stuur breedte

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

PaganiProductions schreef:Ik ben van mening dat alles over 720mm niet noodzakelijk is op een xc fiets en te breed is.
Waarom 720 en niet 700 of 680 ?
Heb je die mening op basis van uitproberen, meten, wetenschap of zit er 720 op je fiets en nooit anders geprobeerd?
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Mijn Jeffsy kwam met een 80cm stuur, inclusief handvatten gaat die dik over de 81cm heen :)
PaganiProductions

Scottie2000 schreef:
PaganiProductions schreef:Ik ben van mening dat alles over 720mm niet noodzakelijk is op een xc fiets en te breed is.
Waarom 720 en niet 700 of 680 ?
Heb je die mening op basis van uitproberen, meten, wetenschap of zit er 720 op je fiets en nooit anders geprobeerd?
Allemaal uit geprobeerd met kom 720 mm kom je net langs obstakels
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Met 800 mm ook.
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Echt niet, met 721mm zit ik al tegen obstakels aan!
Laatst gewijzigd door Gerrie Visser op do 13 juli 2017, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

oBstakels.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Michiel schreef:oBstakels.
Ja und Gaspedal ist Beschleuniger :bier:
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
RemcoST
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 9 juni 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Cube Reaction

Ook na een paar ritten blijf ik die van mij toch erg zenuwachtig vinden - Nu zit ik mij af te vragen wat ik het beste kan doen - e.e.a. gelezen over kortere stuurpennen / bredere sturen.

Nu kan ik:
1) Een breder stuur monteren
2) Stuurpen aanpassen
3) Beiden, en dan meteen meer in de richting zetten waar ik het idee heb dat de meeste XC's zitten (70mm stuurpen bij 720mm stuur ongeveer?)

Zijn er bepaalde aanraders hoe ik dit het beste kan aanpakken?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

RemcoST, jij hebt een 62cm stuur las ik hierboven (en je bent dus niet de TS, om verwarring te voorkomen!)? Heb je een 29" Cube Reaction? En wat is je stuurpenlengte nu?

En daarnaast ben ik natuurlijk benieuwd of de TS zijn stuur nog heeft ingekort of niet. Het antwoord laat nog even op zich wachten.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
RemcoST
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 9 juni 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Cube Reaction

Ik ben inderdaad niet de TS - Ik haakte in op het topic :-) Ik heb een 26" Cube Reaction, 11CM stuurpen zo uit mijn hoofd (Kan het thuis nakijken, maar 99% zeker) en een 62cm stuur inderdaad.

Vermoede in eerst instantie dat het nerveuze gedrag wat ik aanvoelde, vooral weer het wennen aan de fiets was, maar na een aantal ritten (even even op een fiets met breder stuur gezeten te hebben) heb ik toch het idee dat dit beter moet kunnen.
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Gerrie Visser schreef:Echt niet, met 721mm zit ik al tegen obstakels aan!
Dat moet je ook niet doen! :bier:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Al een tijd niet op deze 26" gereden en daarvoor op een 29" met breder stuur gereden?
Verschil dat je voelde kan ook het nerveuze zijn van de 26" wielmaat (vroeger heette dat nog gewoon speels, lichtvoetig, levendig :winkie:).

26" en 11cm stuurpen en 62cm stuurtje is lekker old school. Hou oud is je fiets?
Welke maat frame heb je, hoe lang ben je?

Je kunt misschien iets meer rust (mn bergaf en op trails) krijgen door een iets kortere pen te kiezen icm een wat breder stuur, in de goede verhouding tov je framemaat (stuurpenlengte), maar het karakter van een 26" hardtailtje zul je er niet mee veranderen natuurlijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
RemcoST
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 9 juni 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Cube Reaction

Uberhaupt net pas weer op de MTB - 'hiervoor' spreken we over toen ik tussen de 8 en 12 was grofweg ;-)

Ik heb de fiets 2e hands gekocht en weet hierdoor helaas de exacte leeftijd niet (En ben een noob, zie het er niet zo gemakkelijk nog aan af)- Als ik zo inschat, 2011 tot 2013 ergens. Frame maat: L en ben zelf 1.88M

Het karakter hoeft ook niet helemaal veranderd. De andere fiets waar ik naar refereerde is ook een 26", frame lijkt ongeveer even groot. Maar ietsje meer stabiliteit in het sturen zou prettig zijn. Op dit moment heb ik vooral het gevoel dat bij de kleinste beweging het wiel zo ongeveer dwars wil gaan staan. (Gechargeerd, maar gevoelsmatig)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tsja, wordt een kwestie van uitproberen.
Als je nu een 11cm pen hebt icm 62cm stuur zou je naar 8-9cm icm ongeveer 70-72cm kunnen gaan.
Stuur ook niet te diep/te laag? Hoeveel rise heeft je huidige stuurpen? Heb je nu een flatbar (plat stuur) of een riserbar (stuur dat aan de uiteinden 1-2cm hoger is dan in het midden)? Als je een diepe zit hebt, vaak tgv een plat stuur icm met een vlakke of naar beneden gerichte stuurpen, dan kan het ook nerveus aanvoelen.

Huidige fietsen, oha 29", hebben sowieso allemaal een meer rechtop zit en een veel rustiger stuurkarakter dan die oude 26" hardtailtjes. 27,5" zit qua karakter dichter tegen het karakter van 26" aan. Met jouw lengte is in Nl 29" gangbaar wat XC hardtails betreft.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
RemcoST
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 9 juni 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Cube Reaction

Dan word het inderdaad even wat betaalbaars zoeken om mee te gaan experimenteren :-)

Stuurpen: 110mm bij 6° (Syntace F146)
Stuur is aardig plat maar heeft een (als ik het nu goed gebruik) sweep naar achteren van 9° (Syntace duraflite 318 2014 9°)

Hoogte kan ik op dit moment niet verder verstellen, één spacer aanwezig onder de stuurpen, geen ruimte er meer boven. Zadel staat net ietsje boven de hoogte van het stuur.

29" was helaas geen mogelijkheid bij aanschaf ivm budget, had er wel naar gekeken. Juist door die verschuiving lijkt het er op dat de 26" voor fijnere prijzen gedumpt worden om er toch weer in terug te komen. (Dan kan 29" altijd nog als het blijft bevallen, was de theorie)

Edit:
Inmiddels er ook wel achter dat de mini-bar ends die op m'n grips zaten (ergo grips, leken aangesloten te zijn met de opstaande ends.) los te verwijderen waren, die heb ik er alvast afgehaald, waarmee ik 2CM per kant win. Eens zien of/wat dat al voor verschil maakt.
Plaats reactie