waar mag je in het bos over de bospaden heen fietsen?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Wij fietsen het liefst gewoon door het bos gewoon over de paden in westerschouwen kan je hier een flinke bekeuring voor krijgen maar waar mag dit wel?
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Dat zou je aan de boswachter/beheerder kunnen vragen. Bij ons in de regio is het duidelijk aangegeven middels
kleine verbodsbordjes aan begin van alle paden in het bos
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Het mag overal, behalve als de eigenaar van het bos een beperkend bord bij de ingang heeft staan. Denk aan de bordjes van Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten waarop staat dat je niet in het bos mag komen, maar wel vrij mag wandelen op de paden. Soms staat fietsen er ook bij, of wordt juist beperkt tot 'daarvoor gemarkeerde paden', net zoals paardrijden.

In het Mastbos in Breda staat bijvoorbeeld dat vrij wandelen en fietsen op wegen en paden is toegestaan. Een mountainbike is een fiets, en mag daar dus op ieder paadje komen. Totdat er teveel overlast is, dan zal er wel een nieuw bordje komen...

Het mag dus overal, maar is vrijwel nergens toegestaan. Die bordjes staan in vrijwel ieder bos.

Edit: en dan kan er ook nog in de plaatselijke APV iets over geschreven zijn, en die hoor je in theorie te kennen.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Het is toegestaan: 'gedoogd' in de gebieden (bos en heidevelden) van het Goois Natuurreservaat in Het Gooi. Op alle paden, behalve wildwissels (dat zijn nl. geen echte paden) en ruiterpaden.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Bij Eindhoven in de buurt mag dat in elk bos. Overal staan bordjes met "vrij toegang op de paden" en dan uitzonderingen voor dit en dat. Maar er staat nooit "fietsen" tussen.
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

In principe 'mag' het overal. Het is de vraag wat je er zelf van vind. Persoonlijk zou ik niet op wandelroutes gaan mountainbiken. Dit om dezelfde reden dat wandelaars éigenlijk ook niet op een mtb-route horen (maar dit vaak niet weten) dit alles om onderlinge ergernissen tussen fietsers en wandelaars te voorkomen ;-)
Gaat het nu weer over het fietsen?
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

QriZ schreef:In principe 'mag' het overal. ..
Mwha tenzij expliciet is aangegeven dat er alleen toegang voor wandelaars / paarden is.
Maar mijn ervaring is dat als je je sociaal opstelt en op tijd remt, of voor paarden aan de kant gaat staan dat je overal geaccepteerd wordt. Terwijl ik ook wel mensen gehoord heb die MTB-ers op de vaste routes wilden weren ivm met asociaal gedrag.
Een mooie route hier begint door een park waar ondertussen expliciet vermeld staat dat het alleen voor wandelaars is (maar ook dat je hond aangelijnd moet zijn). Ik ben er nog nooit aangehouden en rij altijd rustig als er weer eens zo'n hond los loopt. Maak soms zelfs een praatje met zo'n eigenaar, niks geen probleem.
Lekker fietsen!
Mamba
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 4 februari 2014, 22:52
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy Lt

bonzaiking schreef:Wij fietsen het liefst gewoon door het bos gewoon over de paden in westerschouwen kan je hier een flinke bekeuring voor krijgen maar waar mag dit wel?
Op Westerschouwen ligt een parcours. Daar mag het in ieder geval wel ;-)
En af en toe een risicootje op een bekeuring is niet zo erg.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Het gedoogbeleid ten aanzien van mountainbikers van het Goois natuurreservaat (GNR) wordt nu omgezet in gewoon beleid. Zie recent artikel op https://gnr.nl/blijf-op-de-hoogte/nieuw ... der-ander/. Ze gaan MTB-ers nu ook op de toegangsbordjes zetten, zodat het voor iedereen duidelijk is dat we echt op de (wandel) paden mogen fietsen. Nu geeft dat nog weleens problemen.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

In Westerschouwen kan je ervan uitgaan dadt je direct een bekeuring krijgt. Ligt een beetje aan in welk gebied je fietst, Natuurmonumenten of Staatsbosbeheer. Mijn indruk is dat Natuurmonumenten (zepeduinen) niet twijfelt en direct schrijft. Wel jammer want er zijn zoveel leuke paadjes......
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

bonzaiking schreef:Wij fietsen het liefst gewoon door het bos, gewoon over de paden. In Westerschouwen kun je hier een flinke bekeuring voor krijgen, maar waar mag dit wel?
(je tekst wat leesbaarder gemaakt met leestekens)


In veel rustige gebieden, meest in het oosten en zuiden van het land, is dat soms toegestaan. De eigenaar - elke eigenaar dus - stelt de voorwaarden. Die verschillen dus van eigenaar tot eigenaar en van bosterrein tot bosterrein.
In het westen van het land kun je het vergeten.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie