van 3x10 naar 2x10

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Timmioo
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 5 oktober 2015, 10:23
Mijn mountainbike: Assen

Heeft er iemand ervaring met het omzetten van een 3x10 verzet naar 2x10 op mijn 29'-er? Ik gebruik het grote blad nauwelijks en vraag mij af welk verzet ik nu het beste op mijn crank zal monteren. De 40 wil ik dan vervangen door een bashguard om wat meer speelruimte te krijgen. Wat zou jullie advies zijn om als verzet te gaan gebruiken en in hoeverre moet mijn SLX-derailleur aangepast/vervangen worden?

huidig:
40-30-22
11-13-15-17-19-21-24-28-32-36
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vergelijk het gewoon met je huidige setup: als je nu je grote blad niet gebruikt, is die 30t dan genoeg? Of zou je toch wel iets zwaardere verzetten nodig hebben? Ik rij zelf op mijn beide 29ers met een triple crank waar ik het grote blad van weggelaten heb, voor heb ik nu 22/32 op de ene en 20/32 op de andere fiets. Zwaarder heb ik niet nodig, wil je flink knallen op de weg kom je hiermee wel te kort.

Je hoeft verder niks te veranderen aan je setup, behalve je ketting iets inkorten. Misschien kun je de voorderailleur nog iets laten zakken, gewoon even uitproberen. Bashguard ipv het grote blad erop, klaar.

Let wel op de steek die je nodig hebt, ik meen dat de steek bij een 40/30/22 crank anders is dan bij een 42/32/24 crank (te vinden in de techdoc van je crank op de Shimano site).
Wat sommigen doen is de tanden van het grote blad slijpen/vijlen, je hebt dan een bashuard-light. Niet geschikt om rotsblokken mee te rammen... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Timmioo
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 5 oktober 2015, 10:23
Mijn mountainbike: Assen

Dank voor je info. Wat bedoel je met "steek"? Ik mag inderdaad wel graag lekker knallen op de weg maar wil ook graag wat meer bodemvrijheid, een afgeslepen 40t is dan te groot en vind ik ook een beetje zonde. Hoe groot kan/mag het verschil maximaal zijn tussen de 22t en de volgende?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Steek is de afstand tussen de bevestigingsgaten op je tandwiel. Zal bij jou 96mm zijn. Ook wel BCD genaamd.

Er is weing keus aan bladen voor die steek helaas.
Gebruikersavatar
Timmioo
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 5 oktober 2015, 10:23
Mijn mountainbike: Assen

Dacht ik al na enig logisch nadenken van mijn kant, maar bedankt voor de bevestiging. Hoe groot kan het verschil maximaal zijn tussen de 22t en oplopende tandwiel?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Volgens mij hangt dat van je derailleur af. 14 of 15 tanden las ik ooit ergens
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

22/36 is vrij gangbaar. Uiteraard is het wel zo dat hoe groter het verschil hoe minder snel je zult kunnen schakelen, maar dat hoeft niet echt een probleem te zijn als je geen wedstrijden wilt winnen.

Op m'n 26er heb ik een 22/34 voor, dat schakelt iig nog prima. Op drie van onze vier fietsen zit trouwens gewoon nog de 3 x 9 voorderailleur. Op de vierde bike zit een 2 x 10, omdat de achterband tegen de 3x derailleur aanliep als ik voor klein schakelde (een 2x derailleur heeft een wat kleinere kooi).
Alle cranks zijn drievoudige cranks waar ik het grote blad vanaf gehaald heb.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

22-38 kan ook nog net, is wel al een flinke sprong. Zelf vind ik kleiner dan 38 een net te klein bereik voor bergaf, rij geen wedstrijden, hou wel van stevig dalen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7392
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

40-30-20 is BCD 96/64, waar een 'normale' 104/64 is...

Voor weet jij wat jij trapt voor jouw omstandigheden, daarmee heb je zelf het referentiekade dat wij niet hebben om zelf de de vraag te beantwoorden. Gewoon uit te rekenen, is verre van quantum physics...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Timmioo
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 5 oktober 2015, 10:23
Mijn mountainbike: Assen

cheeta schreef:40-30-20 is BCD 96/64, waar een 'normale' 104/64 is...

Voor weet jij wat jij trapt voor jouw omstandigheden, daarmee heb je zelf het referentiekade dat wij niet hebben om zelf de de vraag te beantwoorden. Gewoon uit te rekenen, is verre van quantum physics...

Je kan niet alles berekenen en dat moet je ook niet willen, iedereen is anders, fietst anders, heeft een andere fysieke conditie, andere fiets, andere omstandigheden, andere eisen, andere referentiekaders, etc, etc, daar ben ik het volledig mee eens. Het enige wat ik vraag is vergelijkingsmateriaal, ervaringen en inzichten van gelijkgestemden, tevens vroeg ik mij af wat het maximale verschil in aantal tanden "mag" zijn tussen het ene en het andere kettingblad. Ik heb nu een redelijk beeld gekregen van enkele personen. Maar toch bedankt voor je bijster intelligente reactie.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op jouw cranks passen geen 104 bladen.
De keuze is dus beperkt tot de (duurdere) 94 bladen.
Overwee om een 2x crank te kopen waar 36 en 22 op zit.
36 zit mooi tussen jouw 30 en 40 in.
Met 30 ga je snel te kort komen op de rechte paden en op straat, dus domweg de 40 weglaten is niet de beste optie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

38/25 als je ook richting sauerland/ardennen wil. 38/27 voor nederland,.. Als ik alleen in Nederland zou rijden dan zou ik 1x11 rijden, liefst shimano ivm iets fijnere stappen tussen de versnellingen. kan je voor met 34, 36 of 38 rijden en achter een 11/40, 11/42 of 10/42
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7392
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Timmioo schreef:Je kan niet alles berekenen en dat moet je ook niet willen, ...
Nu snap ik nog steeds niet waarom je het niet zou kunnen berekenen. Volgens mij is het, zeker wanneer je verder niets aan de fiets verandert waar je zelf al het referentiekader voor hebt, niet meer dan middelbare school natuurkunde...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Timmioo schreef:Je kan niet alles berekenen en dat moet je ook niet willen

Ik zou dolgraag willen dat ik alles kon berekenen. Niet dat ik dan ook alles zou berekenen, maar verzekeringen werd bijvoorbeeld een koud kunstje. Anyway...
Timmioo schreef:iedereen is anders, fietst anders, heeft een andere fysieke conditie, andere fiets, andere omstandigheden, andere eisen, andere referentiekaders, etc, etc, daar ben ik het volledig mee eens. Het enige wat ik vraag is vergelijkingsmateriaal, ervaringen en inzichten van gelijkgestemden
Dit heeft inderdaad niks met de niet-berekenbaarheid te maken. Het zegt alleen iets over het referentiekader dat je nodig hebt voor de berekening, en dat is nou net niet wat anderen doen. Een waardevol inzicht van cheeta, helemaal voor jou.

Zie het zo: als je voor 34T rijdt en achter 12T, dan rijd je met ratio 34/12 = 2.83.
Pietje rijdt altijd tussen 0.8 en 2.5, meestal rond 1.9.
Jantje rijdt altijd tussen 1.3 en 4.0, meestal rond 2.2.
Jantje adviseert Pietje om alleen een 38T voorblad te gaan gebruiken (met zelfde cassette bij beide). Goed advies? Nee natuurlijk niet!

Dus, gebruik alleen je middenblad en kijk dan welke kransjes je achter gebruikt. Als daar dit uit komt:
24T is licht genoeg
meestal rond 17T
11T was wel te weinig als het hard ging
Dan weet je dat je een groter voorblad kan kopen waarbij 36T achter, dezelfde ratio geeft als de 24T op je 30T kettingblad, ofwel 30/24 = 1.25, ofwel 36*1.25 = 45T. Soortgelijk iets kan je met de 17T en je kettinglijn doen, een voorblad kiezen zodat je meest gebruikte ratios een mooie kettinglijn geven. (zomaar een voorbeeld, getallen zijn geen concreet advies! waardeloze getallen trouwens... 45T... tsssss)
Timmioo schreef:Maar toch bedankt voor je bijster intelligente reactie.
Ja man, die gast is zo intelligent! Hij kan delen en vermenigvuldigen. Hogere wiskunde hoor! Kijk, het kan best zijn dat je rekenen niet leuk vind, dan hoef je nog niet zo bot te doen tegen iemand die je advies geeft. In mijn ogen het beste advies dat je gekregen hebt. Eigenlijk moet ik bovenstaande niet posten. Voor iemand anders die het toevallig leest dan maar...
Gebruikersavatar
Timmioo
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 5 oktober 2015, 10:23
Mijn mountainbike: Assen

Bedankt voor je advies man, daar kan ik wat mee en excuus voor mijn enigszins botte reactie.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Plaats reactie