Hobby mag geld kosten...

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Ik heb ook een redelijk duur fietsje (2000€) , is voor mij erg veel geld en ik gebruik hem ook amper. 1x per maand een ritje van 20km ofzo. Is niks mis mee lijkt mij. Ik denk altijd zo , wat je niet gebruikt slijt ook niet.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Alles is relatief.
Op een gemiddelde middenklasser schrijf je al snel €500 per maand af. Voor 1 uur per dag nuttig gebruik.
Ja, doei !
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Pat. schreef: (En om echt eerlijk te zijn heb ik door de jaren heen geleerd om er totaal niet
meer op te letten en meer te kijken van:"Mooie fiets!")
Amen :-q

Ik vind een fiets mooi of niet, soms een dure, soms een goedkope, lekker belangrijk 8)
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

Dennis1987 schreef:Ik denk altijd zo , wat je niet gebruikt slijt ook niet.
ik denk altijd rust roest :lol:

maar als je bike droog staat en schoon weg gezet wordt zal dat idd we allemaal mee vallen :D
groetjes Marcel
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb een dure en toch weer niet dure Canyon.
Absolute prijs niet niks, maar tov de concurrentie weer erg gunstig geprijst.
En hij wordt zeer goed gebruikt. Blijft een apparaat, een gebruiksvoorwerp, ben er aan gehecht, heb er geen liefdesrelatie mee :winkie: . En het kan allemaal stuk, het slijt hard.
Waarover ik me kan verwonderen is hele dure fietsen met berijders die niet het potentieel aanboren van zo'n raspaardje, dat vind ik dan jammer voor dat raspaardje. Niet voor de berijder, die moet vooral er zoveel aan uitgeven als wat hij er aan wil en kan uitgeven. En sommigen hebben nou eenmaal meer te makken dan een ander, of anderen stoppen dat geld weer liever ergens anders in.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Pat. schreef: ...
(En om echt eerlijk te zijn heb ik door de jaren heen geleerd om er totaal niet
meer op te letten en meer te kijken van:"Mooie fiets!")
Ik geef nog wel eens een complimentje als ik een mooie fiets zie, ongeacht wie er op zit of hoeveel die heeft gekost.
Krijg zelf ook wel eens complimentjes als ik met mijn te dikke spectral over de bospaden rij op mijn gemakkie.
Te dikke bike voor NL-se bospaden? Zekers. Teveel geld? Zekers. Is het waard? Zekers, in mijn beleving.
Ik geniet ervan, als een ander mij een compiment geef, vind ik dat fijn. Net zoals ik hoop dat degene die ik een compliment geef, het fijn vindt dat zijn/haar fiets op prijs gesteld wordt.

Nu maar sparen voor die dikke sportwagen om er dan rustig in rond te cruisen :-q
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

Voor mij is het juist een sport om een fiets samen te stellen die niet onderdoet voor de echte high end modellen, maar ondertussen maar een fractie kost. Ik zit dus vaak internet af te struinen naar de betere deals voor frames, vorken, componenten, etc. Vaak zijn dit nieuwe spullen die enkel gemonteerd zijn geweest of alleen zeer licht gebruikt.

Ik zou zelf in ieder geval nooit 3600 Euro voor een frame neerleggen of 1200 Euro voor een vork. Ik zou dan bij ieder krasje behoorlijk lopen balen... Misschien zelfs tot het punt waarbij ik denk: ik neem deze technische afdaling maar even niet, want ik zou mijn fiets ermee kunnen beschadigen. Verder zet ik mijn fiets ook wat makkelijker onbeheerd bij een bergrestaurant, wetende dat ik in het ergste geval weer aan de slag kan om een nieuwe samen te stellen. Bij een fiets van 8000 Euro is dat toch wat anders...
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Dennis1987 schreef:Ik heb ook een redelijk duur fietsje (2000€) , is voor mij erg veel geld en ik gebruik hem ook amper. 1x per maand een ritje van 20km ofzo. Is niks mis mee lijkt mij. Ik denk altijd zo , wat je niet gebruikt slijt ook niet.
Oja :D
Ik fiets er ook nog eens verschrikkelijk langzaam op. Op de hei gemiddeld 10kmph. Gewoon rustig op het gemakje lekker genieten van de natuur en m'n fatbike.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als je er een enquête over zou houden, zou je versteld staan van wat bikers allemaal beweegt om minimaal of juist absurd veel poen in een bike te steken.
Als ik 12 rooie op de plank had liggen, wist ik het wel. Zou me niks kunnen schelen als ze me voor decadent verslijten.

Alhoewel, met een dikke port-de-money kom je soms ook zomaar voor best lastige keuzes te staan; neem ik er ééntje voor dat bedrag of doe ik er één van 8 rooie en nog twee van 2 rooie erbij.
Is echt nog niet zo simpel als de meeste mensen denken hoor.
Nóg vervelender wordt het inderdaad wel als mensen er achter kijken dat je eigenlijk de ballen van het fietsen op zo'n fraaie bike begrijpt.

Zou ik dan toch werkelijk gelukkig zijn met mijn fluctuerende maar doorgaans wat krappe budget voor bikes?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Ik reed vroeger ook met een fiets van 500€, om te weten of ik MTB wel leuk vond.
Nu rij ik met een fiets welke veeel sneller is dan ik.
Maar ik rij er ook +-1000 km/maand mee, dus hij wordt wel gebruikt.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Nou, jij kan dan in elk geval met een gerust hart het bos in :wink: .
Met zoveel km/mnd :-q mag je van ons vast wel een dure hebben :winkie: .
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Jan Willem schreef:Nou, jij kan dan in elk geval met een gerust hart het bos in :wink: .
Met zoveel km/mnd :-q mag je van ons vast wel een dure hebben :winkie: .
't is omdat het zo ene dure is, dat hij veel moet rijden, he. :wink: :wink:
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ben ooit met een instap Giant begonnen van €750 en ja ik heb begin dit jaar een kleine 3k aan een Canyon 27.5 fully besteed.
Canyon was niet eens mijn eerste keuze, deze zou op 5k komen maar dat vond ik te gek.

Ook ik word regelmatig voorbij gereden door lichte 29er hardtails, lekker belangrijk...
Na 100km ben ik nog relatief fris en fruitig, zij zijn dan al lang gestopt.

Met het stijgen van de leeftijd neemt de behoefte aan comfort toe en voor comfort betaal je nou eenmaal een hogere prijs.

Mijn geld ging vroeger naar een andere dure sport, windsurfen....wel eens een quiver gekocht?
Heb onlangs eens wat oude facturen opgeteld, ik schrok mij de pleuris....had ik 3 fietsen van kunnen kopen.
The_Duke
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 13:08
Mijn mountainbike: Olympia Bull
Contacteer:

Ik vind het een mooie discussie. En complimenten geef ik dan ook aan al die zeer duur ogende exotische exemplaren die hier in de buurt nog wel eens voorbij tetteren. Zelf ooit gestart op een fiets van 400 gulden, toen naar 400 e tweedehands. Toen ik nog thuis woonde en een full time baan had eens een keer goed geïnvesteerd in een alu hardtail van 1600 e met Reba en de betere onderdelen. Maar ook daar slijten de onderdelen eens, zoals helaas is gebleken. Maar nu, met andere prioriteiten als een huis, bruiloft en dergelijke, ben ik toch anders gaan kijken naar onze hobby. Paar dingen zoals een vork en het frame moeten goed werken of in ieder geval degelijk zijn,vind ik. Verder kijk ik naar: wat ga ik rijden en wat is daar minimaal voor nodig. Ik rij gemiddeld denk ik 35 km in de week, puur voor de fun. Daar ga ik dus geen carbonnen racemonster, met highend duur spul tegenaan gooien. Ging ik nou elk weekend wedstrijden rijden dan was het wel anders. Ik kwam hier laatst een mooie spreuk tegen op het forum: Race what you can replace. Ben even kwijt wie hem post(t?)e.
Zo komt er straks een fiets van rond de €1000,-. Geen upgrade van de vorige, eerder iets minder superieure kwaliteit, maar zeker genoeg voor mij! En daar heb ik dan een mooie poos voor gespaard. Dat geeft mij voldoening. En by the way, je kunt ook nog eens iets upgraden...

Ik moet wel zeggen dat er hier op het SYS de laatste weken een hoog exotisch gehalte fietsen voorbij komt. Ten eerste een compliment natuurlijk maar ik zie haast nooit meer een fiets voorbij komen van het "normale" dertien in een doos dozijn fietsen. (uitzondering Canyon) Met een reactie er bij van... "Ik ben er superblij mee". Worden die dan niet meer verkocht, of weten de eigenaren de weg naar ons forum niet te vinden? Of posten deze ze niet? Hoe ziet men dat?
For those about to bike, we salute u!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

The_Duke schreef:Ik moet wel zeggen dat er hier op het SYS de laatste weken een hoog exotisch gehalte fietsen voorbij komt. Ten eerste een compliment natuurlijk maar ik zie haast nooit meer een fiets voorbij komen van het "normale" dertien in een doos dozijn fietsen. (uitzondering Canyon) Met een reactie er bij van... "Ik ben er superblij mee". Worden die dan niet meer verkocht, of weten de eigenaren de weg naar ons forum niet te vinden? Of posten deze ze niet? Hoe ziet men dat?
Ik zie soms wel dat de minder exotische fietsen weinig aandacht krijgen in de SYS.
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie