Protectie voor rijden in de alpen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ben ook ooit 2 weken in Hinterglemm geweest, nog met mijn 27,5" 100mm Tomac XC race/marathonfully, dus zoiets als jouw Epic.
Om te XC-en, maar als afdaalliefhebber natuurlijk ook een deel van de Big 5 afdalingen gedaan. Hackelberg vond ik ook het leukste. Eerst naar boven fietsen en dan heerlijk naar beneden. In XC uitrusting, dus niet meer dan helmpje en handschoentjes. Kan prima, wel een beetje op je snelheid letten, want je hebt maar 100mm binnenboord. Voor het XC daal- en klimwerk is een marathon-tour-AM fully op zich ideaal, voor het dalen via de trails met gebruik liften omhoog heb je er voldoende plekken waar je geschikte fietsen met meer veerweg kunt huren eventueel.

Waar je nog veel meer aan hebt dan aan al die protectoren: EEN DROPPERPOST voor op je Epic!
Dat daalt veel lekkerder en safer met meer fun. Heb ik ook op mijn huidige 29" 100mm race/marathonfully. Een van de beste Alpenupgrades die er zijn. Naast een voldoende licht klimverzetje, en banden die voldoende lekbestendig zijn en goede grip hebben. Minimaal een setje NoNi's met vloeibare latex of iets dergelijks bijvoorbeeld.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Een goed winddicht jack en volledige handschoenen, helm en brillen op een technische trail dh moetz je gewoon rustig rijden, als je hard wilt rijden kan je beter met een racefiets op de weg gaan
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ik heb al een dropperpost op de epic gemonteerd zitten. :) Als banden nu de exo protection 4c max etcetc ardent race voor ikon achter. Beide Maxxis duurste variant van die banden en maat 2.2.

Ik ga van de week is rondkijken voor wat bescherming :) Dankjewel iedereen tot nu toe! :)
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

2 jaar geleden ook in Hinterglemm geweest en grote delen van de big 5 gedaan. Ook met mijn xc fiets (titus x) gedaan en enkel helm als bescherming. Zoals anderen al zeggen best te doen als je wat oplet.

Ondertussen heb ik wel kniebeschermers gekocht (de zachte van poc) welke meestal meegaan op Ardennen en buitenland trips. Geeft iets meer gemoedrust mocht het mis gaan op de steenachtige ondergronden.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ze hebben het thuis liever dat ik toch wat aandoe. Al is het voor het idee ;)
Ik heb alvast een back protector en elleboog bescherming gekocht. Nu nog knieën.
Afbeelding
joergarms
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 28 oktober 2012, 12:58
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega275 trail, custombuild. Dartmoor Primal 650 Custom. Propain Spindrift custombuild.
Contacteer:

In de alpen rij ik altijd met protectie. Je hoeft namelijk geen hoge snelheid te hebben om hard te vallen. Als je naast de track een paar meter doorschuift kun je ook aardig wat huid verliezen. Ik rij met de harde scheen/knie en armbeschermers van 661.
Afhankelijk van of het een enduro rit is met veel klimwerk kies ik voor een endurohelm, of een dagje bikepark dan de fullface.
Goede stevige handschoenen zijn ook echt een aanrader.
Uiteraard laat je de lycra lekker thuis.
Nukeproof Mega 275 Custombuild.
Dartmoor Primal 650b Custombuild.
Propain Spindrift Custombuild. (sold)
Giant ATX840 (retired)
Apex Ultegra racingbike.
Giant Ultimo stadsfiets.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Ik heb de indruk dat veel mensen hier over heel verschillende zaken bezig zijn. Enduro is wel wat anders dan downhill, wat nog helemaal anders is dan XC. Het gaat er niet om waar je fietst maar wel wat je met je fiets doet. Stenen zijn echt niet harder of je botten zachter in Oostenrijk dan pakweg de Ardennen of Z-Limburg. Ach ja.., de bike economie dankt u :-q !
Laatst gewijzigd door Gary Visser op vr 1 april 2016, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Gary Visser schreef:Ik heb de indruk dat veel mensen hier over heel verschillende zaken bezig zijn. Enduro is wat anders dan downhill, wat nog helemaal anders is dan XC, ach ja.., de bike economie dankt u!
Het was in mijn geval het verhaal dat ze niet willen dat ik ga biken zonder die spullen. Ook omdat er in het verleden iets is gebeurd.
Elke discipline is anders en heeft ook ander materiaal benodigd. Ik rij bijvoorbeeld altijd al met een trailhelm, voor ook een klein beetje extra protectie.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Je hebt gelijk hoor, je moet vooral doen waar je je goed bij voelt!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Gary Visser schreef:Ik heb de indruk dat veel mensen hier over heel verschillende zaken bezig zijn.
Wat niet zo vreemd is wanneer de vraagstelling al spreekt van "voor cross country of light downhill riding", waarbij ik tenminste betwijfel dat er van het laatste een eenduidige beeld is...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

Gary Visser schreef:Ik heb de indruk dat veel mensen hier over heel verschillende zaken bezig zijn. Enduro is wel wat anders dan downhill, wat nog helemaal anders is dan XC. Het gaat er niet om waar je fietst maar wel wat je met je fiets doet. Stenen zijn echt niet harder of je botten zachter in Oostenrijk dan pakweg de Ardennen of Z-Limburg. Ach ja.., de bike economie dankt u :-q !
Niet helemaal mee eens. Enduro, AM en XC is precies hetzelfde: je fiets eerst omhoog en dan omlaag. Bij Downhill pak je de lift/shuttle en ga je alleen omlaag.

Voor de rest gaat het om de moeilijkheidsgraad, maar daar is geen éénduidig systeem voor, zoals je bij rotsklimmen bijvoorbeeld wel hebt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Absolute veiligheid bestaat niet, absolute zekerheid ook niet.
Hoewel, eens gaan we allemaal dood, dat is zeker.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

ThaSingleTrackMastah schreef:Absolute veiligheid bestaat niet, absolute zekerheid ook niet.
Hoewel, eens gaan we allemaal dood, dat is zeker.
:-q

(als ik zie wat sommigen van ons met een XC bike doen......)
StAlTiCa
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

cvoc schreef:Enduro, AM en XC is precies hetzelfde: je fiets eerst omhoog en dan omlaag. Bij Downhill pak je de lift/shuttle en ga je alleen omlaag.

Voor de rest gaat het om de moeilijkheidsgraad, maar daar is geen éénduidig systeem voor, zoals je bij rotsklimmen bijvoorbeeld wel hebt.
Wat me vooral opviel in Frankrijk was dat Enduro daar weer iets anders inhield dan je vaak op You Tube ziet. Enduro was prima met mijn kleine man van 8 te rijden net als de blauwe routes. Pas bij de rode routes of zwaarder kwam er stevigere bescherming te voorschijn. Hard rijden op gravel doen we al jaren onbeschermd op de Xc en Marathon wedstrijden.

In het bedrijfsleven noemen we dat ingecalculeerd risico.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Zelf gebruik ik een protectie rugzak en een Bell Super met losse kinnebak. Die kan gedemonteerd makkelijk in de rugtas. In en aan de tas passen ook mijn arm en been beschermers. Dus eigenlijk alles bij mij. Kan ik pakken wanneer het nodig is. Maar dat is alleen als ik weet dat er een zwarte route is. Met een rode route alleen een helm rugzak. Oh ja altijd wel handschoenen met lange vingers. Maar kijk ook vooral wat de locale gebruiken. Vroeger altijd alleen een helmpje maar als je ziet dat de locale rijders dan toch meer becherming voeren zal dat wel nodig zijn....
Plaats reactie