Protectie voor rijden in de alpen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ik was benieuwd of en wat voor protectie jullie dragen voor cross country of light downhill riding in de Alpen.
Gisteren tijdens het paasdiner kreeg ik de vraag of ik dit nog ging aanschaffen.
Ik twijfel eigenlijk over de nut en noodzaak.
Vandaar de vraag:
Wat dragen jullie voor protectie en wat zijn de beweegredenen geweest om protectie te gaan dragen?

Ook graag een merk en/of aanraders van merken, mocht ik tot het punt komen om protectie aan te schaffen.
Plaatsen waar ik het kan passen en kopen ben ik ook nog naar op zoek.
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Het verschil tussen XC en downhill is wel erg groot.
De 'normale' xc'er draagt naast een vaak lichte helm weinig beschermende kleding.
Waar een downhiller volledig protectie draagt. Van full-face helm tot bodyarmor.

Dus de vraag is wat ga je doen?
Ga je XC rijden of meer all-mountain?
Dan zou naast een goede helm, knie(en misschien elle boog) bescherming genoeg moeten zijn.
Laatst gewijzigd door MadMax12 op di 29 maart 2016, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Voor XC enkel helm en bril en een paar trail/enduro schoenen. Verder gebruik ik mijn gezond verstand en laat ik mijn ego thuis, das nog de beste bescherming denk ik.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ion heeft een serie 'lite' bescherming. Net wat minder lomp dan de bescherming voor downhillen. Wellicht is dit iets voor je? Plakken van een link lukt me hier nu niet, maar kijk eens op trail-addicts.com, daar staat het tussen.
Zelf zou ik kniebeschermers genoeg vinden voor beetje toeren door de Alpen.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ik ben van plan deze te gaan rijden bijvoorbeeld: http://www.big-5.at/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voorderest is het bergje op bergje af en dan pas ik naar beneden gaand zeker op en is het dus meer cross country dan echt keihard naar beneden.
Wat Gary al zei, ik laat ook mijn ego op dat soort momenten wel 'thuis'.
Freezing Teddybear
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 juni 2015, 18:43
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta 2017, On one inbred 29 ss, Stumpjumper 29 2019

De big 5 heb ik 2 jaar terug gereden, toen reed ik met fullface en knie en elleboog bescherming. In de groep waar ik mee reed had bijna iedereen wel een fullface en kniebeschermers (ook een met een trail helm), maar de big 5 is dan ook meer downhill en met de lift omhoog.

Maar misschien zegt een video wat meer.
Hackelberg trail
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

ik denk dat dit enorm gekoppeld is aan je skills en of je je grenzen opzoekt of niet.. als het geen zware DH tracks zijn en je kent je grenzen dan is een setje knie beschermers, handschoentjes en XC helm wel genoeg in de alpen.. heb je minder ervaring met het afdalen kan je er voor kiezen om voorzichtig te doen en af te stappen als je het niet vertrouwd en als je het wat wilt pushen (tja, je bent er toch) dan durf je wat meer als je beschermende gear aan hebt... 8)

ik heb de dezelfde trails gereden zonder bescherming en XC helm en met full protection gear (knie/shin/full body) en full face helm... met het eerste deed ik een stuk rustiger dan volledig verkleed als tank... zolang je je rijstijl aan past aan hoe je gekleed bent is er niets aan het handje... :-D

ps; draag wel altijd stevige shorts (dus lycra thuis laten!) :winkie:
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tien Alpenvakanties ("technisch toeren") en regelmatig Limburg/Ardennen zonder protectie achter de rug. Vorig jaar "fietsbare" knie- en elleboogprotectoren aangeschaft nadat ik (in Limburg) twee keer wat steviger onderuit ben gegaan: daardoor ben ik gewoon banger geworden.

De elleboogprotectoren heb ik nog niet gebruikt, de kniebescherming wel. Ik vond ze erg zweterig (niet aangehad op lange klims), maar het geeft je wel een beter beschermd gevoel. Omdat je dit soort protectie waarschijnlijk veel aan (lang down)/uit (lang up) doet is het handig als je daarvoor je schoenen niet hoeft uit te trekken.
Dat moet ik bij mijn beschermers wel, de IXS Flow. En ondanks dat deze als zeer comfortabel uit tests komen vind ik het erg wennen om ze aan te hebben, het is echt niet zo dat je amper merkt dat je ze aan hebt... Dus ik vraag me af hoe protectoren zitten die minder comfortabel getest zijn :roll:

Ik denk dat ik ze wel meeneem op toekomstige Alpenritten, daar zijn de afdalingen en klims vaak zo lang dat aan/uittrekken loont. In de Ardennen doe je dat niet voor elke bult, en om nou de hele dag die dingen aan te hebben...?
Hopelijk krijg ik mijn oude zelfvertrouwen nog eens terug, uiteindelijk is dat ook belangrijk om goed te rijden. Uiteraard gecombineerd met het kennen en respecteren van je eigen grenzen, met zelfoverschatting gaat het vanzelf een keer fout. En dan kun je maar beter protectie aan hebben ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Ook maar even mijn two cents neergooien: aankomende zomer ga ik waarschijnlijk ook voor het eerst richting Oostenrijk en uiteraard gaat de mountainbike mee. Ter voorbereiding daarvan heb ik via het forum een setje POC knie- en elleboogbeschermers gekocht. Om ze te testen heb ik al regelmatig hier in Nederland een ritje met die dingen om gereden, ook wat langere tochten van zo'n 60 kilometer, gewoon om een beetje aan het gevoel te wennen.

Ik denk dat King Joop wel een aardige samenvatting geeft: als je gekleed bent als een tank dan rijd je daar ook naar. Als ik die dingen aan heb merk ik dat ik wat meer risico durf te nemen dan zonder. Verder zitten de POC's helemaal prima, ik heb absoluut geen last van de beschermers en heb ook niet de neiging om ze uit te trekken. Hoe dat is als het wat warmer wordt durf ik nog niet te zeggen.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Freezing Teddybear schreef:De big 5 heb ik 2 jaar terug gereden, toen reed ik met fullface en knie en elleboog bescherming. In de groep waar ik mee reed had bijna iedereen wel een fullface en kniebeschermers (ook een met een trail helm), maar de big 5 is dan ook meer downhill en met de lift omhoog.

Maar misschien zegt een video wat meer.
Hackelberg trail
Ik heb deze al keer of 5 gedaan, de laatste keer 1 1/2 jaar geleden (en over een maand of twee ook weer :winkie: ). Tot op heden heb ik iedere keer zonder protectie (anders dan een helm en hogere schoenen) gereden. Ik moet toegeven dat we er niet als een komeet naar beneden rijden maar zeker niet rustig aan. Verder twee jaar gehad dat het heel heet was (bijna 30 graden op 1700m..) en dan is met protectie bergop rijden geen pretje lijkt me.

Met een volwaardige DH-fiets lijkt mij de Big5 geen pretje... In de Big 5 zitten nog aardig wat meters bergop fietsen (ca 1000hm) en ook aantal lange trailstukken zoals de worteltrail over de bergkam van Saalbach richting de Asitz. De verbindingsstukken tussen de liften zijn in een aantal gevallen behoorlijk lang.

Is dan heel hard werken op DH- of freeride-fiets.... Je komt tijdens de Big5 veel mensen tegen met AM-achtige fietsen (Canyon Spectral's heb ik er 1 1/2 jaar geleden veel gezien) en ook genoeg bikers op XC-achtige fietsen.

Met name in Leogang, volwaardig bikepark met WC downhill, zul je een paar heftige stukken moeten skippen maar beneden komen doe je. Als je de rijstijl aanpast aan je kunnen én fiets, is (vrijwel) de hele Big5 toer overigens ook met een hardtail prima rijden.

Zelf heb ik een AllMountain waarmee je dan net iets wel meer plezier hebt dan met een XC-hardtail of -fully.
StAlTiCa
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Warmte is relatief. Ik downhill al jaren, en ook bij 30 graden met knie-, elleboog- en rug bescherming: ja, het is warm. Maar weegt voor mij niet op tegen de gevolgen als ik het niet draag. En als je hard genoeg gaat dan heb je rijwind die het minder erg maakt ;)
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

maaf2 schreef:Warmte is relatief. Ik downhill al jaren, en ook bij 30 graden met knie-, elleboog- en rug bescherming: ja, het is warm. Maar weegt voor mij niet op tegen de gevolgen als ik het niet draag. En als je hard genoeg gaat dan heb je rijwind die het minder erg maakt ;)
Klopt. Maar als je met een DH-fiets 1000hm omhoog moet krijg je het zeker heeeeeeel warm... bergaf begrijp ik dat de rijwind verkoeling geeft. Reactie was om erop te wijzen dat de Big5 veel meer een AM-toer dan een DH-toer is; echte DH-fietsen zie je er iig niet (veel) rijden...

Impressie van de trail van Saalbach richting Asitz (van Saalbach naar bergstation Leogang; vanuit daar is het bergaf... ;-). Deze trail kun je het beste rijden vanuit Saalbach richting Leogang; andersom is die minder leuk)

Eerste KM of 5:
Afbeelding

Middensegment:
Afbeelding

Op het eind van de vorige foto:
Afbeelding

Laatste deel lijkt op middendeel.
StAlTiCa
Freezing Teddybear
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 juni 2015, 18:43
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta 2017, On one inbred 29 ss, Stumpjumper 29 2019

owwwwk schreef:
Freezing Teddybear schreef:De big 5 heb ik 2 jaar terug gereden, toen reed ik met fullface en knie en elleboog bescherming. In de groep waar ik mee reed had bijna iedereen wel een fullface en kniebeschermers (ook een met een trail helm), maar de big 5 is dan ook meer downhill en met de lift omhoog.

Maar misschien zegt een video wat meer.
Hackelberg trail
Ik heb deze al keer of 5 gedaan, de laatste keer 1 1/2 jaar geleden (en over een maand of twee ook weer :winkie: ). Tot op heden heb ik iedere keer zonder protectie (anders dan een helm en hogere schoenen) gereden. Ik moet toegeven dat we er niet als een komeet naar beneden rijden maar zeker niet rustig aan. Verder twee jaar gehad dat het heel heet was (bijna 30 graden op 1700m..) en dan is met protectie bergop rijden geen pretje lijkt me.

Met een volwaardige DH-fiets lijkt mij de Big5 geen pretje... In de Big 5 zitten nog aardig wat meters bergop fietsen (ca 1000hm) en ook aantal lange trailstukken zoals de worteltrail over de bergkam van Saalbach richting de Asitz. De verbindingsstukken tussen de liften zijn in een aantal gevallen behoorlijk lang.

Is dan heel hard werken op DH- of freeride-fiets.... Je komt tijdens de Big5 veel mensen tegen met AM-achtige fietsen (Canyon Spectral's heb ik er 1 1/2 jaar geleden veel gezien) en ook genoeg bikers op XC-achtige fietsen.

Met name in Leogang, volwaardig bikepark met WC downhill, zul je een paar heftige stukken moeten skippen maar beneden komen doe je. Als je de rijstijl aanpast aan je kunnen én fiets, is (vrijwel) de hele Big5 toer overigens ook met een hardtail prima rijden.

Zelf heb ik een AllMountain waarmee je dan net iets wel meer plezier hebt dan met een XC-hardtail of -fully.
Klop, is denk het beste (leukste) met een am/enduro fiets. De meeste in onze groep reden op fietsen met 140-160 mm, ook iemand met 120 mm geloof ik.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

owwwwk schreef:
maaf2 schreef:Warmte is relatief. Ik downhill al jaren, en ook bij 30 graden met knie-, elleboog- en rug bescherming: ja, het is warm. Maar weegt voor mij niet op tegen de gevolgen als ik het niet draag. En als je hard genoeg gaat dan heb je rijwind die het minder erg maakt ;)
Klopt. Maar als je met een DH-fiets 1000hm omhoog moet krijg je het zeker heeeeeeel warm... bergaf begrijp ik dat de rijwind verkoeling geeft. Reactie was om erop te wijzen dat de Big5 veel meer een AM-toer dan een DH-toer is; echte DH-fietsen zie je er iig niet (veel) rijden...
Daarom dus bescherming die je makkelijk aandoet als je wel naar beneden gaat :)
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ik ga hem in ieder geval fietsen op een Epic. dus heb wel iets veerweg, maar daar is alles mee gezegd natuurlijk. ;) (100mm)

Ik zal mij is gaan verdiepen in wat knie bescherming en elleboog. Rug is lastiger vanwege de vorm en het meeneembaar houden denk ik.

Ik zal de webshop is checken. Kan ik daar ook langs gaan?

Fantastische foto's by the way! Ik krijg er nu nog meer zin in.
Plaats reactie