Ervaringen met tubeless banden

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Jvrover schreef:
Lewis schreef:Dan toch maar Schwalbes Performance line? (niet tubeless). Een heel stuk goedkoper en ook nog lichter. Of rij je dan alsmaar lek?
Performance krijg je ook tubeless mits ontvetten met brake cleaner en eventueel insoppen met een zeepsopje...
Onzin :winkie: gewoon droog oppompen en latex toevoegen. :-q gaan direct dicht.
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Stel, je zet de fiets voor een maand of 6 weg. Is dan de latex uitgedroogd, en kan je weer opnieuw beginnen met tubeless maken, of loopt dat wel los? En bij het rijden met lage druk (zeg 1,5 bar) is er dan geen risico op doorstoten tot op de velg bij het rijden over boomwortels, scherpe stronken e.d.?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Blastfromthepast schreef:Stel, je zet de fiets voor een maand of 6 weg. Is dan de latex uitgedroogd, en kan je weer opnieuw beginnen met tubeless maken, of loopt dat wel los?
Fietsen of niet fietsen maakt niet echt veel uit. Wanneer je de band weer oppompt (waar je met een binnenband ook niet aan ontkomt), kun je er wanneer hij voordien goed afgedicht was hoogstwaarschijnlijk gewoon mee fietsen. Het is voornamelijk dat de band niet zelf zal afdichten wanneer je lekrijdt op een doorn of iets dergelijks...

Blastfromthepast schreef:En bij het rijden met lage druk (zeg 1,5 bar) is er dan geen risico op doorstoten tot op de velg bij het rijden over boomwortels, scherpe stronken e.d.?
Ja, maar indien je met druk X met een tubeless setup de velg raakt zou je dat met een binnenband ook gedaan hebben met bijna zeker een snakebite tot gevolg.
Als je de velg niet wilt raken met lage druk dan moet je ofwel de constructie van de band aanpassen ofwel Procore of iets vergelijkbaars monteren.

Het risico met tubeless zit hem er vooral in dat je kans op luchtverlies hebt op het moment dat je de een hoge zijdelingse belasting op de band hebt die de hieldraad losdrukt.



Schwalbe Performance dichten gewoon af zonder speciale voorbereiding, althans bij mij dan toch (Hans Dampf, Magic Mary).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Dankjewel voor je uitgebreide en duidelijke antwoord!
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Mijn ervaring: Ik zweer tegenwoordig bij de Tubeless Easy van Schwalbe (geribte zijwand) die zijn zelfs zonder latex eigenlijk al blijvend dicht, ook nog niet mee lek gereden, ze zijn wel iets zwaarder.
Als latex gebruik ik alleen nog Joe's vloeistof, de Stan's en Schwalbe vloeistof (is ook Stan's in Schwalbe verpakking..) gaan klonteren na een aantal maanden, dan krijg je zo'n stuiterbal in je band..latex vervangen doe ik dus eigenlijk nooit, als de band versleten is, dan is de latex nog vloeibaar aanwezig.
Oppompen van een nieuwe band kan lastig zijn, daarvoor altijd de kern verwijderen (tooltje) en liefst dus met compressor oppompen, dat gaat altijd gelijk snel zonder drama.
Voor lange ritten neem ik ook altijd wel een binnenbandje mee met co2 patroontje, en lager als 1.5 bar ga ik ook niet ivm blurpen.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

Mijn ervaringen zijn ook positief na een kleine twee jaar tubeless rijden. Vooral in Zuid Limburg reed ik vaak lek en nu in twee jaar slechts 1 keer lekgereden, maar dat kwam omdat ik een mega grote spijker in mijn band had die er bij de velg weer uitkwam.

Qua rijgedrag merk ik eerlijk gezegd niet zoveel verschil behalve dat je wat lager in je bandenspanning kunt rijden en het scheelt wat gewicht op de wielen.

Ik vul ze heel af en toe wat bij wanneer ze snel leeglopen. Verder is het af en toe even bijpompen voor de rit en gaan!
Gaat het nu weer over het fietsen?
Peterlon
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 13 oktober 2014, 16:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Ervaringen: positief
Nobbi Nic TLE en tubeless ready velgen. Het velglint zat er al keurig ingeplakt! Beetje zeepsop op de hiel van de band en op de velgrand, banden erop en opgepompt (tot ongeveer 4 bar)
Twee keer een knal en de banden lagen keurig in de rand en potdicht.
Ik gebruik een gewone vloerfietspomp, draai niet de kern uit het ventiel. Dus ook zonder compressor lukt dat bij mij prima!
Later door het ventiel (kern eruit draaien) met zo'n speciaal maatflesje de latex erin (Schwalbe doc blue).
Volgens mij klontert deze niet. Had de band er na een half jaar af en toen was het nog vloeibaar.
Wat mij opvalt is dat de band zich veel beter vormt op de velg. Liggen er kaarsrecht op. Met binnenband had ik nog wel eens een slinger die ik moest corrigeren.
Wel een probleem gehad met een achterband die door te lage druk een paar keer doorstootte op een boomwortel. Band liep leeg langs de velg na oppompen en kreeg deze niet meer dicht. Nieuwe band erop want deze was sowieso aan vervanging toe.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Dat is ook mijn indruk Peter! De band lijkt makkelijker mooi gecentreerd op de velg te liggen.
Verder rijd ik ook sinds kort tubeless na er altijd tegenop gezien te hebben. Bevalt goed en is helemaal niet moeilijk, althans als je wielset en banden zich er voor lenen.
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Ik ben overgestapt van tubeless naar latex gevulde binnenbanden.
Rij ook niet meer lek. Met tubeless een keer een scheur in mijn band gehad. Volledig vertrouwd op tubeless, dus geen binnenband bij me. Gevolg dat ik nog kon lopen. Weet het, is niet echt slim.

Nu heb ik toch meer weer reserve binnenbandjes bij me. Qua rij eigenschappen merk ik niet echt verschil.
hetkanun
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 12:57

BullS4 schreef:Ik ben overgestapt van tubeless naar latex gevulde binnenbanden.
Rij ook niet meer lek. Met tubeless een keer een scheur in mijn band gehad. Volledig vertrouwd op tubeless, dus geen binnenband bij me. Gevolg dat ik nog kon lopen. Weet het, is niet echt slim.

Nu heb ik toch meer weer reserve binnenbandjes bij me. Qua rij eigenschappen merk ik niet echt verschil.
Als je nu een biba bij je hebt dan kun je toch gewoon tubeless blijven rijden..?
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

hetkanun schreef:
BullS4 schreef:Ik ben overgestapt van tubeless naar latex gevulde binnenbanden.
Rij ook niet meer lek. Met tubeless een keer een scheur in mijn band gehad. Volledig vertrouwd op tubeless, dus geen binnenband bij me. Gevolg dat ik nog kon lopen. Weet het, is niet echt slim.

Nu heb ik toch meer weer reserve binnenbandjes bij me. Qua rij eigenschappen merk ik niet echt verschil.
Als je nu een biba bij je hebt dan kun je toch gewoon tubeless blijven rijden..?
Heb een nieuwe mtb gekocht. Ga me niet meer aan de tubeless begeven. Dus daarom nu de latex biba.
Mijn zoon rijdt nu op mijn oude. Maar die rijdt inmiddels ook met biba's.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Rij er nu al jaren mee. Op mijn xc met NoTubes, en mijn fs met Ryde velgen. Beide met Schwalbe xc RR, fs NN. Alle voor en nadelen zijn zo'n beetje wel genoemd. Voordelen vallen je het meeste op als je weer eens op een fiets met binnenbanden rijd. (nieuwe fiets net van de dealer) Je hebt dan echt wat de f*ck is dit? (nu schelen hand gebouwde wieltjes ook een slok op een borrel of 2)

"Geklooi" met banden wisselen ed. valt ook wel mee als je dat een paar keer gedaan hebt. Ik heb tegenwoordig een Airshot dan is het een stukje koek om je bandje dicht te krijgen. Jep, kost een paar centjes. Maar super handig ding al veel lol van gehad.

http://www.airshotltd.com/how-to-inflat ... s-airshot/" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Is toch wat prullen inderdaad. Toch de eerste keren.
Maar ondertussen toch al 7 jaar notubes.

Vorige week nog wat notubes bijgedaan. Een kant losmaken.
Zat nog wel wat in. Beetje erbij en terug oppompen.
Ging zo snel als het steken van een binnenband.

Voor mij vooral voordelen. Enkel aankoop kompressor was een beetje duur.
Maar dat is toch echt wel praktisch. Dat systeem van airshot kende ik niet.

Zelf fiets van de vrouw staat op notubes. Heel makkelijk.
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Ik heb nog steeds geen idee wat tubeless inhoud maar alles is te vinden op google, mijn vraag: zal ik er sneller door gaan rijden? Of is dat seconde werk? Verder heb ik nog nooit lek gereden.
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Afbeelding

Ik begin er niet meer aan, mocht je wel lek rijden moet je toch weer met een binnenband kloten, mss rij je in Nederland sneller lek, maar hier is het me 1x overkomen in drie jaar met een nagel erin, daar is niks tegen bestand naar mijn mening. ik wissel ook de banden voor zomer naar winterbanden en dan is tubeless en veel te veel gedoe.
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Plaats reactie