Flats pedals of klik pedalen op een Carbon XC Hardtail

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dennisvdb schreef: wo 2 januari 2019, 21:36 Lars, ik merk toch echt dat SPD een soort reli-gekkies zijn, alleen hun waarheid is de waarheid en niks anders.

Maar dat gezanik over flats dat je zoveel verliest aan kracht en weet ik wat.
Precies, het werkt 2 kanten op. Argumenten voor en tegen te over.

Alleen ging het hier over de vraag voor een xc-bike. En dan is er dus geen argument tegen spd.

Dennisvdb schreef: wo 2 januari 2019, 21:36 En ik hoef echt geen druk op mijn pedalen te houden, ik heb nu Fiveten Freerider Pro en die dingen zitten zo ontzettend vast op het pedaal dat ik er nooit afschiet.
Prachtig! Dat lukt zelfs Sam Hill niet!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ja, iedereen heeft het altijd maar over Sam Hill maar die gast kan echt niet fietsen.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

downhilldirtbike schreef: wo 2 januari 2019, 15:43
Lars TB schreef: wo 2 januari 2019, 13:42 Wat is dat nou voor een rare opmerking? Die jongens en meiden rijden wat het beste werkt en hebben goede argumenten om met spd te rijden. Argumenten die ook voor mindere goden op gaan... .
Hoezo een rare opmerking?
Voor mindere goden hoeft een minieme tijdwinst, geen doorslaggevend argument te zijn om voor klikkers te kiezen.
De meesten van ons meten onze ritten niet eens, maar zijn gewoon voor de lol aan het rijden.
Dit dus, pro's rijden vooral met spd om tijdwinst te kunnen halen. Daarom vond ik dat een non argument, vergelijk je andere materialen ook met pro's, nee toch hoop ik. Btw als je dan toch aan het vergelijken bent, bekijk de meeste youtube kanalen eens. Daar is het gebruik van flats vs spd al een pak meer gespreid dan in het pro circuit. Dat lijkt me beter om mee te vergelijken.

Maar om on topic te blijven :) op een carbon xc hardtail lijkt me spd inderdaad een betere keuze gezien het inzetbereik.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

https://www.youtube.com/watch?v=HWulM6rJpJY

Filmpje van GMBN over tijdsverschil. Niet overal toepasbaar maar wel informatief.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hurck schreef: do 3 januari 2019, 12:23 Dit dus, pro's rijden vooral met spd om tijdwinst te kunnen halen. Daarom vond ik dat een non argument, ...
Neehee, de pro's rijden met spd om niet van hun fiets te stuiteren.

En om extra gebruik te maken van het feit dat je vast zit. Bijvoorbeeld naast de techniek die je gebruikt om te springen met flat's kun je nu ook je fiets verplaatsen door aan de pedalen te trekken. Meer mogelijkheden om te corrigeren dus.


En ja, voor profs levert die extra controle tijdswinst op, maar voor een hobbyist dus gewoon meer controle.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

En de mensen die vinden dat SPD bij XC hoort.
OK ik geef toe dat flats op een hardtail er apart uit ziet, maar desondanks rijd ik wel het halve marathon veld ermee voorbij.

M. Schepp zal ik niet bijhouden, maar dan praat je wel over iemand uit de hoogste regionen, desondanks zal ik ieder jaar proberen hoger te finishen dan de eerste 40%.
Ik geef eerlijk toe dat ik SPD nooit heb gebruikt op de MTB, maar wil graag laten zien dat je ook op flats ver kunt komen (als het al aan de pedalen ligt en niet aan de conditie).
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Lars TB schreef: vr 4 januari 2019, 00:24
hurck schreef: do 3 januari 2019, 12:23 Dit dus, pro's rijden vooral met spd om tijdwinst te kunnen halen. Daarom vond ik dat een non argument, ...
Neehee, de pro's rijden met spd om niet van hun fiets te stuiteren.

En om extra gebruik te maken van het feit dat je vast zit. Bijvoorbeeld naast de techniek die je gebruikt om te springen met flat's kun je nu ook je fiets verplaatsen door aan de pedalen te trekken. Meer mogelijkheden om te corrigeren dus.


En ja, voor profs levert die extra controle tijdswinst op, maar voor een hobbyist dus gewoon meer controle.
Om tijdswinst te halen dus, wat je ook in je laatste zin zegt.

En dat gedeelte in cursief is gewoon een gebrek aan correcte techniek als je je spd's daarvoor gebruikt. Zowat iedereen is het er over eens dat je technieken om te springen, manual, bunny hop,.... best leert op flats om de techniek onder de knie te krijgen. Tuurlijk kan je gewoon aan de pedalen trekken, maar leg dat maar aan de hele meute spd gebruikers uit dat dat eigenlijk niet de juiste manier is, en dat zeker zijn limieten heeft.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

hurck schreef: vr 4 januari 2019, 12:10
Om tijdswinst te halen dus, wat je ook in je laatste zin zegt.

En dat gedeelte in cursief is gewoon een gebrek aan correcte techniek als je je spd's daarvoor gebruikt. Zowat iedereen is het er over eens dat je technieken om te springen, manual, bunny hop,.... best leert op flats om de techniek onder de knie te krijgen. Tuurlijk kan je gewoon aan de pedalen trekken, maar leg dat maar aan de hele meute spd gebruikers uit dat dat eigenlijk niet de juiste manier is, en dat zeker zijn limieten heeft.
Gebrek aan correcte techniek??
Leg jij dan even uit aan Aron Gwinn of Loic Bruni dat ze het niet goed doen. :lol:

En wie heeft dan bepaald wat de juiste manier is dan?
Zijn er regels voor hoe je met flats of clips moet rijden?
Het gaat er toch om wat het beste werkt voor iedereen persoonlijk.
Of je nu prof of amateur bent, lekker rijden met wat voor jou het beste werkt en waar de omstandigheden om vragen.

Ik rijd zowel met flats als met clips, ik schroef de pedalen erop als ik denk dat het met die pedalen op die locatie leuker of beter zal gaan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hurck schreef: vr 4 januari 2019, 12:10 En dat gedeelte in cursief is gewoon een gebrek aan correcte techniek als je je spd's daarvoor gebruikt. Zowat iedereen is het er over eens dat je technieken om te springen, manual, bunny hop,.... best leert op flats om de techniek onder de knie te krijgen. Tuurlijk kan je gewoon aan de pedalen trekken, maar leg dat maar aan de hele meute spd gebruikers uit dat dat eigenlijk niet de juiste manier is, en dat zeker zijn limieten heeft.
Nee, dat is gewoon een domme opvatting. Botter kan ik het niet zeggen en dat soort onzin moet gewoon niet verder verspreid worden.

Het is precies wat ik zeg: een andere techniek, een andere mogelijkheid, dus wat extra's, waar dus niet alleen profs gebruik van hoeven te maken, maar die door iedereen gebruikt kan worden.
Het is dus geen foute techniek. Dan is alles wat geen loopfiets met houten wielen en zonder stuurinrichting is, ook per definitie fout.


Wat niet wil zeggen dat de flatpedal techniek niet de juiste is, maar die kun/moet je nog steeds gebruiken met spd. Alleen heb je dan nog een paar mogelijkheden die flats niets bieden.

Dus kap nu aub met spd in discrediet brengen. Beide systemen bieden voordelen en doen nauwelijks voor elkaar onder. Goede argumenten tegen het 1 of het ander zijn nauwelijks te bedenken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Zo ingewikkeld is het toch niet allemaal? Voor XC rijden is er letterlijk niets dat niet met clipless kan en wel met flats. Andersom kun je met clipless wel dingen die je met flats niet gaan lukken. Dus is clipless voor XC de meest voor de hand liggende keuze. Vind je het belangrijk om er supercool uit te zien, ben je bang niet meer je voet op tijd bij de grond te kunnen (bij vallen is dit een non issue, zoals al meermaals aangegeven, en zelf meermaals ondervonden ik trouwens...), of ga je graag nog een rondje rennen direct nadat je van je bike bent afgehopt: kies dan flats.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

38x10 schreef: vr 4 januari 2019, 16:37 Zo ingewikkeld is het toch niet allemaal? Voor XC rijden is er letterlijk niets dat niet met clipless kan en wel met flats. Andersom kun je met clipless wel dingen die je met flats niet gaan lukken. Dus is clipless voor XC de meest voor de hand liggende keuze. Vind je het belangrijk om er supercool uit te zien, ben je bang niet meer je voet op tijd bij de grond te kunnen (bij vallen is dit een non issue, zoals al meermaals aangegeven, en zelf meermaals ondervonden ik trouwens...), of ga je graag nog een rondje rennen direct nadat je van je bike bent afgehopt: kies dan flats.
:-q

(dit is inderdaad de korte versie)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Jongens laat het toch los.
Sommigen rijden liever op flats, zelfs al gaat het slechts om XC rondjes.

Ze hoeven echt niet bezig te zijn met proberen cool te lijken. (Je krijgt eerder meewarige blikken....)
Ze zijn niet per se (onnodig) angstig.
Ze hoeven ook niet per se te gaan hardlopen na het fietsen.
En ze staan ook niet allemaal bijna stil op de routes.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Het maakt mij echt niet uit hoor, waar iedereen mee fietst. Maar, als bovenstaande argumenten niet gelden, waarom dan wel met flats?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Lars TB schreef: vr 4 januari 2019, 14:49Het is precies wat ik zeg: een andere techniek, een andere mogelijkheid, dus wat extra's, waar dus niet alleen profs gebruik van hoeven te maken, maar die door iedereen gebruikt kan worden.
Het is dus geen foute techniek.
Mwah, bij de 'technieken' waarbij je echt aan je pedalen trekt breng je in de regel je gewicht naar voren om je achterwiel omhoog te krijgen. ... Om je achterwiel tegen een stoeprand op te krijgen (bij lage snelheid), over een boomwortel waar je wiel als het ware achter blijft haken, etc... is het inderdaad een techniek die in zekere mate "extra" is en op z'n minst nauwelijks inspanning vergt met SDP ten opzichte van flats (wat fijn is wanneer vermoeidheid een rol gaat spelen of je 20 andere dingen hebt waar je eigenlijk je aandacht op wilt richten).

Op het moment dat je alleen bij sprongen groter dan formaat putdeksel met een oploop en afloop het trekken aan de pedalen gaat toepassen tot het niveau dat je met flats gewoon los van je fiets zou komen - en ik heb dozijnen het zien doen - dan kun je het toch rustig over incorrecte techniek hebben. Bij alles waarbij je niet mooi op de landing terecht komt, heb je een probleem omdat je voorwiel omhoog houden onmogelijk is wanneer je te kort of te ver springt (hoek waaronder je landt is nauwelijks te controleren) en bovenal ontzettend nose-heavy. En dat soort hindernissen zie je ook gewoon in XC parcoursen (WorldCup, C1, ...).

Dat springt toch echt het beste op de manier dat je met flats zou springen. Wat met SPD net zo makkelijk gaat wanneer je de techniek onder de knie hebt. Of je die techniek het makkelijkst onder de knie krijgt met flats (directe terugkoppeling) of SPD kun je van mening over verschillen...


Op het moment dat je niet ingeklikt raakt - en dat overkomt ook de pro's - ben je met je SPD ook flat pedal rijder geworden met een erg beroerde schoen/pedaal combi. En dus heb je flat pedal skills nog altijd nodig voor je back-up plan om even te overleven tot het moment dat je wel kan inklikken... Of je dat het efficientst met flats of SPD te leren (en onderhouden) is, kun je wederom van mening over verschillen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

38x10 schreef: za 5 januari 2019, 00:31 Het maakt mij echt niet uit hoor, waar iedereen mee fietst. Maar, als bovenstaande argumenten niet gelden, waarom dan wel met flats?
Om makkelijk te kunnen opstappen, bijvoorbeeld tijdens een klim, een afdaling of in de zware drek.
Om niet die pijnlijke leercurve door te hoeven, terwijl je de uitklik reflexen probeert aan te leren.
Omdat je niet (gelooft dat je) even snel een voet aan de grond krijgt wanneer je vastgeklikt zit.
Omdat je geen zin hebt om aparte schoenen te kopen.
Omdat je geen zin hebt schoenen te wisselen en of mee te slepen.
Omdat je het fietsen (of jezelf) niet zo serieus neemt.
Gesloten