Rugzak beschadigt shirt

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik heb voor de wat langere MTB tochten een goedkoop rugzakje dat ik nu een paar jaar gebruik. Het afgelopen jaar heb ik een aantal nieuwe (duurdere) shirts gekocht dan de goedkope waarmee ik ooit begonnen was. Wat ik nu zie is dat er heel snel kleine beschadigingen in het shirt komen door de rugzak. Voorheen nooit last van gehad.

Zoals gezegd is het rugzakje goedkoop en de bandjes zijn niet de zachtste dus wellicht is het verstandig een andere aan te schaffen, maar voordat ik dat doe wilde ik toch even checken of anderen dit herkennen. Kan het misschien ook zo zijn dat de ene stof er gevoeliger voor is dan de andere? En geven de rugzakken die jullie gebruiken helemaal geen beschadigingen of ontkom je daar niet aan?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13038
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb ter hoogte van de borst en/of buikband wel eens wat beschadigingetjes gezien, maar niks om me druk over te maken. Tsja, spul slijt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Zoals Kapitein Iglo zegt: materiaal slijt toch uiteindelijk. Maar het is wel zo dat je bij kwaliteitsrugzakken ook betere en dus vaak minder scherpe bandjes hebt, die naar verwachting in mindere mate slijtage zullen geven op shirts. E.e.a. is natuurlijk ook wel afhankelijk van het gebruik en belasting van de rugzak. Rij je dus bv veel ruige trails en downhill stukken en/of met zware bepakking, dan zullen de banden ook meer/krachtiger langs je shirt schuren.

De stof van fietsshirts bestaat uit polyester, polyester en vaak ook polyester. Met misschien soms een vleugje elasthaan voor wat rekbaarheid, maar daar houdt het wel bij op. Om maar aan te geven dat het materiaal van de shirts - bijna altijd - hetzelfde is. Het fabrikageproces verschilt daarbij wel tussen merken, maar zoals je al aangeeft heb je exemplaren van betere kwaliteit (hoewel duurder niet altijd meteen beter hoeft te zijn) dus als hier wat slijtage betreft al winst te behalen is, zal dat waarschijnlijk toch op het gebied van de rugzak liggen en niet zozeer bij de shirts.
TedH
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 28 juli 2016, 21:47

Na verloop van tijd heeft iedereen er last van. Daarom nemen de meesten ook niet teveel mee naast 2 flessen en wellicht wat kleins voor achterin het shirt. Dat scheelt ook veel zweetvlekken. Deze kunnen het schurende karakter van je tas ook verergeren. Wanneer stof/polyester nat wordt, zal deze ook gevoeliger worden voor slijtage. Ontkom je uiteindelijk niet aan helaas
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Ik heb al jaren (>10) een camelbak en heb hier helemaal geen last van.

Rugzak met slecht afgewerkte naden kan dit uiteraard wel veroorzaken
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

owwwwk schreef:Ik heb al jaren (>10) een camelbak en heb hier helemaal geen last van.

Rugzak met slecht afgewerkte naden kan dit uiteraard wel veroorzaken
Ik heb dan ook n camelbak, heb de mijne 'n jaar of 4, maar ook bij mij geen last van slijtage op shirts. Ik vind de camelbak dan ook n echt kwaliteitsproduct dat z'n prijs dubbel & dwars waard is. Er zijn nog wel andere goeie merken zoals Deuter en Vaude, maar mijn goeie ervaringen met camelbak hebben me nog niet naar die andere merken doen uitwijken; ook al omdat de levensduur lang is.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Bedankt voor alle reacties! Dat er na verloop van tijd slijtage op kan treden vind ik begrijpelijk, maar ik had pas na 1 rit (op de racer nota bene, dus zeker niet ruig) al pluizige streepjes...

Ik ga me maar eens oriënteren op een rugzak met zijdezachte bandjes ;-)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Bij mijn vorige rugzak, goedkoop ding van Ebay, had ik dat ook. Rij nu 1 jaar met een Shimano Unzen en dat maakt wel verschil. Naden mooi glad afgewerkt en een X sluiting wat mij goed bevalt.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

klaast schreef:Bedankt voor alle reacties! Dat er na verloop van tijd slijtage op kan treden vind ik begrijpelijk, maar ik had pas na 1 rit (op de racer nota bene, dus zeker niet ruig) al pluizige streepjes...

Ik ga me maar eens oriënteren op een rugzak met zijdezachte bandjes ;-)
...nou zijn die bandjes ook weer niet zó zacht natuurlijk, en gezien die smiley besef je dat wel, maar voor het geval je dat echt denkt moet ik je toch ff uit de droom helpen. :D

Zacht genoeg om je shirts heel te houden iig. Suc6 met je zoektocht! :-q
Laatst gewijzigd door Wiel-Maat op do 25 augustus 2016, 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13038
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kan ik beamen, ik heb een simpele B'Twin waterrugzak - niet al te netjes afgewerkt. Met m'n woonwerk-Deuter nergens last van.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik gebruik een Ortlieb en daarvoor had ik een Dakine Drifter. Beide zijn goede rugzakken. De ortlieb is misschien een beetje groot, had deze namelijk gekocht voor woon-werk om ook kleren mee te nemen.
Maar sinds een val tijdens de vakantie, zit er nu ook een goed gevuld ehbo-pakje in en dan is een iets grotere rugtas wel handig.
Shirts slijten er niet echt van, zie alleen af en toe wat kleine plekjes op de borst vanwege de borstbandsluiting.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Ik rij al jaar en dag 99% van de ritten met een rugzak en heb geen beschadigingen aan kledij. Investeren in een goede rugzak is de boodschap, gaat je ook meer comfort geven waarschijnlijk. Hoeft niet duur te zijn, de mijne voor 50 euro op de op kunnen tikken (Hydrapak Reyes met 3L reservoir).
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13038
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zal ook te maken hebben met hoe strak je de bandjes zet, het materiaal van zowel shirt als bandjes, en de vorm van de persoon eronder...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie