Ervaringen met tubeless banden

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

kan niet meer schreef:Mijn ervaring met tubeless is dat het ventiel vervuild raakt met latex met als gevolg dat het niet goed meer afsluit. Gewoon af en toe vervangen of ben ik de enige die dat heeft?
Als ze verstopt zijn leg ik ze gewoon ff in wat afwasmiddel. In de meeste gevallen is de latex dan opgelost en kan ik het ventiel opnieuw gebruiken.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies. Bij een tubeless ventiel kan je altijd de kern er uit draaien.
Die leg je ff (een nachtje) in een sopje en dan komt de oude latex los.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Blender
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 26 juli 2016, 10:44

ik zoek nieuwe ventielen voor mijn mavix xa elite 29.

dit omdat ik tubeless banden wil gaan monteren
maar welke kan ik het best nemen??

NoTubes Tubeless Ventielen , die heb je namelijk in 2 lengtes, 35mm en 44mm,
ik zie niet echt een voordeel voor een langer ventiel...

als ik mijn mavic ventiel opmeet (een reserve die bij mijn canyon mtb zat) is deze over de gehele lengte 44mm.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

De tubeless ventielen van BC zijn goed en goedkoop. Ook een tubeless set van hun eigen merk is prima.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Blender schreef:NoTubes Tubeless Ventielen , die heb je namelijk in 2 lengtes, 35mm en 44mm,
ik zie niet echt een voordeel voor een langer ventiel...
Is afhankelijk van de hoogte van je velgen... Is een beetje vervelend wanneer je niet genoeg ventiel over hebt om je pomp er direct fatsoenlijk op te kunnen zetten.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Blender
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 26 juli 2016, 10:44

remco1b schreef:De tubeless ventielen van BC zijn goed en goedkoop. Ook een tubeless set van hun eigen merk is prima.

BC? Je bedoeld van bike components?
Blender
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 26 juli 2016, 10:44

cheeta schreef:
Blender schreef:NoTubes Tubeless Ventielen , die heb je namelijk in 2 lengtes, 35mm en 44mm,
ik zie niet echt een voordeel voor een langer ventiel...
Is afhankelijk van de hoogte van je velgen... Is een beetje vervelend wanneer je niet genoeg ventiel over hebt om je pomp er direct fatsoenlijk op te kunnen zetten.

Bedank, helemaal duidelijk
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Het blijkt dat ik al ruim een half jaar tubeless fiets, en daar had ik geen idee van :D Mijn Trek Fuel (ex demo fiets) werd TL geleverd, waar ik pas achter kwam toen ik een nieuwe voorband wilde installeren :D De voorband heeft al die tijd zn druk keurig gehouden, de achterband loopt heel langzaam leeg. Ik dacht aan een heel klein lek in de biba, nu denk ik dat er maar eens een klots latex bij moet :D

Installatie ervaringen van de (nieuwe) Bontrager XR4 team, in 29" 2.4: Flink gevecht geweest om hem om de velg te krijgen. Toen hij er eenmaal omzat lukt het net niet om hem om druk te krijgen. Dus, impulsief, een compressor gekocht op marktplaats waarmee het zo gepiept was. Ik heb nog geen latex, dus hij staat nu 'droog' maar blijft perfect op druk.

De standaard XR3's hebben dus een half jaar mishandeling gehad zonder enig probleem, erg goed!
staal072
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 24 augustus 2014, 23:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 29"/ Gary F. Supercaliber 26"

Back2bike schreef:Oke, ik heb even hulp nodig bij het tubeless maken van mijn wielen/banden. Ik heb een specialized carve originele wielset waarop staat dat deze blissready (=tubeless) is. Daarnaast heb ik maxxis tubeless readdy banden gekocht. Nu verwijderde ik de originele rode rimtape (zoals op fora staat, dit is meer een gaas ipv luchtdichte tape), bracht de yellow tape aan. Vervolgens band er op, een klein strookje vrijgelaten voor de latex ingieten. 100mL ingegoten en als een malle op gaan pompen. Er kwam geen een een klein beetje lucht in de band. Wat is het probleem? Heb het ook nog geprobeerd met CO2 probleem maar geen succes.

Nieuwe banden zijn lastig zonder compressor, maar ook met compressor kan dat lastig zijn. Wat kan helpen is de banden eerst een dagje met binnenbanden er op te leggen, dan krijgen de buiten banden ook de juiste rondere vorm. Goed laten "kanllen" en hard op pompen, tot een bar of 4. (kijk even op de band wat maximaal is). Daarna haal je 1 zijde los, de binnenband eruit, tubeless ventiel er in, en weer oppompen. Extra tip: maak de banden een beetje nat met afwasschuim net voordat je ze oppompt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Schuim!
Dus niet de zeep, maar het sop.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Of scheerschuim :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MacReal schreef:Of scheerschuim :bier:
Ja, lekker makkelijk, gewoon uit de spuitbus.

Hier nog maar eens een filmpje.

het gaat om 3:15
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

staal072 schreef: tot een bar of 4. (kijk even op de band wat maximaal is)..
Check ook even de velg :wink: . Staat meestal op een stickertje vermeld. BV een Arch MK3 met een 2.4 band zou ik alleen met gehoorbescherming oppompen tot 4 bar.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

Sommige combinaties zijn overigens heel erg gemakkelijk.
De Bontrager combi die op mijn Top-Fuel zit houden zelfs zonder sealant hun lucht goed vast en zijn op te pompen met een gewone pomp. Kwestie van proberen denk ik.

Ps. natuurlijk heb ik er uiteindelijk wel sealant in gedaan.
Polly1950
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 23:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Race 2015 1 x 11 XT

Ook probleem gehad met nieuwe Schwalbe banden. Eerst een paar dagen met binnenband gereden. Daarna met Booster direct dicht. Latex doe ik altijd via ventiel en hang het wiel dan op zodat het niet plat komt te staan en zo de band mooi in de velgrand blijft. Kan hem vaak daarna met de vloerpomp oppompen.
Plaats reactie