Brede velgen vs lichte velgen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Ik wil binnenkort een nieuwe 29er MTB aanschaffen en gelijk de wielen omwisselen voor een betere tubeless set.

Alleen weet ik niet wat een betere optie is - lichtere en smallere velgen (ZTR Crest - 21mm inner diameter, 760g) of zwaardere en bredere velgen (Ryde Trace Enduro - 29.4mm inner diameter, 960g).
De smallere velgen accelereren sneller, maar bieden in principe minder comfort door minder volume.
Is dit werkelijk zo, of is het verschil in comfort niet zo groot om het extra gewicht en extra prijs (100 euro) te rechtvaardigen?

Edit: mijn ervaring met brede velgen is op pagina 3.
Laatst gewijzigd door olivierhacking op ma 20 juni 2016, 12:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Fun Racer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 19 december 2011, 18:07
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 7, Canyon Grail CF SL 8

Bedenk dat vooral ook de gebruikte naaf en spaaksoort en -aantal je wiel bepalen. (zelfs de breedte en type van je bandjes zijn mede bepalend voor het gedrag en comfort)

Zorg dat je een uitgebalanceerde wielset gaat aanschaffen, die aansluit bij je wensen en behoeften.

Als je idd zo snel mogelijk je rondes wilt rijden en het niet erg vindt om onderhoud te moeten doen, ligt de keus voor een lichte(re) set voor de hand. Wil je echter een "Bokito-proof" setje zal dat in de regel wat meer gewicht op de schaal brengen. Eea hangt van je eigen wensen af en het risico dat je tegen het plezier wilt afzetten.

Succes met je keuze..........

Persoonlijk zou ik niet voor de hele smalle versies gaan omdat daar veelal de wat bredere buitebanden minder "lekker" opliggen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het voordeel van de bredere Enduro's tov de Crests is dat je banden ook breder vallen. Dus je kunt (grofweg) met een maatje smallere banden toe, waarmee het gewichtsverschil tussen de velgen weer (iig deels) gecompenseerd is.

En je hebt als het goed is een sterker wiel, dus om deze redenen zou ik voor de bredere velg gaan. Zelf rij ik daarom met Flow EX-en.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Duidelijk. Ik vroeg me dan ook af hoeveel verbetering er is in comfort/ hoeveel breder de banden vallen tussen een velg met ID 25mm (Amride 25: http://www.actionsports.de/en/fun-works ... -29er-1939" onclick="window.open(this.href);return false;) en de Ryde Enduro met 29.4mm?
Het wordt een set met DT Swiss 350 naven.

De Ryde Enduro is in een kant en klare wielset 100 euro duurder dan de Amride 25.
Ik overweeg ook om de wielen zelf te spaken en rechtstellen maar heb niet veel vertrouwen hierbij! :wink:
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Wat weeg je en op wat voor ondergrond rijdt je het meeste? als een lichtgewicht bent kun je het ook af met smallere velgen, banden en een lagere bandenspanning.

Ik heb de crests en de enduro's en ik merk vooral op lossere (zand)ondergronden en boomwortels het voordeel van de brede velg+band combinatie. Dat voordeel zit dan in tractie, comfort en grip. Het verschil in gewicht tijdens het fietsen vind ik niet super groot.
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Ik weeg +-76kg en ik rijd voornamelijk op zanderige bosgrond (bossen dichtbij Wageningen).

Ik kan voor de volgende bedragen wielsets kopen met DT Swiss 350 naven:
ZTR Crest (21mm): 370 euro
Amride 25 (25mm): 380 euro
Trace Enduro (29.4mm): 480 euro

Gezien de prijzen lijkt de Amride mij de beste keus. Ik hoop maar dat de 4mm grotere binnendiameter merkelijk meer comfort opbrengt t.o.v de Crest!?
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Je zou ook eens naar de Ryde Trace Trail kunnen kijken. Breder dan de Crest maar smaller dan de Enduro. Voor de meeste toepassingen is de Trail voldoende breed.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Ik fiets nu een goed half jaar met de Ryde Trace XC velgen 21mm breed 29".
Heb bewust gekozen voor smallere velgen met 2.10 banden.
Voor Rocket Ron en achter Racing Ralph, lekker lichte wielset en genoeg grip in zomer en winter.

Heb hiervoor met 29mm velgen gereden met 2.25 banden voor en achter Racing Ralph's.

Mijn voorkeur gaat echt uit naar de lichtere 21mm velgen, lekker snel en rolt heerlijk.
Op het gemak, de ketting strak !!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat rollen heeft weinig met het gewicht van je velgen te maken... een zwaarder wiel dat eenmaal op snelheid is rolt beter door dan een licht wiel.

Bredere banden kunnen met lagere druk gereden worden, wat in het terrein lichter rolt dan hoge drukken. Tel daarbij op dat je ook meer grip, comfort en bescherming tegen doorslaan krijgt en de reden voor banden smaller dan 2.25 ontgaat mij volledig. Er is een (goede) reden voor dat banden, velgen en sturen de laatste jaren breder zijn geworden ;-)

Misschien zijn die Amrides wel een mooie tussenweg, een nette breedte en het scheelt je ook weer geld met de Enduro's. Als het gewichtsverschil met de Crests niet extreem groot is zouden die Amrides denk ik mijn voorkeur hebben van deze drie. Weinig gewichtsverschil + breder vallende banden, prima toch?

Wat nog wel mee kan spelen, hebben ze ook een velgrand die geoptimaliseerd is voor tubeless rijden? Je kunt in principe elke velg tubeless maken, maar de velgranden van (bijvoorbeeld) ZTR velgen zijn daar wel beter geschikt voor dan hogere randen van "conventionele" velgen.
Wil je toch niet tubeless gaan speelt dat argument geen rol natuurlijk.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

kermit schreef:Dat rollen heeft weinig met het gewicht van je velgen te maken... een zwaarder wiel dat eenmaal op snelheid is rolt beter door dan een licht wiel.

Bredere banden kunnen met lagere druk gereden worden, wat in het terrein lichter rolt dan hoge drukken. Tel daarbij op dat je ook meer grip, comfort en bescherming tegen doorslaan krijgt en de reden voor banden smaller dan 2.25 ontgaat mij volledig. Er is een (goede) reden voor dat banden, velgen en sturen de laatste jaren breder zijn geworden ;-)

Misschien zijn die Amrides wel een mooie tussenweg, een nette breedte en het scheelt je ook weer geld met de Enduro's. Als het gewichtsverschil met de Crests niet extreem groot is zouden die Amrides denk ik mijn voorkeur hebben van deze drie. Weinig gewichtsverschil + breder vallende banden, prima toch?

Wat nog wel mee kan spelen, hebben ze ook een velgrand die geoptimaliseerd is voor tubeless rijden? Je kunt in principe elke velg tubeless maken, maar de velgranden van (bijvoorbeeld) ZTR velgen zijn daar wel beter geschikt voor dan hogere randen van "conventionele" velgen.
Wil je toch niet tubeless gaan speelt dat argument geen rol natuurlijk.
De Amride velg weegt 5g meer dan de Enduro velg. Volgens mij zijn de velgranden niet lager dan conventionele velgen- hier is de link naar de velg waar dit ook te zien is: http://www.actionsports.de/en/fun-works ... -29er-1939" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb wel in een Duits forum gelezen dat mensen er tubeless mee reden zonder enkel probleem (ik wil uiteraard tubeless gaan rijden)! Wat zijn de nadelen van deze conventionele randen?
Andere velgen van deze breedte in deze prijs+gewicht klasse heb ik tot nu toe niet gevonden, als iemand eentje kent dan deel dit a.u.b. :)
De fiets die ik ga kopen is de Trek Superfly 9.6, en ik wil de bijgeleverde 2.2" XR1 Expert banden (Tubeless ready) gebruiken op de niewe wielen.
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

kermit schreef:Dat rollen heeft weinig met het gewicht van je velgen te maken... een zwaarder wiel dat eenmaal op snelheid is rolt beter door dan een licht wiel.

Bredere banden kunnen met lagere druk gereden worden, wat in het terrein lichter rolt dan hoge drukken. Tel daarbij op dat je ook meer grip, comfort en bescherming tegen doorslaan krijgt en de reden voor banden smaller dan 2.25 ontgaat mij volledig. Er is een (goede) reden voor dat banden, velgen en sturen de laatste jaren breder zijn geworden ;-)

Misschien zijn die Amrides wel een mooie tussenweg, een nette breedte en het scheelt je ook weer geld met de Enduro's. Als het gewichtsverschil met de Crests niet extreem groot is zouden die Amrides denk ik mijn voorkeur hebben van deze drie. Weinig gewichtsverschil + breder vallende banden, prima toch?

Wat nog wel mee kan spelen, hebben ze ook een velgrand die geoptimaliseerd is voor tubeless rijden? Je kunt in principe elke velg tubeless maken, maar de velgranden van (bijvoorbeeld) ZTR velgen zijn daar wel beter geschikt voor dan hogere randen van "conventionele" velgen.
Wil je toch niet tubeless gaan speelt dat argument geen rol natuurlijk.

Ieder heeft natuurlijk zijn eigen mening, en dat mag ook.

Rollen bedoel ik ook het totaal pakket mee accelereren/remmen/draaien. Met het mountainbiken ben je meer aan het remmen, draaien en accelereren dan dat je echt op snelheid blijft.

Wat jij zegt over lage banden spanning rolt lichter ben ik het ook niet helemaal mee eens.
Wanneer een single track of gebroken puin weg hard is rolt deze beter met hardere smalle banden.(om een voorbeeld te geven de top3 bij de gulbergen 6uurs race reden alle 3 met 2.10 banden.)
Ook ben ik van mening wanneer het erg modderig is dat je beter met smallere banden kunt rijden, je snijd dan door de modder heen en rijd op de harde ondergrond, want ook met brede banden blijf je niet boven op de echte modder rijden, je banden moeten dan meer modder verzetten om op de harde ondergrond te komen.(Kijk naar de cyclocrosers met de smalle bandjes die schieten door de modder of er geen modder is.)

Ik heb de keuze toen gemaakt voor de 21mm velgen met 2.10 banden, en dat zou ik nu weer precies hetzelfde doen.
Op het gemak, de ketting strak !!
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

kermit schreef:Dat rollen heeft weinig met het gewicht van je velgen te maken... een zwaarder wiel dat eenmaal op snelheid is rolt beter door dan een licht wiel.
Om een zwaar wiel even lang door te laten rollen op dezelfde snelheid als een licht wiel is meer energie nodig.
Daarnaast kost het op gang krijgen van een zwaarder wiel aanzienlijk meer energie dan het op gang krijgen van een licht wiel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Over het effect van (wiel)gewicht lopen al vele topics, waaronder eentje waarin e.e.a uitgerekend is. Weet zo even niet meer de titel, maar als je dat kunt vinden: lees en verbaas u ;-)
Maar ik zie dat die amrides 25mm voor 450 gram worden opgegeven, dat kan toch nauwelijks een gewicht zijn om wakker van te liggen lijkt me. De velgrand lijkt me ook vrij laag, dus fijn voor tubeless (bij hoge velgranden heb je sneller een rimstrip nodig, bij ZTR e.d. kun je toe met de dunnere yellowtape).

Dat smallere banden door de modder zakken om op de harde onderlaag grip te krijgen is volgens mij niet altijd het geval. Soms is er gewoon geen harde ondergrond die grip biedt of is de modder te dik om die ondergrond te bereiken. Dus het kan werken, maar dan wel in specifieke omstandigheden.
Voor mij is een brede band met voldoende profiel een betere allrounder dan een gespecialiseerde modderband van 1.8~2.0 breed. Die kan misschien beter presteren in sommige modderomstandigheden, maar:
1- het is niet vaak zo dat een hele rit alleen maar modderploegen is.
2- ik wil geen banden wisselen afhankelijk van het weer, dus wil iets allrounds.

Waar goedgetrainde wedstrijdrijders mee rijden wordt vaker aan gerefereerd, maar dat vind ik persoonlijk onbelangrijk. Zij compenseren de mindere rij-eigenschappen van een smal matig geprofileerd bandje met superieure skills, ik ben daarmee vergeleken een goedwillende prutser die ondersteuning van (oa) banden met goede grip nodig heeft. Soms zeg ik weleens gekscherend dat ik goed materiaal nodig heb om mijn gebrekkige skills te compenseren, maar daar zit wel een kern van waarheid in. En ik hoef maar een keer om me heen te kijken tijdens een willekeurige toertocht of forumride om te zien dat dat niet alleen voor mij geldt ;-)

Ik weet iig zeker dat ik meer lol heb met mijn eigen fietsen dan met de peperdure racebak van een wereldtopper. Waarmee ik dus niet wil zeggen dat mijn fiets beter is, maar wel dat-ie beter is voor mijn behoeften. Aan de andere kant zou die wereldtopper waarschijnlijk zijn wedstrijden gaan verliezen als-ie ze op mijn fiets moest rijden :-)

Maar zoals altijd is iedereen vrij te kiezen wat hij/zij zelf wil. Bovenstaande zijn gewoon mijn redenen om te kiezen wat ik kies. En misschien zitten we wel teveel te mierenneuken hier op het forum. Soms lijkt het alsof je niet meer zou kunnen mtb-en zonder bepaalde spullen, terwijl niks minder waar is.
Velen van ons zijn begonnen op een waardeloos prul dat je nu nog geen blik meer waardig zou keuren. Maar hadden we daar minder lol op? Dacht het niet.
Dus het is gewoon een mindset waarmee je op de fiets zit. Als je die dwangmatige gedachten over een paar gram hier, een paar mm daar, een snufje carbon zo en een stravasegmentje zus los kunt laten en je op de kernpunten van het biken richt heb je altijd lol :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

+1

Voor een 2.25 band heb je echt geen 30mm binnenbreedte nodig. 22-25mm is voldoende in mijn optiek. Breder maakt een velg (meestal) onnodig zwaar en levert niets extra's op.
In sommige omstandigheden is een brede band/velg combinatie misschien voordelig (rul, los zand bijv., maar wanneer kom je dit gedurende lange stukken tegen?) Zal er wel aan liggen waar je rijdt.
In de meeste gevallen is een 2.25 band op een 22-25mm velg voldoende. Niet te zwaar, maar ook niet een te smalle velg waardoor je band gaat rollen/knakken/burpen op je velg, zeker bij lagere druk.

Wil je 2.5 gaan rijden, wordt het een ander verhaal misschien...
Lekker vies is niet bah...
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Interessant die verschillende meningen! Zo zie ik hoe dit inderdaad een erg subjectief onderwerp is gebaseerd op wat voor die persoon werkt.

Ik zou redelijk lage druk willen gebruiken (1.6-1.8 bar) met de 2.2" banden. Eerlijk gezegd denk ik dat ik geen problemen zal hebben met de ztr crest velgen. Gezien het prijsverschil en gewichtverschil lijkt mij dit de beste optie.
Plaats reactie