Lange Fietsbroek

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Hallo Allen,

Vraagje. Ik heb een tijdje geleden onderzoek gedaan voor mezelf naar "Wat is nu een goede fietsbroek voor mij." Ik heb veel op het internet gelezen en ik heb veel tests gelezen. Als winnaar kwam vrijwel elke keer Assos eruit. Ik heb toen gekozen om de gok te wagen en een Assos fietsbroek van 139 euro te bestellen. Nu wil ik nooit meer iets anders, geweldige broek. Let wel....Dit is een korte broek.

Nu fiets ik ook in de winter en met de komende 24 uurs race waarbij het in de nacht ook koud kan zijn ben ik alvast opzoek naar een goede LANGE fietsbroek. En uit ervaring weet ik dat je twee verschillende lange broeken hebt. Van die hele dikke voor als het echt vriest en broeken die eigenlijk van hetzelfde materiaal zijn als de korte fietsbroeken voor in de zomer echter heb je deze dan in de lange variant. Deze broeken zijn wat dunner, meer geschikt voor als het net te koud voor een korte is maar je nog geen thermo kleding aan hoeft.

Ik ben toen gaan zoeken naar vergelijkbare onderzoeken en ik kom daar nog niet echt uit. Dus dacht, waarom vraag ik het niet hier. Jullie hebben er vast ervaring mee.

Concreet:
Ik ben opzoek naar een goede LANGE broek. Voor zowel in het naseizoen en in de winter.

De broek moet zijn voor langere ritten op de MTB of Racert. Ik heb nogal eens last van mijn Anjer.

Hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven en je ervaring delen.
#Skraleanjers
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mij is niet duidelijk of je er een met zeem wil, of juist niet. In mijn optiek is een lange broek zonder zeem, gedragen over een korte, echt prima.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Kapitein Iglo schreef:Mij is niet duidelijk of je er een met zeem wil, of juist niet. In mijn optiek is een lange broek zonder zeem, gedragen over een korte, echt prima.
Niet eens over nagedacht eigenlijk. Ik heb de laatste 24 uurs race ook gereden met een korte broek (assos) met daar overheen mijn huidige versleten lange broek.

Maar misschien goed om daarover na te denken. Kan ik altijd mijn Assos dragen.
#Skraleanjers
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

In de winter heb ik een (Ultima) lange broek zonder zeem over mijn korte broek.
Heb je je ook al verdiept in beenstukken? Zeker in het voorjaar/najaar en met zo'n 24-uursrace ideaal. Je propt ze gewoon in het achtervak van je fietsshirt en doet ze aan/uit wanneer het koud/warm wordt.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Winter: lange broek zonder zeem over je favoriete fietsbroek.

24-uurs, ochtend, avond, voor- en naseizoen: been- of kniestukken.
Everybody bought a new bike!
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Thnx, ik ben overigens niet een fan van arm of beenstukken. Vind het niet erg fijn dus ik denk dat ik voor een lange broek zou gaan.

Maar ik denk dat ik maar eens een lange broek zonder zeem ga aanschaffen om dat te proberen.
#Skraleanjers
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Denk ook aan lange schaatsbroeken, gevoerd of ongevoerd.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
BerryFOX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 643
Lid geworden op: di 15 augustus 2006, 10:26
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon Team / Salsa El Mariachi

Ik heb zelf ook assos broeken, ook een 3/4 voor het voor- & naseizoen welke ik in de winter ook nog eens gebruik met castelli nanoflex beenstukken (water afstotend).

Een erg fijne combi omdat de 3/4 broeken al meer gericht zijn op koudere dagen en de waterafstotende beenstukken maken het voor mij de perfecte combi in de winter!
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Voor de herfst zomerbroek en beenstukken (Gore).
Winter: Assos, geweldige broek, met grote windafschermende kniestukken, welke de knieen goed beschermen tegen de koude.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik heb dit jaar een Castelli lange broek met zeem gekocht, ook voor mijn woon werk verkeer. Ik wissel het af met een lde combi 'ange broek zonder zeem + korte broek met zeem'. Ik vind het namelijk vervelend om al die lagen 's winter uit en aan te moeten trekken met woon werk verkeer.

De lange broiek met zeem is mij er goed bevallen. Ik heb touwens geen wind dichte of water afstontend iets, gewoon een lange broek met zeem. Ik heb het niet echt snel koud, dus dat scheelt. Ook heb ik meestal een baggy erover.
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

Ik heb de Assos Habu met zeem en ook een zonder zeem met korte broek en het bevalt me allebei prima! Ook voor ritten langer dan 3-4 uur :-)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor een lange broek zonder zeem, kijk eens bij de hardloopbroeken van de bekende stuntwinkels. Ik heb een paar van die dingen en geen ervan heeft me meer dan een tientje gekost. Gewoon in de aanbiedingenbakken van Kruidvat, Lidl e.d. :-)

Met die Assos eronder heb je al een goede zeem, die overbroek hoeft niet duur te zijn.
Wil je er persé een met winddichte voorkant is het een ander verhaal, maar daarvoor moet het echt al behoorlijk koud gaan worden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
dennisv
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 5 oktober 2013, 16:23

Rij het hele jaar in mijn korte broek met mijn zeembroekie eronder, in de winter beenstukken erbij en eingelijk nooit kouwe benen.
Pak toch die lift omhoog..........
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Er zijn lange broeken en lange broeken. Het hangt vooral van de temperatuur af welke broek geschikt is. Tot een graad of 5-8 kun je af met een wat dikkere 3/4 broek. Assos maakt hiervoor ook prima broeken. Zolang het niet te koud is gebruik ik ook vaak goede beenstukken (Assos, Sportful, Craft).

De echte winterbroeken voorzien van windstopper en gericht op temperaturen onder de 0 graden, die van Assos zijn te duur. Ik ga geen € 250 voor een broek uitgeven. Dan liever twee lagen over elkaar. Goede Assos broek (kort) met daarover iets zonder zeem maar wel dik en lang.

Ik heb twee jaar geleden een Shimano broek gekocht voorzien van windstopper die ongeveer € 100 heeft gekost. Voor die enkele keer dat het nodig is meer dan voldoende.
Laatst gewijzigd door owwwwk op zo 23 augustus 2015, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
StAlTiCa
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Thnx voor de reacties. Ik ga eens wat tips uitproberen
#Skraleanjers
Plaats reactie