Bocht- en daaltechniek

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.

Moderator: Rogier

TedH
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 28 juli 2016, 21:47

di 2 augustus 2016, 14:32

kermit schreef:Slippend door de bocht is not done als je ook maar enig trailrespect hebt.
Misschien in bikepark-achtige settings, maar niet op natuurlijke trails. Heb zelfs in de Alpen al switchbacks op wandelpaden gezien die helemaal uitgesleten zijn door slippende medebikers...

Bovendien, als het slippend kan kan het ook niet slippend (minder ruimte nodig).
We krijgen het allemaal wel een beetje met de paplepel ingegoten hoop ik? Dat we respect moeten hebben voor de natuur, opdat anderen er ook van kunnen blijven genieten ongeacht of het MTB'ers zijn
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Locatie: GHOST tacana 5

di 2 augustus 2016, 20:38

TedH schreef:
kermit schreef:Slippend door de bocht is not done als je ook maar enig trailrespect hebt.
Misschien in bikepark-achtige settings, maar niet op natuurlijke trails. Heb zelfs in de Alpen al switchbacks op wandelpaden gezien die helemaal uitgesleten zijn door slippende medebikers...

Bovendien, als het slippend kan kan het ook niet slippend (minder ruimte nodig).
We krijgen het allemaal wel een beetje met de paplepel ingegoten hoop ik? Dat we respect moeten hebben voor de natuur, opdat anderen er ook van kunnen blijven genieten ongeacht of het MTB'ers zijn
Ja alhoewel ik er toch nog 2 aangesproken heb vandaag op route lemele.

Lekker slippen voor een bocht. Achterrem op full lock in een afdaling etc.
Gebruikersavatar
Lewis
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
Locatie: CUBE Ltd Pro 29"

wo 3 augustus 2016, 16:29

Ik heb het heel vaak dat als ik hard door de bocht ga, ik halverwege iets tegen kom waardoor ik moet corrigeren (steentjes, dennenappels, wortels, modder, etc.). Het corrigeren gaat wel goed (zonder te vallen) maar ik kom dan veel te ver aan de buitenkant van de bocht uit of vlieg er bijna uit. Waardoor zou dit komen? Niet genoeg de bocht ingehangen? Of iets anders?
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3819
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Locatie: heeft kleine wielen
Contacteer:

wo 3 augustus 2016, 16:30

Waarschijnlijk heb je door die correctie je focus verlegd naar buiten, dus kijk je niet meer naar het einde van de bocht.
Waar je naar kijkt ga je tenslotte naartoe, dus kom je te wijd uit.
Op zoek naar een clinic omgeving Zuid Holland?
meermountainbike.nl
MEER Mountainbike. Clinics, tochten, begeleiding en MEER!
MEER Mountainbike op YouTube

Blogje
SYS: Commencal V4 + Commencal LTHT
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1849
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Locatie: Trek Superfly 6
Contacteer:

wo 3 augustus 2016, 19:14

Ik sluit me bij MacReal aan.
Je moet verder door de bocht kijken, en niet zo gezegd terug gaan kijken.
Als je je dit aan leert, kan je eerder reageren op de situatie.
Probeer hierbij ook meer met je lichaam en lichaamsgewicht te spelen en je koers aanhouden.

Dus wat net voor je wiel komt/gebeurt moet je al gezien hebben en je plan voor klaar hebben (want je kijkt al verder). Dan is je snelheid hier ook al op afgestemd.

En je kunt ver gaan met driften en glijden over boomwortels/dennenappels en door modder.
Gewoon gaan oefenen in dit soort bochten en situaties.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2425
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07

do 4 augustus 2016, 14:11

MacReal schreef:Waarschijnlijk heb je door die correctie je focus verlegd naar buiten, dus kijk je niet meer naar het einde van de bocht.
Waar je naar kijkt ga je tenslotte naartoe, dus kom je te wijd uit.
Lijkt net of ik mijn motorrij-instructeur hoor, maar het klopt wel. Ver vooruit kijken en in bochten ook altijd kijken waar je naartoe wilt gaan, niet wat je wilt ontwijken.
En daarbij helpt het ook als je soepeltjes bent in de heupen.
pietervl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 358
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Locatie: 26 inch cannondales met lefty

di 8 november 2016, 00:08

Lewis schreef:Ik heb het heel vaak dat als ik hard door de bocht ga, ik halverwege iets tegen kom waardoor ik moet corrigeren (steentjes, dennenappels, wortels, modder, etc.). Het corrigeren gaat wel goed (zonder te vallen) maar ik kom dan veel te ver aan de buitenkant van de bocht uit of vlieg er bijna uit. Waardoor zou dit komen? Niet genoeg de bocht ingehangen? Of iets anders?
Ik heb het idee dat als je gedoseerd met je achterwiel remt je fiets recht vooruit getrokken wordt. Je achterwiel wordt geremd, terwijl je voorwiel vrij blijft bewegen, en dan blijft een kracht recht vooruit over. Vergelijk het met bij het gooien de bal loslaten. Je hand is je achterwiel en remt, de bal je voorwiel en die gaat recht naar voren. Dan kom je dus hoger in de bocht uit.

Rem je wat harder, dan breekt je achterwiel uit. Dan gebeurt het tegenovergestelde. Door het uitbreken veranderd je fiets van richting en kom je onderin de bocht uit. Of je ligt op je zij.
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9399
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Locatie: twee mooie :-)
Contacteer:

di 8 november 2016, 10:47

Met remmen met het voorwiel wil de fiets zich ook oprichten, dus ga je ook naar buiten.
Op een motor is dat effect ook goed te voelen. Het principe is niet voor niks remmen vóór de bocht ;-)
Gebruikersavatar
Lewis
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
Locatie: CUBE Ltd Pro 29"

wo 9 november 2016, 14:19

Het gaat nu al een heel stuk beter hoor (trouwens nog bedankt voor de tips). Ik rem altijd voor de bocht. Als ik toch in de bocht rem dan is dat gedoseerd met beide remmen en inderdaad dan ga je meer naar buiten. Nu snap ik ook waarom!

Ik rem meestal hard voor de bocht, waardoor de fiets een beetje duikt, en dan zet ik veel gewicht op m'n buitenste pedaal en zo ook op m'n voorwiel. Vervolgens leun ik dan m'n fiets in de bocht en zo door de bocht. Ik kan zo verbazend snel door een bocht. Nog nooit gaan slippen dus ik zit nog niet aan de limiet.
Is dit een goed idee om zo een soort pre-load te doen voor een bocht? Om zo meer/voldoende druk op het voorwiel te krijgen?
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Locatie: GHOST tacana 5

zo 20 november 2016, 12:38

Die preload moet wel goed getimed zijn, iets te laat en je gaat op je bek.. iets te vroeg en je verliest veel momentum waardoor je toch extra energie meet geven om weer op snelheid te komen
robin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 811
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50
Locatie: Salsa Spearfish 29", Bottecchia Stelvio 29"

zo 20 november 2016, 17:59

Soms is het wel nuttig om eens een bikepark te bezoeken,dan leer je vooral met afdalen hoe te kijken en te remmen.
Zie nu geregeld weer met de toertochten de onzekerheid van sommige bikers,vol in de remmen waar niet nodig is(daardoor die onnodige remkuilen),niet staan op de pedalen maar blijven zitten tijdens een afdalinkje of rare lijnen pakken.
De afdalinkjes op de Lemelerberg zijn zonder te remmen(waterwinning) of beetje bijremmen(voorbij restaurant) goed te doen.
kan niet meer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1196
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Locatie: Radon skeen

zo 20 november 2016, 20:19

kermit schreef:Met remmen met het voorwiel wil de fiets zich ook oprichten, dus ga je ook naar buiten.
Op een motor is dat effect ook goed te voelen. Het principe is niet voor niks remmen vóór de bocht ;-)
Met motorgymkana maken ze juist wel weer gebruik van de achterrem om een korte bocht te maken. Je valt meer in de bocht als het ware door je achterrem te gebruiken. Let ook vooral op de kijktechniek die ze hier toepassen.

https://www.youtube.com/watch?v=EHgxAp9LSnc" onclick="window.open(this.href);return false;
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3819
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Locatie: heeft kleine wielen
Contacteer:

zo 20 november 2016, 22:11

Je valt er niet meer de bocht door in, je houd druk op de aandrijflijn...
Daarom is een trackstand ook makkelijker als je de rem gebruikt. Je kunt druk houden op de pedalen.
Op zoek naar een clinic omgeving Zuid Holland?
meermountainbike.nl
MEER Mountainbike. Clinics, tochten, begeleiding en MEER!
MEER Mountainbike op YouTube

Blogje
SYS: Commencal V4 + Commencal LTHT
Gebruikersavatar
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2544
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Locatie: Nog meer plastic... :-)

ma 21 november 2016, 00:43

Zo weinig mogelijk remmen en op de techniek de bocht rijden. Leuk rondje zoeken en daar proberen met zo weinig mogelijk remmen steeds sneller overheen te rijden.

Blokkerende remmen is voor mij een teken dat je de fiets niet onder comtrole hebt.....
StAlTiCa
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Locatie: C. FSi

ma 21 november 2016, 09:15

Ik ben er nog niet volledig uit:
-Moet ik best mijn fiets schuiner dan mezelf de bocht intrekken, zodat de zijnoppen van de banden zich in de bocht (grond) kunnen vastzetten? Ik heb dan wel (on-terecht?) meer schrik op wegschuiven..
-Wel merk is dat als ik aan 1 zijde met de bocht mee voorover buig, dat het wel sneller en soepeler gaat.
Plaats reactie