Alleen fietsen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
MToonieB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 18 juli 2014, 14:50
Mijn mountainbike: Bulls cobra disc / focus izalco

Nu pak ik het mtb gebeuren weer op maar laten m'n oude fietsmaten het afweten. Is het verststandig alleen routes te gaan rijden en waar moet ik dan op letten?
"miles miles miles......"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Zorg voor goede bescherming, laat mensen weten waar je gaat fietsen en hoe laat je ongeveer thuis bent, zorg dat je een telefoon en liefst GPS hebt. Daarnaast natuurlijk de noodzakelijke vervangende onderdelen en reparatiemiddelen.
Rolla78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: do 28 februari 2013, 18:30
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 27,5"

Alles bovenstaande doe ik ook altijd als ik alleen weg ga. Spreek altijd een tijd dat of ik thuis ben of dat ik bel. Ook probeer ik er voor te zorgen dat ik geen rare dingen doe. Dat betekent dus dat ik me op sommige punten moet inhouden. Als je goed je koppie erbij houd is het goed te doen. Echter zit een ongeluk natuurlijk in een klein hoekje!
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Met sommige garmins en waarschijnlijk ook andere programma's kun je ook live tracking doen. Dan is in ieder geval te zien waar je zit op de route. Met mijn edge 1000 doe ik dat en dat werkt perfect.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Koop een garmin en gebruik de livetrack functie :) Vriendinlief erg blij mee hier!
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Wat vervangende onderdelen en reparatiemiddelen zijn idd aan te raden.
De kans dat iets kapot/lek gaat is vele malen groter dan dat er iets met jezelf gebeurt en terug moeten lopen is niet echt fijn.

Als je niet al te gekke dingen doet zou ik me verder niet al te veel zorgen maken. Livetrack ed zie ik meer om het thuisfront gerust te houden dan dat je echt veel aan hebt.
Rolla78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: do 28 februari 2013, 18:30
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 27,5"

Ik weet zeker dat mijn vrouw er alleen maar zenuwachtiger van word. Als ik dan stop om wat te eten of zoiets dergelijks denkt ze gelijk dat er wat aan de hand is.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik fiets grotendeels alleen, ook in het buitenland.
Paar tips uit eigen ervaring:
Zorg inderdaad dat je geen idiote risico's neemt, maar gewoon een keer stevig onderuit "overleef" je ook alleen wel. GSM heb ik altijd bij me, veel gps functie kunnen daar ook op. Ik heb tegenwoordig "Osmand" offline navigatie erop, zodat ik weet waar ik zit en de kortste weg terug kan vinden (ook zonder verbinding).
Reservespul: binnenbanden, goede pomp, multitooltje, ketting-linkjes (en ponsje ), tangetje (ventieltjes kunnen erg vast zitten) paar tie-ribs (you never know) zakmes, rolletje pleister (voor fiets en berijder geschikt) en voldoende water en "reepjes" (candybars oid voor hongerklop).
Mijn fiets is meestal KIS (keep it simple)....wat er niet op zit kan niet kapot ....en verder hufterproof....dus geen superlicht spul, maar gewoon good-old staal en alu. Ik ben geen fan meer van klikpedalen, met goede flats kom ik "veiliger" rond als het ingewikkeld word. Verder alles tubeless, want dat geeft merkbaar minder lekke banden.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Ik fiets eigenlijk altijd alleen, lekker eigen tempo bepalen, de meest voorkomende spullen heb ik bij me, een missing link, binnenbandje, drinken eten en een pompje. Zorg dat je telefoon goed op geladen is, en berg deze op in een waterdicht zakje. Uit de ENDUROMX een tip om er een condoom omheen te doen, dan werkt je touchscreen nog en toch waterdicht.
MToonieB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 18 juli 2014, 14:50
Mijn mountainbike: Bulls cobra disc / focus izalco

Beste tips, thnx! Dat livetrack gaat niet met mijn garmin edge 500 volgens mij. Lijkt me wel zeer handig om zoiets dergelijks te hebben. Is daar geen iphone appje voor?

@monkeyrider ik ga je boodschappen lijstje maar eens bij de hand houden, handig!
"miles miles miles......"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Begint het niet met vragen als waar, wanneer, hoe ver, etc...?

Voor een 30km ronde op zondagmorgen in een populair NL bos waarbij je niet verder dan 10km van je woonplaats komt en slalom kunt rijden tussen de joggers, is niet echt vergelijkbaar met ~6 uur op onbekend terrein in een/op een berg waar je bebouwing iets in de verte is en je rustig een dik half uur niemand tegen komt.

Het eerste heb je niet echt een lijstje voor nodig en voor het tweede is het misschien nog kort...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Laat weten waar je gaat fietsen. Ik heb op mn camelbak een Sticker met daarop een tel. nummer voor het geval ik zelf niet meer bellen kan.
Wat zal ik zeggen...…..
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

cheeta schreef:Begint het niet met vragen als waar, wanneer, hoe ver, etc...?

Voor een 30km ronde op zondagmorgen in een populair NL bos waarbij je niet verder dan 10km van je woonplaats komt en slalom kunt rijden tussen de joggers, is niet echt vergelijkbaar met ~6 uur op onbekend terrein in een/op een berg waar je bebouwing iets in de verte is en je rustig een dik half uur niemand tegen komt.

Het eerste heb je niet echt een lijstje voor nodig en voor het tweede is het misschien nog kort...
Ik denk dat dat voor het lijstje niet zoveel uitmaakt, hooguit voor je gevoel ?!
Ook op mijn locale rondje wil ik graag mijn ketting of een lekke band kunnen repareren :wink:
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Lokaal vertel ik alleen als ik een grotere afstand ga rijden dat ik wat later terug kom, veelal fiets ik toch op plekken waar er wat meer fietsen word, voor het fietsen op onbekend terrein in het buitenland laat ik dan wel weer globaal de richting weten en werk ik ook met live track van de garmin, icm een lokaal prepaid kaartje.
Voor de rest heb ik altijd een GSM, pompje, binnenband, 2x missing link, setje remblokken en genoeg eten en zeker genoeg drinken mee. tevens mijn rijbewijs mee voor de lokale boswachter :-)
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

MonkeyRider schreef:Ik denk dat dat voor het lijstje niet zoveel uitmaakt, hooguit voor je gevoel ?!
Begin op 2000m met een 10% pad vol met rollende stenen en 1 setje remblokken, voor of achter wat je het beste gevoel geeft. Kan zijn dat wat 15~20 minuten had kunnen zijn om op 1000m uit te komen verandert in een wandeling van een kleine 2 uur. Heb je in NL geen last van, ofwel het "waar"...

Een rol pleister lijkt me ook niet helemaal ideaal wanneer je een pols/enkel/... wilt intapen om verder te kunnen. In NL iets minder kritisch omdat wanneer het vlak is (of tenminste niet te steil) je met een hand of zonder op je pedaal te staan ook wel makkelijk in de bewoonde wereld terug komt. Ofwel wederom "waar"...

En als je niet verder mocht kunnen dan hebben ze me wijs gemaakt (dat zal dan wel voor het gevoel zijn) dat een emergency blanket ook handig kan zijn wanneer je niet op een steen van het zonnetje kunt gaan zitten genieten en je een aanrijtijd van <15 minuten ook wel kunt vergeten.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie