Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: wo 27 juli 2016, 13:22 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: wo 27 juli 2016, 13:08
Berichten: 6
Mijn mountainbike: Cube Gtc Slt
Hallo forumleden,

Al een tijd ben ik online op zoek naar het gewicht van mijn wielset, helaas kan ik deze nergens vinden.
Niet dat ik direct andere velgen of wielen nodig heb, maar ik ben benieuwd of hier nog wat grammetjes te winnen zijn.


Mijn huidige wielset:
dt csw ma 1.7 / 1.9 straightpull wheelset. (Standaard set uit een 2016 Cube gtc slt).

Ik hoop dat er iemand is die me hier wat meer over kan vertellen.


Mvg Jan


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 27 juli 2016, 13:39 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: wo 3 december 2008, 10:05
Berichten: 8819
Mijn mountainbike: doet het prima.
Ehmm... weegschaal een idee?

_________________
Nukeproof Scout 290 Comp 2017
Trek Superfly 7 2016

Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 27 juli 2016, 16:52 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 18 februari 2014, 14:33
Berichten: 713
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl
Tandwiel eraf, assen eruit, banden eraf en wegen maar

_________________
If you want to bike like a tiger, don't eat like a sissy


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 27 juli 2016, 19:23 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: wo 27 juli 2016, 13:08
Berichten: 6
Mijn mountainbike: Cube Gtc Slt
Ja dat is inderdaad een mogelijkheid. Maar dan weet ik nog steeds niet hoeveel mijn naaf,spaken en velg afzonderlijk wegen. Daar ik de naven en evt spaken wil hergebruiken is het voor mij interessant om te weten hoeveel mijn spaken en velgen wegen. Nu kan ik deze natuurlijk ook uitelkaar halen en wegen maar hier ligt zoals jullie zullen begrijpen niet mijn voorkeur. Misschien zijn er forumleden geweest die deze set al eens omgebouwd hebben en daardoor weten wat alles weegt.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 27 juli 2016, 19:36 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 18 februari 2014, 14:33
Berichten: 713
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl
Ik denk dat je beter alles in eens kunt vervangen ivm de verschillend lengtes van spaken.

_________________
If you want to bike like a tiger, don't eat like a sissy


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 27 juli 2016, 19:44 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: wo 27 juli 2016, 13:08
Berichten: 6
Mijn mountainbike: Cube Gtc Slt
Ik heb een rs1 voorvork en heb in naven weinig keuze. Vandaar mijn idee om de naven her te gebruiken.
En dan evt ztr crest velgen te gebruiken (of een ander goed voorstel) en wanneer nodig ook de spaken.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 29 juli 2016, 13:49 
Genius
Genius
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 19 december 2002, 10:56
Berichten: 12263
Mijn mountainbike: Is vies
Hergebruik van je spaken kan alleen als de ERD van je oude en je nieuwe velg hetzelfde zijn, of heeeeel dicht bij elkaar in de buurt liggen.
Je zult dus toch info moeten vinden van je huidige velg.
Dan weet je meteen wat het gewicht is.

Cube schreef:
Wheelset: DT CSW MA 1.7 / 1.9 Straightpull Wheelset, 28/28 Spokes, 110x12mm Predictive Steering® / X12, Tubeless Ready.
...
Extremely light DT Swiss CSW MA 1.9/1.7 system wheels add outstanding acceleration to the GTC SLT's total package.

_________________
Some days it's easy, some days it's a fight.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 18 augustus 2016, 10:45 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: vr 14 november 2008, 12:17
Berichten: 787
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=118513

_________________
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 24 augustus 2016, 21:56 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: wo 27 juli 2016, 13:08
Berichten: 6
Mijn mountainbike: Cube Gtc Slt
Zojuist wat info van DT Swiss ontvangen

Velgen zijn type 466D (erd 604).
Spaken zijn type Champion (307mm voor, 300 en 301mm achter).
Voornaaf is standaard predictive steering hub.
Achternaaf is type 370ta.

Mijn idee is om voor xr331 (erd 606) velgen te gaan met aerolite spaken.
Iemand ervaring hiermee of een betere optie?
Mijn gewicht 85kg en rijd voornamelijk in nederland en af en toe duitsland met wat meer stenen.

Benieuwd naar jullie ideen.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 25 augustus 2016, 17:07 
Genius
Genius
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 19 december 2002, 10:56
Berichten: 12263
Mijn mountainbike: Is vies
Enige DT mtb velg die ik kan vinden met ERD van 604mm is de M 520, 466D als velg kan ik niet vinden, google ook niet. wel als compleet wiel.
DT velgen
Die M520 velg voor is XC/XM, weegt 520g en is 19,5mm intern. (26mm uitwendig)
Stevig velgje dus, maar nogal smal naar huidige maatstaven.

De XR331 weegt 380g en is 20mm breed (24 uitwendig)
Het mag duidelijk zijn waar ze materiaal en dus gewicht hebben bespaard.
Max gewicht (fiets + rijder) is 100kg (dat is dus 0kg reserve)

Doordat de ERD 2mm groter is zullen je spaken 1mm langer moeten zijn.
(theoretisch, maar in de praktijk kan je je oude spaken waarschijnlijk hergebruiken, zeker als je messing nippels kiest)
Aero spaken zijn op een mtb niet zinvol, omdat de snelheid lager ligt dan op de weg, maar het staat misschien mooi.
Je hebt nu Champion, da's rond en plain, dus niet bijzonder licht.
Met jouw wisseltruc bespaar je dus 140 tot 150g per wiel, en ook nog aan de buitenkant.
Dat voelt sneller.
Dat kost je wel een paar euro's (kan je zelf wielen spaken?) én je levert in op degelijkheid (en daarmee wellicht op levensduur).
Qua breedte ga je er 0,5mm op vooruit, da's echt verwaarloosbaar.

Kijk even wat deze operatie je gaat kosten en vraag jezelf dan nog eens af of het je dat wel waard is.
Ik zou het niet doen.

_________________
Some days it's easy, some days it's a fight.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 25 augustus 2016, 22:02 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: wo 27 juli 2016, 13:08
Berichten: 6
Mijn mountainbike: Cube Gtc Slt
Bedankt voor je reactie,

Alleen velgen zijn ongeveer 300gr winst inderdaad, maar met andere spaken/nippels moet er toch ook 200gr winst mogelijk zijn?
Op mn vorige mtb was een andere wielset (welke ook ongeveer 500gr lichter was) goed merkbaar. Dat zal bij deze set toch niet anders mogen zijn?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 26 augustus 2016, 09:08 
Genius
Genius
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 19 december 2002, 10:56
Berichten: 12263
Mijn mountainbike: Is vies
500 gram ga je zeker merken, dat is waar. Die 280 gram van de velgen zit aan de buitenkant, die mag je voor de volle 100% tellen.
De 220 gram die je wilt winnen met lichtere spaken en nippels, dat zit maar voor een klein deel aan de buitenkant.
Voor het lichte gevoel mag je dat niet eens voor de helft meetellen.
Ander nadeel is dat je maar 28 spaken hebt. Je zal dus die laatste 110g per wiel moeten besparen op 28 spaken.
En daarbij moet het spul stevig genoeg blijven zodat die 28 lichtere spaken en nippels jouw wiel heel houden.

Je bent helemaal gefixeerd op het gewicht.
Ga je wedstrijden rijden, of ga je gewoon boven aan de klim 2 of 3 seconden langer op je vrienden wachten?
Nog een reality-check, Ik denk niet dat je op spaken en nippels 220gram gaat winnen.
De Champion spaken zijn niet licht, maar Aerospaken zijn ook niet van lucht gemaakt.
Is gewoon hetzelfde materiaal (gelukkig wel) maar dan net iets dunner en afgeplat.
Maar als die 220 gram wel lukt, dan gaat dat veel geld kosten én moet je je afvragen of het eindresultaat wel degelijk genoeg is voor jouw totaalgewicht.
Je zal er niet meteen doorheen zakken, maar ik vermoed dat de wielen dan de zwakste schakel vormen.
En weer de vraag, kan je het zelf of ga je iemand betalen dit voor jou te doen ?
Die heb je nog niet beantwoord, maar scheelt minstens 100 euro op de begroting.
Straightpull aero spaken zijn niet de makkelijkste in het gebruik, dat zie je terug op de rekening.

Bekijk de andere wielen-topics eens.
Meestal kiest men voor een complete wielset, al dan niet custom en handgespaakt.
De originele set blijft reserve of wordt verkocht om de kosten te drukken.
OK, ik heb ook wel eens geadviseerd om een wielset om te bouwen, precies zoals jouw plan is.
Dat is dan altijd om met een zo klein mogelijke investering toch flink resultaat te behalen, door de velgen om te wisselen voor lichtere en/of bredere exemplaren.
Maar je hebt een paar punten die roet in het eten gooien om tot een voordelige oplossing te komen.
Je hebt 28 spaken, dat beperkt de keuze van je velg enigszins.
Je hebt 28 spaken, dus dat betekent dat iedere spaak het net iets zwaarder krijgt dan bij 32 spaaks wielen. Gewicht besparen op je spaken is maar beperkt mogelijk zonder dat je inlevert op stijfheid en levensduur.
Je hebt straight pull naven, dat beperkt je keuze bij de spaken en drijft de kosten verder op.
(straightpull aero spaken zijn omslachtig en dus kostbaar in de verwerking, drijft de kosten weer op)

Lees ook het topic over bredere velgen eens door.
Waarschijnlijk val jij in de categorie die meer plezier heeft van een paar mm extra dan van een paar gram minder.

_________________
Some days it's easy, some days it's a fight.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 26 augustus 2016, 12:09 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: za 15 september 2007, 00:20
Berichten: 3671
Mijn mountainbike: wil naar buiten
Volgens mij zijn aerolite spaken niet echt lichter dan champion (scheelt volgens de DT site een tiende gram per spaak. Bij 56 spaken 5,6 gram......

Bij DT comp spaken (lichter zou ik met je gewicht niet gaan, zeker niet met 28 spaken per wiel) kom je op een besparing van 120g per wielset.

Nippels: met je gewicht zou ik geen alu nippels nemen. Verschil tussen alu en messing in gewicht is 40g per wielset.

Je huidige velgen wegen 460g (Bron: http://www.bikesportz.com.au/products/p ... +R+466D+29) dus daar bespaar je maar 160g per wielset.

De kosten van ombouwen naar lichtere velgen en andere spaken (uitgaande van messing nippels);
Velgen: 2 x € 70 is € 140
56 spaken x € 0,80 € 45
Totaal aan materiaal (ervan uitgaande dat de nippels hergebruikt kunnen worden): € 185 zonder verzendkosten. Met nieuwe nippels al net over de € 200.
Dan ga ik er ook van uit dat je zelf de wielen kunt richten en spaken.

Zoals TSTM al meldt: staar je niet blind op gewichten.

Ciao
Jan

_________________
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 26 augustus 2016, 20:59 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: wo 27 juli 2016, 13:08
Berichten: 6
Mijn mountainbike: Cube Gtc Slt
Oke duidelijk,mischien verwacht ik inderdaad wat teveel van wat lichtere velgen.
Bedankt voor jullie advies.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 7 april 2017, 09:12 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: za 21 november 2015, 15:02
Berichten: 22
licht kan kapot gaan, maar goed licht (dus sterk en licht) voel je wel degelijk, maar met name met XC achtige ritten. Ben je meer toerder? kies voor betrouwbaar.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: