Nieuwe XC fully 29" kopen, proefrit of zo uit de folder kope

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Bleiswijker
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 27 januari 2015, 16:48

Hallo,

Ik ga binnen een paar weken een nieuwe fiets kopen. Momenteel rij ik op een Trek 8000 (26") minimaal wekelijks op het parcours in Bergschenhoek.
De opvolger moet een XC-fully 29" worden, na veel lezen, overwegen en rondkijken ben ik daar al op uitgekomen.

Nu zijn er diverse fietsen die ik overweeg, een Scott Spark, Specialized Epic, Cannondale Scalpel of Trek Superfly.
Zoals je ziet ben ik (nog) niet merkgebonden en sta open voor de meeste merken.

Waar ik nu benieuwd naar ben is hoe jullie je nieuwe fiets gekocht hebben. Ik ga vind ik best een grote verandering maken, van een 26" HT naar een 29" fully. Ik zou het liefst met al deze fietsen proefrijden om zeker te weten dat de (grote) uitgave die ik doe ook de juiste fiets oplevert voor mij. Hoe hebben jullie dat gedaan? Ik wil best een fiets huren als het degene is die ik zou overwegen. Wat ik nu veelal hoor is dat er geen demo's zijn, proefrijden kan binnen de winkel en eventueel op het fietspad voor de deur. Maar dat is niet wat ik wil, dat zegt mij te weinig of eigenlijk niets. Ik zou een nieuwe fiets het liefst op mijn bekende rondje rijden maar ergens anders in het terrein zou ik ook prima vinden. Natuurlijk zou ik een borg willen betalen of iets dergelijks. Ik snap ook wel dat een fiets meegeven die daarna 2de hands is ook voor een dealer lastig is. Vandaar mijn vraag, hoe hebben jullie dat gedaan?

Kopen uit de folder of was er nog iets anders mogelijk?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ben zelf naar testdagen gegaan, potentiële fietsen op test gereden en via dit forum er een paar mogen proberen.
Ik zou zelf nooit een fiets uit de folder kopen.
De verschillen zijn groot en specialized is niet perse super.

Weet nog een paar kleinere haibike sleeks te staan.
Gaan voor "weinig" weg.

Vindt zelf Haibike super, maar bv Focus komt ook met een mooie.
Je mag de mijne wel eens proberen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Zo uit de (internet)folder gekocht zodra het frame leverbaar was :D
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Testdagen… maar deze moeten maar net beschikbaar zijn in de periode dat je een fiets wilt aanschaffen.

Tenzij je geen rare maat heb zoals ik (maat S) of een hele grote maat nodig hebt hebben ze in de winkel wel het een en ander om te testen.

Bij de grote merken mag je vaak een testfiets mee naar huis nemen voor een weekend.

Ik zou dus eerst eens informatie gaan inwinnen, waar de winkels zitten van de merken waarvan je een fiets wilt kopen.
Dan ook eens kijken of ze iets van testdagen/testfietsen hebben etc.

Zo uit de folder kopen zou ik niet doen bij een dure fiets, geometrie is ook een ding.
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Eerst heb ik bij en specialized dealer op twee verschillende 29" gereden, ik dacht wauw dat is 100x beter dan mijn 26" die moet ik hebben. ik heb uiteindelijk voor Canyon gekozen omdat mij het concept en producten erg aanspreekt, Ze schreven me, ga een maand testijden waar je maar wilt, bevalt ie niet dan kan je hem omruilen voor een ander model of je geld terug, ik heb alleen nog niemand gehoord die daar voor gekozen heeft, maar het geeft wel aan dat ze een goed en eerlijk produkt verkopen voor een goede prijs, en de service is perfect te noemen.

Afbeelding
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heb me georienteerd tijdens testdagen, gefietst op fietsen met vergelijkbare geo, en kon voldoende 'blind' inschatten hoe mijn huidige internetbike ongeveer zou fietsen. Is een Canyon Lux, met de garantie dat je binnen 1 maand maat of model kunt omruilen of je geld terug kunt krijgen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Bleiswijker
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 27 januari 2015, 16:48

Bedankt voor de snelle reacties!
De meeste testdagen die ik heb kunnen vinden zijn in het voorjaar geweest, Specialized, Cannondale en Cube hebben deze al gehad. Wel heb ik nog 1 dag kunnen vinden die eind september is via bikefreaks.nl.
Eigenlijk hoop ik al voor eind september op mijn nieuwe bike rond te rijden.

Wat Raybike ook zegt, de geometrie is waar het mij bij het testrijden om gaat. Welke geometrie vind ik prettig, dat weet ik nu nog niet.

Hebben jullie nog tips naar welke winkels ik zou kunnen gaan? Ik ben bij bike2build geweest, ik dacht dat ze meer zouden hebben. Helaas is het een soort mega Cube-store geworden, nog wel enkele Trek en Cannondale fietsen maar daar stoppen ze mee. Verder was proefrijden niet mogelijk alleen binnen de winkel. Verder bij van Herwerden geweest, een Specialized testen was daar wel mogelijk. Hebben jullie nog andere tips om naar toe te gaan? Ik kom uit de regio Rotterdam maar iets verder weg is geen probleem.

@ tiewrap, bedankt voor het aanbod. Ik weet niet waar je met regelmaat rondrijdt maar ik zou graag eens van het aanbod gebruik maken. Daarnaast geef je aan dat er nog een aantal Haibikes in het land te koop staan, zou je de winkel(s) kunnen doorgeven waar ik eens zou kunnen kijken?

Canyon is ook een merk wat ik overweeg, ik wil alleen graag een indruk hebben van het soort fiets wat ik ga kopen. Liever koop in 1x de juiste in plaats van terugsturen of omwisselen binnen een maand.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Als je weinig ervaring hebt, en je weet niet precies wat je zoekt, is de gok voor een internetbike groot. Aan de andere kant heb je dan ook weinig referentie dus zal die misschien eerder bevallen. Ik weet wel dat je Specialized fietsen voor een weekend kunt lenen bij serieuze interesse...

Maar gelet op de testuitslagen denk ik niet dat je een bult valt aan een Canyon of een Radon...;-)
En qua prijs heb je gewoon het beste materiaal er op.
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Test rijden binnen in de winkel, zou ik wel eens willen uitproberen, in vol ornaat erheen. wat een service, daar wil je toch niks kopen, ik kom voor een auto kijken, is goed meneer u kunt er de hele dag inzitten in de showroom.
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Bleiswijker
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 27 januari 2015, 16:48

@ mud mate, ik heb inderdaad geen jarenlange ervaring op diverse fietsen. Maar wil nu een behoorlijke upgrade doen en daarom graag een bij mij passende fiets kopen. Ik ben er van overtuigt dat nagenoeg iedere fully 29 het beter zal doen dan mijn oudere 26" maar als ik nu toch iets koop dan liever gelijk de juiste.

@floris Zwitserland, het geeft je inderdaad niet echt het gevoel serieus genomen te worden... Helaas heb ik dat al meer meegemaakt vandaar mijn vraag hoe andere dat gedaan hebben.

Weet iemand of het mogelijk om de Canyon's ergens te proberen (eventueel in Duitsland) of is dat echt alleen bestellen en indien niet goed terugsturen?
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Canyon kun je gewoon testen in dld
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De fully's die je noemt zijn allen snelle efficiente race/marathon fully's met 100mm veerweg. En ze voldoen allemaal prima in Bergschenhoek, Zuid-L, Ardennen, en Alpen, zolang het ook daar bij XC-en blijft.
De categorie waarbinnen je zoekt lijkt je dus wel duidelijk, daar begint het mee.
Want: welke rij-eigenschappen zoek je precies?

Zeker als je nog niet weet binnen welke categorie je zoeken moet wordt een internetfiets bestellen lastig inderdaad... Dan zul je moeten testrijden om dat eerst duidelijk te krijgen, of veel groeps-testen lezen om je een mening te vormen.
Een Canyon kun je proefrijden op de parkeerplaats bij hun mooie hoofdkantoor en shop in Koblenz. Is meer om de maat te testen, je mag er niet het terrein mee in. Heb ik ook gedaan. Maar ik wist al dat ik een snelle Lux wilde, ik wilde alleen nog even zeker de juiste maat weten (S-je).

Wat is verder eigenlijk je budget, en gewicht en lengte?
Belangrijk te weten om in te schatten welke afmontage binnen bereik komt, hoe licht/zwaar/stevig een wielset moet zijn.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Bleiswijker
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 27 januari 2015, 16:48

@ als het goed is heb ik inderdaad de snellere XC fully genoemd, dat is het segment waar ik in zoek. Ik moet zeggen dat ik met mijn HT nu erg veel lol heb en eigenlijk de snelheid wel in de fully wil houden, vandaar dit segment.
Wat ik belangrijk vind is dat het gemakkelijk stuurt, daar heb ik momenteel erg veel lol in. Het kortere werk en de afdalingen. Met klimmen lever ik momenteel nog redelijk wat in, maar dat zal deels ook met conditie te maken hebben. Ik rij momenteel zo'n 3-4 rondjes Bergschenhoek en dat 1 tot 2x per week omdat ik er erg dichtbij woon fiets ik er ook heen.

Ik ben 187 lang en weeg 80 kilo, budget is rond 3000-3500. Het lijkt mij ruim voldoende voor wat ik wil en doe. Het hoeft niet nieuw te zijn. Maar ik kom gebruikt niet echt iets tegen in de maat die ik denk nodig te hebben of het soort fiets wat ik zoek.
Tevens heb ik ergens in mijn achterhoofd nog wel iets van waarom bouw ik hem niet zelf op, ben niet onhandig met motoren en auto's maar heb bijvoorbeeld nog nooit een trapas of balhoofd van een fiets gemonteerd. Het is nog nooit nodig geweest, dus nog niet gedaan. Dus tja of ik daar goed aan doe, allemaal keuzes. Voorlopig ga ik uit van het kopen van een nieuwe fiets.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Categorie is dan prima inderdaad, budget netjes, met je gewicht zal ieder standaardafmontage goed zijn, wielen nooit te slap in ieder geval.

Ik zou bij elke genoemde fiets eens op een rij zetten wat je daar krijgt voor max 3500,- wat afmontages betreft. Zal wel een maat L worden met 1,87m.

Prijzen 2016 gaan in ieder geval bij Cannondale en Specialized in 2016 fors omhoog, afmontage zal matig zijn bij 3500,-.
Trek Superfly gaat eruit, wordt Top Fuel. Oude Superfly daarom wellicht nog met extra aanbieding te scoren ergens?
Uberhaupt worden nu de oude voorraden graag met wat extra korting verkocht, dus ik zou nu proberen toe te slaan.
De Canyon Lux die ik heb is ook van harte aan te bevelen, met RS-1 vanaf 3800,-, maar er zitten ook wat goedkopere modellen onder, geheel Fox en XT afgemonteerd, lichte wielen, zou ik zeker ook naast de anderen zetten.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Bleiswijker
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 27 januari 2015, 16:48

aurelius schreef:Categorie is dan prima inderdaad, budget netjes, met je gewicht zal ieder standaardafmontage goed zijn, wielen nooit te slap in ieder geval.

Ik zou bij elke genoemde fiets eens op een rij zetten wat je daar krijgt voor max 3500,- wat afmontages betreft. Zal wel een maat L worden met 1,87m.

Prijzen 2016 gaan in ieder geval bij Cannondale en Specialized in 2016 fors omhoog, afmontage zal matig zijn bij 3500,-.
Trek Superfly gaat eruit, wordt Top Fuel. Oude Superfly daarom wellicht nog met extra aanbieding te scoren ergens?
Uberhaupt worden nu de oude voorraden graag met wat extra korting verkocht, dus ik zou nu proberen toe te slaan.
De Canyon Lux die ik heb is ook van harte aan te bevelen, met RS-1 vanaf 3800,-, maar er zitten ook wat goedkopere modellen onder, geheel Fox en XT afgemonteerd, lichte wielen, zou ik zeker ook naast de anderen zetten.
Als ik de gegevens invul bij Canyon wordt het inderdaad een L. Ik heb inderdaad 2 modellen gezien met de RS-1 die nog enigszins in de buurt komen van wat ik wil uitgeven, de Lux 9.9 en RS-1 Ltd, met € 200,- verschil onderling (3800 en 4000).
Ik ga zeker de overjarige modellen in de gaten houden want het hoeft voor mij niet het nieuwste model te zijn, een goede korting is ook leuk ;-)
Plaats reactie