaal waar die van is gemaakt.
De overgrote meerderheid van XC-rijders zie je met SPD's, maar je moet gewoon rijden wat jou het beste bevalt. Wil je SPD's uitproberen? Ook prima. Een setje Shimano PDM 520's kost niet zoveel en is al prima. Dan merk je vanzelf wat je het prettigst vindt.

Zelf wil ik niet zonder SPD's, ik wil vastgeklikt zitten, bergop en -af. Allemaal XC/trail-gebied. Ik vind het lekker makkelijk ergens even overheen te kunnen 'hoppen' (dus foetelen, maar wel handig), bergaf voluit te gaan zeker wetende dat ik vast zit (beter gevoel van controle, voor mij... mijn maat rijdt even hard bergaf en zweert bij uitklikken, verder rijdt hij ingeklikt), te kunnen trekken aan de pedalen als ik steil bergop bijna stil kom te staan... helpt me net wat makkelijker over dat dode punt heen.
Ik zweer zelf bij flat pedals met genoeg pinnen zeer veel controle erover.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Mag ik je even wijzen op het volgende topic http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =1&t=41549
Hierin wordt al 131 pagina's lang gediscussieerd over flats vs SPD.
Ik snap dat dat een beetje een kort topic is, maar toch staat het tjokvol met precies die discussies die hier ook gevoerd gaan worden.

Voor ons stervelingen gaat het (zoals bij zoveel fietsonderdelen) om persoonlijke voorkeur en de enige manier om erachter te komen waar je voorkeur ligt is door het te proberen.
Verder maakt het geen hol uit op wat voor fiets die pedalen geschroefd zitten, dat staat er helemaal los van.
PaganiProductions

Flow&Co schreef:Mag ik je even wijzen op het volgende topic http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =1&t=41549
Hierin wordt al 131 pagina's lang gediscussieerd over flats vs SPD.
Ik snap dat dat een beetje een kort topic is, maar toch staat het tjokvol met precies die discussies die hier ook gevoerd gaan worden.

Voor ons stervelingen gaat het (zoals bij zoveel fietsonderdelen) om persoonlijke voorkeur en de enige manier om erachter te komen waar je voorkeur ligt is door het te proberen.
Verder maakt het geen hol uit op wat voor fiets die pedalen geschroefd zitten, dat staat er helemaal los van.
Dat mag maar wou effe precies weten of je merkt of niet bij dit type fiets.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Het enige wat je gaat merken is, het verschil tussen welke flats je neemt. Ook flats zijn er in verschillende afmetingen. Naarmate je grotere voeten hebt, is een groter pedaal ook prettiger om de druk onder je schoen.voet beter te verdelen. De flat schoenen hebben niet zo harde plaat als de SPD schoenen. Dus om te voorkomen dat je vermoeide en pijnlijke voeten krijgt, is het van belang dat je de maat van je pedaal aanpast op je schoenmaat. Helaas zijn er maar enkele merken die deze luxe leveren. Zelfde geldt ook bijvoorbeeld ook voor de maat handvatten. Heb je grotere handen, zal je ook dikkere handvatten moeten gebruiken.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Wat mud made uitlegt is dus een eigenschap van de pedalen en is waar ongeacht het type fiets.
Het heeft nog steeds niets met de combi pedaal/fiets te maken.

Die twee dingen staan imo dus helemaal los van elkaar.
Als iemand toch een verband ziet sta ik volledig open voor een goed onderbouwde uitleg.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Voor mij de reden om met SPD te rijden: met SPD heb je een hogere efficiëntie per pedaalslag omdat je zowel duwt als trekt aan de pedalen (ipv alleen maar duwen aan een kant). Ik vond het verschil heel goed merkbaar bij langere toertochten op het vlak van uithoudingsvermogen.
Hielsch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 10:48
Mijn mountainbike: Van Tuyl VT 230

Ik rijd zelf met eggbeaters van crankbrothers. Super spul. Je moet gewoon even investeren in het ingeklikt leren rijden en daarna wil je niet meer anders. Ik zie oprecht niet in waarom je met flats zou willen rijden in XC.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tsja, ik ben na jaren spd nu alweer jaren op flats onderweg... ik voel me safer als het echt technisch wordt als ik niet vast zit, en het efficiency voordeel van spd wordt meestal zwaar overdreven (zoals ook aangetoond in onderzoek, zelfs goedgetrainde renners leverden niet wezenlijk meer vermogen met clips).

Maar na al die pagina's over pedaalsoorten blijft er maar één conclusie staan: het is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
En dat geldt ook voor al dan niet een fiets met vering, wel of geen plusbanden, baggy of lycra, bidon of rugzak, double/singlering/singlespeed, gripshift of triggers etc. etc...

We kunnen het forum dus wel sluiten ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Hebben we wel meer tijd om gewoon te gaan fietsen. :-D
Uiteindelijk is fietsen toch het doel. ;-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

awinkel schreef:Hebben we wel meer tijd om gewoon te gaan fietsen. :-D
Uiteindelijk is fietsen toch het doel. ;-)
FOUT !!!
Ouwehoeren op het forum, daar gaat het om.
Fietsen is bijzaak, het zou net zo goed over dammen kunnen gaan.
Of windsurfen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oeps, smilies vergeten:
:lol: :winkie: :bier: :kiss: :wink: :-{ :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

:winkie: :winkie: :winkie: :-q :-q :-q :bier: :bier: :bier: :lol: :lol: :lol:
Gesloten