Twee bondige vragen:
In een filmpje op youtube wordt uitgelegd dat je op een bospad sneller en veiliger door de bocht kan als je de fiets in de bocht laat hangen, terwijl je lichaam rechtop blijft. Daarmee verandert het zwaartepunt zo min mogelijk. Is dit altijd een goede techniek, dus ook als de ondergrond grind, zand of gravel is?
In Zuid-Limburg heb je onverharde brede wegen met daarop afwisselend grof en fijn los/vast grind. Wat kan je het beste doen bij de snelle afdalingen? En welke banden zijn hier het beste geschikt? Dunne gravelracers of juist flinke noppen?
Bocht- en daaltechniek
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 417
- Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
- Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014
Heeft wel met het zwaartepunt te maken maar de belangrijkste reden is dat je dan meer druk uit oefend op je buitenste nopen van je band. Hierdoor creeer je grip.
Doe je dit niet en ga je hangen zoals bijvoorbeeld een wielrennen doet dan ga je glijden met het risico dat je onderuit gaat.
Is ook een filmpje over te vinden op YouTube maar weet niet meer precies hoe ze heten, daarin laten ze het verschil tussen beide technieken zien.
Welke banden durf ik je niet te zeggen.
Edit:
Gevonden:
http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... SpWEcBA_WA" onclick="window.open(this.href);return false;
Doe je dit niet en ga je hangen zoals bijvoorbeeld een wielrennen doet dan ga je glijden met het risico dat je onderuit gaat.
Is ook een filmpje over te vinden op YouTube maar weet niet meer precies hoe ze heten, daarin laten ze het verschil tussen beide technieken zien.
Welke banden durf ik je niet te zeggen.
Edit:
Gevonden:
http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... SpWEcBA_WA" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door MdBruin op wo 20 juli 2016, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2129
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Check anders nog wat filmpjes van GMBN op youtube.
Die jongens leggen heel veel dingen heel rustig en met handige beelden uit:
https://www.youtube.com/user/globalmtb/ ... ry=descend" onclick="window.open(this.href);return false;
Die jongens leggen heel veel dingen heel rustig en met handige beelden uit:
https://www.youtube.com/user/globalmtb/ ... ry=descend" onclick="window.open(this.href);return false;
Over welke banden kun je het beste even de zoekfunctie gebruiken of
het Zuid Limburg Topic doorspitten, of het grote banden topic wat
ergens rond zwerft.
Qua snelle gravelbochten in ZL ligt het een beetje aan de soort gravel
maar de bochttechniek zou weinig veranderen. Dus fiets scheef en op
de zijnoppen door de bocht. Nooit hard remmen in een gravelbocht,
liefst daarvoor de snelheid eruit halen.
het Zuid Limburg Topic doorspitten, of het grote banden topic wat
ergens rond zwerft.
Qua snelle gravelbochten in ZL ligt het een beetje aan de soort gravel
maar de bochttechniek zou weinig veranderen. Dus fiets scheef en op
de zijnoppen door de bocht. Nooit hard remmen in een gravelbocht,
liefst daarvoor de snelheid eruit halen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10359
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Zoals op de filmpjes hoeft het ook weer niet om hier in Zuid L de bocht door te komen.
Als je maar met je gewicht flink leunt op je buitenste omlaag staande pedaal, en je fiets iets schever in de bocht legt, gaat het al goed.
Zelf rijd ik tubeless NoNi's 2,25 op 1,3-1,4 bar bij 68kg, omdat ik er wel een agressieve daalrijstijl op na houd en altijd en overal het hele jaar door grip wil hebben, ook bv in de Alpen.
Heb een 100mm race/marathonfully voor stevig XC-en.
Wat helemaal goed is om listige bochten snel en safe te kunnen rijden: je dropper laten zakken ....
Als je maar met je gewicht flink leunt op je buitenste omlaag staande pedaal, en je fiets iets schever in de bocht legt, gaat het al goed.
Zelf rijd ik tubeless NoNi's 2,25 op 1,3-1,4 bar bij 68kg, omdat ik er wel een agressieve daalrijstijl op na houd en altijd en overal het hele jaar door grip wil hebben, ook bv in de Alpen.
Heb een 100mm race/marathonfully voor stevig XC-en.
Wat helemaal goed is om listige bochten snel en safe te kunnen rijden: je dropper laten zakken ....
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- erwin.burgers
- Pro Biker
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
- Contacteer:
En dat is nou net de reden waarom m'n linkerknie al van een volledig nieuw velletje voorzien isRayb81 schreef:En draai je heupen mee de bocht in.
Binnenste knie de bocht indraaien, zo vang je je fiets op mocht het onder je vandaan slippen.
Soms push je het net te ver. Voor mij alleen de vraag waarom me dat eigenlijk altijd in een linkerbocht overkomt...
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Als je nou snel die bocht door wil en je moet zo laag gaan dat je 1 voet van je pedalen afhaalt en je remt bij. Is het dan het verstandigst om helemaal tot stilstand af te remmen of is er dan een mogelijkheid om weer snelle acceleratie te krijgen? In welke versnelling ga jje een bocht in zoals ze in het eerste filmpje van MdBruin laten zien waar de eerste persoon wegglijdt en valt, maar de tweede niet
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1602
- Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
- Mijn mountainbike: GHOST tacana 5
Als ik jouw eerste zinnen lees dan ga je op je muil..TedH schreef:Als je nou snel die bocht door wil en je moet zo laag gaan dat je 1 voet van je pedalen afhaalt en je remt bij. Is het dan het verstandigst om helemaal tot stilstand af te remmen of is er dan een mogelijkheid om weer snelle acceleratie te krijgen? In welke versnelling ga jje een bocht in zoals ze in het eerste filmpje van MdBruin laten zien waar de eerste persoon wegglijdt en valt, maar de tweede niet
Zo laag dat je voet van het pedaal moet. Dan hou je geen grip over
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Dus angst om dood te gaan