Overstappen naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Bpmb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 21:55

Hallo, na bijna 3 jaar op mijn vertrouwde hardtail te rijden (die wat mankementen begint te krijgen), wil ik de overstap naar een Full suspension fiets maken. Met een niet al te groot bedrag rond de 1000 euro zit ik naar nieuwe / gebruikte fietsen te kijken en heb er wel al een paar op het oog waaronder de Kona Precept, Trek Fuel, Scott Genius. iniedergeval een beetje de instapmodellen van de Full suspension fietsen om ook te kijken of het iets is en wat meer uitdagingen aan te gaan. Ik fiets het meeste hier in NL de xc rondjes maar wil ook af en toe naar Filthy Trails gaan in Belgie om daar wat meer uitdaging te zoeken dan hier. Ook ben ik van plan om eens of twee keer per jaar naar het buitenland te gaan (Italie, Alpen, etc.) om daar te rijden. Welke fietsen raden jullie mij aan of iniedergeval tips die jullie mij zouden kunnen geven. Mijn voorkeur voor nu gaat uit naar de Kona Precept omdat hij ook makelijk te upgraden is kwa onderdelen en niet al te duur is.

Hopelijk zouden jullie mij wat meer info/tips kunnen geven om mij te helpen met mijn eerste Fully ;)
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Koop inderdaad iets dat makkelijk te upgraden/vervangen is! En dan met name de achterdemper! Ik heb een Scott Genius gehad met een zeer ingewikkelde demper die niet te vervangen was voor een ander soort/merk. Als het werkte was het echt een superbike maar owee als je er iets mee krijgt. Ik was toen eigenwijs en heb de fiets toen toch gekocht ondanks waarschuwingen van forumleden...al doende leert men. Ik heb nu ook een achterdemper die specifiek voor dat model is maar de inbouwmaten zijn dusdanig dat ie makkelijk te vervangen is voor iets anders.
Met een 120mm bike kun je nog aardig op de xc routes rondkomen en kun je ook het Alpengebeuren prima aan. Ook filthy trails zou nog kunnen...al weet ik niet of je dan ook alle jumps/drops kunt pakken maar je komt een aardig eindje. Dit alles gaat natuurlijk nog mooier met een achterdemper die je op stijf, slapper slapst kunt zetten. CTD systeem, ProPedal, hoe je het ook noemen wilt.
Veel plezier met het zoeken/aankopen.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

De fietsen die jij noemt zijn allemaal prima fietsen voor zowel NL als trips naar het buitenland. Fietsen in deze catogorie zijn m.i. het zwiterszakmes onder de MTB’s.

Ik ben zelf een Canyon Spectral 9.9 met 130mm en 29inch wielen, en hiervoor een GT Sensor 9r met 120mm, en kan hier prima mee rond komen in NL. Sterker nog, ik heb recent ook een OnOne Lurcher 29er Carbon hardtail met vaste voorvork (9Kg) opgebouwd in de veronderstelling dat ik hiermee sneller de lokale rondjes zou moeten kunnen rijden, maar dat blijkt dus niet zo te zijn! De Spectral kan ik dermate veel harder pushen op de technische of ruwe stukken (incl. uitgedroogde klei met gaten zo groot als kinderhoofdjes) dat extra snelheid op de het rechte stuk van de On-One het niet compenseert. Op het asfalt is de HT wel weer sneller, maar dat heeft met name ook met de banden te maken.

In het buitenland wordt het allemaal nog leuker en komt de fiets echt tot leven, zelfs een middag in het bikeparkje is geen probleem met de Spectral, al merk je wel dat je het een tandje rustiger moet doen dan op een echte DH fiets. Ik ben nooit in Filthy geweest, maar schat in dat je je daar ook prima kan vermaken mits je niet echt “big” wil gaan. Ook ben ik regelmatig in Spaarnewoude te vinden, waar ik het XC rondje afwissel met een aantal runs op de mini down-hill.

Twee tips welke ik je nog mee wil geven: neem de tijd om de vering goed af te stellen en wees niet bang deze aan te passen als je naar een ander gebied gaat. Ik rij in NL met iets minder SAG achter en iets meer low speed compression demping (pro-pedal of CTD is vergelijkbaar) dan in de Alpen. Ook de keuze van de banden bepalen voor een groot deel het karakter van de fiets. Door snellere banden te monteren kun je uiteraard beter in NL uit de voeten, maar doe je concessies aan het grip en controlle als het allemaal wat ruiger wordt. Ik rij tot nu toe prima met een middle of the road oplossing, Mountain King 2.4 of Nobby Nic voor en een X-King 2.4 of Racing Ralph achter, maar overweeg om twee sets te gaan gebruiken, Rocket Ron/Racing Ralph in NL en Hans Dampf/NoNi of Trail king/Mountain king voor daarbuiten.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Bpmb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 21:55

Dunc@n schreef:De fietsen die jij noemt zijn allemaal prima fietsen voor zowel NL als trips naar het buitenland. Fietsen in deze catogorie zijn m.i. het zwiterszakmes onder de MTB’s.

Ik ben zelf een Canyon Spectral 9.9 met 130mm en 29inch wielen, en hiervoor een GT Sensor 9r met 120mm, en kan hier prima mee rond komen in NL. Sterker nog, ik heb recent ook een OnOne Lurcher 29er Carbon hardtail met vaste voorvork (9Kg) opgebouwd in de veronderstelling dat ik hiermee sneller de lokale rondjes zou moeten kunnen rijden, maar dat blijkt dus niet zo te zijn! De Spectral kan ik dermate veel harder pushen op de technische of ruwe stukken (incl. uitgedroogde klei met gaten zo groot als kinderhoofdjes) dat extra snelheid op de het rechte stuk van de On-One het niet compenseert. Op het asfalt is de HT wel weer sneller, maar dat heeft met name ook met de banden te maken.

In het buitenland wordt het allemaal nog leuker en komt de fiets echt tot leven, zelfs een middag in het bikeparkje is geen probleem met de Spectral, al merk je wel dat je het een tandje rustiger moet doen dan op een echte DH fiets. Ik ben nooit in Filthy geweest, maar schat in dat je je daar ook prima kan vermaken mits je niet echt “big” wil gaan. Ook ben ik regelmatig in Spaarnewoude te vinden, waar ik het XC rondje afwissel met een aantal runs op de mini down-hill.

Twee tips welke ik je nog mee wil geven: neem de tijd om de vering goed af te stellen en wees niet bang deze aan te passen als je naar een ander gebied gaat. Ik rij in NL met iets minder SAG achter en iets meer low speed compression demping (pro-pedal of CTD is vergelijkbaar) dan in de Alpen. Ook de keuze van de banden bepalen voor een groot deel het karakter van de fiets. Door snellere banden te monteren kun je uiteraard beter in NL uit de voeten, maar doe je concessies aan het grip en controlle als het allemaal wat ruiger wordt. Ik rij tot nu toe prima met een middle of the road oplossing, Mountain King 2.4 of Nobby Nic voor en een X-King 2.4 of Racing Ralph achter, maar overweeg om twee sets te gaan gebruiken, Rocket Ron/Racing Ralph in NL en Hans Dampf/NoNi of Trail king/Mountain king voor daarbuiten.
Dankjewel voor de tips! Ik had deze bike gevonden op marktplaats die mij wel erg aansprak en ook kwa prijs waardoor ik ook wat meer spul erbij zou kunnen kopen (inplaats van dat alles naar de fiets gaat) http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false; Zou dit een goeie fiets zijn om mee te beginnen? Heb je mis nog andere tips waarop ik kan letten bij 2de hands aangezien de meeste nieuwe instapmodellen rond de 2000 zitten wat toch wel iets te duur is vind ik.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1739
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Voor dat bedrag heb ik een weinig gebruikte 120mm fully met Fox RLC vork, Formula R1racing remmen, DT240s/Hope wielset, XT/XTR/X9 schakelspul, Easton EC70, Thomson x4, Renthal fatbar enz. staan... Kortom op alle vlakken beter afgemonteerd, en direct inzetbaar voor XC en Filthy Trails.
Niet om 'm je aan te smeren, maar om je een idee te geven van wat je kan krijgen voor 900 euro ;)

Heb je al eens gefietst op zo'n fully?
En heb je je verdiept in de verschillende wielmaten?
Het is hier geen ponykamp!
Bpmb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 21:55

Qprs schreef:Voor dat bedrag heb ik een weinig gebruikte 120mm fully met Fox RLC vork, Formula R1racing remmen, DT240s/Hope wielset, XT/XTR/X9 schakelspul, Easton EC70, Thomson x4, Renthal fatbar enz. staan... Kortom op alle vlakken beter afgemonteerd, en direct inzetbaar voor XC en Filthy Trails.
Niet om 'm je aan te smeren, maar om je een idee te geven van wat je kan krijgen voor 900 euro ;)

Heb je al eens gefietst op zo'n fully?
En heb je je verdiept in de verschillende wielmaten?
Ik heb wel eens gefiets op een Fully maar 2/3 keer :~ en weet ook wel wat van de wielmaten.. niet alles natuurlijk maar wel dat de 29 niet bij mij gaat passen denk ik aangezien ik niet voor de snelheid wil maar meer om de fun dus past de 650b en de 26 beter bij mij denk ik. En ook voor extra grip en controle in de bergen neem ik aan? En wat is de naam van de fiets die je aanbied? :P sta voor alles open natuurlijk.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik ben NET overgestapt van een 29 HT naar een 29 XC-Fully en ik kan je zeggen: ronduit heeeeeeeeerlijk

Wielmaat en model, daar kom je vast wel uit. Het moet je stijl en gevoel matchen. Dat vooral.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Bpmb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 21:55

PaneVino schreef:Ik ben NET overgestapt van een 29 HT naar een 29 XC-Fully en ik kan je zeggen: ronduit heeeeeeeeerlijk

Wielmaat en model, daar kom je vast wel uit. Het moet je stijl en gevoel matchen. Dat vooral.
Klinkt iniedergeval goed :-q
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3832
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb net een Scott Spark er bij genomen naast mijn Scale. Een Spark en Scale zitten erg dicht tegen elkaar aan, een Genius is natuurlijk compleet wat anders dan een HT. En naar mijn mening dan weer een beetje een overkill voor NL boscross rondjes. Zie ook: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 1&t=121529" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar de Spark bevalt mij prima. In de huidige setup is ze 1.1Kg zwaarder dan de Scale.(12,8 Kg) En ja, je merk echt wel dat een HT efficiënter is als je weg rijd als je daarvoor op de fully gereden hebt. Raad je sowieso aan om tubeless te gaan rijden, scheelt weer wat energie die je er in moet stoppen om vooruit te komen.

Je moet wel dynamisch op je fiets blijven rijden, dus waar je op de HT uit het zadel gaat ook op de fully gaan staan. Verschil is alleen dat als je ergens rijd op de HT waar je denkt nou dit vind ik niet zo lekker, schreeuwt die fully meer!meer! Op beide fietsen moet je trappen om vooruit te komen maar zoals iemand al aangaf op de fully kom je minder gebroken terug.
Het CTD systeem is inderdaad erg lekker. Meeste tijd rijd ik op de Trail stand, maar als je 'm even lekker naar beneden ragt is de Decend stand (vol open) heerlijk om je fiets aan de grond te houden. De Climb stand gebruik ik niet heel vaak. Alleen op "lange" stukken omhoog die niet heel erg technisch zijn. Moet je over wortels ed. Dan vind ik de Trail stand stiekem lekkerder rijden.

Ik zou alleen even door sparen. Voor €1000,- een nieuwe fully is wel heel erg budget spul. In ieder geval zou ik een model kiezen waar al wel gewoon een knappe vork en demper in zitten. Want die dingen zijn los behoorlijk prijzig.
◼︎ You like it now, but you'll learn to love it later.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Herkenbaar verhaal. Gisteren even flink oplettend gefietst qua verschillen met HT en Fully.

Stuk op een asfalt fietspad met met de fully in Trail stand, waarin een klein beetje vering ontstaat. Voelt dus alsof je o een kussentje zit. Daarna de dempers in Climb gezet, waarmee hij zga volledig locked en ik ging per direct harder! Ik voelde gewoon gewoon een extra 'zetje' als de trapper onderaan was en waar de fully normaal zou in veren.

Ook in een klim heb ik getracht bij Climb en Trail het verschil te bemerken. Ik weet het niet ... Ik ben een zittende fietser en had het best zwaar omhoog dat ik dat niet gemerkt heb, vrees ik :oops:
Feit is wel dat het met vering allemaal wat comfortabeler aanvoelt.

Ja, de fiets is zwaarder. Maar ik heb nu 2 fietsen voor de prijs van 1 :)
Als ik toen had geweten wat ik nu wist, dan had ik toen doorgespaard voor een goede FS ipv een HT gekocht te hebben.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3832
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

https://youtu.be/GFH3Zn89R-s" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ You like it now, but you'll learn to love it later.
Gebruikersavatar
Tymon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 09:00
Mijn mountainbike: LV301 + On-One Lurcher!

leuk filmpje :-) goed dat ze vermelden dat het non-scientific is :-)

Wat ik me wel afvraag - dit is met twee topmodellen (HT en FS)
Wat zou het verschil zijn in "de middenmoot"? Zeg maar een 1500-2000 HT vs een 2000-2500 FS.....
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Als ik de discussie even heel erg plat sla ... :
HT is overall sneller, maar vraagt dat meer van je lichaam. Uitzondering zijn afdalingen, waar de FS sneller is en minder van je lichaam vraagt.

Ik denk niet dat het veel verschilt in de middenmoot. Het principe blijft gelijk. Helemaal met de verschillende prijs-ranges die je noemt. Maar ik denk ook dat tussen een HT van 2000,- en een FS van 2000,- hetzelfde van kracht zal zijn.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3832
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

In het geval van Scott (en ik denk ook wel andere merken) maakt het niet zo heel veel uit of je het topmodel, middenmoot, of instap hebt. De frames blijven eigenlijk het zelfde. Oké de top modellen zijn carbon, maar bij Scott is de geometrie eigenlijk steeds het zelfde. Je zal dus alleen meer gewicht mee moeten zeulen door iets zwaarder frame en zwaardere afmontage. Uiteraard rijd een duurder model lekkerder/sneller door betere groep, vering, gewicht, enz. Maar in de zelfde prijsklasse denk ik dat je het zelfde verschil zal zien.

De vraag is alleen hoe erg is dat voor de gemiddelde zondagscrosser? We rijden immers niet allemaal world cup. :D Dus stap op de fiets die je leuk vind er geniet er van. :-q
◼︎ You like it now, but you'll learn to love it later.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou zeggen, stop eventuele discussies over efficiency e.d.
Het gaat maar om één ding, en dat is wat je lekkerder vindt rijden. Voor de een is dat een volledig starre singlespeed, voor de ander een hardtail en voor de derde een fully met 140mm veerweg...

Er is geen betere fiets, er is alleen een fijnere fiets.
En die moet je hebben ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie