Protectie voor rijden in de alpen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

En terecht dat je er zin in krijgt. Liggen echt prachtige trails rond Saalbach, Hinterglenn en Leogang!
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Rug zou je eventueel kunnen beschermen met een rugzak met protector er in.
Zoals de Camelbag Kudu, Ergon BA3 EVO of Evoc FR serie.
Zijn een paar voorbeelden, maar de keuze is reuze.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ik moet alleen nog op zoek naar een plek waar ik dit soort spullen kan kopen in de omgeving van Beverwijk. Iemand tips?
Ik ben niet vies van een stuk rijden en dus rijd ik met alle liefde naar bijvoorbeeld het oosten van het land.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Thuis vanachter de PC :D

Duitste en Engelse webshops hebben groot assortiment. In NL zijn vrijwel geen winkels die hiervan een groot assortiment hebben.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ik ga wel even googlen als ik tijd heb. Heb gelukkig nog een paar maanden! :) Reviews lezen en dergelijke...
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

Als je nog nadenkt over een bodyprotector, zou ik aanraden om er 1 met rits te kopen.
Heb zelf een leatt short sleeve schouder/rug protector short sleeve zonder rits. Zit vrij strak, en is niet uit te krijgen. Warmte valt mee, zie het als een thermoshirt. Dus als je de jersey uit doet tedoen, 1200 m klimmen bij 25 graden was wel ok. Maar omdat er geen rits inzit kun je ook niet wat extra ventilatie aanzetten, terwijl ik bij eenjersey de rits nog wel regelmatig open/dicht doe dus is wel minder comfy dan niks.
Wel lekker om aan te hebben als je otb of onderuit gaat, rolt lekker.

Nu de nieuwe 661 evo 2016 body protector met rits besteld. Zocht eigenlijk de alpinestar evolution jacket ss, maar die kon ik net niet vinden in mijn maat. Zouden beiden wat meer aal mountain/enduro gerichte body protectors moeten zijn, wat subtieler en lichter dan de assault downhill suits maar zelfde bescherming.

Daarnaast zijn ze ook aardig ommet skieen enzo aan te hebben.
Cozmo
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 23 juli 2003, 17:59

Gertjanw schreef:Ik moet alleen nog op zoek naar een plek waar ik dit soort spullen kan kopen in de omgeving van Beverwijk. Iemand tips?
Ik ben niet vies van een stuk rijden en dus rijd ik met alle liefde naar bijvoorbeeld het oosten van het land.
Bikeplanet in de Gierstraat in Haarlem heeft het 1 en ander aan MTB protectie spullen liggen. Ben er gisteren nog geweest om te kijken naar een set kniebeschermers.
At 140 mph you have no friends
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

Ik zou inderdaad ook beginnen bij een set kniebeschermers. Je kunt dan kiezen uit beschermers met een harde schaal of met een zachte schaal (meestal van gel of schuim). De zachte zijn flexibeler en fietsen doorgaans beter, maar beschermen duidelijk minder. Voor een relatief makkelijke Alpenrit zou ik wel de zachte pakken.

Verder is het belangrijk dat je fiets echt helemaal in orde is. Vooral de remmen en de banden moeten in goede staat zijn. In Nederland en omstreken kom je nog wel weg met min of meer versleten onderdelen, maar in de Alpen meestal niet.
Laatst gewijzigd door cvoc op ma 4 april 2016, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vorig jaar ook de Big 5 gedaan.
Hackelberg was wat mij betreft wel de mooiste, qua landschap én omdat je ook nog de tijd hebt om er van te genieten 8)
Ik had een gewone(trail, geen full face) helm, kniebeschermers en handschoenen met lange vingers.
Gelukkig niet nodig gehad, dus ik had ook in mn blote reet naar beneden kunnen rijden.
Maar dan zit je toch niet zo lekker op je fiets, denk ik :roll:

Het ligt er ook (vooral) aan hoeveel snelheid je maakt op die trails.
Rollen of vliegen, da's een wereld van verschil ;)
Ik kan me voorstellen dat men er thuis een beetje huiverig tegenaan kijkt, maar laten we eerlijk zijn, hier in het bos kan je ook met een vaartje van 30 of 40 tegen een dikke bom knotsen, dat loopt ook niet goed af, ondanks je helm :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:maar laten we eerlijk zijn, hier in het bos kan je ook met een vaartje van 30 of 40 tegen een dikke bom knotsen, dat loopt ook niet goed af, ondanks je helm :o
Een overgebleven 500 lbs. uit WOII? Dat loopt doorgaans inderdaad minder goed af...
Ook niet met al die bescherming die eerder werd aangehaald.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Tja, de Alpen... Hoogste tijd om weer eens iets in te plannen. Is alweer diverse jaartjes geleden helaas.

Wat mij betreft is het een afweging van voor- / nadelen en risico's die je loopt waarbij je goed moet weten waar je grenzen liggen. Op basis daarvan kies je dan je routes.
En als je met een groep gaat, laat je niet opnaaien om ze allemaal bij te houden.
Dat soort dingen zie ik als de beste protectie.
Je eigen bike meenemen is ook zoiets. Die ken je. Ik huurde daar ooit eens een fiets maar de helft van de tijd zat ik te klooien aan afstelling en dat speelde rond in mijn hoofd wat niet goed was voor de concentratie. Crash.
Verder behalve helm en handschoenen nooit protectie gedragen maar ik ben dan ook niet zo van dat met naverbrander aan en remmen uit naar beneden.
Lekker klimmen en rustig technisch afdalen is meer mijn ding.

Ook bij lage snelheden kan er veel fout gaan (ervaring...) maar bij hoge snelheden ligt dat toch wel heel anders imho.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Komende fietsweek in Italie gaat er een setje 661 kniebeschermers mee.
Vorig jaar is het op de eerste dag van de geplande fietsweek stevig fout gelopen.
Een schuiver met redelijke snelheid op eigenlijk een eenvoudig schotterpad resulteerde in een grote vleeswond, 23 hechtingen, een gescheurd Tabia Plateau en een ziekenhuis bacterie. Dan heb ik het nog niet over de twee dagen in een vreselijk, Italiaans ziekenhuis, de (nog steeds aanwezige) frustratie over de te vroege terugreis per vliegtuig en de week in een Nederlands ziekenhuis.....
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Meestal loopt dat in Nederland, op de zanderige ondergronden, wel goed af. Op grof grind is dat wat anders.
Daarbij is de uitgelaten stemming bij mij, in zo'n mooie fietsomgeving, wel de oorzaak van af en toe te hoge snelheden en te weinig remmen.
Naast kniebeschermers gaat er dus een extra portie 'rustiger aan' mee....
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Hoe verschillend kunnen meningen zijn ;)

De IXS flow beschermers waar Kermit het over heeft heb ik ook, ik vind het geen enkel probleem om daar een hele dag mee te rijden.
Afgelopen jaar had ik zelfs de IXS hack aan tijdens de klimmen. Nu reed ik in mijn eentje, dus dan liever teveel dan te weinig aan...
De beste tip blijft alleen; zorg dat je net even dat beetje rustiger aan doet dan dat je thuis zou doen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

owwwwk schreef:[Afbeelding
Jaaa, dit is een mooi pad. Ik heb deze op 1 dag heen en terug gereden en ik vond terug juist beter te rijden.

Maar protectie:

ik heb sowieso handschoenen met lange vingers, een rugzak met protectie, kniebescherming van 661 en elleboogbescherming van Bliss, die blauwe 'light' versie. Die laatste zijn echt fijn! Van die dikke elleboogbeschermers zitten mij alleen maar in de weg. En dan een gewone trail-helm. Net als al eerder werd gezegd, er is een verschil tussen vliegen en genieten en aangezien ik meer geniet en soms vlieg denk ik (hoop ik) dat mijn protectie voldoende is.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Wat TSTM en Kermit al zeggen.

Sowieso handschoenen met lange vingers (Bestaan er nog met korte dan voor het biken?)
Verder heb ik van de Big 5 een aantal keer de X-line naar beneden gereden op mijn 110 mm.
Specialized Camber. De bike kan nog meer dan jou want ook de drops en alles gingen lekker.
Maar vliegen of rollen is een wereld van verschil.

Meestal doe ik een paar panlappen aan van Raceface et c'est tout. Daar kun je goed mee
klimmen en belemmeren niet in je bewegingsvrijheid.
Wel een goede AM-Helm die iets verder in je nek doorloopt.

Dit jaar gaat de MET Parachute ook mee en de harde protectie van Decathlon.
Maar dat is voor dagen dat ik echt alleen maar naar onder ga. Grote kans dat
het dus de hele vakantie in het Hotel blijft liggen.

Maar het belangrijkste wordt al een paar keer aangehaald. Laat het ego thuis en gebruik je
kennis van het terrein, ondergrond en je skills. Daarmee kun je veel verrassingen voorkomen.

Begin van de X-line. Gewoon lekker laten rollen :-q
Hier zie je de panlappen ook wat beter.
Afbeelding

Terugweg vanuit Leogang.
Panlappen en POC helm.
Afbeelding

Op de gletsjer van Kaprun iets meer bescherming aangedaan:
Afbeelding

Hierop zie je wel waarom ;)
Afbeelding

Eigenlijk wil ik bijna heel het vakantie-album van Saalbach erin plakken ;)
Afbeelding

Ik krijg er alweer zin in :-q
Dit jaar samen met TSTM daar de paden onveilig maken :winkie:
En daarna genieten van een heerlijk :bier: (weissen bier uiteraard.)

Qua AM-helm gaat er dit jaar een MET Lupo mee.
Hierover lees je waarschijnlijk volgende week iets meer op de voorpagina.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie