Aanpassing zithouding/nek en wijzigingen stuurgedrag

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Geholpen worden je altijd, 's middags is het gewoon wat drukker en zal je wat langer moeten wachten ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Juist met een smal stuur maak je kleinere stuurbewegingen voor dezelfde "draai" van je voorwiel. Daarom is een smal stuur ook nerveuzer, 1cm bewegen levert meer draaiing van je voorwiel op dan 1cm bewegen met een breder stuur.
Bij de stuurpen is het andersom, een korte pen zal een directer reagerende fiets geven. Wat je dus niet wilt is een erg korte pen met een smal stuur...

Bovendien, ga je alleen maar korter zitten maar niet hoger komt er een punt waarop je armen relatief recht naar beneden staan, een onprettige houding om in te fietsen. Hoe korter je wilt zitten, hoe hoger het stuur dus moet.

Je moet dus op zoek naar wat voor jou prettig zit, experimenteren is bijna onvermijdelijk. Als je een winkel laat helpen, let erop dat veel winkels in NL erg conservatief cq racefietsgericht mensen op een mtb zetten. Dus relatief sportief/diep/gestrekt. Dat is niet voor iedereen goed, ik zou op die manier niet willen rijden.
Hou dus altijd je eigen wensen in de gaten en laat je niet naar een houding sturen die je eigenlijk niet wilt.

Wat betreft brede sturen: natuurlijk is er zoiets als persoonlijke voorkeur. Maar de trend naar breder is er niet voor niks, het levert je meer controle op (net als minder diep zitten trouwens). Geef een breder stuur dus minimaal enkele ritten de kans voordat je gaat zagen.
Ik ben in de loop der jaren van stuurtjes rond 60cm (jaren 90) via 66cm naar 71cm naar momenteel 75cm gegaan en ik wil niet meer terug... (voor terreingebruik dan, op straat speelt wind vangen een grotere rol en mag het "ouderwets" smal ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

stuur met een knik kan natuurlijk ook, pak je zo een paar cm mee. Een bike fit is wellicht prijzig maar erg leerzaam, dus misschien een goede investering?
Malt007
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 27 november 2012, 15:11

Van die spacers gingen niet passen helaas dus heb maar een riser stuur besteld. Ook een stukkie breder dus hoop dat het zin heeft. Betreffende stuur zou ook ingekort kunnen worden en als laatste heb ik nog de mogelijkheid tot een kortere stem. Denk dat ik maar een paar cm nodig heb overigens, dus goede hoop dat het stuur het verschil maakt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Probleem met een breder stuur is dat je armen weer verder uit elkaar staan en dat je dus weer dieper komt te zitten. Je gaat er nu dus nauwelijks op vooruit... .

Een iets kortere stuurpen heb je dus echt nodig. Volgens mij willen ze je bij RWP best wel wat verschillende laten testen, maar begin eens met 2 cm minder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

stuurpen omdraaien icm nieuw stuur 72cm met 10mm rise + meer backsweep was bij mij de oplossing.
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Gebruikersavatar
ktemmetje
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 14 december 2014, 12:25

Dit bleek voor mij de oplossing:
https://1drv.ms/i/s!AqWF3mrWPDK4gQc6Y3aMSHbBnlDJ" onclick="window.open(this.href);return false;
Al jaren last van de nek en tijdens het mtb-en vergalde het mijn plezier in het fietsen.
Nu zit ik meer rechtop en heb weinig tot geen last meer.
Heb wel het idee dat bergop fietsen wat minder soepel gaat omdat de gewichtsverdeling op de fiets anders is geworden, minder diep. ( iets sneller last van voorwiel van de grond bij echt steil klimmen
Tijdens het afdalen, voor mijn gevoel, echter meer controle.
Bulls Copperhead 3 Starre SS 2015 - Giant Trance 2 29-er 2019
Gebruikersavatar
ktemmetje
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 14 december 2014, 12:25

Beter dan de link hierboven.

Afbeelding
Bulls Copperhead 3 Starre SS 2015 - Giant Trance 2 29-er 2019
Malt007
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 27 november 2012, 15:11

Ondertussen een 3cm riser stuur gemonteerd, ook wat breder dus maar vooralsnog wel een verbetering. Komende weken maar eens kijken hoe dit gaat op de standaard rondjes en dan bepalen of ik de pen nog laat verkorten.

Heb overigens nog een optie ontdekt. Blijkt dat er een XL vork in een L frame zit. Hierdoor zijn er 4 spacers geplaatst rond het balhoofd. Er zitten er 2 onder en 2 boven, dus volgens mij kan ik degene die aan de bovenkant zitten naar onderen plaatsen, hierdoor zou het frame volgens mij meer naar boven gericht worden waarmee de zithoek dus anders wordt. Geen idee of dit allemaal kan en goed gaat maar is wellicht het proberen waard.
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

kermit schreef:
let erop dat veel winkels in NL erg conservatief cq racefietsgericht mensen op een mtb zetten. Dus relatief sportief/diep/gestrekt. Dat is niet voor iedereen goed, ik zou op die manier niet willen rijden.
Hou dus altijd je eigen wensen in de gaten en laat je niet naar een houding sturen die je eigenlijk niet wilt.
ik ben mtber die ook wel eens de racefiets pakt,pressies daarom doe ik het andersom :winkie: ik kon het niet worden met de race stuur, dus een stuur van een beach racer er op gezet , da's pas comfortabel :winkie:

ik heb ook vaak last van nek die zeurt tijdens het fietsen omdat je voorover zit en je hoofd toch omhoog doet om de overstekende bomen in de gaten te houden .
met mijn race fiets heb ik nu een stuur houder (stuurpen? ) die kan knikken omhoog . zo komt het stuur dichterbij en hoger , vond ik wel een oplossing .

nu heb ik een nieuwe mtb fiets die volgens de beschrijving mij rechterop doet laten zitten, dat moet ik nu afwachten :winkie:

dus ga ik dit topic scherp in de gaten houden , wie weet pluk ik er ook wat vruchten van :D
groetjes Marcel
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Malt007 schreef:Ondertussen een 3cm riser stuur gemonteerd, ook wat breder dus maar vooralsnog wel een verbetering. Komende weken maar eens kijken hoe dit gaat op de standaard rondjes en dan bepalen of ik de pen nog laat verkorten.

Heb overigens nog een optie ontdekt. Blijkt dat er een XL vork in een L frame zit. Hierdoor zijn er 4 spacers geplaatst rond het balhoofd. Er zitten er 2 onder en 2 boven, dus volgens mij kan ik degene die aan de bovenkant zitten naar onderen plaatsen, hierdoor zou het frame volgens mij meer naar boven gericht worden waarmee de zithoek dus anders wordt. Geen idee of dit allemaal kan en goed gaat maar is wellicht het proberen waard.
Ja hoor is geen enkel probleem om die spacers naar onderen te brengen.
Gewoon doen en het verschil zal je zeker merken.
Kortere pen kan ook heel positief uitvallen.
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Ook van mij even een vraag hieromtrent. De groene Soma is recente verbouwd waarbij ik nu nog verder naar voren zit. Voelt speels en snel aan.
Ben benieuwd welke zithouding (zo ver mogelijk naar voren of zo ver mogelijk naar achteren) de voorkeur geniet bij jullie.

Op alle 3 de fetsen lijk ik verder goed te zitten. Maar als ik de foto van de Soma bekijk zou ik gevoelsmatig eens de stuurpen rise moeten geven en korter maken waarna ik ook het zadel verder naar achter kan zetten.

Verder enig verschil tov de andere fietsen is het feit dat de crankarmen bij de Soma nu 175 zijn en de bladen nu nog rond maar zal snel ovaal worden.
Afbeelding

Singular met exact dezelfde afstanden tussen zadel en trapper en stuur ls bij de Soma.
Maar de zit is verder naar achteren in zijn geheel. Dit is beproefd en gaat al een tijdje goed.
(Sorry heb geen plaatje exact van opzij)
Afbeelding

Hier dan ook nog even de MukLuk waarvoor in feite hetzelfde verhaal geldt als de Singular. Met name bij de Soma zit ik meer boven de pedalen.
Afbeelding
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Is die soma de grootste maat van frame? Want anders is dat veel te klein aan jouw afstellingen te zien (die spacertoren, lengte stuurpen, zadelhoogte) Sowieso lijkt het me beter om dan naar een ander merk te kijken als dat het grootste frame is dat voorhanden is.
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

hurck schreef:Is die soma de grootste maat van frame? Want anders is dat veel te klein aan jouw afstellingen te zien (die spacertoren, lengte stuurpen, zadelhoogte) Sowieso lijkt het me beter om dan naar een ander merk te kijken als dat het grootste frame is dat voorhanden is.
Frame maat is 22". Dus groter bestaat niet. De spacertoren is niets mis mee. Het zadel heb ik toch even nagesteld zoals bij andere fietsen. Blijkbaar stond alles 2 cm verder van trapas. Na het laten zakken en verstellen (naar achteren) van zadel om afstand tot stuur hetzelfde te houden ziet het er als volgt uit.

Opm: Maar ik zal nog even moeten spelen met de stand van het stuur. Ik ga een kortere hogere stuurpen toepassen en laat het stuur iets naar onderen draaien voor een iets aangenamere hoek voor de chunky ESI grips.

Heb net een lekker ritje in de omgeving gemaakt met paar klimmetjes en paar langere snelle stukken. Ging allemaal goed. Geen rug of nek klachten. Dus allemaal positief. Misschien nog wel eens de drukken meten en bijstellen. Denk dat de druk voorband iets zachter mag en achterband iets harder.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zadel extreem naar voren klimt wat beter, maar in NL heb je daar niet veel aan, zo is 't denk ik wel beter dan op de 1e foto.
Die zadelpen steekt toch wel genoeg in het frame ?
Moet zeker ter hoogte van je kabels komen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie