hoognodige tip voor aanschaf nieuwe mtb

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
jelle.jl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 1 april 2015, 16:59

Hoi mtb'ers

Mijn naam is Jelle. Ik ben 15 jaar oud, ongeveer 185 lang en 69 kg. Sinds de zomervakantie ben ik echt fanatiek gaan mountainbiken en eigenlijk gaat het wel heel erg goed. Ik vind het ook erg leuk en ga zo 3 a 4 keer per week het bos om een ritje van 20 tot 40 km te maken (Utrechtse Heuvelrug). Nu fiets ik nog altijd op mijn 26er Bulls Copperheid 2 uit 2012. Alleen ik zou graag zo nu en dan eens een wedstrijd willen rijden en daarom ben ik ook op zoek naar een mooie betere 29er MTB. Nu is mijn eerste vraag meteen of je echt sneller wordt van een 29er. Ik heb al eens een testrit gereden met een 29er en het comfort was wel duidelijk beter, maar word je er ook echt sneller van? Je ziet haast ook alleen nog maar 29ers rijden tijdens de wedstrijden. Mijn techniek is namelijk wel een beetje mijn zwakste punt. Op strava kan ik namelijk wel regelmatig top 10 tijden aller tijden rijden op de klimmetjes (>4000 mtb'ers) maar op de singletracks kom ik hier echt niet aan te pas... (alleen mtb ronde rhenen 2x)

Mijn tweede vraag gaat over het materiaal van de fiets: carbon of aluminium? Mijn budget is ongeveer rond de 2000,- en in deze prijsklasse is vrijwel alleen carbon te vinden. Maar is een hoogwaardige aluminium niet zeker zo goed? Dit is meer omdat ik denk dat een carbon fiets een stuk kwetsbaarder is dan een aluminium mtb.

Voorderest wil ik wel graag dat de fiets volledig xt afgemonteerd is. Maar sram XO is natuurlijk helemaal super! :tong

Ik heb me er al behoorlijk in verdiept en heb een paar mooie fietsen gevonden:
- Ghost HTX 7 LC 2015: Carbon, sram XO derailleur, Rockshox Reba RL, Race Face Turbine crankstel en een gewicht van 10,2 kg. 1900,-
- Cube reaction GTC SLT 29 2015: Carbon, volledig xt, zo'n prachtige Rock Shox RS-1 Carbon Upside-Down vork en een gewicht van 10,3 kg. 2200,-
- Cube elite super HPC race 2015: Carbon, volledig xt, Rockshox SID RL en maar 9,9 kg. 2300,-
- Cube elite pro 2014: Carbon, volledig sram XO, rockshox SID RL (volgens mij) en het gewicht weet ik niet... 2000,-
- En ten slotte een fiets van het internet merk Rose. Ik heb hier echter helemaal geen ervaring mee en het klinkt wat onbekend voor mij? Maar dit is de Rose Uprising 3 2015: De enigste aluminium van deze lijst, volledig sram XO, Rockshox SID RL en ook maar een gewicht van 10,3 kg. 2100,-
Verder heb ik nog een top Bergamont Revox Team 2015: 2400,- (ook maar 9,8 kg en mengeling sram XO en X9) gezien en een Orbea Alma M50: 2000,- (enigste 2016 model van deze lijst en ook maar 9,8 kg, ik weet alleen niet of dit het 27,5 of 29er model is...). Enige nadeel van deze Orbea is dat er ook wat SLX onderdelen opzitten en de Bergamont word me wel wat te duur...

Hebben jullie nog mooie fietsen voor ongeveer mijn budget of lager natuurlijk? En welke fiets zouden jullie uit mijn eigen rijtje aanraden?

Alvast bedankt voor de reacties! :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Geen antwoord waar je iets aan hebt, maar man, ik wilde dat ik dit probleem had toen ík 15 was! :lol:

Hoe dan ook, succes met je keuze. Overigens zou ik met jouw lengte een 29er zeker niet links laten liggen, en Carbon niet schuwen. Al eens bij Canyon gekeken? En voor jouw budget zul je bij Trek vast ook wat moois kunnen vinden...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Lekker 29 nemen
Wees niet bang voor carbon inderdaad, daar is inmiddels al lang ervaring mee (alu breekt ook!)
Zorg voor goed frame+vork+wielen. De rest van de afmontage is wat minder boeiend en vervang je weleens een keer in je leven (en 't is 't verschil tussen goed en heel goed).
Zorg voor juiste framemaat! Belangrijker dan de rest :)
Gebruikersavatar
DKnight
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 7 december 2015, 15:00

Welke banden vind je prettig voor in het bos?
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Wat een luxe probleem! Voordeel van de cubes is dat er lokale dealers zijn mocht je zelf niet zo technisch zijn qua onderhoud.

De 29-er gaat je wel voordeel bieden op de singletracks ivm makkelijker rollende wielen.
Zoals je zelf al zegt is de RS1 een prachtvork, persoonlijk zou ik daar voor kiezen.
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

jelle.jl schreef:Hoi mtb'ers

Mijn naam is Jelle. Ik ben 15 jaar oud, ongeveer 185 lang en 69 kg. Sinds de zomervakantie ben ik echt fanatiek gaan mountainbiken en eigenlijk gaat het wel heel erg goed. Ik vind het ook erg leuk en ga zo 3 a 4 keer per week het bos om een ritje van 20 tot 40 km te maken (Utrechtse Heuvelrug). Nu fiets ik nog altijd op mijn 26er Bulls Copperheid 2 uit 2012. Alleen ik zou graag zo nu en dan eens een wedstrijd willen rijden en daarom ben ik ook op zoek naar een mooie betere 29er MTB. Nu is mijn eerste vraag meteen of je echt sneller wordt van een 29er. Ik heb al eens een testrit gereden met een 29er en het comfort was wel duidelijk beter, maar word je er ook echt sneller van? Je ziet haast ook alleen nog maar 29ers rijden tijdens de wedstrijden. Mijn techniek is namelijk wel een beetje mijn zwakste punt. Op strava kan ik namelijk wel regelmatig top 10 tijden aller tijden rijden op de klimmetjes (>4000 mtb'ers) maar op de singletracks kom ik hier echt niet aan te pas... (alleen mtb ronde rhenen 2x)

Mijn tweede vraag gaat over het materiaal van de fiets: carbon of aluminium? Mijn budget is ongeveer rond de 2000,- en in deze prijsklasse is vrijwel alleen carbon te vinden. Maar is een hoogwaardige aluminium niet zeker zo goed? Dit is meer omdat ik denk dat een carbon fiets een stuk kwetsbaarder is dan een aluminium mtb.

Voorderest wil ik wel graag dat de fiets volledig xt afgemonteerd is. Maar sram XO is natuurlijk helemaal super! :tong

Ik heb me er al behoorlijk in verdiept en heb een paar mooie fietsen gevonden:
- Ghost HTX 7 LC 2015: Carbon, sram XO derailleur, Rockshox Reba RL, Race Face Turbine crankstel en een gewicht van 10,2 kg. 1900,-
- Cube reaction GTC SLT 29 2015: Carbon, volledig xt, zo'n prachtige Rock Shox RS-1 Carbon Upside-Down vork en een gewicht van 10,3 kg. 2200,-
- Cube elite super HPC race 2015: Carbon, volledig xt, Rockshox SID RL en maar 9,9 kg. 2300,-
- Cube elite pro 2014: Carbon, volledig sram XO, rockshox SID RL (volgens mij) en het gewicht weet ik niet... 2000,-
- En ten slotte een fiets van het internet merk Rose. Ik heb hier echter helemaal geen ervaring mee en het klinkt wat onbekend voor mij? Maar dit is de Rose Uprising 3 2015: De enigste aluminium van deze lijst, volledig sram XO, Rockshox SID RL en ook maar een gewicht van 10,3 kg. 2100,-
Verder heb ik nog een top Bergamont Revox Team 2015: 2400,- (ook maar 9,8 kg en mengeling sram XO en X9) gezien en een Orbea Alma M50: 2000,- (enigste 2016 model van deze lijst en ook maar 9,8 kg, ik weet alleen niet of dit het 27,5 of 29er model is...). Enige nadeel van deze Orbea is dat er ook wat SLX onderdelen opzitten en de Bergamont word me wel wat te duur...

Hebben jullie nog mooie fietsen voor ongeveer mijn budget of lager natuurlijk? En welke fiets zouden jullie uit mijn eigen rijtje aanraden?

Alvast bedankt voor de reacties! :-q
Staar je niet blind op afmontage, dit is het goedkoopste te upgraden. Wielen, frame en voorvork upgrade je niet zo snel omdat hier een stevig prijskaartje aanhangt. Verschil tussen een SLX en XT is bij de duitse webboer 11€ dat is 25%. Daarbij ga je het verschil niet voelen, wellicht alleen in de crank, shifters en der.

Kan me overigens niet voorstellen dat je die Cube met RS1 voor dat geld kan krijgen, denk dat je fout kijkt.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als je een nieuwe fiets wilt, sowieso 29er nemen.
Ook met een 29er zijn singletracks uitstekend te nemen.

Maar of je ook een andere fiets moet kopen nu om sneller te zijn in wedstrijden..
Het kan sneller zijn, maar op de korte xc rondjes met draai en keerwerk kan een 26" evengoed snel zijn.
Kom trouwens met wedstrijden in de funklasse wel vaker 26" tegen en om nou te zeggen dat ze langzamer zijn… de berijder bepaalt dat eigenlijk.
jelle.jl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 1 april 2015, 16:59

Bedankt voor de reacties alvast!

DKnight: Ik rij nu nobby nic en racing Ralph, maar een thunder burt achter lijkt me ook niet slecht. En misschien de Continental X king + een Race King. Hier heb ik nog niet zo'n specifieke voorkeur voor.

poiuytr: https://www.jonico.nl/cube-reaction-gtc ... Cube%20gtc" onclick="window.open(this.href);return false;
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

jelle.jl schreef:Hoi mtb'ers

Mijn naam is Jelle. Ik ben 15 jaar oud, ongeveer 185 lang en 69 kg. Sinds de zomervakantie ben ik echt fanatiek gaan mountainbiken en eigenlijk gaat het wel heel erg goed. Ik vind het ook erg leuk en ga zo 3 a 4 keer per week het bos om een ritje van 20 tot 40 km te maken (Utrechtse Heuvelrug). Nu fiets ik nog altijd op mijn 26er Bulls Copperheid 2 uit 2012. Alleen ik zou graag zo nu en dan eens een wedstrijd willen rijden en daarom ben ik ook op zoek naar een mooie betere 29er MTB. Nu is mijn eerste vraag meteen of je echt sneller wordt van een 29er. Ik heb al eens een testrit gereden met een 29er en het comfort was wel duidelijk beter, maar word je er ook echt sneller van? Je ziet haast ook alleen nog maar 29ers rijden tijdens de wedstrijden. Mijn techniek is namelijk wel een beetje mijn zwakste punt. Op strava kan ik namelijk wel regelmatig top 10 tijden aller tijden rijden op de klimmetjes (>4000 mtb'ers) maar op de singletracks kom ik hier echt niet aan te pas... (alleen mtb ronde rhenen 2x)

Mijn tweede vraag gaat over het materiaal van de fiets: carbon of aluminium? Mijn budget is ongeveer rond de 2000,- en in deze prijsklasse is vrijwel alleen carbon te vinden. Maar is een hoogwaardige aluminium niet zeker zo goed? Dit is meer omdat ik denk dat een carbon fiets een stuk kwetsbaarder is dan een aluminium mtb.

Voorderest wil ik wel graag dat de fiets volledig xt afgemonteerd is. Maar sram XO is natuurlijk helemaal super! :tong

Ik heb me er al behoorlijk in verdiept en heb een paar mooie fietsen gevonden:
- Ghost HTX 7 LC 2015: Carbon, sram XO derailleur, Rockshox Reba RL, Race Face Turbine crankstel en een gewicht van 10,2 kg. 1900,-
- Cube reaction GTC SLT 29 2015: Carbon, volledig xt, zo'n prachtige Rock Shox RS-1 Carbon Upside-Down vork en een gewicht van 10,3 kg. 2200,-
- Cube elite super HPC race 2015: Carbon, volledig xt, Rockshox SID RL en maar 9,9 kg. 2300,-
- Cube elite pro 2014: Carbon, volledig sram XO, rockshox SID RL (volgens mij) en het gewicht weet ik niet... 2000,-
- En ten slotte een fiets van het internet merk Rose. Ik heb hier echter helemaal geen ervaring mee en het klinkt wat onbekend voor mij? Maar dit is de Rose Uprising 3 2015: De enigste aluminium van deze lijst, volledig sram XO, Rockshox SID RL en ook maar een gewicht van 10,3 kg. 2100,-
Verder heb ik nog een top Bergamont Revox Team 2015: 2400,- (ook maar 9,8 kg en mengeling sram XO en X9) gezien en een Orbea Alma M50: 2000,- (enigste 2016 model van deze lijst en ook maar 9,8 kg, ik weet alleen niet of dit het 27,5 of 29er model is...). Enige nadeel van deze Orbea is dat er ook wat SLX onderdelen opzitten en de Bergamont word me wel wat te duur...

Hebben jullie nog mooie fietsen voor ongeveer mijn budget of lager natuurlijk? En welke fiets zouden jullie uit mijn eigen rijtje aanraden?

Alvast bedankt voor de reacties! :-q
Kijk ook eens goed naar de Canyon AL SLX 9.9. Heeft een moderne frame die erg lijkt op de top bike uit de Exceed serie.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

jelle.jl schreef:Bedankt voor de reacties alvast!

DKnight: Ik rij nu nobby nic en racing Ralph, maar een thunder burt achter lijkt me ook niet slecht. En misschien de Continental X king + een Race King. Hier heb ik nog niet zo'n specifieke voorkeur voor.

poiuytr: https://www.jonico.nl/cube-reaction-gtc ... Cube%20gtc" onclick="window.open(this.href);return false;
Denk dat de bandenkeuze nog het minst belangrijke is bij een nieuwe bike uitzoeken. Belachelijk goede deal iig. Normaal begint een Carbon frame+met rs1 en zo'n afmontage pas bij 2700/2800€. Voor mij was de keuze iig snel gemaakt als je het je maat iig is. 21" is denk ik te groot voor al weet ik je BBL niet?
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

poiuytr schreef:
jelle.jl schreef:Bedankt voor de reacties alvast!

DKnight: Ik rij nu nobby nic en racing Ralph, maar een thunder burt achter lijkt me ook niet slecht. En misschien de Continental X king + een Race King. Hier heb ik nog niet zo'n specifieke voorkeur voor.

poiuytr: https://www.jonico.nl/cube-reaction-gtc ... Cube%20gtc" onclick="window.open(this.href);return false;
Denk dat de bandenkeuze nog het minst belangrijke is bij een nieuwe bike uitzoeken. Belachelijk goede deal iig. Normaal begint een Carbon frame+met rs1 en zo'n afmontage pas bij 2700/2800€. Voor mij was de keuze iig snel gemaakt als je het je maat iig is. 21" is denk ik te groot voor al weet ik je BBL niet?
Zelfs bij de Futurumshop nog geen 2250. http://www.futurumshop.nl/cube-reaction ... oCq5Pw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1067
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Je bent 15 en 185cm. Maar hoeveel verwacht je nog te groeien? Heb je je echte groeispurt al gehad? Zonde om nu een dure fiets te kopen als je er over een jaar weer uit gegroeid bent.... (Tenzij je de financiële luxe hebt om tzt weer een nieuwe fiets/frame te kopen)
jelle.jl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 1 april 2015, 16:59

maaf2 schreef:Je bent 15 en 185cm. Maar hoeveel verwacht je nog te groeien? Heb je je echte groeispurt al gehad? Zonde om nu een dure fiets te kopen als je er over een jaar weer uit gegroeid bent.... (Tenzij je de financiële luxe hebt om tzt weer een nieuwe fiets/frame te kopen)
Ik verwacht dat ik 187/188 word.
jelle.jl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 1 april 2015, 16:59

poiuytr schreef:
jelle.jl schreef:Bedankt voor de reacties alvast!

DKnight: Ik rij nu nobby nic en racing Ralph, maar een thunder burt achter lijkt me ook niet slecht. En misschien de Continental X king + een Race King. Hier heb ik nog niet zo'n specifieke voorkeur voor.

poiuytr: https://www.jonico.nl/cube-reaction-gtc ... Cube%20gtc" onclick="window.open(this.href);return false;
Denk dat de bandenkeuze nog het minst belangrijke is bij een nieuwe bike uitzoeken. Belachelijk goede deal iig. Normaal begint een Carbon frame+met rs1 en zo'n afmontage pas bij 2700/2800€. Voor mij was de keuze iig snel gemaakt als je het je maat iig is. 21" is denk ik te groot voor al weet ik je BBL niet?
Ja ik ben ook bang dat de maat wat te groot is. De klantenservice van Jonico zei echter wel dat de Cube frames wat klein uitvallen (zo'n 51,5 cm, 20,2 inch). Ik weet alleen niet of dit echt zo is of dat dit meer verkoopgericht gezegd werd... (hij wist namelijk mn lengte en dat ik em iets te groot vond) :~
L3X
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 13 augustus 2006, 15:03
Mijn mountainbike: S-Works Stumpjumper & Epic

Rayb81 schreef:Als je een nieuwe fiets wilt, sowieso 29er nemen.
Ook met een 29er zijn singletracks uitstekend te nemen.

Maar of je ook een andere fiets moet kopen nu om sneller te zijn in wedstrijden..
Het kan sneller zijn, maar op de korte xc rondjes met draai en keerwerk kan een 26" evengoed snel zijn.
Kom trouwens met wedstrijden in de funklasse wel vaker 26" tegen en om nou te zeggen dat ze langzamer zijn… de berijder bepaalt dat eigenlijk.
Exact dit... het is vrij moeilijk om gratis snelheid te kopen. Daar komt nog bij, als je 15 bent is 2k best veel geld... Je hebt echt absoluut geen 29er nodig om wedstrijden te rijden, 26 is voldoet prima. Zoals je zelf al zegt is techniek je zwakke punt op het moment, ga dan daaraan werken (voor tips, check GMBN op youtube bijv.). Gewoon lekker inschrijven in een paar funklasse wedstrijden, dan start je tussen allerlei verschillende mensen op allerlei verschillende fietsen. Jijzelf maakt daar veel meer verschil dan de fiets waar je op rijdt.

Carbon vs. alu: er is vast wel iets verschil, maar dat is voor amateurs ook verwaarloosbaar dus daar zou ik me ook niet op blindstaren. Waarschijnlijk heeft 99% van de amateurs een carbon fiets omdat ze het mooi vinden, niet omdat je er significant sneller van wordt. Oh en breekbaarheid van carbon is onzin trouwens, daar maak ik me iig totaal geen zorgen om.
Plaats reactie