Extra Controle op MTB'ers in het Gooi

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Lol :P, ga wedstrijden fietsen als je een beetje competitief bent. Wordt je direct uit je "strava" droom geholpen.

Afijn, wandelaars met loslopende honden maken zich strafbaar aan een artikel van de flora fauna wet. Daar staan behoorlijke straffen op. Als mountainbiker moet je niet piepen over drollen die op de weg liggen, je verandert er toch niets aan. Vervelend is het inderdaad wel.

Hier geld maar 1 advies, zonnige zondagmiddagen mijden en wandelaars met beleid benaderen en passeren. Wat je geeft krijg je. Er lopen natuurlijk altijd eikels rond. Kijk b.v. is op de snelweg om maar is een vergelijking te maken. In Nederland wordt er elkaar niets gegund en zoals dat gezegd is dat niet alleen in het bos. Het is een structureel probleem in de Nederlandse samenleving en zogauw je je er over opwind maak je je er zelf ook schuldig aan. Handhaven bestrijd alleen symptonen, oplossen doe je dit probleem niet aangezien het een algeheel Nederlands moraal probleem is.

Dus take it of verhuis, zegmaar.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Haha, dat lijkt inderdaad wat dubbel. ik gebruik strava alleen om mijn kilometers bij te houden. Heb echt niet de illusie of het doel ooit maar n kom te halen. :-D
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Glenn-biker schreef:Lol :P, ga wedstrijden fietsen als je een beetje competitief bent. Wordt je direct uit je "strava" droom geholpen.

Afijn, wandelaars met loslopende honden maken zich strafbaar aan een artikel van de flora fauna wet. Daar staan behoorlijke straffen op. Als mountainbiker moet je niet piepen over drollen die op de weg liggen, je verandert er toch niets aan. Vervelend is het inderdaad wel.

Hier geld maar 1 advies, zonnige zondagmiddagen mijden en wandelaars met beleid benaderen en passeren. Wat je geeft krijg je. Er lopen natuurlijk altijd eikels rond. Kijk b.v. is op de snelweg om maar is een vergelijking te maken. In Nederland wordt er elkaar niets gegund en zoals dat gezegd is dat niet alleen in het bos. Het is een structureel probleem in de Nederlandse samenleving en zogauw je je er over opwind maak je je er zelf ook schuldig aan. Handhaven bestrijd alleen symptonen, oplossen doe je dit probleem niet aangezien het een algeheel Nederlands moraal probleem is.

Dus take it of verhuis, zegmaar.
Idd als je de spitstijden mijdt is er niks aan de hand... op zondagochtend gaan fietsen is vragen om problemen. En 14:00 of later doorgaans weer geen enkel probleem.
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Het positieve van dit bericht is dat de proef met vrij rijden in het GNR een permanent karakter heeft gekregen. Oftewel: je mag nu in het hele GNR vrij fietsen. Het Corverbos heb je als mtb-er (zeker in de weekenden) niet veel te zoeken vind ik. Veel te druk met gezinnen en loslopende honden. Je gaat ook niet in het Vondelpark dik doen met je MTB.

Gisteren ging ik een stuk wandelen. Tussen GNR zuid en route LV. Waar je dus NIET mag fietsen officieel. Ik heb 4 MTB pelotons gezien van 8 man of meer. 2 hiervan op een fietspad, dus die waren duidelijk onderweg van a naar b, en 2 op een wandelpaadje (type singletrack). Dat moet je dus niet doen, want voor je het weet ben je je privileges voor het GNR ook weer kwijt.

Moraal van het verhaal: We mogen vrij rijden in het GNR! WOOHOO!!!

Tip: print deze pagina uit, en neem mee in je rugzak :-q : http://gnr.nl/ontdek_het_gnr/activiteiten/op_de_fiets/" onclick="window.open(this.href);return false; (en hou je aan de gedragsregels natuurlijk)
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Afgelopen zondag nog gefietst hier in de omgeving met een man of 8. Op een bepaald moment krijg je een landbouwweg wat eigenlijk alleen voor trekkers is, redelijk kapot gereden weg met sporen en daarnaast een fiets- wandelpad van een cm of 60 breed.
Eerst fietsen we op het fiets- wandelpad, komen we verderop een paar wandelaars tegen, wij uit goed fatsoen de landbouwweg op zodat de wandelaars niet de modder in hoeven, lopen er verderop een man en een vrouw over dat blubberpad, zij kijkt om en blijft gewoon lopen in het linkerspoor, manlief blijft in het rechterspoor en ze gaan geen centimeter aan de kant. Wij met gepaste snelheid er tussendoor, begint mevrouw te schrewen dat er ook een fietspad is. Maar verderop liepen daar ook al weer mensen op.
Wat moeten we dan? Het word ons ook niet makkelijk gemaakt.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Hahaha, ja, het is niet makkelijk in het bos :D
mrkoetje
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: di 9 oktober 2012, 11:36
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6 2022
Contacteer:

Mijn ervaring is dat je je het beste nergens druk om moet maken. niet om loslopende honden, niet om onwillende voetgangers. gewoon vriendelijk groeten, op tijd bellen, heel rustig rijden waar honden/kinderen lopen etc.
95% van de tijd springen de mensen opzij & houden de honden voor je vast. 80% van de tijd groeten ze je prettig terug.

Probeer zoveel mogelijk zaterdag- of zondagmorgen te biken. 's middags niet en hou je aan de LOGISCHE regels. (soms zijn er regels om de regels, die mag je rustig overtreden wat mij betreft ;) )
Nooit meer op je bek, op een single TREK
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Wat ook wel eens wil helpen is zelf stoppen en aan de kant gaan om mensen te laten passeren.
MarclaCross
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 13 november 2015, 13:46

Ik fiets op een mtb vrijwel iedere dag door het Gooi. In de omgeving van Bussum, Laren en Blaricum word je begroet door bijna iedereen. Bij kasteel Groeneveld in Baarn heb ik steevast altijd ellende met hondenbezitters die daar massaal hun hond uitlaten. Ga je daar het spoor over richting Lage Vuursche dan begint de echte oorlog; daar leggen sommigen hondenbezitters boomstammen op het pad om de fietsers te treiteren. Bij bosbad de Vuursche vertelde een opgeblazen bos-tokkie met een pit-bull mij dat ik daar niet mocht fietsen. Ik reed op dat moment op het ge-asfalteerde gedeelte en meldde hem dat ook. "ja. zei hij, "ik denk, ik zeg het maar vast, voordat je het bos induikt". Toen kon ik het dus niet laten om hem te vertellen dat hij er voor een smeris wel heel vreemd uitzag, net als zijn rare hondje die op de verste verte niet leek op een standaard politiehond. Ik heb dus altijd veel lol in het Gooi en ben nog nooit lastig gevallen door een opdringerige boswachter met een pamflet. Jammer eigenlijk.
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Vorige week kreeg ik weer commentaar van een wandelaar: "dit is een wandelgebied". Heb de dame verteld dat wandelaars niet langer het alleenrecht op het GNR hebben.
http://www.larensbehoud.nl/internet/rss ... p?id=31234" onclick="window.open(this.href);return false;

https://gnr.nl/de-natuur-in/activiteiten/op-de-fiets/" onclick="window.open(this.href);return false;
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
PaganiProductions

Als ik wandelaars tegen of ruiters pas ik meestal mijn snelheid aan of kijken of kan uitwijken en als het echt niet anders dan ga ik pas remmen nu praat wel niet over Holland.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Apart nieuwsartikel... Beetje negatief geschreven t.o.v. de mtb'ers.
Ook wel een apart gedeelte is dit:

"Daar­mee wordt ge­lijk het punt be­noemd dat stelt dat de na­tuur ge­res­pec­teerd dient te wor­den. Paad­jes die dus ont­staan zijn door wil­de die­ren, blij­ven on­be­voegd ter­rein. Me­vrouw Son­dij die ie­de­re dag haar hond uit­laat op zo’n paad­je, na­bij de Hoor­ne­boeg­se hei­de, is daar blij mee. ,,Het lijkt mij he­le­maal niks als ze hier straks ko­men fiet­sen met hun hoge snel­he­den. Ik ben al druk ge­noeg met m’n hond. Het lijkt me niks als ik ver­vol­gens ook nog eens re­ke­ning zou moe­ten hou­den met die veel te hard rij­den­de fiet­sers.’’

Dus wandelaars met honden mogen wel op de paadjes lopen die door het wild gemaakt worden?
Volgens mij zit je dan de natuur ook aardig dwars...
Jaxno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 27 januari 2017, 13:46

Precies, en hoe ‘druk genoeg’ kun je zijn als je hond netjes aangelijnd is? En als ie losloopt waar dat mag dient je hond wel goed te luisteren, anders mag ie niet eens los. En dan die ‘veel te hard rijdende fietsers’, dat is ook lekker stigmatiserend. Daar kan ze mij dan gelukkig niet mee bedoelen:)

Eigenlijk kun je je hier ook maar beter helemaal niet druk over maken, dit zijn van die enge boswandelaars die vinden dat iedereen en alles verstoord, behalve zij zelf. Jammer dat ze weer een podium krijgen.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Voor alle "gooiers" onder ons, Wat zijn jullie meningen hierover? Wij hebben er nooit zo bij stil gestaan, fiets over t algemeen wel over " paden " vind het een beetje een vaag begrip waar je wel en niet mag fietsen
Ik rijd 90% van de tijd dat ik mountainbike ook in terreinen van het GNR en vind het volstrekt duidelijk op welke paden je wel en op welke je niet mag. Ik vind het terecht dat je niet buiten de paden mag en vind het jammer dat sommigen het toch doen (zelf gezien) De kans bestaat dat die het op den duur verpesten voor degenen die zich wel aan regels houden. Ik heb ook nooit last van wandelaars (behalve dan dat ik er soms voor moet afremmen, maar dat vind ik geen probleem), wel een enkele keer van een hond. Er zijn zoveel paden dat je, als je wandelaars ziet, heel vaak naar een ander pad kunt uitwijken. Dat is het voordeel van het feit dat je geen speciale paden hoeft aan te houden. Overigens zijn die GNR gebieden in mijn ogen niet echt natuurgebieden. In echte natuurgebieden mag je niet in, of je nou voetganger bent, mountainbiker of wat dan ook. Kijk bijvoorbeeld naar de Oostvaardersplassen. Met de huidige drukte in de GNR gebieden is het wonder dat er nog een vogel in broedt. Het zijn veel eerder recreatiegebieden met een natuurlijk karakter.
Plaats reactie