Één wieler op mtb parcours. (Filmpje)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Vandaag kwam ik een 1wieler tegen bij de strart van mtb parcours Mierlo.
Na een praatje gemaakt te hebben met de beste man Farko genaamd, liet hij zijn kunsten zien op de één wieler. Heel knap ! Hier een filmpje van de beste man.

https://youtu.be/a1whkg-c84Y
Laatst gewijzigd door john k op zo 29 januari 2017, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Op het gemak, de ketting strak !!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Haha, lol! Leuk om te zien maar of het nou handig is?
Vraag me af of hij bv ook kan springen met dat ding (bij een boomstronkje ofzo)?
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Nou echt springen zal niet mee vallen. Je kunt niet even je pedaal stil houden om te gaan staan ofzo. De as zit natuurlijk 1 op 1 aan de trappers. Bergje op moest hij ook flink kracht zetten.
Op het gemak, de ketting strak !!
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Kijk voor de aardigheid eens op YouTube. Unicycle downhill....
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

edkars schreef:Kijk voor de aardigheid eens op YouTube. Unicycle downhill....

Het kan dus wel :o :lol:
Op het gemak, de ketting strak !!
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Op het Belgisch Singlespeed Kampioenschap 2015 een stuk met een unicyclist gefietst. Hij ging niet harder dan 10 km/u, maar petje af!!
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
eenwieler
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 29 januari 2017, 23:01
Mijn mountainbike: 29 inch eenwieler
Contacteer:

Ik ben degene op het filmpje, heb sinds de zomer van 2015 een Muni (mountain unicycle). Probeer geregeld op het parcour van Mierlo-Geldrop te rijden. Blijf dan wel aan de kant van de snelweg en rijd zo een rondje van 11 km. Eind september reed ik dat rondje in 52 minuten (12,5 km/uur). Vanaf oktober kwam het er helaas niet van vanwege werk, slecht weer en een flinke verkoudheid. Dus het was weer een tijdje geleden en het ging niet zo soepel en snel als normaal.

Betreft het springen, dit is zeker mogelijk. Er is alleen één nadeel, je wilt springen als je trappers horizontaal staan (vaak ook met 1 pedaal naar voren) en aangezien de as 1 op 1 vast zit kom je vaak slecht uit voor een boom stronk. Het kan dan slimmer zijn om even stil te staan voor de boomstronk en dan met een paar sprongen er goed overheen te springen.

Betreft de bergen op en kracht. Ik rijd in een lagere versnelling dan de gewone fiets zonder versnellingen. 1 rondje trappen is ook echt 1 rondje met het wiel. Hierbij kan ik niet terug schakelen zoals bij een mountainbike. Ideaal zorg je dat je genoeg snelheid hebt om meteen tot boven te komen. Maar als er onderaan de heuvels flinke kuilen met modder liggen is het moeilijk om daar je evenwicht te houden waardoor je je snelheid verliest. Vervolgens mag je met kracht de heuvel op.

Mijn eenwieler is eigenlijk ook niet geschikt voor dit soort parcourtjes maar meer voor cross country. Hierbij zou ik beter een 26 i.p.v. 29 inch eenwieler moeten gebruiken.

Nu hoop ik dat het weer weer wat beter wordt (vooral droger) zodat het parcour voor een eenwieler weer beter begaanbaar wordt ;)

Groetjes Ferko
One wheel less, more fun
http://www.jongleers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Mooi om te zien en leuk om te lezen, niks voor mij :)
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Knap hoor.

Ben zelfs op weg naar de top van Mt. Ventoux een eenwieler tegengekomen, er is veel meer mogelijk dan je op voorhand misschien zou denken.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Hard :-q
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Dat ziet er gaaf uit zeg!
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Mountainbike gids aan het Ledro meer ging er de Dolomieten mee in! Hij had ons een mooie route gegeven en zei daarna doodleuk dat hij die de dag er voor op z'n 1wieler had gedaan :roll:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

eenwieler schreef:Ik ben degene op het filmpje, heb sinds de zomer van 2015 een Muni (mountain unicycle). Probeer geregeld op het parcour van Mierlo-Geldrop te rijden. Blijf dan wel aan de kant van de snelweg en rijd zo een rondje van 11 km. Eind september reed ik dat rondje in 52 minuten (12,5 km/uur). Vanaf oktober kwam het er helaas niet van vanwege werk, slecht weer en een flinke verkoudheid. Dus het was weer een tijdje geleden en het ging niet zo soepel en snel als normaal.

Betreft het springen, dit is zeker mogelijk. Er is alleen één nadeel, je wilt springen als je trappers horizontaal staan (vaak ook met 1 pedaal naar voren) en aangezien de as 1 op 1 vast zit kom je vaak slecht uit voor een boom stronk. Het kan dan slimmer zijn om even stil te staan voor de boomstronk en dan met een paar sprongen er goed overheen te springen.

Betreft de bergen op en kracht. Ik rijd in een lagere versnelling dan de gewone fiets zonder versnellingen. 1 rondje trappen is ook echt 1 rondje met het wiel. Hierbij kan ik niet terug schakelen zoals bij een mountainbike. Ideaal zorg je dat je genoeg snelheid hebt om meteen tot boven te komen. Maar als er onderaan de heuvels flinke kuilen met modder liggen is het moeilijk om daar je evenwicht te houden waardoor je je snelheid verliest. Vervolgens mag je met kracht de heuvel op.

Mijn eenwieler is eigenlijk ook niet geschikt voor dit soort parcourtjes maar meer voor cross country. Hierbij zou ik beter een 26 i.p.v. 29 inch eenwieler moeten gebruiken.

Nu hoop ik dat het weer weer wat beter wordt (vooral droger) zodat het parcour voor een eenwieler weer beter begaanbaar wordt ;)

Groetjes Ferko
Helder en respect :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Hier kan Kris Holm niet ontbreken ;)

https://www.youtube.com/watch?v=1uPznTbus3g" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
rene-uni
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 16:37
Mijn mountainbike: Heeft maar eenwiel
Contacteer:

Ferko goed bezig.
Wordt een keer tijd dat we samen een rondje gaan doen.

Groetjes Rene.
eenwieler schreef:Ik ben degene op het filmpje, heb sinds de zomer van 2015 een Muni (mountain unicycle). Probeer geregeld op het parcour van Mierlo-Geldrop te rijden. Blijf dan wel aan de kant van de snelweg en rijd zo een rondje van 11 km. Eind september reed ik dat rondje in 52 minuten (12,5 km/uur). Vanaf oktober kwam het er helaas niet van vanwege werk, slecht weer en een flinke verkoudheid. Dus het was weer een tijdje geleden en het ging niet zo soepel en snel als normaal.

Betreft het springen, dit is zeker mogelijk. Er is alleen één nadeel, je wilt springen als je trappers horizontaal staan (vaak ook met 1 pedaal naar voren) en aangezien de as 1 op 1 vast zit kom je vaak slecht uit voor een boom stronk. Het kan dan slimmer zijn om even stil te staan voor de boomstronk en dan met een paar sprongen er goed overheen te springen.

Betreft de bergen op en kracht. Ik rijd in een lagere versnelling dan de gewone fiets zonder versnellingen. 1 rondje trappen is ook echt 1 rondje met het wiel. Hierbij kan ik niet terug schakelen zoals bij een mountainbike. Ideaal zorg je dat je genoeg snelheid hebt om meteen tot boven te komen. Maar als er onderaan de heuvels flinke kuilen met modder liggen is het moeilijk om daar je evenwicht te houden waardoor je je snelheid verliest. Vervolgens mag je met kracht de heuvel op.

Mijn eenwieler is eigenlijk ook niet geschikt voor dit soort parcourtjes maar meer voor cross country. Hierbij zou ik beter een 26 i.p.v. 29 inch eenwieler moeten gebruiken.

Nu hoop ik dat het weer weer wat beter wordt (vooral droger) zodat het parcour voor een eenwieler weer beter begaanbaar wordt ;)

Groetjes Ferko
Plaats reactie