Olympic MTB XC

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

Fontana en Sagan hebben volgens mij vlak na de eerste ronde beiden op hetzelfde punt lek gereden, allebei de voorband aan flarden...

Fontana Schwalbe en Sagan S-works bandjes, niet bepaald stevige banden. :roll:
Word toch best irritant de hoeveelheid rijders die telkens wegvallen door lekke banden, komt de races niet ten goede. Verplicht 'zware' 700gr. + banden voor iedereen vanaf nu! :tong
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Zumpelvelder schreef:Fontana en Sagan hebben volgens mij vlak na de eerste ronde beiden op hetzelfde punt lek gereden, allebei de voorband aan flarden...

Fontana Schwalbe en Sagan S-works bandjes, niet bepaald stevige banden. :roll:
Word toch best irritant de hoeveelheid rijders die telkens wegvallen door lekke banden, komt de races niet ten goede. Verplicht 'zware' 700gr. + banden voor iedereen vanaf nu! :tong
En al die conti rijders dan.... geen lekke gezien.
Alleen de schwalbes en de sworks maar geloof ik
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2920
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Zumpelvelder schreef:Fontana en Sagan hebben volgens mij vlak na de eerste ronde beiden op hetzelfde punt lek gereden, allebei de voorband aan flarden...

Fontana Schwalbe en Sagan S-works bandjes, niet bepaald stevige banden. :roll:
Word toch best irritant de hoeveelheid rijders die telkens wegvallen door lekke banden, komt de races niet ten goede. Verplicht 'zware' 700gr. + banden voor iedereen vanaf nu! :tong

Ga jij maar lekker met die zware banden wedstrijden rijden, succes. Conti heeft het ook wel voor elkaar, er bestaat ook nog zoiets als pech. Absalon heeft ook wel eens lek gereden met zijn conti's, dus dat zegt ook niks. Als je een scherpe steen net verkeerd pakt gaat elke band kapot.
Bird Aeris 9 blurple
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vind ik toch aardig licht ;)

Afbeelding
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

op niks is bezuinigd....behalve het Xenos klapkrukje :D
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

novaterra schreef:Ga jij maar lekker met die zware banden wedstrijden rijden, succes. Conti heeft het ook wel voor elkaar, er bestaat ook nog zoiets als pech. Absalon heeft ook wel eens lek gereden met zijn conti's, dus dat zegt ook niks. Als je een scherpe steen net verkeerd pakt gaat elke band kapot.
Je hebt zwaar, en je hebt super zwaar... Een Conti Protection of standaard Vittoria band, die ik nu al jaren zelf rij, van ongeveer 650/700gr. gaan toch echt een heel stuk minder snel lek maar zijn zeker nog niet TE zwaar om mee te racen is mijn ervaring. (Conti's of Maxxis vind ik overigens minder lekbestendig dan de Vittoria)

Rij nu al jaren wedstrijden met die iets zwaardere banden, op vaak steenachtige ondergronden, maar nooit meer een stootlek gehad. Terwijl ik daarvoor met lichtere banden soms tot wel 4x per seizoen plat stond. Met zo'n 'licht' bandje durfde ik opeens niet eens meer normaal te dalen waardoor ik alleen maar langzamer werd.

Het is en blijft een materiaalsport en men kan wel eens pech hebben ja. Maar de hoeveelheid lekke banden bij de wereldtop is nu echt te hoog! ..maakt de competitie er ook niet beter op. :(
jankoets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
Mijn mountainbike: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced

Zumpelvelder schreef:
Het is en blijft een materiaalsport en men kan wel eens pech hebben ja. Maar de hoeveelheid lekke banden bij de wereldtop is nu echt te hoog! ..maakt de competitie er ook niet beter op. :(
Ik ben het er wel mee eens dat lekke banden afdoet aan het kijkplezier. Je wilt toch dat er een mooie strijd ontstaat en niet dat lekke banden de wedstrijd bepalen. Het zou kunnen dat (zeker bij de olympische wedstrijd) rijders kiezen voor een lichte band, omdat ze liever of top 3 rijden of anders net zo goed niet finishen. Top tien of top vijftien wordt niet genoeg gewaardeerd waardoor er een soort alles of niets tactiek ontstaat. Maar misschien is dit weer een beetje vergezocht van mij. Ik heb de afgelopen weken een beetje teveel 'ik ga voor goud' en 'hiervoor doe ik het niet' gehoord :tong
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Rayb81 schreef:Vind ik toch aardig licht ;)

Afbeelding
Volgens mij is dit een productie model waarmee hij zijn trainings rondjes reed..... :wink:

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Real Epic '89 schreef:
Rayb81 schreef:Vind ik toch aardig licht ;)

Afbeelding
Volgens mij is dit een productie model waarmee hij zijn trainings rondjes reed..... :wink:

Afbeelding
Volgens mij is dat de fiets van Jenny Rissveds, als ik tenminste de sticker op de zitbuis mag geloven. (overigens zie ik ook hier verschillen, dus toch trainingsfiets?)
Afbeelding
Ik ga er van uit dat Nino niet z'n trainingsrondjes op die fiets heeft gereden...

jankoets schreef:
Zumpelvelder schreef:
Het is en blijft een materiaalsport en men kan wel eens pech hebben ja. Maar de hoeveelheid lekke banden bij de wereldtop is nu echt te hoog! ..maakt de competitie er ook niet beter op. :(
Ik ben het er wel mee eens dat lekke banden afdoet aan het kijkplezier. Je wilt toch dat er een mooie strijd ontstaat en niet dat lekke banden de wedstrijd bepalen. Het zou kunnen dat (zeker bij de olympische wedstrijd) rijders kiezen voor een lichte band, omdat ze liever of top 3 rijden of anders net zo goed niet finishen. Top tien of top vijftien wordt niet genoeg gewaardeerd waardoor er een soort alles of niets tactiek ontstaat. Maar misschien is dit weer een beetje vergezocht van mij. Ik heb de afgelopen weken een beetje teveel 'ik ga voor goud' en 'hiervoor doe ik het niet' gehoord :tong
Ik denk ook dat 't alles of niets is.
Maar als je nu op de 3e plaats uitvalt omdat je een 50gram lichtere band hebt gekozen (of omdat je niet goed hebt gestuurd) dan is dat (voor jou) blijkbaar niet de juiste tactiek geweest.
Tja als je alles van tevoren weet...
Maar ik ben het er wel mee eens, als het een soort Russisch roulette wordt, "blijft mijn fiets heel of gaat 'ie voor de eindstreep al kapot ?" dan kijk je naar heel iets anders dan een wedstrijd.
Ook spannend, maar anders.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik vind dat risico nemen hoort bij onze sport. Lekke banden of onderuit gaan. Komt op hetzelfde neer.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Was de fiets van Rissveds idd, maar de andere fietsen zijn speciale Rio edities qua kleuren dan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rayb81 schreef:Vind ik toch aardig licht ;)

Afbeelding
En toch, behalve de wielen zitten er geen gekke onderdelen op, is niets uitgeboord of afgezaagd en een normaal zadel. Met 'normale' wielen (dus met banden die jij en ik kunnen kopen...) blijft het gewicht onder de 10 kg. Inclusief pedalen en bidonhouder!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Lars TB schreef:... blijft het gewicht onder de 10 kg. Inclusief pedalen en bidonhouder!!
Én een beetje modder!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

nversteege schreef:
Lars TB schreef:... blijft het gewicht onder de 10 kg. Inclusief pedalen en bidonhouder!!
Én een beetje modder!
Waar is die tijd van de 26" gebleven. Toen reden die jongens met fully's van 7,5kg.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Maar niet zo snel als nu met 29"...
Gewicht is niet alles, blijkt maar weer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie