Schoenen keuze

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Ik ben toe aan nieuwe mtb schoenen en twijfel tussen 2 paar.

Ik fiets nu met sidi eagle 5-fit. Heb deze +/- 3 jaar en beginnen nu toch wel te verslijten.
Sidi maakt goede schoenen maar shimano heeft toch ook mijn aandacht getrokken. In het veldrijden fietst bijna iedereen met de shimano schoenen, niet voor niks denk ik.
Ben dus erg benieuwd naar jullie meningen.

Tijd voor nieuwe dus :winkie:

Na onderzoek zijn deze 2 hieronder klik klik eruit gekomen.
https://www.bakkerracingproducts.nl/sid ... 0wodK44AXg

Of

https://m.bikester.nl/545539.html?gclid ... 09202827:s

Graag hoor ik jullie mening.
Op het gemak, de ketting strak !!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ben je een top wedstrijdrijder? Dan kan ik me voorstellen dat je voor zeer lichte schoen en een erg stijve zool gaat, en dus dure schoen.
Sidi's zitten als pantoffeltjes, maar de zolen lopen relatief slecht. Dus voor naast de fiets, loop/schuifpassages, rotsbodem, modder, etc. is er veel meer en beters te koop. De Shimano's kunnen dat oha beter.
Minder prijzige schoenen zijn vaak meer allround qua inzetgebied, zijn nog steeds meer dan licht en stijf genoeg. Als je niet voor de podiumplekken gaat zou ik in die range zoeken en het geld dat je uitspaart lekker ergens anders aan besteden. Is je hobby veel geld uitgeven, dan zijn deze 2 keuzes natuurlijk perfect :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

john k schreef:In het veldrijden fietst bijna iedereen met de shimano schoenen, niet voor niks denk ik.
Omdat ze er geld voor krijgen :roll:

Heb al shimano's, sidi en northwave.
Vond persoonlijk de shimano's het minste.
De northwave het meest all round.
En de sidi's, ja dat zijn echt pantoffels. Op de fiets super.
Stappen is minder vlot met de sidi's, maar ja, ik probeer zoveel mogelijk te fietsen :lol: :lol:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik probeer ook zoveel mogelijk te fietsen, maar toch...
Op Nl'se makkelijke boscross rondjes waar je de fiets nooit afhoeft, geen probleem. Wordt het steiler... of doe je een dagtocht, een transalp, loop je ook wel eens in de modder... dan heb je minder aan zeer stijve efficiente wedstrijdschoen-zolen. Dan heb je ook baat bij wat flex, grip, een goed loopprofiel. Dat vind je in geen enkele hardcore wedstrijdschoen.
De schoenkeuze hangt dus met name af van waar je je schoenen voor gaat gebruiken, lijkt me.
Ben je geen pur sang wedstrijdrijder, dan zijn er alternatieven die veel beter voldoen (en niet zo over de top duur zijn... op een gegeven moment betaal je niet meer voor de functie, maar alleen nog voor nog minder gewicht en voor 'de naam/het topmodel').
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Hazzard
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 30 oktober 2016, 19:23

aurelius schreef: Sidi's zitten als pantoffeltjes, .................De Shimano's kunnen dat oha beter.
...
Sidi's als pantoffeltjes?? Nou ik heb een normale voet maar alle sidi's van alle jaargangen van voor 2014 zitten als een hel als ik ze wil passen. Ik snap niet dat ze zulke schoenen kunnen maken. Dat mensen daar een voet voor hebben. En dan praat ik over 40 jaar schoenen passen en wielerschoenen passen, de sidi's hebben gewoon een martelgangzool is mijn ervaring.
Hobbels en bobbels op de stomste plekken waar comfort juist belangrijk is. Erop staan is niet ontspannen, het brengt mij spanning in de voet door kleine zenuwtjes die protesteren tegen de slechte voetzool. (aanvulling: geen idee voor schoenen van 360 euro, ik zit onder de 300).

Ik heb nu voor de 5e keer in mijn leven shimano's en die weten tenminste hoe ze een pasvorm in schoenen moeten maken. Afgezien van een tijdje zeer lage neuzen in het assortiment, maar dat is weer beter, ze zijn weer hoger.

Ik heb nu twee jaar -full carbon- zool van shimano. Stijf en veeeel comfortabeler van binnenwerk op oneffen wegen dan plastic zool shimano's uit de goedkopere klasse. Hoog rendement, een echte meerwaarde bij het trappen. Je zou zeggen dat carbon stugger aanvoelt bij wegribbels en plastic comfortabeler is omdat het veert,..wel blijkt andersom. Er is aan het binnenwerk ook net dat beetje aandacht geschonken bij de carbon versie.
Wellicht dat ze daarom ook in de cross veel gebruikt worden? Goede schokabsorbtie en goede (evt op maat te bakken/krimpen) pasvorm.

Ik heb ook schoenen van Chain. Was voor mij een onbekend merk. Ze zitten redelijk zoals de shimano's, wellicht vallen ze ietsjepietsje smaller. Voelt wat goedkoper misschien maar valt mee. Wel met een half-carbon zool en daarom voelt het wel minder krachtig in rendement bij zwaar werk dan een full carbon.

Shimano schoenpasvorm is voor mijn gevoel: een paar goed passende sokken aan doen en er niks meer van voelen.
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Hazzard schreef:
aurelius schreef: Sidi's zitten als pantoffeltjes, .................De Shimano's kunnen dat oha beter.
...
Sidi's als pantoffeltjes?? Nou ik heb een normale voet maar alle sidi's van alle jaargangen van voor 2014 zitten als een hel als ik ze wil passen. Ik snap niet dat ze zulke schoenen kunnen maken. Dat mensen daar een voet voor hebben. En dan praat ik over 40 jaar schoenen passen en wielerschoenen passen, de sidi's hebben gewoon een martelgangzool is mijn ervaring.
Hobbels en bobbels op de stomste plekken waar comfort juist belangrijk is. Erop staan is niet ontspannen, het brengt mij spanning in de voet door kleine zenuwtjes die protesteren tegen de slechte voetzool. (aanvulling: geen idee voor schoenen van 360 euro, ik zit onder de 300).

Ik heb nu voor de 5e keer in mijn leven shimano's en die weten tenminste hoe ze een pasvorm in schoenen moeten maken. Afgezien van een tijdje zeer lage neuzen in het assortiment, maar dat is weer beter, ze zijn weer hoger.

Ik heb nu twee jaar -full carbon- zool van shimano. Stijf en veeeel comfortabeler van binnenwerk op oneffen wegen dan plastic zool shimano's uit de goedkopere klasse. Hoog rendement, een echte meerwaarde bij het trappen. Je zou zeggen dat carbon stugger aanvoelt bij wegribbels en plastic comfortabeler is omdat het veert,..wel blijkt andersom. Er is aan het binnenwerk ook net dat beetje aandacht geschonken bij de carbon versie.
Wellicht dat ze daarom ook in de cross veel gebruikt worden? Goede schokabsorbtie en goede (evt op maat te bakken/krimpen) pasvorm.

Ik heb ook schoenen van Chain. Was voor mij een onbekend merk. Ze zitten redelijk zoals de shimano's, wellicht vallen ze ietsjepietsje smaller. Voelt wat goedkoper misschien maar valt mee. Wel met een half-carbon zool en daarom voelt het wel minder krachtig in rendement bij zwaar werk dan een full carbon.

Shimano schoenpasvorm is voor mijn gevoel: een paar goed passende sokken aan doen en er niks meer van voelen.
Dit is de reactie die ik van meerdere personen verwacht had, wil echter niet zeggen dat dit de juiste is.

Maar mijn gevoel zegt ook dat de Shimano's gewoon echt goede schoenen zijn.
Vind mijn Sidi's, na amper 3 seizoenen, er al slecht uitzien.

Het nadeel is echter dat de Shimano schoen bijna nergens op voorraad zijn om te passen.

:~ :~ :~
Op het gemak, de ketting strak !!
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Kijk ook een naar Lake. Voor mij de beste schoenen ooit:-)!
Hazzard
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 30 oktober 2016, 19:23

Licht/ligt eraan welke maat je hebt. Voor mijn maat 46 heb ik vaak ter plekke niet veel keuze. Maar het valt uiteindelijk toch weer op zijn plaats bij een andere winkel.
Jammere was dat ik ook een keer ruim driekwartier bij een merk (geen idee meer welke) op een fietsbeurs utrecht in 2011 mijn voeten had laten meten, verkooppraat aan moeten horen, mij overtuigd hadden, gingen ze zoeken naar 46 in de goede gemeten schoen... Niet aanwezig.
Merk vergeten, notitie kwijtgeraakt tijdens het bezoek.. Maarja daarna gewoon weer shimano.
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

aurelius schreef:Ik probeer ook zoveel mogelijk te fietsen, maar toch...
Op Nl'se makkelijke boscross rondjes waar je de fiets nooit afhoeft, geen probleem. Wordt het steiler... of doe je een dagtocht, een transalp, loop je ook wel eens in de modder... dan heb je minder aan zeer stijve efficiente wedstrijdschoen-zolen. Dan heb je ook baat bij wat flex, grip, een goed loopprofiel. Dat vind je in geen enkele hardcore wedstrijdschoen.
De schoenkeuze hangt dus met name af van waar je je schoenen voor gaat gebruiken, lijkt me.
Ben je geen pur sang wedstrijdrijder, dan zijn er alternatieven die veel beter voldoen (en niet zo over de top duur zijn... op een gegeven moment betaal je niet meer voor de functie, maar alleen nog voor nog minder gewicht en voor 'de naam/het topmodel').
Absoluut. :-q
Sommige tochten moet wat gewandeld worden. En dan zijn die stijve schoenen echt een hel!
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Als ik een fijne suggestie mag geven...Gaerne. Zeker als je niet in de smalle sidi schoentjes geraakt een heerlijke pantoffel.

Afbeelding
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

john k schreef:In het veldrijden fietst bijna iedereen met de shimano schoenen, niet voor niks denk ik.
Als je daarmee op de profs doelt, dat is puur sponsoring. Wil helemaal niet zeggen dat het de beste schoenen zijn. Sterker nog, dit seizoen hebben we twee keer een schoenwissel gezien: eenmaal was het Van der Haar, de andere keer Van der Poel. Allebei rijdend op shimano schoenen, allebei de stelknop afgebroken. Nooit eerder vertoond volgens mij dat er tijdens een wedstrijd een schoen vervangen moest worden... Lijkt me dat het 2017 topmodel van shimano met die nieuwe stelknoppen erg kwetsbaar is.
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Was zelf heel blij met de hulp van bikeshoe4u.nl, hoewel Mantel mij op het spoor van Lake schoenen zetten.

Mijn beste uitgave ooit aan een fiets..comfy schoenen:-)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

john k schreef:I
Ben dus erg benieuwd naar jullie meningen.
Mijn ongezouten mening is dat ik nooit en te nimmer €340-€360 voor een paar schoenen uit zal geven, hoe mooi en professioneel ze er ook uit mogen zien maar dat komt meer omdat ik het onzin vind, in de goedkopere regionen kan je voor mijn gevoel net zo goed iets kopen en merk je geen verschil. Elk merk zal zo zijn voor en nadelen hebben en dat zal zelfs per uitvoering verschillen dus om daar een zinnig advies over te geven lijkt mij zo persoonsgebonden dat het enige advies kan zijn om ze te passen. En dan moet je voor jezelf de afweging maken waar Aurelius je al op gewezen heeft.
Gebruikersavatar
wielhelm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 2 februari 2014, 21:04
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 World Cup

Hej John, Beide super schoenen lijkt me. Persoonlijk vind ik de Shimano's er wat strakker uitzien en is mijn ervaring met Shimano ook stukken beter dan met Sidi. Maar zoals je kunt lezen lopen de meningen uiteen en dat is ook niet verwonderlijk, geen voet is hetzelfde. Ik zit ook te kijken naar de nieuwe s-phyre xc9 maar zoals al genoemd werd hebben we al wel tot 2 keer toe iemand met een dergelijke schoen zien wisselen tijdens de koers. Ik deel ook zeker de mening dat er voor 200 euro minder prima schoenen te krijgen zijn, maar ik kan je ook helemaal volgen naar je keuze voor 1 van deze 2 :D :D :D ! Succes met je keuze! :-q
It's just a hill, get over it!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vind het allebei verschrikkelijk lelijke schoenen...

Maar in welke categorie je ook kijkt, is de pasvorm niet criterium nr. 1?
Zeker met dit soort prijzen ga je toch nul komma nul concessies doen lijkt me. Dus passen, hetzij bij een fysieke shop die ze heeft of voor je wil bestellen, of bij een internetshop waar je zonder gezeur terug kunt sturen.

En aangezien pasvorm iets persoonlijks is kan hier niemand jou zinvol advies geven over welke schoen de beste is.
Maar ik ging persoonlijk nog liever met een paar Crocs met verstevige zolen m'n fiets op dan met een van die twee gedrochten... ;-)

Oja, profs? De beteren rijden voorzover ik weet met schoenen die op maat voor hen gemaakt worden, dat past altijd goed.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie