Flats pedals of klik pedalen op een Carbon XC Hardtail

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik zou TS willen adviseren om dit topic even door te nemen.
Daar staan alle voors en tegens van ingeklikt danwel flats, best wel uitvoerig benoemd, bovendien is eigenlijk elke reactie objectief en bijzonder goed onderbouwd.
Geen speld tussen te krijgen.
Zoals gewoonlijk speelt wat de trend is, ook helemaal geen rol want de discussie loopt inmiddels bijna 10 jaar, dus Pagani, hup, als je ff een minuutje hebt moet je dat topic even rustig op je in laten werken.

Oeps; ik zie nu dat het huidige topic specifiek bedoeld is voor eigenlijk dezelfde discussie, maar dan op een Carbon hardtail frame.

Ik zal me er verder niet mee bemoeien want ik heb wel ervaring met SPD en wat langer geleden toeclips en nog langer geleden iets flats-achtigs maar ik heb geen relevante ervaring met carbon frames.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Smileys vergeten, oeps, weet alleen even niet zo snel welke ik precies zal plaatsen.
De lezer bedenkt er zelf dan maar een smiley bij.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

PaganiProductions schreef:
aurelius schreef:Je rijdt nu ook met veel plezier op een hardtail met flats.
Dan zal dat op een andere hardtail ook wel weer bevallen, ongeacht het materiaal waar die van is gemaakt.
De overgrote meerderheid van XC-rijders zie je met SPD's, maar je moet gewoon rijden wat jou het beste bevalt. Wil je SPD's uitproberen? Ook prima. Een setje Shimano PDM 520's kost niet zoveel en is al prima. Dan merk je vanzelf wat je het prettigst vindt.

Zelf wil ik niet zonder SPD's, ik wil vastgeklikt zitten, bergop en -af. Allemaal XC/trail-gebied. Ik vind het lekker makkelijk ergens even overheen te kunnen 'hoppen' (dus foetelen, maar wel handig), bergaf voluit te gaan zeker wetende dat ik vast zit (beter gevoel van controle, voor mij... mijn maat rijdt even hard bergaf en zweert bij uitklikken, verder rijdt hij ingeklikt), te kunnen trekken aan de pedalen als ik steil bergop bijna stil kom te staan... helpt me net wat makkelijker over dat dode punt heen.
Ik zweer zelf bij flat pedals met genoeg pinnen zeer veel controle erover.
Dat vind ik heel gek, aangezien je zelf zegt geen ervaring te hebben met SPD's. Hoe kun je nou een mening hebben als je nooit SPD hebt geprobeerd?
Pascallo86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 23:55
Mijn mountainbike: Look 986 epost en cannondale gemini 900

Ik vond spd altijd een ramp heb altijd flats gereden maar de set truvativs die ik nu heb bevallen me tot nu toe slecht ben er al een paar keer bergaf van af gegleden niet heel fijn dus weet iemand een goed setje die wel veel grip geeft want spd begin ik niet meer aan
Blup blup en bagger..... i love it
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Afbeelding
... met de optionele tuningskit, verkrijgbaar bij uw plaatselijke bouwmarkt...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Roof
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 1 augustus 2017, 23:31

Voor gewone MTB en parcoursen is SPD het beste. Ook bij het rijden van wedstrijden kun je niet zonder!.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

En waarom dan niet?

Ik rijd er ook marathons en wedstrijden op, en om nou te zeggen dat ik als laatste eindig...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Only flats :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Roof schreef:Voor gewone MTB en parcoursen is SPD het beste. Ook bij het rijden van wedstrijden kun je niet zonder!.
Sam Hill, kom d'r maar in!

Afbeelding
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Hahaha, das een goede. Maar zoveel wordt er niet meer gewonnen op flats, xc al helemaal niet, enduro toppers rijden ook 90% wel op spd denk ik, downhill rijdt ook op een enkele ttopper na ook iedereen wel op spd, Zelfs de bmx is spd.
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Bij nukeproof hebben ze sinds dit jaar ook een clipless pedaal in hun producten reeks. Naar eigen zeggen hebben ze deze uitgebracht "omdat niet iedereen de skills van Sam Hill heeft".

Nuff said :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Haha, nee, hij is ook de enige die altijd wereldkampioen is geweest ofnie :winkie:
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dat niet, maar het geeft wel aan dat inklikken (zeker voor een stelletje amateurs zoals wij) eigenlijk helemaal niet zo hard nodig is als wij denken.
Er zijn genoeg filmpjes en voorbeelden te vinden waarbij de verschillen helemaal niet zo groot zijn als wij denken. Sterker nog, soms zijn flats zelfs sneller...

Voor beide pedalen geldt: je moet er mee leren rijden en iedereen heeft zijn/haar eigen voorkeur voor een type pedaal.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Maar het merendeel van die toppers kan zonder problemen overstappen van SPD op flats, om de simpele reden dat je nog altijd flat skills nodig hebt ook wanneer je standaard met SPD rijdt.

Wat je rijdt is afhankelijk van de weegfactor die je voor de toepassing en omstandigheden aan de voor- en nadelen hangt, maar al rijd je standaard met SPD dan nog ontkom je er eigenlijk niet aan alles ook gewoon met flats te kunnen rijden (al is het misschien op 90~95%).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Miker V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: za 23 augustus 2008, 01:45
Mijn mountainbike: Xtrail X0, Canyon Nerve CF 9.0
Contacteer:

Ik gebruik klikpedalen op mijn alu xc hardtail hier in NL/BE, maar ik ben overgestapt op flats op mijn carbonnen XC fiets in Italie. Beide naar volle tevredenheid.

Parcoursen in NL/BE zijn voor mij prima te doen met klikkers, en vind ik het lekker om "vast" te zitten. In Italie daarentegen sta ik regelmatig voor stukken waar mijn hart al sneller begint te kloppen voordat ik eraan begonnen ben. Zekerder gevoel van "los" te zitten, makkelijker lopen als dit moet.

Kortom, ik doe lekker waar ik me het beste bij voel... :-q :-q (en wat iemand anders daarvan denkt, boeit me helemaal niets!)
Gesloten