Specialized Epic expert wc 2014 of Enduro comp 2016??

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
bobvanniekerk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 17 april 2016, 19:59
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Comp 1

ik zoek vooral een fiets dat zowel een goede fiets is voor downhill, maar ook zeker uphill moet geen probleem zijn. ik wil zoals gezegd de finnmark offroad 300 gaan doen, en het zou fijn zijn als dit een beetje comfortabel is :)
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Met downhill bedoel je waarschijnlijk geen echte downhill tracks, hoe meer de fiets daarvoor echt geschikt is hoe minder lekker deze op het vlakke en omhoog fietst, als dat uberhaupt al lukt :wink: . Zoek je een fiets die een goede balans biedt tussen klimmen, trail/enduro achtige afdalingen en lang trappen op het vlakke kom je uit bij een iets meer AM/marathon/trail gerichte fiets, de WC is zoals Aurelius aangeeft een pure XC racebak waarbij alles gericht is op snelheid. Vergeet niet te kijken naar de verzetten en mogelijkheden, 1x11 is leuk voor vlakke rondjes en wat heuvels, maar als je serieus en lang moet klimmen waarbij je ook nog eens een hele dag in het zadel zit is het een grote pré om een dubbel te hebben (zo niet noodzakelijk voor 95% van de rijders, tenzij je van wandelen houdt..). Proefrijden dus!
bobvanniekerk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 17 april 2016, 19:59
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Comp 1

Dus een Stumpjumper FSR Elite 29er zou een goede keus zijn?
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Nou, 2 dingen:

- wat is je ervaring tot nu toe met mountainbiken en welke bike heb je nu en wat vind je daarvan?
- waarom kijk je alleen bij specialized?
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
bobvanniekerk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 17 april 2016, 19:59
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Comp 1

Ik heb niet super veel ervaring, maar ik heb nu een jaar of twee een cube acid. En ik vind het leuk om langere ritten te doen, maar als ik een sprongetje doe heb ik het idee dat m'n fiets het niet zo goed kan hebben af en toe. En ik zou dus graag een AM willen hebben omdat ik dus meer naar het buitenland ga om te fietsen en mogelijk daar zal gaan wonen. Ik vind specialized een erg mooi merk, mooie fietsen en lees er veel goede dingen over. Dit betekend niet dat ik geen andere merken wil hebben, ik heb alleen niet zo veel kennis over alle merken die er zijn. Daarom vraag ik ook advies hier :)
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Als je bij Specialized zoekt: de Camber of de Stumpy. Epic vergeten als ik lees wat je op termijn wil gaan doen.
Als het slechts gaat om 'af en toe een sprongetje' zou ik de Camber pakken: laat zich ook gewoon rijden als een XC fiets als het terrein daarom vraagt.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

bobvanniekerk schreef:Dus een Stumpjumper FSR Elite 29er zou een goede keus zijn?
Ik heb een FSR Elite 29er waarmee ik vooral in Nederland mee fiets en deze fiets bevalt mij zeer goed en is, zoals Aurelius ook al zei, uitermate capabel in afdalingen terwijl het omhoog ook nog best aardig gaat (het gaat natuurlijk niet zo makkelijk als met een XC fully maar een stuk beter dan met een Enduro). Dit is trouwens wel nadat ik de voorvork, de remmen en het grootste gedeelte van de drivetrain vervangen heb voor iets anders

Specialized is een mooi merk dat het vooral op geometrie goed voor elkaar heeft maar verwacht geen bang for buck als het gaat om afmontage. Dus als je budget niet al te hoog is zijn er andere merken waar je beter af bent. Zoals is bijvoorbeeld de nieuwe YT Jeffsy erg interessant (het lijkt net een stumpjumper!)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Even top, en uitermate veel beng voor de bucks: Canyon Nerve en Cube Stereo 120 (vergelijkbaar met Camber), of Canyon Spectral evt (vergelijkbaar met Stumpie). Want Speci is erg goed, maar... voor de prijs inderdaad altijd behorend tot de karigst afgemonteerden.

Wat is je budget? Mag het een internetmerk zijn, of moet het een LBS fiets zijn?
Internet: zie naast Canyon ook Rose, en Radon (Radon Slide bv).
Bij de LBS merken is Cube erg goed geprijsd en makkelijk verkrijgbaar.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
bobvanniekerk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 17 april 2016, 19:59
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Comp 1

Kunnen jullie anders een aantal goede merken opnoemen, dat ik zelf een beetje kan kijken en vergelijken. Ik heb namelijk niet zoveel kennis van alle (onbekende) merken die er zijn
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik zou zeggen, begin eens met het rijtje modellen dat ik net noemde :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

bobvanniekerk schreef:Kunnen jullie anders een aantal goede merken opnoemen, dat ik zelf een beetje kan kijken en vergelijken. Ik heb namelijk niet zoveel kennis van alle (onbekende) merken die er zijn
Binnen dat inzetbereik zijn er talloze merken met talloze eigenschappen en maten. De beste fiets is de fiets waarop jij het lekkerst zit, met vervolgens de beste afmontage voor de beste prijs (of wat je belangrijk vind). Of jij op een bepaalde fiets lekker zit kun je eigenlijk alleen zelf bepalen door op een aantal kandidaten proef te rijden.
Plaats reactie