Cube of Canyon, wie helpt mij met een keuze?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Timmioo
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 5 oktober 2015, 10:23
Mijn mountainbike: Assen

Hallo fijne fietsvrienden,

Ik ben net nieuw op dit forum en heb er nu al veel informatie vanaf gehaald. Sinds mijn 16e ben ik fanatiek wielrenner, tot mijn twintigste heb ik wedstrijden gereden en veel kilometers gefietst in de regio Steenwijk. Toen in de jaren 90 het mountainbiken uit Amerika kwam "overwaaien", heb ik de racefiets ingeruild. De fietspaden in de regio kende ik zo langzamerhand wel en het nadeel van wielrennen vond ik toch altijd dat het redelijk seizoensgebonden was. Mijn eerste mountainbike was een Raleigh, deze heb ik vrij snel ingeruild voor een Giant en later geupgrade naar een Giant Cadex met Roch Shox vork. Met veel plezier en regelmaat heb ik hiervan gebruik gemaakt. Jaren later ging ik verhuizen, ik ben Jiu-Jitsu en Judo gaan beoefenen en het fietsen raakte in de slop. Na mijn scheiding in 2010 begon het weer te kriebelen en kocht ik een Corratec Super Bow Trail, Deore afgemonteerd. een leuke fiets om de sport weer op te pakken, maar de voorvork beviel absoluut niet en qua afmontage net iets te weinig kwaliteit. Inmiddels ben ik weer verhuisd naar een andere regio en ben ik sinds kort weer fanatiek aan het mountainbiken. De fiets bevalt net niet goed genoeg met nog steeds als nadeel de RST-voorvork. Vorige week heb ik proefgefietst op een Cannondale 29-er. Lekker licht en stijf, echter de hoge zit en zwaartepunt geeft mij niet het gevoel van controle wat ik van een 26-inch mountainbike gewend ben. Nu ben ik aan het oriënteren en kom uit op onderstaande fietsen, ook qua budget. Ik houd van technische parcoursen en het betere gooi- en smijtwerk. Ik ben 184 cm. lang en weeg 84 kg. Kunnen jullie mij voorzien van advies en feedback zodat ik een weloverwogen keuze kan maken?:

CANYON GRAND CANYON AL 5.9
€ 849,00 (excl. verzendkosten)
VOORVORK ROCKSHOX 30 GOLD TK 29
BALHOOFDSTEL FSA HEADSET
ACHTER DERAILLEUR SHIMANO DEORE XT SHADOW, 10S
VOOR DERAILLEUR SHIMANO SLX, 10S
SHIFTERS SHIMANO SLX, 10S
REMMEN SHIMANO BR-M396
NAVEN SHIMANO RM66
VELGEN ALEX MD21
BANDEN CONTINENTAL X-KING SL 2,2
CRANKSTEL SHIMANO DEORE, 10S
TANDWIELEN 40 | 30 | 22
KETTING KMC X10-93
TRAPAS SHIMANO DEORE
STUURPEN IRIDIUM \ 3 - 0 \
STUUR IRIDIUM \ 3 - 0 \ FLATBAR
HANDVATTEN CANYON BRACELETS
ZADEL IRIDIUM \ 3 - 0 \
ZADELPEN IRIDIUM \ 3 - 0

of

Cube Attention SL 27,5 prijs €899,00
Netto gewicht: 13.2 kg
Afmontage:
Rock Shox Recon Silver TK Solo Air, PopLoc, 100mm Veerweg voor (mm) 100mm
Schakelgroep: Shimano XT
Crankstel: Shimano Deore FC-M612, 40x30x22T, 175mm
Voorderailleur: Shimano Deore
Achterderailleur: Shimano XT 10 speed
Cassette: Shimano CS-HG50, 11-36
Shifters: Shimano Deore SL-M610 Rapidfire-Plus
Zadelpen: CUBE Performance Post 27.2mm
Zadel: CUBE Active 1.1
Velgen: CUBE ZX24 Disc
Schwalbe Smart Sam Active, 2.25 banden
Ketting: Shimano CN-HG54
Lock-out voorvork: PopLoc
Type stuurpen: CUBE Performance 31.8mm
Stuur: CUBE Rise Trail Bar, 700mm
Handvatten: CUBE Performance Grip

groeten,
Timmioo
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Iets doorsparen en gaan voor een Reba/Fox afgemonteerde fiets, die dan wel helemaal af is? Een RST beviel je niet, een Recon is het in mijn ogen ook nog net niet, zeker met je voorliefde voor meer technische uitdagingen.

Ps: de Grand Canyon is een topfietsje, maar je zocht 27,5" begreep ik? De Canyon is in jouw maat, bij 1,84m, er alleen in 29".

Een 29" zal oha juist eerder meer controle geven, je zit oha ook meer in de fiets/tussen de wielen, dan erop, zoals bij de kleinere maten wielen.
Waar iedere fiets van profiteert downhill, of het nu een hardtail is of een fully: een dropperpost. Zinvolle upgrade voor tzt eventueel. Heb je ook nooit meer het gevoel bovenop de fiets te 'moeten' zitten als je een bocht in gaat of een afdaling in duikt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Timmioo
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 5 oktober 2015, 10:23
Mijn mountainbike: Assen

Hoi Aurelius, dank voor je reactie. Een dropperpost staat idd ook op mijn verlanglijstje. Wat zijn de verschillen tussen een RockShox Reba, Gold en Silver precies, daar kan weinig zinnigs over vinden op het net. Ik zoek niet per se een 27,5-er maar wel een fiets die mij snel vertrouwen geeft bij technische uitdagingen. De Grand Canyon AL 6.9 is wel uitgerust met een Reba.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zelf ben ik ook groot liefhebber van technische parcoursen. Dat mag vlak en technisch zijn, maar ook heel steil bergop en af en technisch zijn. Waarbij ik altijd 'XC' op een raca/marathon 100mm fully, ik 'dowhnill' dus niet 'echt' in parken of in de bergen, al vind ik een downhillpark met allemaal kombochten ook heerlijk (de jumps hoeven alleen niet zo voor mij).

Ik reed hiervoor een custom 650b 100mm fully, heb nu een 29" 100mm fully. Die is misschien een tik minder speels bij insturen, maar wendbaar zat, en geeft vooral meer rust op hogere snelheden bergaf, en veel meer tractie steil bergop en bergaf, maar ook in modder en zacht zand bijvoorbeeld. Al met al is die daardoor sneller, en kom ik in XC terrein makkelijker mee vooruit. Bij 1,68m, ben dus niet groot.

Op een hardtail zul je nog meer baat hebben bij de grote wielen, omdat je daar geen extra tractie en rust kunt halen uit een achterdemper, denk ik (al haal je ook nog veel tractie uit de juiste bandenkeus met de juiste luchtdruk in die banden), en een goede voorvork bepaalt heel erg wat je uit de rest van je fiets kunt halen als het echt technisch wordt. Dan begint het bij Rock Shox 'vanaf' een Reba, of met een Fox.

De Canyon 6,9 die jij noemde zou dan eerder mijn keus zijn dan de 5,9, vanwege de betere voorvork.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Timmioo
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 5 oktober 2015, 10:23
Mijn mountainbike: Assen

Daar kan ik wat mee. Zo'n 80% van mijn tijd fiets ik toch XC en zal dan meer baat hebben bij de grotere wielen, daar ben ik inmiddels wel van overtuigd. Ik twijfel echter nog sterk wat betreft de 650B van Scott of gelijkwaardig, deze combineert mijns inziens het beste van 2 werelden. Mijn voorkeur gaat echter sterk uit naar Canyon, strakke fietsjes tegen een gunstige en eerlijke prijs. Kan je mij het wezenlijke verschil uitleggen tussen de Silver, Gold en Reba?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Randy13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 maart 2013, 18:23
Mijn mountainbike: Trek Procaliber SL 9.8
Contacteer:

Verschil zit bij de reba in de steerer tube de silver heeft een stalen en de gold een alu scheelt een paar grammen 400 volgens mij
Trek Procaliber SL 9.8
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Met de 6.9 krijg je voor 150 euro niet alleen een véél betere voorvork maar ook véél betere remmen, véél betere wielen en marginaal betere onderdelenkeuzes die lijden tot een 1,2kg lichtere fiets.

Doorsparen! Elk canyon model heeft een sweetspot en dat is hier de 6.9.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Canyon
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Met een Canyon heb je de beste koop!
Gebruikersavatar
Timmioo
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 5 oktober 2015, 10:23
Mijn mountainbike: Assen

Bedankt allemaal voor de reacties. Eigenlijk was ik er al lang uit, het wordt de Canyon, ik denk de 5.9. Dan koop ik later een extra set wielen van een betere kwaliteit er bij, altijd handig om de weg mee op te gaan. Nu twijfel ik alleen nog over de framemaat. Mijn lichaamslengte is 184 cm. en binnenbeenlengte 88,5 cm. In theorie kom ik dan uit op een framemaat 19 inch of 50 cm. Welke maat zou ik moeten kiezen bij Canyon, mijn voorkeur gaat uit naar een M vanwege de wat sportievere zit en compactere frame.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
Timmioo
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 5 oktober 2015, 10:23
Mijn mountainbike: Assen

Leuk fietsje trouwens Crankstel!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Timmioo schreef:Bedankt allemaal voor de reacties. Eigenlijk was ik er al lang uit, het wordt de Canyon, ik denk de 5.9. Dan koop ik later een extra set wielen van een betere kwaliteit er bij, altijd handig om de weg mee op te gaan. Nu twijfel ik alleen nog over de framemaat. Mijn lichaamslengte is 184 cm. en binnenbeenlengte 88,5 cm. In theorie kom ik dan uit op een framemaat 19 inch of 50 cm. Welke maat zou ik moeten kiezen bij Canyon, mijn voorkeur gaat uit naar een M vanwege de wat sportievere zit en compactere frame.
Bij Canyon op de site kan je je gegevens invullen en krijg je een advies. Ik denk dat je idd een M nodig zal hebben. Ik ben 1.85 en daarbij gaf die tool ook aan dat een M de maat zou moeten zijn.

Succes!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Niet de 6,9?! Ik zou het nu in een keer helemaal goed doen :-{ ...

Het tooltje op de website waarmee je je framemaat bepaalt, wat geeft die aan?
Ik zat voor mijn eigen gevoel ook tussen 2 maten in, uiteindelijk kwam ik na een proefritje in Koblenz tot de conclusie dat het gegeven advies van Canyon juist was (Maat S bij 1,68m).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Gezien je binnenbeenlengte kom je waarschijnlijk op een L uit.

Zou toch ook de 6.9 serieus overwegen!
DVV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 12:28
Mijn mountainbike: 2016 Canyon Spectral 8.9 (blue). En 2014 Canyon Grand Canyon AL 6.9

Ik heb de 6.9 ook. 2014 model, maar met dezelfde Reba vork. Zeer tevreden over. Bedenk dat als je tzt een nieuw wielsetje gaat kopen, dit ook aardig in de papieren kan lopen. Ben het met de medeforummers eens, beter ff doorsparen en direct iets meer uitgeven voor een 6.9
Succes met het maken van de keuze
Plaats reactie