Trail helm voor Nederland XC

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Beste mensen,

Hoe is het in jullie ervaring om een 'trail' georiënteerde helm te gebruiken in Nederland bij XC gebruik? Ik ben op zoek naar een nieuw helm en het valt me op dat veel helmen wat dichter zijn met 'actieve ventilatiegaten'.

Bijvoorbeeld de Giro Hex. Voelt deze minder prettig aan bij XC gebruik dan een heel open helm, zoals de Giro Phase?

Ik hoop jullie meningen en ervaringen te horen.
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

Heb een IXS trail, bevalt prima. Rijwind heb je toch niet echt op de mtb in het bos, je hebt wat meer "gaten" die gericht zijn op ventilatie naar boven ipv "spleten" gericht op wind.
Heb niet het ideen dat ik er een warmer hoofd van heb gekregen. Ook niet kouder trouwens.
Verder wat meer bescherming voor je achterhoofd, en geen aerodynamische bobbel achterop die er juist anders voor zorgt dat je je nek breekt als je wel achterover mocht vallen met je weghelm (daarom zijn de schaatshelmjes die je nu op de ijsbaan in de winter ziet niet zo aerodynamisch als wielrenhelmen; wegrenners vallen naar voren, schaatsers naar achteren, en mtb-ers ergens in het midden.....
Heb wel het klepje voor ervanaf gehaald, zat me in de weg en had ook het idee dat die. 3 gram op 3 cm voor mijn hoofd er nu net voor zorgde dat mijn nek extra zijn best moest doen en ik daar last van kreeg.

Peter
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Ik heb een aantal jaren met de Giro Hex gereden. Ik vond de ventilatie echt niet minder dan de Giro helm die ik daarvoor had (XC model, weet niet precies welk type). De ventilatieopeningen van de Hex staan erg naar voren gericht, wat juist zorgt voor een goede luchtstroom. Nadeel vond ik wel dat er nog wel eens gemakkelijk een tak(je) via een ventilatieopening naar binnen drong.
Sinds afgelopen zomer draag ik een Poc Trabec. Deze is veel meer gesloten om te zien, maar in de praktijk merk ik niet dat de ventilatie minder is of dat mijn hoofd te warm wordt. Is wel iets zwaarder maar dat merk ik alleen als ik mijn oude Hex nog eens opzet; die voelt nu heel licht. Tijdens het fietsen merk ik niets van het hogere gewicht van de Poc.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Specialized Ambush. Fijne helm met goede ventilatie en voldoende bescherming voor je achterhoofd.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Na het weekend weet ik meer, er is een Fox Flux onderweg :)
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Eind vorig jaar de IXS Trail gekocht. Bevalt me erg goed. Houd er wel rekening mee dat je helm achter wat verder doorloopt. Ik heb onlangs tijdens een afdaling met het verstelmechanisme vast gezeten aan de lus van mn Camelbak. Das minder prettig. Die lus bestaat nu niet meer :-{
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Dank voor al jullie meningen... Ik twijfel nog tussen 3 helmen:

1. Giro Xar 2015
2. IXS Kronos Evo (30g lichter dan Trail)
3. IXS Trail RS

De Xar is het lichtst van de drie. Ik twijfel toch aan de Trail omdat deze in principe niet voor XC is bedoeld zoals de Xar/ Kronos. Maar over de Kronos lees ik geen enkele reviews! (Te nieuw)?
Hij lijkt in veel opzichten op de Trail.
marcof
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 22 februari 2015, 17:47
Mijn mountainbike: Wilier 503PLUS 29+

Het voornaamste van een helm is m.i. of hij voldoende bescherming en comfort biedt. Niet zozeer of hij voor een specifieke vorm gemaakt is.
Ik heb de Giro Xar gehad (eigenlijk hetzelfde dan de Kronos qua vorm) maar sinds een paar maanden de IXS Trail RS. De laatste bevalt mij qua comfort beter dan de Giro en geeft me ook een wat veiliger gevoel omdat hij achter wat meer bescherming biedt. Waardoor ik dus wat meer mijn grenzen durf op te zoeken.
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Ik lees nu ook dat het Roc Loc systeem in de Xar niet stevig is en eigenlijk te fragiel voor mountain biken...

Dus ik twijfel enkel nog tussen de Kronos en de Trail. Prijsverschil is maar 10 euro. Zoals arjan hierboven zegt, loopt de Trail verder door. Is dit verder nooit een hinder bij XC routes in Nederland? En ondanks de goede ventilatie zal de helm toch warmer aanvoelen dan de Kronos?
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Ik heb buiten dat ene voorval nog geen problemen met de IXS gehad. Ik kijk wel voortdurend tegen het vizier aan of eigenlijk net er onderdoor. Geen hinder van maar ten opzichte van een "kleinere" helm wel wat wennen. Qua warmte geen enkele beperking terwijl ik in de zomers toch behoorlijk zweet.
Wat zal ik zeggen...…..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb de IXS trail gehad en na twee of drie ritjes weer verkocht. Hij zat fijn, maar ik keek tegen de rand van de helm aan. In eerste instantie dacht ik dat het het vizier was waar ik tegenaan keek, maar na verstellen veranderde er niks...

Niet iedereen heeft daar last van, maar ik heb snel last van mijn nek als ik mijn hoofd naar boven moet draaien. Als je hem ergens kunt passen zou ik dat doen. De pasvorm vond ik verder wel goed, baalde wel een beetje van dat probleempje.
Nu heb ik een Fox Flux. Ook een mooie helm, maar stiekem vond ik de IXS gaver...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hoe bevalt die Flux, Kermit? Die van mij werd vanmiddag afgeleverd dus kan er, behalve dat hij erg goed zit, nog weinig over zeggen.
Hij is wel wat zwaarder dan m`n oude (giro Skyline II) maar voelt ook meer als een helm ipv een rammelende pispot :)
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Dankjewel voor je mening Kermit.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de IXS Kronos Evo. De constructie, pasvorm en liner zijn allemaal identiek aan de IXS Trail RS die zulke goede reviews kreeg. Lager gewicht, een vrije nek en meer ventilatiegaten spraken mij aan. Ik ben nu in het buitenland, als ik terug ben in NL en de helm heb getest laat ik jullie weten hoe deze bevalt!
Gekozen voor de knalgroene kleur :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

TenZNL schreef:Hoe bevalt die Flux, Kermit?
Verder wel goed, al twijfel ik weleens of ik toch niet de kleinere maat zou moeten hebben. Moet nu de verstelling op het achterhoofd ver dicht schuiven. Maar dat is geen manco van de helm natuurlijk.
De ventilatie zit naar mijn idee op het niveau van veel andere helmen, gewoon prima.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Klinkt goed, bedankt voor de info, Kermit. :)
Plaats reactie