Gewicht van orginele wielset?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
JBrink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 27 juli 2016, 13:08
Mijn mountainbike: Cube Gtc Slt

Hallo forumleden,

Al een tijd ben ik online op zoek naar het gewicht van mijn wielset, helaas kan ik deze nergens vinden.
Niet dat ik direct andere velgen of wielen nodig heb, maar ik ben benieuwd of hier nog wat grammetjes te winnen zijn.


Mijn huidige wielset:
dt csw ma 1.7 / 1.9 straightpull wheelset. (Standaard set uit een 2016 Cube gtc slt).

Ik hoop dat er iemand is die me hier wat meer over kan vertellen.


Mvg Jan
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ehmm... weegschaal een idee?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Tandwiel eraf, assen eruit, banden eraf en wegen maar
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
JBrink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 27 juli 2016, 13:08
Mijn mountainbike: Cube Gtc Slt

Ja dat is inderdaad een mogelijkheid. Maar dan weet ik nog steeds niet hoeveel mijn naaf,spaken en velg afzonderlijk wegen. Daar ik de naven en evt spaken wil hergebruiken is het voor mij interessant om te weten hoeveel mijn spaken en velgen wegen. Nu kan ik deze natuurlijk ook uitelkaar halen en wegen maar hier ligt zoals jullie zullen begrijpen niet mijn voorkeur. Misschien zijn er forumleden geweest die deze set al eens omgebouwd hebben en daardoor weten wat alles weegt.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Ik denk dat je beter alles in eens kunt vervangen ivm de verschillend lengtes van spaken.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
JBrink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 27 juli 2016, 13:08
Mijn mountainbike: Cube Gtc Slt

Ik heb een rs1 voorvork en heb in naven weinig keuze. Vandaar mijn idee om de naven her te gebruiken.
En dan evt ztr crest velgen te gebruiken (of een ander goed voorstel) en wanneer nodig ook de spaken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hergebruik van je spaken kan alleen als de ERD van je oude en je nieuwe velg hetzelfde zijn, of heeeeel dicht bij elkaar in de buurt liggen.
Je zult dus toch info moeten vinden van je huidige velg.
Dan weet je meteen wat het gewicht is.
Cube schreef:Wheelset: DT CSW MA 1.7 / 1.9 Straightpull Wheelset, 28/28 Spokes, 110x12mm Predictive Steering® / X12, Tubeless Ready.
...
Extremely light DT Swiss CSW MA 1.9/1.7 system wheels add outstanding acceleration to the GTC SLT's total package.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
JBrink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 27 juli 2016, 13:08
Mijn mountainbike: Cube Gtc Slt

Zojuist wat info van DT Swiss ontvangen

Velgen zijn type 466D (erd 604).
Spaken zijn type Champion (307mm voor, 300 en 301mm achter).
Voornaaf is standaard predictive steering hub.
Achternaaf is type 370ta.

Mijn idee is om voor xr331 (erd 606) velgen te gaan met aerolite spaken.
Iemand ervaring hiermee of een betere optie?
Mijn gewicht 85kg en rijd voornamelijk in nederland en af en toe duitsland met wat meer stenen.

Benieuwd naar jullie ideen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Enige DT mtb velg die ik kan vinden met ERD van 604mm is de M 520, 466D als velg kan ik niet vinden, google ook niet. wel als compleet wiel.
DT velgen
Die M520 velg voor is XC/XM, weegt 520g en is 19,5mm intern. (26mm uitwendig)
Stevig velgje dus, maar nogal smal naar huidige maatstaven.

De XR331 weegt 380g en is 20mm breed (24 uitwendig)
Het mag duidelijk zijn waar ze materiaal en dus gewicht hebben bespaard.
Max gewicht (fiets + rijder) is 100kg (dat is dus 0kg reserve)

Doordat de ERD 2mm groter is zullen je spaken 1mm langer moeten zijn.
(theoretisch, maar in de praktijk kan je je oude spaken waarschijnlijk hergebruiken, zeker als je messing nippels kiest)
Aero spaken zijn op een mtb niet zinvol, omdat de snelheid lager ligt dan op de weg, maar het staat misschien mooi.
Je hebt nu Champion, da's rond en plain, dus niet bijzonder licht.
Met jouw wisseltruc bespaar je dus 140 tot 150g per wiel, en ook nog aan de buitenkant.
Dat voelt sneller.
Dat kost je wel een paar euro's (kan je zelf wielen spaken?) én je levert in op degelijkheid (en daarmee wellicht op levensduur).
Qua breedte ga je er 0,5mm op vooruit, da's echt verwaarloosbaar.

Kijk even wat deze operatie je gaat kosten en vraag jezelf dan nog eens af of het je dat wel waard is.
Ik zou het niet doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JBrink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 27 juli 2016, 13:08
Mijn mountainbike: Cube Gtc Slt

Bedankt voor je reactie,

Alleen velgen zijn ongeveer 300gr winst inderdaad, maar met andere spaken/nippels moet er toch ook 200gr winst mogelijk zijn?
Op mn vorige mtb was een andere wielset (welke ook ongeveer 500gr lichter was) goed merkbaar. Dat zal bij deze set toch niet anders mogen zijn?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

500 gram ga je zeker merken, dat is waar. Die 280 gram van de velgen zit aan de buitenkant, die mag je voor de volle 100% tellen.
De 220 gram die je wilt winnen met lichtere spaken en nippels, dat zit maar voor een klein deel aan de buitenkant.
Voor het lichte gevoel mag je dat niet eens voor de helft meetellen.
Ander nadeel is dat je maar 28 spaken hebt. Je zal dus die laatste 110g per wiel moeten besparen op 28 spaken.
En daarbij moet het spul stevig genoeg blijven zodat die 28 lichtere spaken en nippels jouw wiel heel houden.

Je bent helemaal gefixeerd op het gewicht.
Ga je wedstrijden rijden, of ga je gewoon boven aan de klim 2 of 3 seconden langer op je vrienden wachten?
Nog een reality-check, Ik denk niet dat je op spaken en nippels 220gram gaat winnen.
De Champion spaken zijn niet licht, maar Aerospaken zijn ook niet van lucht gemaakt.
Is gewoon hetzelfde materiaal (gelukkig wel) maar dan net iets dunner en afgeplat.
Maar als die 220 gram wel lukt, dan gaat dat veel geld kosten én moet je je afvragen of het eindresultaat wel degelijk genoeg is voor jouw totaalgewicht.
Je zal er niet meteen doorheen zakken, maar ik vermoed dat de wielen dan de zwakste schakel vormen.
En weer de vraag, kan je het zelf of ga je iemand betalen dit voor jou te doen ?
Die heb je nog niet beantwoord, maar scheelt minstens 100 euro op de begroting.
Straightpull aero spaken zijn niet de makkelijkste in het gebruik, dat zie je terug op de rekening.

Bekijk de andere wielen-topics eens.
Meestal kiest men voor een complete wielset, al dan niet custom en handgespaakt.
De originele set blijft reserve of wordt verkocht om de kosten te drukken.
OK, ik heb ook wel eens geadviseerd om een wielset om te bouwen, precies zoals jouw plan is.
Dat is dan altijd om met een zo klein mogelijke investering toch flink resultaat te behalen, door de velgen om te wisselen voor lichtere en/of bredere exemplaren.
Maar je hebt een paar punten die roet in het eten gooien om tot een voordelige oplossing te komen.
Je hebt 28 spaken, dat beperkt de keuze van je velg enigszins.
Je hebt 28 spaken, dus dat betekent dat iedere spaak het net iets zwaarder krijgt dan bij 32 spaaks wielen. Gewicht besparen op je spaken is maar beperkt mogelijk zonder dat je inlevert op stijfheid en levensduur.
Je hebt straight pull naven, dat beperkt je keuze bij de spaken en drijft de kosten verder op.
(straightpull aero spaken zijn omslachtig en dus kostbaar in de verwerking, drijft de kosten weer op)

Lees ook het topic over bredere velgen eens door.
Waarschijnlijk val jij in de categorie die meer plezier heeft van een paar mm extra dan van een paar gram minder.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Volgens mij zijn aerolite spaken niet echt lichter dan champion (scheelt volgens de DT site een tiende gram per spaak. Bij 56 spaken 5,6 gram......

Bij DT comp spaken (lichter zou ik met je gewicht niet gaan, zeker niet met 28 spaken per wiel) kom je op een besparing van 120g per wielset.

Nippels: met je gewicht zou ik geen alu nippels nemen. Verschil tussen alu en messing in gewicht is 40g per wielset.

Je huidige velgen wegen 460g (Bron: http://www.bikesportz.com.au/products/p ... +R+466D+29" onclick="window.open(this.href);return false;) dus daar bespaar je maar 160g per wielset.

De kosten van ombouwen naar lichtere velgen en andere spaken (uitgaande van messing nippels);
Velgen: 2 x € 70 is € 140
56 spaken x € 0,80 € 45
Totaal aan materiaal (ervan uitgaande dat de nippels hergebruikt kunnen worden): € 185 zonder verzendkosten. Met nieuwe nippels al net over de € 200.
Dan ga ik er ook van uit dat je zelf de wielen kunt richten en spaken.

Zoals TSTM al meldt: staar je niet blind op gewichten.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
JBrink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 27 juli 2016, 13:08
Mijn mountainbike: Cube Gtc Slt

Oke duidelijk,mischien verwacht ik inderdaad wat teveel van wat lichtere velgen.
Bedankt voor jullie advies.
Arno@MTBArnhem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 21 november 2015, 15:02

licht kan kapot gaan, maar goed licht (dus sterk en licht) voel je wel degelijk, maar met name met XC achtige ritten. Ben je meer toerder? kies voor betrouwbaar.
Plaats reactie