XC / Marathon Trail (fully / HT) - opties?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

supermoos2907 schreef:... Maar zijn er hier mensen die de trails in Zuid Limburg bestormen met 140mm en 27.5" wielen? Ik ben wel benieuwd of dat qua fun-factor nog veel uit maakt, afgezet tegen de extra moeite die het kost om de klimmetjes te pakken.

Dit weekend maar eens proefrijden op een 120mm fiets!
Nou bestorm ik niet echt de trails in Zuid L, ik bestorm sowieso al niet veel, maar ik rijd wel met een grote glimlach rond op de routes op de Utrechtse Heuvelrug met mijn Spectralletje. De klimmetjes zijn daar niet lang, dus met goed doseren van de snelheid kom ik relatief makkelijk boven en daarna weer leuk naar beneden.
Daarnaast heb ik ook genoten op de Spectral in Wales en Schotland in de bikeparks. Zelfs zoveel genoten, dat ik dit jaar weer naar Wales ga.
Mijn vergelijkingsmateriaal was een race georienteerde hardtail en dan is het wel even inleveren op pure snelheid, maar het maakt het allemaal wel een stuk comfortabeler.

Succes met proefrijden op de 120 mm.

Voordat ik de keuze voor de Canyon had gemaakt, heb ik ook gekeken naar de Ghost SL AMR. De versie waar ik toen naar keek was iets lichter dan de Canyon, misschien dat je dit merkt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De meeste locals rijden hier niet op 140mm 27,5" Spectralletjes en co, met veel veerweg en bergaf georienteerde geometrie.
Die rijden hardtails of race/marathon/tourfully's, met 100-120mm veerweg, die hier helemaal op hun plek zijn.

Op een paar 'echte' enduro/AM-rijders na, maar die rijden die fietsen met name het liefst BUITEN zuid-L. Sommige stukjes Ardennen, Alpen, Gardameer, bikeparks. Dat werk, en dan met de nadruk op bergaf.
Voor Zuid Limburg is een relatief lichte fiets die vlot klimt en vlot daalt het meest geschikt, er is hier ook helemaal geen lastig AM/Enduro terrein. Op de Utrechtse Heuvelrug trouwens ook niet :winkie: .

Maar iedereen moet natuurlijk vooral zelf lekker weten waar 'ie op rond rijdt :-q !
Over 'geschiktheid' valt niet zoveel te twisten, dat valt te beredeneren, wel over 'smaak' en over 'voorkeur'...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

140mm Enduro fietsen lijken me wat overkill voor NL.
120mm is meer dan genoeg, 100mm ook.
Ik zie de meerwaarde niet van een enduro fiets t.o.v. een trail fiets op de parcoursen in NL.
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Ik ga dit weekend de Gulpen route eens proberen met een Cube Stereo 120 (fullsuspension). Als dat goed bevalt heb ik in ieder geval een duidelijk beeld van wat ik zoek!

Qua afmontage zit je met een Cube of Canyon natuurlijk al snel goed. Zit er nog wezenlijk kwaliteitsverschil in de frames? Als je bijvoorbeeld kijkt naar Trek, Stevens, Specialized, dan heb je voor de prijs toch wel een klasse minder afmontage. Maar een goed frame kun je natuurlijk upgraden met betere spullen, op termijn. Hoe zien jullie dat?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De kwaliteit van de frames is zeer vergelijkbaar. Verkijk je overigens niet op de afmontage. De werking van de diverse onderdelen uit verschillende prijsklassen is ook zeer vergelijkbaar. Hooguit zit je daar met een gewichtsverschil. Vering en eventueel wielen maken nog een groot verschil.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(De Dts Bike die nu net id kiosk ligt test wat trailbikes, waaronder de Neuron. De moeite van het lezen waard. De Skeen kwam er ook er goed uit. De Stereo zat er niet bij).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Kijk ook eens of je een testritje kunt doen op een LTHT (Long Travel Hard Tail) met + size banden, Trek Stache oid (meer info hier: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &start=105" onclick="window.open(this.href);return false;).
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Deze lees ik even mee... De twijfel slaat alweer toe hier... Dacht dat het de Lux ging worden voor me, maar ja, die neuron... Kan ook natuurlijk...
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Afgelopen weekend een ritje in Gulpen gemaakt op de Cube Stereo 120 HPA en daarna op mijn eigen Cube LTD Pro. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet overtuigd ben van de Stereo 120. Ik vond het verschil met mijn HT eigenlijk niet heel groot - enkel in de afdalingen had ik wat meer comfort. Het voegde voor mij weinig FUN toe aan de rit.

De Stereo 140 (die ik eerder testte) was dan weer wel een flink verschil met mijn huidige fiets - in zithouding, de wat meer "relaxed" geometrie, maar zeker ook bij het afdalen. Ik had daar bij de afdalingen duidelijk meer plezier, al was het klimmen wat pittiger.

Zoals het er nu voor staat overweeg ik eigenlijk een Canyon Grand Canyon HT of toch een 140mm fiets (Spectral, Cube Stereo 140)...

Gelukkig hebben we wat te kiezen. First World Problems. ;)
PaganiProductions

Ik denk persoonlijk goede 2000+euro xc hardtail met een goed voorvork bijna net zo is als een fully.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaganiProductions schreef:Ik denk persoonlijk goede 2000+euro xc hardtail met een goed voorvork bijna net zo is als een fully.
Dat mag je denken, maar dat is niet zo...


Dat een HT voldoende is, is weer iets anders.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars TB schreef:
PaganiProductions schreef:Ik denk persoonlijk goede 2000+euro xc hardtail met een goed voorvork bijna net zo is als een fully.
Dat mag je denken, maar dat is niet zo...


Dat een HT voldoende is, is weer iets anders.
Dat kan ik beamen - ik héb een 2000+ HT met een prima vork, maar dat maakt het nog geen fully. Bij mij was dat een bewuste keuze.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Lars TB schreef:
PaganiProductions schreef:Ik denk persoonlijk goede 2000+euro xc hardtail met een goed voorvork bijna net zo is als een fully.
Dat mag je denken, maar dat is niet zo...


Dat een HT voldoende is, is weer iets anders.
+1 voor Lars
"Righty tighty, lefty loosey."
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Ik ben toevallig deze week van een behoorlijke HT overgestapt naar een fully. Twer verschillende werelden.
Wat zal ik zeggen...…..
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Lars TB schreef:
PaganiProductions schreef:Ik denk persoonlijk goede 2000+euro xc hardtail met een goed voorvork bijna net zo is als een fully.
Dat mag je denken, maar dat is niet zo...


Dat een HT voldoende is, is weer iets anders.
Dat laatste inderdaad, wat versta je onder 'goed'. Nogal een losse definitie :). Voor de één is dat 'hij is 10 sec sneller over mijn vaste rondje'. Voor de ander is het 'mijn grijns is breder'.

Gelukkig val ik in beide kampen met het bovengenoemde voorbeeld.
Plaats reactie