Bocht- en daaltechniek

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.

Moderator: Rogier

julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1153
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Locatie: Trek fuel EX9, Devinci Troy

ma 21 november 2016, 10:42

je moet niet zelf in de bocht hangen, tenminste niet aan de zijde van de bocht, maar juist aan de andere zijde om het zwaartepunt in het midden van de fiets te houden. De fiets natuurlijk wel.
Wat jij doet, werkt misschien goed op de weg en daar waar je weinig kans maakt op schuiven, maar in ruig terrein werkt dat absoluut niet.
zie hier:

https://www.youtube.com/watch?v=qKZhe49WNR0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2500
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

di 22 november 2016, 00:48

Als je je fiets plat legt en zelf wat rechter op blijft heb je ook meer ruimte om je bovenlichaam de goede kant op te draaien, dat is een andere reden dat die techniek goed werkt. In snelle vlakke bochten waar je door wilt blijven trappen ga je soms meer naar binnen hangen met de fiets rechtop om te voorkomen dat je pedaal de grond raakt.
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9571
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

di 29 november 2016, 14:59

Fiets iets naar binnen drukken terwijl je het buitenste pedaal naar onderen houdt met flink druk erop (bijna alsof je maar op een been staat).
Als je dan bekijkt waar je zwaartepunt ligt zul je zien dat dat optimaal ligt om zoveel mogelijk druk (en dus grip) te krijgen op de banden: bijna recht boven het contactvlak van de band met de grond. Dit combineren met een goede kijktechniek en voldoende druk op de voorkant en je kunt heel hard voordat de boel gaat schuiven.

Tot zover de theorie, want ook al zit ik al lang op de mtb, ben toch nog bezig dat in de praktijk te perfectioneren ;-)
ijskonijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 687
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Locatie: Klei-, zand, bos, berg

di 29 november 2016, 20:06

kermit schreef:Fiets iets naar binnen drukken terwijl je het buitenste pedaal naar onderen houdt met flink druk erop (bijna alsof je maar op een been staat).
Als je dan bekijkt waar je zwaartepunt ligt zul je zien dat dat optimaal ligt om zoveel mogelijk druk (en dus grip) te krijgen op de banden: bijna recht boven het contactvlak van de band met de grond. Dit combineren met een goede kijktechniek en voldoende druk op de voorkant en je kunt heel hard voordat de boel gaat schuiven.

Tot zover de theorie, want ook al zit ik al lang op de mtb, ben toch nog bezig dat in de praktijk te perfectioneren ;-)
Heb jij eigenlijk wel tijd om te biken en te trainen Kermit?
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9571
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

do 1 december 2016, 18:57

Momenteel even wat minder helaas (prive-omstandigheden) maar normaalgesproken twee keer per week op de fiets. Met goed weer en onverwachts extra ruimte in het weekend ook weleens drie keer in een week.

Voordeel van een vierdaagse werkweek, bijna elke woensdag en in het weekend tijd om te fietsen :-)
Trainen doe ik zelden, althans niet gericht. Gewoon een lekker rondje fietsen naargelang de pet staat. Op de weg, een lokale mtb-route of soms (te weinig) wat verder weg zoals Amerongen, Nijmegen of een enkele keer naar het zuiden... En een Alpenweekje elk jaar.
Soms na het sleutelen of wassen even de straat op en wat spelen met de fiets, beetje evenwichtsoefeningen, wheelietje, stoppie (wat ik beiden niet echt beheers).

De laatste jaren ruim 4.000km per jaar op de fiets, ben voor het eerst ook eens aan het bijhouden hoeveel uren dat totaal "kost". Aangezien ik niet zo snel ben best veel :D

Genoeg info? ;-)
ijskonijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 687
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Locatie: Klei-, zand, bos, berg

do 1 december 2016, 19:56

kermit schreef:Momenteel even wat minder helaas (prive-omstandigheden) maar normaalgesproken twee keer per week op de fiets. Met goed weer en onverwachts extra ruimte in het weekend ook weleens drie keer in een week.

Voordeel van een vierdaagse werkweek, bijna elke woensdag en in het weekend tijd om te fietsen :-)
Trainen doe ik zelden, althans niet gericht. Gewoon een lekker rondje fietsen naargelang de pet staat. Op de weg, een lokale mtb-route of soms (te weinig) wat verder weg zoals Amerongen, Nijmegen of een enkele keer naar het zuiden... En een Alpenweekje elk jaar.
Soms na het sleutelen of wassen even de straat op en wat spelen met de fiets, beetje evenwichtsoefeningen, wheelietje, stoppie (wat ik beiden niet echt beheers).

De laatste jaren ruim 4.000km per jaar op de fiets, ben voor het eerst ook eens aan het bijhouden hoeveel uren dat totaal "kost". Aangezien ik niet zo snel ben best veel :D

Genoeg info? ;-)
Bijna genoeg... Je vergeet te melden dat je ook wel eens op het forum bezig bent :lol:

Trouwens vandaag even die bochten-techniek uitgetest. Echt prima gegaan. Je zet de bike echt vast in de grond en kan behoorlijke lastige bochten gecontroleerd nemen zonder dat je gaat glijden/uitbreken!

ps: pb gelezen?
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9571
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

vr 2 december 2016, 09:57

Oh, bedoel je de forumuurtjes...
Ach ja, ik probeer weleens te minderen maar dan gaat het toch weer mis ;-)

Geen pb gehad, is denk ik iets mis gegaan?
(net gechecked en mijn inbox is niet vol).
FrisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 29 maart 2008, 18:09
Locatie: Marin Team CXR 2014, Specialized M4 stumpjumer '01

vr 2 december 2016, 15:11

Ik denk vooral niet in bochten maar in rechtdoor rijden... klinkt raar maar dat helpt bij korte en snelle bochten.
Verder veel doortrappen (zelf inschatten of dat gaat). Alleen voor gevorderde: Driften met je voorwiel. Als je wat beter op de fiets zit moet je maar eens op een veilig gedeelte iets te ver insturen en je fiets proberen te houden. Dit kan alleen op hoge snelheid......maar de kick van een paar bochten driften is geweldig :winkie:
En je leert vooral met vallen en opstaan :-q
Vallen is niet erg, blijven liggen wel
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1850
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Locatie: Trek Superfly 6
Contacteer:

za 3 december 2016, 12:32

Driften met je voorwiel heb ik ervaren met het op zoek zijn naar de grens van mijn banden.
Enkele jaren geleden wilde ik weten hoe ver je kunt gaan voordat je de controle/grip verliest van je banden.
En toen voelde ik het driften van mijn voorwiel voor het eerst.
Enkele keren onvrijwillig afgestapt, maar leerde wel de grenzen van mijn banden kennen en hoe plat je de fiets kunt leggen voordat je op de grens/limiet van de band komt.
Nu gebruik ik het vooral op de routes hier in de buurt om de fiets met een hoge snelheid in de bochten te zetten.
En ja het gevoel is heerlijk.
Bike_MiKo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 10 februari 2017, 16:15
Locatie: Canyon Exceed

di 28 maart 2017, 22:15

Even een andere vraag. Ik weet hoe ik de fiets en mijn gewicht moet plaatsen. Althans, links/rechts. Ben nog wel een beetje aan het puzzelen hoeveel gewicht op je voorwiel moet. Gewicht voor/achter zeg maar. Als je stuurt door je elleboog op te tillen (met je borst naar de bocht kijken) heb je veel gewicht op je voorwiel. Klopt dit?
Overigens heel herkenbaar om een watje te zijn in de bochten en uit de bocht te vliegen of toch maar bij te remmen. Ik heb dan niet het lef om m'n gewicht aan de buitenkant te houden en gewoon door te sturen.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Locatie: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

wo 29 maart 2017, 09:29

reaction 67 schreef:Driften met je voorwiel heb ik ervaren met het op zoek zijn naar de grens van mijn banden.
Enkele jaren geleden wilde ik weten hoe ver je kunt gaan voordat je de controle/grip verliest van je banden.
En toen voelde ik het driften van mijn voorwiel voor het eerst.
Enkele keren onvrijwillig afgestapt, maar leerde wel de grenzen van mijn banden kennen en hoe plat je de fiets kunt leggen voordat je op de grens/limiet van de band komt.
Nu gebruik ik het vooral op de routes hier in de buurt om de fiets met een hoge snelheid in de bochten te zetten.
En ja het gevoel is heerlijk.
als je drift doe je dat met 2 wielen (of je moet er bewust voor kiezen het met 1 wiel te doen).. begint je voorwiel sta je niet helemaal gecentreerd op je fiets 8) meer druk op het achterwiel dan het voorwiel in dit geval
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2500
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

wo 29 maart 2017, 12:26

Driften met 1 wiel noem je slippen toch?
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Locatie: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

wo 29 maart 2017, 13:16

das als je de rem gaat gebruiken wel ja :lol:

je kan ook expres "driften" met het achterwiel zonder dat je de rem gebruikt.. ook wel cutties genoemd.. je voeten houd je dan bijna level en in de apex van de bocht maak je dan een pump beweging.. hang iets naar voren en je achterwiel gaat dan lekker tinus "driften" :-q de motion van je voeten is een beetje gelijk aan het skiën.

Buiten het feit dat je harder door de bocht kan ziet het er ook nog super dik uit :winkie:



even tegen de verwarring; dit is meer voor berms! :D
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2500
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

wo 29 maart 2017, 15:05

Wat ik alleen nooit gesnapt heb is waarom (men zegt dat) driften soms sneller is. Dat je soms je achterwiel moet laten slippen/driften snap ik, want soms is er gewoon geen plek voor de cirkel die je achterwiel wil maken als je met je voorwiel de ideale lijn volgt. Maar waarom een glijdend voorwiel sneller is daar moet ik misschien eens harder over nadenken. Het ziet er natuurlijk sowieso vet uit, maar de pro's doen het ook en tijdens een wedstrijd zijn die echt niet bezig met de meisjes imponeren.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7659
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wo 29 maart 2017, 19:53

Het zal meer zijn dat ze zo op de limiet zitten dat ze met 2 wielen beginnen te driften, vaak ook omdat de ondergrond net niet vlak is en door het stuiteren de banden af en toe grip verliezen.
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie