Tikje RS1

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
jelle.jl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 1 april 2015, 16:59

Na lang twijfelen dan eindelijk mijn eerste echte wedstrijd mtb gekocht: Bulls LT 29 carbon plus uit 2015. Volledig carbon, xt afgemonteerd en om hem echt af te maken een RS1. Fietst werkelijk geweldig. Ook voor iedereen die zei dat je niet per se sneller word van een 29er (ik reed namelijk eerst n 26er) geef ik zeker ongelijk. Het is (voor mij) echt veel sneller.

Nu heeft mijn fiets zo ongeveer 300 km gelopen alleen er zit een beetje een vreemd en 'eng' tikje ergens in de voorkant van mijn mtb... Ik heb al een aantal keren goed geluisterd, maar wat het nou precies is kom ik niet uit. Het zou mogelijk in het balhoofd kunnen zitten, of in (wat ik denk) de RS1 of in mn voorwiel/verbinding vork met voorwiel.

Ik hoor de tik als ik bijvoorbeeld de voorrem inknijp en mn fiets heel iets heen en weer beweeg. Het was volgens mij al heel ietsjes, maar na mijn laatste rit is het steeds erger geworden. Ook is het vooral erg tijdens het klimmen en versnellen.

Is dit een bekend probleem of heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Mijn fiets heeft binnenkort ook gewoon zn eerste beurt, maar ik wil gewoon even peilen of iemand bekend is met dit probleem... :P
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kan veel zijn. Eerste verdachte is inderdaad het balhoofd. Er kan een heel klein beetje speling in zijn gekomen met eerste gebruik. Verder: heb je de as echt goed vast gedraaid van de vork? Dan beweegt de remkabel ook nog eens bij een RS-1, dus die kan ook iets tikken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zit je schijf vast? En je caliper?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zit je schijf vast? En je caliper?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Rolla78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: do 28 februari 2013, 18:30
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 27,5"

Ik weet niet hoe het bij de carbon versies is, maar bij de alu versies staat Bulls er om bekend dat de af fabriek balhoofd lagering niet al te best is.....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Inderdaad eerst het balhoofd checken (je hoort het bij accelereren en bij op en neer bewegen met ingeknepen voorrem).

Het is idd niet ongewoon dat een balhoofd na montage zich nog een beetje "zet" tijdens het fietsen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Beemer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1589
Lid geworden op: za 14 november 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500

Bulls gebruikt bagger goedkope balhoofdlagersdus die zou ik als eerst controleren en vervangen
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daarmee is Bulls echt niet de enige... (wat je haast zou gaan denken hier, ik lees het steeds weer terug).
Ideale plek om onopvallend iets te bezuinigen, zeker nu de meeste balhoofden (semi) geïntegreerd zijn zie je niet wat er gemonteerd is.

Aan de andere kant zou je bij een fiets in deze prijsklasse op z'n minst een fatsoenlijk balhoofd verwachten, dat hoeft echt niet persé high-end te zijn.

Maarre, waarom wachten tot de eerste beurt?
Gewoon meteen mee teruggaan als je het zelf niet vindt zou ik denken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jelle.jl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 1 april 2015, 16:59

Vandaag de eerste beurt gehad. Het was toch gewoon het balhoofd. Beetje speling.
Bedankt voor de reacties ;)
G/J
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 15 september 2015, 09:11

Wat je, of beter gezegd ik ook wel eens hoor bij de rs1 is je remleiding die tegen de binnenkant van het klemmetje aantikt tijdens het bewegen
Plaats reactie