Gebruikerservaring Scott Scale vs. Spark vs. Big Ed

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3894
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik rijd op het moment een 29" Scale, maar speel met de gedachte om er een 29" Spark bij te nemen voor het serieuze werk en langere tochten. Nu zijn er al pagina's vol getypt over dit onderwerp. Maar dat gaat toch meer over XC vs. All mountain heb ik het idee. Ik ben meer benieuwd naar de verschillen/ervaring bij XC georiënteerde machines. Voor het locale rondje (Dijkgatbos) is een fully natuurlijk een beetje een overkill. Maar ik vind het ook leuk rijden te Nijmegen, de Ardennen, en vind het steeds leuker om langere tochten te rijden. (70+Km) Op een fully zou het comfortabeler rijden, meer controle, langer vol te houden zijn. Ik ben even benieuwd naar ervaring van rijders die beide modellen rijden (of vergelijkbaar van een ander merk). Wat zijn de voors en tegens? En wanneer kies je voor de HT of juist de fully? Zelf denk ik aan de HT voor rondjes door de polder, het locale rondje en het natte werk. Fully "serieus" werk als Schoorl/Nijmegen/Ardennen, zomer fiets (i.v.m. slijtage door bagger tussen lagering achterbrug) Misschien heb je voor het zelfde geld wel een paar tuning tips voor de HT waardoor je er net zo veel lol aan beleeft of misschien zelfs wel beter. Of nog gekker een een fat bike, de Big Ed. Want ik lees toch ook weer dingen dat de fully de schuur niet meer uit komt sinds de trekker er is. Maar goed benieuwd naar de ervaringen dus van rijders die een paar stations verder zijn dan ik.
◼︎ Go round the outside.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik vind een race/marathon hardtail en -fully wel heel erg dicht bij elkaar liggen. Kan, maar erg grote overlap. Beetje zonde van het geld? Als je dan 'one bike for all' zou moeten kiezen, waarom dan niet een hele lichte efficiënte marathonfully? En geen hardtail meer? Die dekt de hele lading wel af.
Schoorl en Nijmegen zijn nog niet zo serieus dat dat nou om een fully schreeuwt, die rondjes fiets je ook ontspannen op je hardtail. Daar zou ik niet speciaal een fully extra voor aanschaffen, naast je mooie hardtail.

Als ik er een tweede fiets bij zou 'moeten' nemen, dan eerder iets totaal verschillends.
Bijvoorbeeld die Fatbike, naast zo'n marathonfully. Of een AM-fully, naast je racehardtail. In ieder geval een combinatie met wat meer contrast qua inzetbereik, gebruiksdoel.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Heb je al een soepelere zadelpen geprobeerd?

Je praat over het "echte werk" over Schoorl en Nijmegen. Dit zijn prima parcoursen voor een HT. Ik zou net als Aurelius ook voor een stapje hoger gaan. Bv een Scott Genius.

Dat bikers na aanschaf van een nieuwe bike deze de hemel in prijzen is normaal. Voor je het weet hangt je schuur vol met bikes. Sinds ik een dikke Enduro heb rij ik zelfs mijn XC rondjes alleen met dit model. :lol: Ook omdat ik dan geen startnummer op het stuur heb.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3894
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat Schoorl en Nijmegen nu ook weer niet heel erg hardcore zijn weet ik. Maar daar beging ik het interessant te vinden. Mag van mij iets gekker. Maar weet wel dat ik waarschijnlijk nooit vaak genoeg op terrijn ga rijden waar een Genius uit de verf begind te komen. Dus zo'n machine slaat natuurlijk helemaal nergens op als je het meest in Nederland rijd. Maar goed een Spark er naast in hoofdzakelijk NL is een beetje overdreven dus? a.k.a. geen schrikbarende voordelen?


Een fat bike vind ik dus ook wel een cool ding. Maar naast het spelen net het ding. Wat is het typische terrijn van de fat bike in NL?
◼︎ Go round the outside.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Als je de mogelijkheden van een Genius niet denkt te gebruiken, zou ik, als ik maar 2 fietsen in de schuur mocht hebben, de volgende laten staan (en de rest verkopen...dat was even pijnlijk om te typen...)
- Niner Jet9 (=Scott Spark). Fijne fiets voor snelle stukken, en comfortabeler dan een HT. Multi inzetbaar in NL en BE
- Knifeman WTF***: een 29+ bike voor de fun, maar waar je toch met de snelle jongens mee kunt. Er rijden veel mensen met een big smile op een fatbike (waarschijnlijk omdat ze nog nooit op een 29+ gereden hebben :lol: :wink: ), maar een fatbike is het voor mij net niet. Leuk voor een keer, maar die zou bij mij niet veel gebruikt worden. Voor mij is een 29+ veelzijdiger, maar da's persoonlijk. Enige nadeel van 29+ is dat er (nog) weinig keuze is in frames, velgen en banden, maar die uitdaging had ik jaren geleden ook met m'n 29er, en kijk nu eens :o .

De Spark en Scale zouden voor mij dan teveel overlap hebben qua inzet/gebruik.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Keuzes...... Ik ben van een 10kg marathin fully naar een fatbike gegaan, ik hoef niet meer terug, meer lol(relatief natuurlijk), en dit gaat minder snel kapot.
Dit is dus mijn enigste fiets nu. En als ik zie wat het verschil in wielgewicht is tussen 29+ en fatbike met bv jumbo jim banden, zit daar heeeeel weinig verschil in, dus sturen zal niks minder zij
Bird Aeris 9 blurple
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tijgerhaai schreef:Dat Schoorl en Nijmegen nu ook weer niet heel erg hardcore zijn weet ik. Maar daar beging ik het interessant te vinden. Mag van mij iets gekker. Maar weet wel dat ik waarschijnlijk nooit vaak genoeg op terrijn ga rijden waar een Genius uit de verf begind te komen. Dus zo'n machine slaat natuurlijk helemaal nergens op als je het meest in Nederland rijd. Maar goed een Spark er naast in hoofdzakelijk NL is een beetje overdreven dus? a.k.a. geen schrikbarende voordelen?

Een fat bike vind ik dus ook wel een cool ding. Maar naast het spelen net het ding. Wat is het typische terrijn van de fat bike in NL?
Volgens mij kun jij overal prima terecht op een race/marathonfully, als ik dat zo lees. Hardtail kun je dan inruilen. Of als reservefiets blijven gebruiken. Meer dan XC-en in uitdagend gebied zal het niet worden, dus Genius is al 'teveel' voor je.
Binnen Scott zou een Spark zou prima in dat plaatje passen. Is er in 27,5", 29" (en in 216 zelfs in 27,5"-plus variant, dus al een beetje richting fatbike). 100-120mm veerweg volstaat. En racy genoeg voor de vlakke polder, en reserves zat bergaf zolang het XC-georienteerd blijft in Zuid-L, Ardennen, Alpen.

Fat bike: 'altijd en overal tractie, veel comfort, maar... geen race/accelaratiewonder tgv de relatief zware trage wielset'. Zand, strand, rotsen, je kunt er overal mee rijden, een soort SUV. Zonder ingewikkelde voor/achtervering.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3894
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Een Genius zal niet te veel zijn. Ben eens een pad afgedaald in de buurt van Clervaux dat toch een beetje van de te gekke aan het worden was voor een HT. (Verwaarloost uitgespoeld bosbouwpad. keien, steenslag, kuilen. Goed je lijn kiezen dus) Een Genius zal daar waarschijnlijk helemaal in z'n element geweest zijn. Nijmegen is voor mij al 2 uur rijden dus elk weekend België zit er helaas niet in. En dan vind ik het zonde om daar specifiek een fiets voor te kopen. Al zie ik hier: https://www.facebook.com/Trailhunters.be?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false; wel gaaf speelterrein. Dus het zou een rede kunnen zijn om vaker die kant op te gaan.

Zoals Novaterra al zegt:keuzes... Die moet ik alleen zelf maken. Dus ben eigenlijk nog steeds benieuwd naar de voor en nadelen van de machines. En voorruit laten wij daar dan ook de Genius bij trekken. Mede rijders geven toch betere info als de gemiddelde LBS met ja, deze heeft meer veerweg. :D
◼︎ Go round the outside.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Niet onbelangrijk: wat is je eventuele budget voor een, danwel twee, nieuwe fietsen?

Het topmodel Genius weegt niets, ongeveer 11kg, maar kost wel wat. Maar dan heb je een AM-fully in XC-race trim, die ook zeer vlot bergop fietst (en natuurlijk hard bergaf, daar was 'ie uiteindelijk ook voor geschapen). Maar een zware instap Genius... da's weer een andere ervaring in vlak Nl, en bergop.

Je ziet dat de moderne 29" race/marathonfully's steeds potenter worden bergaf, je hebt dus niet heel veel veerweg nodig om in Zuid-L, Ardennen en Alpen uit de voeten te kunnen, zolang je XC-gericht fietst (en je techniek goed is... gebrek aan techniek kun je ook deels opvangen met meer veerweg/vergevingsgezindheid natuurlijk). Veel moderne frames zijn zelfs voorbereid op een dropperpost. Maar de bouw blijft qua geometrie snelheid- en klimgeorienteerd: steilere stuurhoek oha, lichter afgemonteerd, mede qua wielset oa.

Het omgekeerde geldt ook: AM's worden steeds lichter en efficienter, rijden ook steeds behoorlijker op vlakke makkelijke parcoursen, en zelfs bergop.
Bouw blijft meer 'bergaf raggen' georienteerd: vlakkere luiere stuurhoek, degelijker en potenter uitgevoerd, wat zwaarder, bredere lekbestendigere banden met meer grip.

Zelf denk ik altijd: mijn bike moet met name voldoen gedurende 90% van de tijd dat ik ermee fiets, en moet wat meer kunnen op vakantie in de Alpen, op een Transalp. Waar ik overigens nog steeds 'XC', en niet ineens ga 'downhillen'. Pak wel graag een downhill parcoursje mee, maar doe dat op XC-snelheid, en ik kies niet de zwaarste parcoursen met gaps etc. Maar de rest, ook fun! Maar daar laat ik mijn fietskeus dus niet al te sterk vanaf hangen. Kan altijd nog een downhill fiets huren in het buitenland, mocht ik willen.
Zo kwam ik uit op een relatief potente 29" 100mm race/marathonfully. Kan er overal mee uit de voeten. Ga er nog een stealth dropper op plaatsen, dan is 'ie helemaal af voor de bergen straks, een rondje Dolomieten in september.

Dat uitgespoelde bosbouwpad dat je beschrijft, met keien, steenslag en kuilen, dat lukt met een 100mm race/marathonfully en potente banden ook nog wel. Dan leg je er 'snelle' banden op voor onze omgeving, en wissel je naar potentere banden als je met je fiets op avontuur gaat.

Gulden middenweg kan ook: tussen race/marathon en AM in, een 29" tour-/trailfully, met 110-120mm veerweg. Bij 27,5" zal de veerweg altijd iets groter zijn.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou eens een proefrit op een Trek Stache 7 of 9 regelen. Zoals Jan ook al zegt zou een 29+ zomaar al je wensen kunnen vervullen. Dikke(re) banden voor meer comfort, toch een rechtere zit zodat je het én langer uithoud én je er leuk mee kan spelen in wat uitdagender terrein.
Afbeelding

Maar goed, ik ben dan ook 1 van die types die vindt dat je in de Alpen helemaal geen fully nodig hebt. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3894
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Oew, die Trek ziet er gaaf uit. Specs. bevallen mij ook wel. Maar helaas is het wel even "iets" buiten budget. Denk toch dat aurelius en ik redelijk op één lijn zitten qwa gedachte. Maar het brengt mij wel weer bij de gedachte wat kan ik nog aan de Sacale tunen? Misschien toch nog weer even met de banden rommelen. (druk/breedte) Want dat is nog een puntje waar ik over twijfel. Las ergens een review van de spark dat de wielen toch niet zo geweldig zijn. In mijn Scale heb ik nu handgebouwde wielen met NoTubes Flow velgen. Voor Rocket Ron, achter Racing Ralph 2,25 bij v1,8 a2.0 bar. (weeg 93Kg) Tijdens een reparatie van mij set weer eens de originele set er in gestoken. Maar had toen de hele tijd het idee dat er iets los zat. (echt een paar keer afgestapt om te kijken of alles wel goed vast zat/geen speling) Dus daar ben ik nu ook een beetje bang voor dat ik die wielen niks vind.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat is je budget dan? Of heb ik daar overheen gelezen? Maakt het meedenken wel een stuk makkelijker. Want ze hebben bij Trek ook nog wel 1 model voordeliger ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3894
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Die Spark die ik op het oog heb zit rond de 2300 (hangt er vanaf waar je 'm haalt) In die koers wil ik eigenlijk ook wel blijven. Ik rij gewoon voor de lol. Geen wedstrijd waarbij elk laatste grammetje telt. Er hangt immers ook een Camelbak met zooi op m'n rug. En even lekker naar #100 voor je gaat rijden is de goedkoopste gewichtsbesparing die je kan doen. :tong
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Deze dan? : https://www.12gobiking.nl/mountainbikes ... che-7-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3894
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Knoop doorgehakt, het is toch een spark geworden. Gelijk even aan de tand gevoeld op Appelscha. Geen spijt van. Rijd heerlijk in de traction stand. Alles helemaal open ga ik eens binnenkort ergens testen.
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie