Breedte stuur XC fiets

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

asphaltdude schreef:Maar 70cm is nergens in NL een probleem hoor, hooguit in de stad.
Het parcours van Spaarnwoude heeft een paar plekken wat bomen waar je net niet tussendoor kan met 72cm. Stukken bast eraf aan weerskanten precies op stuurhoogte :-P
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Oli4k schreef:
asphaltdude schreef:Maar 70cm is nergens in NL een probleem hoor, hooguit in de stad.
Het parcours van Spaarnwoude heeft een paar plekken wat bomen waar je net niet tussendoor kan met 72cm. Stukken bast eraf aan weerskanten precies op stuurhoogte :-P
Bast eraf zegt niet alles hoor. :wink:
Die stukken schors van de bomen is op Zeist ook maar daar kan ik met m'n 780mm gewoon tussen door.
LeoG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 2 april 2017, 10:08

Ok, bedankt voor de reacties. Ik verwacht na er wat langer over gedacht en de reacties gelezen te hebben niet breder dan 70cm te gaan maar ik wil dit even in overleg met de LBS doen, zaterdag misschien even langsfietsen en laten kijken. Ik weet nu dat deze breedte een lage kans op problemen geeft.

Mijn stuur staat al vrij hoog, er zit voor zo'n 55mm aan spacers onder en er zit een 35 graden stem op met een lengte van 75mm. De originele stem is zo'n 110mm met een kleine hoek (of juist groot afhankelijk van hoe je het bekijkt).

Ik hoop voor een redelijke prijs een riser stuur van 30mm te kunnen kopen zodat er niet zo heel veel spacers onder de stem hoeven en het er wat sportiever uit ziet dan nu.
Sensa Sella TNT 2012
AGU | ABUS | BBB | KMC | Bontrager | Motsuv | Uberbike | Shimano | Schwalbe | XLC | Continental | Supra | Selle Italia | RockShox | Weinmann | Ergon | Santini | Joe Blow | Boeshield | Griffon
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Je kan ook een stuur kiezen wat breder is maar wat nog ingekort kan worden. Kun je beginnen met alles wat naar binnen te plaatsen tot je op een punt bent dat comfortabel is. Een cm of 3 per kant moet er doorgaans wel af kunnen. Dat zou je met je LBS moeten checken.
LeoG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 2 april 2017, 10:08

ff fotootje gemaakt van stuur zoals het nu gemonteerd is.

Afbeelding

Deze hoogte wil ik aanhouden.
Sensa Sella TNT 2012
AGU | ABUS | BBB | KMC | Bontrager | Motsuv | Uberbike | Shimano | Schwalbe | XLC | Continental | Supra | Selle Italia | RockShox | Weinmann | Ergon | Santini | Joe Blow | Boeshield | Griffon
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

:o
Heb jij niet gewoon een grotere fiets nodig?
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Een paar doppen in het stuur is wel zo veilig.
LeoG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 2 april 2017, 10:08

TenZNL schreef::o
Heb jij niet gewoon een grotere fiets nodig?
Volgens de inmetingen "heb het PPS systeem van Canyon gebruikt" komt dit frame toch tot bijna op de mm overeen met wat zij voor hun fiets aanbevelen, L. Ik heb een 21" frame. Ik zit erg rechtop, daarom zou ik graag een all mountain geometrie hebben (denk ik) maar misschien met meer oefening/gewenning dat ik dieper ga zitten.

Het valt me wel op dat als je lang bent je veroordeeld bent tot diep zitten, bij de kleinere maat fietsen zie ik vaak/altijd het stuur boven het zadel staan en bij de grotere fietsen staat het stuur vaak ver onder het zadel.

Handgrepen met einddoppen zijn onderweg via de post!
Sensa Sella TNT 2012
AGU | ABUS | BBB | KMC | Bontrager | Motsuv | Uberbike | Shimano | Schwalbe | XLC | Continental | Supra | Selle Italia | RockShox | Weinmann | Ergon | Santini | Joe Blow | Boeshield | Griffon
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij kleine fietsen staat het stuur niet hoog, maar het zadel laag, omdat er kleine mensen op zitten ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar bij grotere fietsen groeit de voorkant niet verhoudingsgewijs mee...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
LeoG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 2 april 2017, 10:08

Lars TB schreef:Maar bij grotere fietsen groeit de voorkant niet verhoudingsgewijs mee...
Dit is precies wat ik wil zeggen.
Sensa Sella TNT 2012
AGU | ABUS | BBB | KMC | Bontrager | Motsuv | Uberbike | Shimano | Schwalbe | XLC | Continental | Supra | Selle Italia | RockShox | Weinmann | Ergon | Santini | Joe Blow | Boeshield | Griffon
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Erfenisje van wedstrijd/snelheidsgerichte rijders, die willen diep kunnen zitten.
Bij kleine wedstrijdrijders op 29ers zie je zelfs allerlei kunstgrepen om het stuur maar laag genoeg te kunnen krijgen, omgekeerde stuurpennen e.d. (29ers zijn voor wat hoger dan 26ers door het grote wiel en de langere vork).

Ik zou kijken naar een stuur met flink wat rise zodat je wat spacers kunt weglaten. 30~40mm rise is echt wel te vinden. Ik heb zelf een Pro met 30mm rise en dat was ook niet zo'n duur stuurtje.
En over de breedte, neem wel de tijd om eraan te wennen voordat je eventueel gaat zagen. Neem ook een niet te smal stuur, stukje eraf halen kan altijd nog.

voorbeeldjes, 40mm/70cm en maar 21 euro (niet echt licht natuurlijk):
https://www.bike-components.de/de/Truva ... er-p31408/" onclick="window.open(this.href);return false;

35mm/74cm voor 23 euro:
https://www.bike-components.de/de/Ritch ... er-p46402/" onclick="window.open(this.href);return false;

Je eigen fietsenmaker zal misschien niet aan deze internetprijzen komen, maar hij moet toch ook wel aan dergelijke stuurtjes voor een betaalbaar bedrag kunnen komen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
LeoG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 2 april 2017, 10:08

Door wat investeringen in de tuin heb ik nog niets kunnen kopen, maar dat geeft wel de tijd om e.e.a. goed op een rij te zetten.

Via de link van kermit kwam ik deze tegen:
https://www.bike-components.de/de/Truva ... er-p31406/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu wil ik het stuur naar 66cm inkorten en bij een riser heb ik dan nog de volgende vraag.
Hoe weet ik wat de netto lengte is van de buizen waar de grepen, remhendels en shifters op komen?
(Ik zie deze info eigenlijk nooit en daar gaat het in dit geval toch om.)

Mijn huidige flatbar is nu 60cm breed en ik kom zo'n 3cm (inschatting) per kant te kort om voldoende afstand tussen mijn grepen en de remhendels en shifters te hebben waardoor ik heel geforceerd moet schakelen en mijn wijsvingers niet op het einde van de remhendels zitten.

Ik heb al eens een riser gekocht maar die heb ik na een paar jaar in de kliko gestopt omdat de lengte veel te kort was, het zou zonde zijn dit nog eens te moeten doen.
Sensa Sella TNT 2012
AGU | ABUS | BBB | KMC | Bontrager | Motsuv | Uberbike | Shimano | Schwalbe | XLC | Continental | Supra | Selle Italia | RockShox | Weinmann | Ergon | Santini | Joe Blow | Boeshield | Griffon
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ik zou eens beginnen met 70cm en kijken hoe dat bevalt :)
Everybody bought a new bike!
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Inderdaad beginnen met overlengte
Plaats reactie