Ik heb een 26 inch BMC speefox fully (120mm voor en achter).
Daar was ik best tevreden over tot ik vorig jaar er een Cube 27.5 inch HT bij heb gekocht.
De Cube zit ik meer in en heb ik veel meer controle over, vooral in de korte bochten. Ook erg irritant is het feit dat op de BMC bij steilere klimmen ik heel erg mijn best moet doen mijn gewicht naar voren te verplaatsen omdat de fiets al snel lijkt te gaan steigeren.
Het is natuurlijk logisch dat door de 120mm veerweg ik hoger van de grond af zit en dit voor een deel het verschil verklaart alleen er moet toch wat aan te verbeteren zijn zou je denken.
Alleen is mijn stuurpen met 50mm al vrij kort en mijn stuur is incl de barends 720mm, met wel vrij veel rise.
Nog breder stuur met minder/meer rise?
Wie heeft tips?
Mis controle op mijn 26 inch fully. Wat te doen?
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Nu weet ik verder niets van je fiets of je rijstijl af maar een nog kortere stuurpen voor directer stuurgedrag wordt nog meer steigeren. Je zou IMHO dus wat dieper of meer over het voorwiel moeten zitten maar een langere stuurpen helpt niet met de korte bochtjes. Je zou een flatbar kunnen proberen, zodat je wat dieper gaat zitten en zo wat meer gewicht op je voorwiel krijgt.
Dat lost natuurlijk niet die korte-bochten-issue op, dat lijkt me meer een geometrie-dingetje.
Dat lost natuurlijk niet die korte-bochten-issue op, dat lijkt me meer een geometrie-dingetje.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Moderator
- Berichten: 16850
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Je zou de geometrie van die twee fietsen eens langs elkaar moeten leggen.
Snel omhoog komen van de voorkant kan aan meerdere factoren liggen, erg korte achtervorken versterken dat effect bijvoorbeeld. Maar die maken een fiets ook weer wendbaarder, geven meer een gooi- en smijtkarakter.
Alles wat je met een fiets doet qua geometrie (die keuzes zijn uiteraard al door de ontwerper gemaakt) en zithouding heeft twee kanten. Er is dus vaak geen "beste", maar wel het beste voor een bepaald doel of voor een bepaalde persoonlijke voorkeur.
Waarschijnlijk past de Cube dus beter bij wat jij zoekt.
Om de reden daarachter te vinden dus echt even wat maten vergelijken. Naast de geometrietabel ook zelfgekozen maten als afstand en drop zadel-stuur.
Snel omhoog komen van de voorkant kan aan meerdere factoren liggen, erg korte achtervorken versterken dat effect bijvoorbeeld. Maar die maken een fiets ook weer wendbaarder, geven meer een gooi- en smijtkarakter.
Alles wat je met een fiets doet qua geometrie (die keuzes zijn uiteraard al door de ontwerper gemaakt) en zithouding heeft twee kanten. Er is dus vaak geen "beste", maar wel het beste voor een bepaald doel of voor een bepaalde persoonlijke voorkeur.
Waarschijnlijk past de Cube dus beter bij wat jij zoekt.
Om de reden daarachter te vinden dus echt even wat maten vergelijken. Naast de geometrietabel ook zelfgekozen maten als afstand en drop zadel-stuur.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After