Overstappen naar fully
-
- Moderator
- Berichten: 13012
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
En er is altíjd een fijnere fiets. Je bent nooit klaar:).
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Ik zou me niet blindstaren op die duurdere Amerikaanse merken en voor een jonge 2e hands gaan.
"This species has amused itself to death"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10359
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Vaak sneller, maar zeker niet altijd, en ook niet alleen op afdalingen. In technisch terrein legt elke XC hardtail het af trgen een fully. Ook in de worldcup XC wordt een fully gereden juist op de steile technische klimmen, waar je bergop profiteert van de extra traktie.PaneVino schreef:Als ik de discussie even heel erg plat sla ... :
HT is overall sneller, maar vraagt dat meer van je lichaam. Uitzondering zijn afdalingen, waar de FS sneller is en minder van je lichaam vraagt.
Ik denk niet dat het veel verschilt in de middenmoot. Het principe blijft gelijk. Helemaal met de verschillende prijs-ranges die je noemt. Maar ik denk ook dat tussen een HT van 2000,- en een FS van 2000,- hetzelfde van kracht zal zijn.
Maar: in Nl kom je dergelijke stukken weinig tegen, plat Nl is wel een uitzonderlijk typisch hardtail land, wat dat betreft.
Zowel voor middenklasse HT's als fully's geldt: let op lichte wielen. In de middenklasse zijn internetmerken om die reden zeer interessant waar het afmontage-gewicht betreft, daar legt elke Specialized, Cannondale, Trek, etc het tegen af. Speelt geld minder een rol, is je budget veel hoger, dan worden pas die merken qua afmontage interessanter, al blijven ze het afleggen tegen internetters, of bv een LBS merk als Cube.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- nielsvo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1649
- Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
- Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL
Dit heb ik ook gemerkt sinds de overstap naar een FS, worteltapijten en obstakels zijn in een klim met een FS een stuk makkelijker te nemen.aurelius schreef: Vaak sneller, maar zeker niet altijd, en ook niet alleen op afdalingen. In technisch terrein legt elke XC hardtail het af trgen een fully. Ook in de worldcup XC wordt een fully gereden juist op de steile technische klimmen, waar je bergop profiteert van de extra traktie.
Nadeel van een FS blijft het extra gewicht, 1.5 kg scheelt het al snel en dat merk je uiteindelijk toch ook wel op langere tochten met veel klimmen.
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3832
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
In het geval van Scott 1,1Kg. Maar als je even een beetje op je lijn let is dat "probleem" ook weer opgelost.nielsvo schreef:Nadeel van een FS blijft het extra gewicht, 1.5 kg scheelt het al snel en dat merk je uiteindelijk toch ook wel op langere tochten met veel klimmen.
Laatst gewijzigd door Tijgerhaai op do 20 augustus 2015, 00:45, 2 keer totaal gewijzigd.
●◼︎▲◆ You like it now, but you'll learn to love it later.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Deze discussie werd laatst ook weer aangehaald tijdens een UCI XC wedstrijd.
Waarom de vrouwen bijna allemaal op een hardtail rijden en bijna alle mannen op een fully (bij technische parcoursen).
Het antwoord was omdat de mannen genoeg vermogen kunnen trappen om het extra gewicht van de iets zwaardere fully te kunnen compenseren.
Anyway, de fully is ook een stuk comfort.
Dat is ook de reden waarom ik toertochten en lange wedstrijden (marathons) op de fully rijdt.
Je kunt veel langer ontspannender op rijden dan op een hardtail waar ik toch een stuk meer gebroken van af kom.
Waarom de vrouwen bijna allemaal op een hardtail rijden en bijna alle mannen op een fully (bij technische parcoursen).
Het antwoord was omdat de mannen genoeg vermogen kunnen trappen om het extra gewicht van de iets zwaardere fully te kunnen compenseren.
Anyway, de fully is ook een stuk comfort.
Dat is ook de reden waarom ik toertochten en lange wedstrijden (marathons) op de fully rijdt.
Je kunt veel langer ontspannender op rijden dan op een hardtail waar ik toch een stuk meer gebroken van af kom.
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3832
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
Ik ken anders een paar meiden die op fullys rijden. En als ik niet oppas rijden ze mij zoek. (is wel het uitzicht beter )
●◼︎▲◆ You like it now, but you'll learn to love it later.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:16
- Mijn mountainbike: CUBE Stereo HPA 120 Pro
ik houd ook altijd even in als ik achterop een aantal dames rijd
wegens klachten aan de onderrug op een HT
dit jaar trotse eigenaar geworden van een Cube stereo. wel een HPA versie, de duurdere carbon is aan
mij niet besteed. ik gooi hem nog wel eens in de bosjes of soms de fiets mij.
maar prijs / kwaliteit zeer over te spreken CTD achterdemper REBA voorvork. XT afgemonteerd.
wegens klachten aan de onderrug op een HT
dit jaar trotse eigenaar geworden van een Cube stereo. wel een HPA versie, de duurdere carbon is aan
mij niet besteed. ik gooi hem nog wel eens in de bosjes of soms de fiets mij.
maar prijs / kwaliteit zeer over te spreken CTD achterdemper REBA voorvork. XT afgemonteerd.
Heb vandaag ook wat verder gezocht en kwam ook op de Cube stereo alleen wel de 140 HPA en zag dat je 150mm, 110mm, lockout hebt dus die leek mij ookwel interessant aangezien hij dan ook wat meer inzetbaar is in het buitenland.Pathfinderz schreef:ik houd ook altijd even in als ik achterop een aantal dames rijd
wegens klachten aan de onderrug op een HT
dit jaar trotse eigenaar geworden van een Cube stereo. wel een HPA versie, de duurdere carbon is aan
mij niet besteed. ik gooi hem nog wel eens in de bosjes of soms de fiets mij.
maar prijs / kwaliteit zeer over te spreken CTD achterdemper REBA voorvork. XT afgemonteerd.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 447
- Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40
Ik heb een week geleden de Specialized Epic comp 29 gekocht. Ik ben echt blij dat ik voor een fully ben gegaan. Hij rijdt echt fantastisch. Ik wil niet meer terug.
#Skraleanjers
Ik heb al fully gebiked vanaf het jaar 2003 volgens mij. Ik ben begonnen op een scott G-zero FX4
en een half jaar later reed ik een Specialized Rockhopper FSR. Daarna een Trek Fuel EX7 etc.
De laatste fully was een Specialized Camber 29.
Nu kwam er even een omslag en heb ik 2 jaar lang niet meer op een fully gebiked.
Qua rug was er niets speciaals maar ik merkte met drops en sprongen dat ik daarna
een zeurende knie kreeg.
Dus afgelopen weken een Scott Genius 730 frame (27,5) (150mm veerweg)opgebouwd
en vandaag de Maiden Voyage gehad bij een alternatief rondje Meersen. En ow wat heerlijk.
Het klimt ietsjes zwaarder maar dat komt meer door de lompe wielset die er nu in zit.
Dat weegt nogal icm. Maxxis banden.
Maargoed, na vandaag een lading drops en trappen gereden te hebben nergens last van.
De Genius demper met schakelaar op het stuur deed me verrassen. Schakelen tussen lock-out.
100mm. of 150 mm. is zo een eitje. En omdat het zo makkelijk is gebruik je het ook vaker.
Als 26" wielen geen bezwaar is dan zou ik persoonlijk eens kijken voor bijv. een Trek Fuel EX8. (8.5 / 9)
Ik zie er in marktplaats een paar staan voor > 1000,-
Genoeg veerweg om overal uit de voeten te komen, ook in de Alpen.
en een half jaar later reed ik een Specialized Rockhopper FSR. Daarna een Trek Fuel EX7 etc.
De laatste fully was een Specialized Camber 29.
Nu kwam er even een omslag en heb ik 2 jaar lang niet meer op een fully gebiked.
Qua rug was er niets speciaals maar ik merkte met drops en sprongen dat ik daarna
een zeurende knie kreeg.
Dus afgelopen weken een Scott Genius 730 frame (27,5) (150mm veerweg)opgebouwd
en vandaag de Maiden Voyage gehad bij een alternatief rondje Meersen. En ow wat heerlijk.
Het klimt ietsjes zwaarder maar dat komt meer door de lompe wielset die er nu in zit.
Dat weegt nogal icm. Maxxis banden.
Maargoed, na vandaag een lading drops en trappen gereden te hebben nergens last van.
De Genius demper met schakelaar op het stuur deed me verrassen. Schakelen tussen lock-out.
100mm. of 150 mm. is zo een eitje. En omdat het zo makkelijk is gebruik je het ook vaker.
Als 26" wielen geen bezwaar is dan zou ik persoonlijk eens kijken voor bijv. een Trek Fuel EX8. (8.5 / 9)
Ik zie er in marktplaats een paar staan voor > 1000,-
Genoeg veerweg om overal uit de voeten te komen, ook in de Alpen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
deze week een fully frame.....trek fuel ex8 frame allu kunnen kopen van 2014.
broer alles omgezet van mn hartail carbon....pas een keer gefietst nog en moet even wennen en km maken ivm afstellen achterveer. gaan hier steeds frames kapot, of t nu allu is of carbon hopelijk nu klaar tijd zal t leten. ga t testen. de extra kg neem ik voor lief.
broer alles omgezet van mn hartail carbon....pas een keer gefietst nog en moet even wennen en km maken ivm afstellen achterveer. gaan hier steeds frames kapot, of t nu allu is of carbon hopelijk nu klaar tijd zal t leten. ga t testen. de extra kg neem ik voor lief.
-
- All rounder
- Berichten: 109
- Lid geworden op: do 30 mei 2013, 11:15
- Mijn mountainbike: rijd heerlijk met kleine wielen
En hoe bevalt de fully ten opzichte van de hardtail?
Het is echt wel even wennen, maar een fully is veel relaxter in grof terrein. En het is gemakkelijker vol te houden over langere ritten.
Ik zal niet snel meer op een hardtail stappen
Het is echt wel even wennen, maar een fully is veel relaxter in grof terrein. En het is gemakkelijker vol te houden over langere ritten.
Ik zal niet snel meer op een hardtail stappen
- jeroentune
- Pro Biker
- Berichten: 943
- Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
- Mijn mountainbike: Sassenheim
Ik ben ook over .. begonnen op een 26 inch fully .. na 9 maanden overgegaan naar een 29er hardtail .. Heerlijke fiets en enorm van genoten . toch weer terug naar een 29 inch fully .. maarwel met een achter demper die echt erg goed kan locken en dan voelt de fiets ook gelijk als een hard tail..
inderdaad 1100 gram zwaarder .. maar minder belastend voor mijn rug . prima keuze dus tot nu toe.
inderdaad 1100 gram zwaarder .. maar minder belastend voor mijn rug . prima keuze dus tot nu toe.