Ervaringen met tubeless banden
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Denk dat het wel goed komt.Xfries schreef:Met het oog op 2 weken Italië over een week, ben ik overgestapt van Conti racesport MK met binnenband naar tubeless. Nu Conti mountainking 2.4 protection op DT Swiss xm1501 spline velgen. Ik keek er eigenlijk nogal tegenop na alle verhalen over tubeless maken maar het viel mij ontzettend mee! Kreeg de band met een gewone pomp van de Lidl al hard zonder latex. Daarna latex via de ventielkern erin gespoten en gewoon in 1 x dicht Hoop dat ik zo bespaard blijf van lekke banden door doorns, stenen en andere ongein in het verder prachtige Toscane
De lichtere Contis doen wel eens moeilijk, de MK is bedoeld voor wat zwaardere omstandigheden en heeft meer body.
Dat helpt de latex z'n werk te doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Het werkt super vorig haar geen lekke bandenDice Oldskool schreef:En nu onderbouwd met een steekhoudend argument.PaganiProductions schreef: Dan kan je beter met latex gevulden binnenbanden nemen tubeless houd niet alles tegen.
en het houd beter de lucht vast
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als je lastige banden hebt, of lastige niet tubeless velgen, dan helpt zo’n met latex gevulde binnenband nog steeds tegen lekrijden.
In het grootste deel van NL is dat niet de moeite waard, maar in Limburg tussen de meidoorns is het zeer welkom.
Dus
In het grootste deel van NL is dat niet de moeite waard, maar in Limburg tussen de meidoorns is het zeer welkom.
Dus
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- BullS4
- Mountainbike Junk
- Berichten: 156
- Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
- Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs
Ik heb het idd ook 3-4 jaar vol gehouden met binnenbanden, gevuld met latex. Veel in het zuiden gereden en vorig jaar in Saalbach. In die tijd maar 1x lek gereden op een rockgarden, waar ik te lomp in vloog.ThaSingleTrackMastah schreef:Als je lastige banden hebt, of lastige niet tubeless velgen, dan helpt zo’n met latex gevulde binnenband nog steeds tegen lekrijden.
In het grootste deel van NL is dat niet de moeite waard, maar in Limburg tussen de meidoorns is het zeer welkom.
Dus
Met de nieuwe fiets eens overgestapt op tubeless, maar zeker nooit spijt gehad van de latex gevulde binnenbandjes.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4900
- Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
- Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
- Contacteer:
Heb jarenlang alle soorten banden met latex gevuld en er vrolijk op rond gereden.
Ben door praktische omstandigheden moeten overstappen op biba.
Gebruik daarvoor 26inch latex biba in 29inch rubber.
Geeft een goed resultaat.
Licht en duidelijk minder rolweerstand dan een originele biba.
Rijd veel in Hongarije en Oostenrijk waar de ondergrond veel ruiger is dan de doorsnee paadjes in NL.
Rijd amper lek.
Ben door praktische omstandigheden moeten overstappen op biba.
Gebruik daarvoor 26inch latex biba in 29inch rubber.
Geeft een goed resultaat.
Licht en duidelijk minder rolweerstand dan een originele biba.
Rijd veel in Hongarije en Oostenrijk waar de ondergrond veel ruiger is dan de doorsnee paadjes in NL.
Rijd amper lek.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
- Mijn mountainbike: Neuron / Grail
Ik heb ook met die setup gereden, 26 michelin latex biba in 29er band, en inderdaad merkbaar lagere weerstand, maar latex biba's vinden doorns alsnog niet fijn. Ook heb ik snakebites gehad met de latex biba, dat blijft gewoon een dingetje. Je kunt ze overigens prima plakken, maar tubeless vind ik toch wel een uitkomst wat dat betreft. Bij het wisselen van mijn achterband veeg ik de resten latex er altijd uit met een papieren doek. De laatste keer werd die aan flarden gescheurd omdat er 5 doorns in de band naar binnen staken. Heb ik tijdens het rijden nooit wat van gemerkt. Tubeless FTW!
Een gevulde biba geeft in dat opzicht wel voordelen als je velgen of banden niet tubelesscompatible zijn. En het is niet zo'n bende, maar echt tubeless heeft wat mij betreft dus altijd de voorkeur.
Een gevulde biba geeft in dat opzicht wel voordelen als je velgen of banden niet tubelesscompatible zijn. En het is niet zo'n bende, maar echt tubeless heeft wat mij betreft dus altijd de voorkeur.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 531
- Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
- Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth
Nou, de voorband bleef 3 weken lang op druk, geen centje pijn. De achterband daarentegen.. Verloor steeds druk en merkte ook dat de band een hele kleine slinger had. Toen een aantal keren de band leeg laten lopen, zeepsop op de hielen en hard oppompen. Mooie "plop"steeds maar toch bleef die slinger en door de zeepsop zag ik ook dat de lucht via de velgrand ontsnapte op meerdere plaatsen en aan beide kanten. (doordat er zich schuim vormde). Nou had ik de achterband ook wat minder grondig schoongemaakt voor montage dan de voorband, dus heb hem verwijderd, helemaal schoongemaakt, met name de hielen vrijgemaakt van latex resten en ontvet. Toen weer gemonteerd en opgepompt, latex erin via ventiel en weer veel drukverlies na een paar uur al. En nog steeds die slinger in de band. Uiteindelijk naar de lbs geweest, die heeft het wiel gecheckt en die is recht, ook volgens hem zit de slinger in de band zelf. Hij constateerde ook dat de band goed op de velg zit(randen overal gelijk) Maar dus nog steeds dat druk verlies. Herhaaldelijk wiel eruit, schudden, draaien, op 1 kant laten liggen voor 15 min en viceversa. Niks helpt. Het gaat om een Mountainking 2 protection 2.4 en DT Swiss XM1501 velgen. Heb de banden overgenomen van iemand, waren zo goed als nieuw("haartjes" zitten er nog op) Hij had ook tubeless gereden, dus vandaar mijn gedachte dat ik de bandhiel niet goed schoon had gemaakt. Heb Docblue gebruikt van Schwalbe en de voorband zit dus perfect, totaal geen druk verlies, zelfde procedure, zelfde hoeveelheid latex. Velgranden zijn mooi glad en onbeschadigd, geen deuken etc. Iemand een idee?
edit: heb er inmiddels-for the time being- een binnenband in gedaan en dezelfde slinger(is miniscuul, dus geen zware wiebelingen) zit er nog in. Drukverlies niet meer uiteraard, maar wil uiteindelijk toch terug naar tubeless..
edit: heb er inmiddels-for the time being- een binnenband in gedaan en dezelfde slinger(is miniscuul, dus geen zware wiebelingen) zit er nog in. Drukverlies niet meer uiteraard, maar wil uiteindelijk toch terug naar tubeless..
- BullS4
- Mountainbike Junk
- Berichten: 156
- Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
- Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs
Heb je al eens naar het ventiel gekeken. Daar verloor ik de lucht. Uiteindelijk een ander ventiel erin en het probleem was opgelost.Xfries schreef:Nou, de voorband bleef 3 weken lang op druk, geen centje pijn. De achterband daarentegen.. Verloor steeds druk en merkte ook dat de band een hele kleine slinger had. Toen een aantal keren de band leeg laten lopen, zeepsop op de hielen en hard oppompen. Mooie "plop"steeds maar toch bleef die slinger en door de zeepsop zag ik ook dat de lucht via de velgrand ontsnapte op meerdere plaatsen en aan beide kanten. (doordat er zich schuim vormde). Nou had ik de achterband ook wat minder grondig schoongemaakt voor montage dan de voorband, dus heb hem verwijderd, helemaal schoongemaakt, met name de hielen vrijgemaakt van latex resten en ontvet. Toen weer gemonteerd en opgepompt, latex erin via ventiel en weer veel drukverlies na een paar uur al. En nog steeds die slinger in de band. Uiteindelijk naar de lbs geweest, die heeft het wiel gecheckt en die is recht, ook volgens hem zit de slinger in de band zelf. Hij constateerde ook dat de band goed op de velg zit(randen overal gelijk) Maar dus nog steeds dat druk verlies. Herhaaldelijk wiel eruit, schudden, draaien, op 1 kant laten liggen voor 15 min en viceversa. Niks helpt. Het gaat om een Mountainking 2 protection 2.4 en DT Swiss XM1501 velgen. Heb de banden overgenomen van iemand, waren zo goed als nieuw("haartjes" zitten er nog op) Hij had ook tubeless gereden, dus vandaar mijn gedachte dat ik de bandhiel niet goed schoon had gemaakt. Heb Docblue gebruikt van Schwalbe en de voorband zit dus perfect, totaal geen druk verlies, zelfde procedure, zelfde hoeveelheid latex. Velgranden zijn mooi glad en onbeschadigd, geen deuken etc. Iemand een idee?
edit: heb er inmiddels-for the time being- een binnenband in gedaan en dezelfde slinger(is miniscuul, dus geen zware wiebelingen) zit er nog in. Drukverlies niet meer uiteraard, maar wil uiteindelijk toch terug naar tubeless..
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 153
- Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
- Mijn mountainbike: Landgraaf
Ik rij de conti's nu ook met biba, om dat ik ze niet tubeless kreeg. voor een Mountain king, achter een race kingXfries schreef:Nou, de voorband bleef 3 weken lang op druk, geen centje pijn. De achterband daarentegen.. Verloor steeds druk en merkte ook dat de band een hele kleine slinger had. Toen een aantal keren de band leeg laten lopen, zeepsop op de hielen en hard oppompen. Mooie "plop"steeds maar toch bleef die slinger en door de zeepsop zag ik ook dat de lucht via de velgrand ontsnapte op meerdere plaatsen en aan beide kanten. (doordat er zich schuim vormde). Nou had ik de achterband ook wat minder grondig schoongemaakt voor montage dan de voorband, dus heb hem verwijderd, helemaal schoongemaakt, met name de hielen vrijgemaakt van latex resten en ontvet. Toen weer gemonteerd en opgepompt, latex erin via ventiel en weer veel drukverlies na een paar uur al. En nog steeds die slinger in de band. Uiteindelijk naar de lbs geweest, die heeft het wiel gecheckt en die is recht, ook volgens hem zit de slinger in de band zelf. Hij constateerde ook dat de band goed op de velg zit(randen overal gelijk) Maar dus nog steeds dat druk verlies. Herhaaldelijk wiel eruit, schudden, draaien, op 1 kant laten liggen voor 15 min en viceversa. Niks helpt. Het gaat om een Mountainking 2 protection 2.4 en DT Swiss XM1501 velgen. Heb de banden overgenomen van iemand, waren zo goed als nieuw("haartjes" zitten er nog op) Hij had ook tubeless gereden, dus vandaar mijn gedachte dat ik de bandhiel niet goed schoon had gemaakt. Heb Docblue gebruikt van Schwalbe en de voorband zit dus perfect, totaal geen druk verlies, zelfde procedure, zelfde hoeveelheid latex. Velgranden zijn mooi glad en onbeschadigd, geen deuken etc. Iemand een idee?
edit: heb er inmiddels-for the time being- een binnenband in gedaan en dezelfde slinger(is miniscuul, dus geen zware wiebelingen) zit er nog in. Drukverlies niet meer uiteraard, maar wil uiteindelijk toch terug naar tubeless..
terwijl ik de Schwalbe rocket ron in 1 keer dicht had en 1 keer in de 3 weken iets moet bijpompen.
Ik bij mij ontsnapte de lucht tussen de velgrand en de band.
Wir wollen leben!
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5572
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Dat is mij ook duidelijk maar....ThaSingleTrackMastah schreef:Als je lastige banden hebt, of lastige niet tubeless velgen, dan helpt zo’n met latex gevulde binnenband nog steeds tegen lekrijden.
In het grootste deel van NL is dat niet de moeite waard, maar in Limburg tussen de meidoorns is het zeer welkom.
Dus
Wat houdt een latex biba tegen wat je met tubeless lek rijd? Tenminste zo lees ik de reply van Pagani.PaganiProductions schreef: Dan kan je beter met latex gevulden binnenbanden nemen tubeless houd niet alles tegen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Tja, Pagani mag het weten...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Geen gezeur met lucht die ontsnapt uit banden wat je met tubeless ook altijd hebt