Discussie: Wiel-set/bandenspanning etc.

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Knakker29 schreef:Superbreed, supersterk, superlicht en supergoedkoop.

:bier:
Shut up and take my money! :winkie:

maar on topic:

Het hangt af van waar je ze wil inzetten. In principe is breed en lichtgewicht natuurlijk waar (bijna) iedereen van droomt. Die combinatie heeft dan in 9 van de 10 gevallen een carbon velg!

Zo heb ik zelf een set van 1558gr met carbon velgen 30mm intern en een mix van Sapim Laser (2.0/1.5) en D-Light spaken (2.0/1.65) voor gebruik in NL en gematigde trails en een (2kg) aluminium wielset (35mm intern) met een mix van Sapim D-Light en Sapim Race (2.0/1.8) voor in de bikeparks.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Als je je bandenspanning vermeldt, is het wél zo handig om erbij te zetten of je al of niet tubeless rijdt en wat je gewicht is. (Algemeen bedoeld)
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Daar heb je wel een punt, ik hanteer een relatief hoge bandenspanning omdat de tubeless banden er een paar keer afgelopen zijn.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ad58 schreef:Als je je bandenspanning vermeldt, is het wél zo handig om erbij te zetten of je al of niet tubeless rijdt en wat je gewicht is. (Algemeen bedoeld)
En hoe hard je rijdt en in wat voor terrein en met welke banden en welke velgen en hoe je dat meet en ga zo maar door.
Nou komt ie dan. Op dit moment Michelin Wild racer 2.25 voor en 2.1 achter, op Ryde 28 velgen, ik en mijn hardtail fiets wegen samen +/-90 kg en op parcourtjes hier in Zuid-Holland rij ik ongeveer 1.3 voor en 1.5 achter volgens mijn Schwalbe drukmetertje. Als het naar wat ruwer terrein met stenen en afdalingen toe gaat gaan daar wel een paar tienden bij want anders ram je er gaten in.
Give me little bits of / more than I can take
Arno@MTBArnhem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 21 november 2015, 15:02

.
Laatst gewijzigd door George op vr 7 april 2017, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geen handel buiten het verkoopdeel aub.
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Mijn ztr crest velg scheurde op meerdere plekken rond de nippels alleen het achterwiel. En dit na nog geen 2 maanden fietsen. Ga nu de arch achter proberen. Gebeurd dit vaker bij de crest?
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ligt beetje aan je gewicht denk ik, of slecht gespaakt
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Te zwaar, te hoge spaakspanning, te lompe dingen gedaan, of een combinatie van deze factoren ?
Als de velg niet gedeukt of krom is zou je garantie kunnen proberen.
Als je een lichte XC rijder bent, dan moet de velg toch langer dan 2 maanden heel blijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Aah ja, hoorde nu dat er wel meer gevalletjes waren waarbij de mk3 het begaf. Ik weeg 62 kilo was niet krom of gedeukt viel onder garantie ben nu voor een arch achter gegaan aangezien ik met mijn rijstijl het 2e crest velgje ook niet heel ga houden. Scheelt 88 gram vandaag mee gereden, ook top.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Misschien kan de Crest niet tegen de snelheid waarmee bovengenoemde persoon over de parcoursen knalt :D

Anyway ik hoop dat mijn Crest set van Bikeboosting dit niet gaat gebeuren.
1470gram 29inch met voor en achter 28 spaken, combi revolution / revolution Light.
Volgens de wielbouwer kon het makkelijk.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

john k schreef:Heb nu een setje Ryde 21mm velgen, hope naven dat samen met Schwalbe thunder burt banden tubeless.
Ik reed eerst met Rocket Ron banden met binnen band. Maar wat een enorm verschil met accelereren en klimmen.
Wielset zit nu compleet met banden, 203mm/180mm remschijven en 10 speed cassete op 2605 gram.
Maar waar kun je zoveel remvermogen kwijt op een Thunder Burt band?

Mijn ideale wielset is afhankelijk van wat ik er mee ga doen. Ik rij velgen van 21 tot 30mm intern. 21mm op mijn gravel racer, 24 op mijn xc bike en 29mm op mijn enduro. Bandenspanning is vooral afhankelijk van het gewicht van de bereider en de ondergrond. Kort gezegd. Zachte ondergrond zachte spanning harde ondergrond mag de spanning best hoger omdat er dan ook meer stenen aanwezig zijn. Oh ja. Alles carbon met mijn 100kg.
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Real Epic '89 schreef:
john k schreef:Heb nu een setje Ryde 21mm velgen, hope naven dat samen met Schwalbe thunder burt banden tubeless.
Ik reed eerst met Rocket Ron banden met binnen band. Maar wat een enorm verschil met accelereren en klimmen.
Wielset zit nu compleet met banden, 203mm/180mm remschijven en 10 speed cassete op 2605 gram.
Maar waar kun je zoveel remvermogen kwijt op een Thunder Burt band?



Nou ik moet je eerlijk bekennen dat dit op het begin wel even wennen was.
Maaaar dit was met wat extra oefening voor mezelf snel weer opgelost.
Waar ik met de Rocket Ron 60 voor 40 achter remde, rem ik nu 80 voor 20 achter.
Daarbij sta ik toch weer een stuk sneller stil dan met de RR.
Alleen bij natte ondergrond moet ik mijn techniek een heel stuk meer aanspreken.(lees: risico nemen en hopen dat het goed komt. :lol: )
Op het gemak, de ketting strak !!
Cube-Dennis
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Heb achterop een Racing Ralph liggen met biba en 2.3 bar.
Ben zelf 198 cm en weeg 110 kg.
Als ik op de fiets zit en naar de achterband kijk, lijkt deze plat te zijn (te weinig druk)
Nou merk ik dat de band in sommige bochten en bijvoorbeeld op wortels, over de wang rolt.
Fiets ik met te weinig lucht in de banden?
Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg omschrijf.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Cube-Dennis schreef:Heb achterop een Racing Ralph liggen met biba en 2.3 bar.
Ben zelf 198 cm en weeg 110 kg.
Als ik op de fiets zit en naar de achterband kijk, lijkt deze plat te zijn (te weinig druk)
Nou merk ik dat de band in sommige bochten en bijvoorbeeld op wortels, over de wang rolt.
Fiets ik met te weinig lucht in de banden?
Dat zou ik wel verwachten. Anderzijds is het probleem ook niet zo groot, want dan had je allang een keer lek gereden. De vraag is natuurlijk of je het "over de wang rollen" storend genoeg vindt om met meer druk te gaan rijden. Dat kost je iets comfort en grip.
Ik zou zeggen ga eens een beetje variëren met je druk en kijk wat bevalt. :-q

Dit is eventueel een aardig startpunt voor de hoeveelheid druk: http://mtb.ubiqyou.com/" onclick="window.open(this.href);return false; (Al moet ik zeggen dat ik daar gewoon onder zit...)
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

StephanR schreef:
Cube-Dennis schreef:Heb achterop een Racing Ralph liggen met biba en 2.3 bar.
Ben zelf 198 cm en weeg 110 kg.
Als ik op de fiets zit en naar de achterband kijk, lijkt deze plat te zijn (te weinig druk)
Nou merk ik dat de band in sommige bochten en bijvoorbeeld op wortels, over de wang rolt.
Fiets ik met te weinig lucht in de banden?
Dat zou ik wel verwachten. Anderzijds is het probleem ook niet zo groot, want dan had je allang een keer lek gereden. De vraag is natuurlijk of je het "over de wang rollen" storend genoeg vindt om met meer druk te gaan rijden. Dat kost je iets comfort en grip.
Ik zou zeggen ga eens een beetje variëren met je druk en kijk wat bevalt. :-q

Dit is eventueel een aardig startpunt voor de hoeveelheid druk: http://mtb.ubiqyou.com/" onclick="window.open(this.href);return false; (Al moet ik zeggen dat ik daar gewoon onder zit...)
Volgens de website zit ik ook aan de lage kant. Het blijft gewoon proberen tot welke bandenspanning je nog lekker rijdt en vertrouwen hebt in de fiets in bochtig en hobbelig terrein. bv boomwortels.
Ik rijdt met Ryde Edge 26 velgen, Vittoria Peyote banden 2.25 29" voor en achter. 1.5 voor en 1.7 achter. Gewicht van de rijder compleet is ca 96 kg. Fiets is 11,5 kg. Ik rijdt tubeless. Maar bij wortels en steenpartijen kom ik wel uit het zadel.
Plaats reactie